Filmy

Nowy silnik dla Skody Octavii

Škoda Octavia jest jeszcze bardziej dynamiczna i oszczędna. Gama silników benzynowych została uzupełniona o nową, wysoce zaawansowaną, trzycylindrową jednostkę 1.0 TSI. Równolegle, dla wersji silnikowych o mocy powyżej 150 KM debiutuje adaptacyjny system zmiennego trybu jazdy DCC.

Niezależnie od typu nadwozia, Škoda Octavia zachwyca swoimi mocnymi i oszczędnymi silnikami. Rozbudowana gama jednostek benzynowych i wysokoprężnych rozciąga się aż po sportowe wersje RS o mocy 230 KM przy technologii TSI i 184 KM dla wersji TDI.

W ofercie benzynowych silników TSI debiutująca turbodoładowana, trzycylindrowa jednostka zastąpiła czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra. Ze swojej pojemności 999 cm3 generuje 115 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego w zakresie obrotów 2 000 – 3 500 obr./min. Pierwszy trzycylindrowy silnik w historii tej serii modelowej wyróżnia się wysokim komfortem akustycznym i dynamiką przewyższającą zastępowaną wersję.

W połączeniu z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG nowy 1.0 TSI rozpędza Škodę Octavia w wersji liftback od 0 do 100 km/h w 10 sekund i pozwala jej osiągnąć 202 km/h. Z sześciobiegową skrzynią ręczną czas przyspieszenia do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy.

Wersja kombi również jest dostępna z obydwoma typami skrzyni biegów - dla obydwu prędkość maksymalna w kombi wynosi 200 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h 10,2 sekundy z siedmiobiegową przekładnią DSG i 10,1 sekundy z sześciobiegową skrzynią ręczną.

Największy postęp nowa jednostka przyniosła jednak na polu zużycia paliwa, obniżając je o 8 %. Wersja liftback z siedmiobiegową skrzynią DSG może pokonać 100 km zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa. Wersja kombi zużywa średnio 4,7 l/100 km ze skrzynią manualną.

Nowy silnik 1.0 TSI napędzający Škodę Octavia to dzieło nowoczesnej technologii w każdym calu. Dzięki kompaktowej budowie i skrzyni korbowej wykonanej z aluminium, trzycylindrowa jednostka napędowa waży tylko 78 kg. Aluminiowe tłoki i kute korbowody są wyważone w taki sposób, by zapewnić cichą i gładką pracę bez potrzeby instalacji wałka wyrównoważającego. Cała konstrukcja zapewnia niską masę bezwładności i minimalne straty energii przy tarciu wewnętrznym. Skrzynia korbowa i głowica cylindrów posiadają swoje własne obiegi układu chłodzenia, a kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów ma kluczowe znaczenie w wydajnym układzie termoregulacji całego silnika. Dla udoskonalenia sposobu dostarczenia paliwa do silnika, wałki rozrządu zaworów ssących i wydechowych mogą być regulowane o odpowiednio 50 i 40 stopni obrotu.

Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem sięgającym 250 barów. Intercooler turbosprężarki jest zintegrowany z dolotem, błyskawicznie podnosząc ciśnienie doładowania do nawet 1,6 bara.

System DCC: zróżnicowane doświadczenie jazdy
Na rok modelowy 2017 dla modelu Octavia z silnikami o mocy od 150 KM Škoda przygotowała zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z wyborem profilu jazdy (Dynamic Chassis Control). Wybór profilu jazdy (Driving Mode Select) umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Dostępne tryby jazdy Comfort, Normal i Sport zmieniają nastawy układu napędu, układu kierowniczego i charakterystykę amortyzatorów. Układ DCC dostępny jest także w modelach Octavia RS i Octavia RS 230, gdzie oferuje bardziej komfortowe ustawienie w codziennej eksploatacji.

Sztywność amortyzatorów jest regulowana zaworem sterującym przepływem oleju w ich wnętrzu. Zawór ten jest elektronicznie sterowany na podstawie warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego trybu pracy. Pełne otwarcie zaworu zapewnia skuteczniejsze tłumienie nierówności, małe – bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie ze skuteczniejszym hamowaniem i zminimalizowanymi przechyłami. DCC przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa czynnego: funkcja automatycznie zmienia ustawienie z Comfort na Sport w sytuacjach awaryjnych, dzięki czemu zapewnia maksymalną stabilność i skraca drogę hamowania.

DCC i wybór profilu jazdy są elementami wyposażenia opcjonalnego, dostępnego od wersji wyposażenia Ambition. Dzięki możliwości wyboru profilu jazdy kierowca może regulować charakterystykę pracy układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów DSG i zawieszenia, wybierając jeden z kilku dostępnych trybów jazdy.
Tryb Individual umożliwia ustawienie właściwości każdego z podzespołów oddzielnie według osobistych preferencji.

Gama silników z systemem DCC: ponadprzeciętne osiągi, niskie zużycie paliwa
Adaptacyjny system DCC umożliwiający regulację trybu jazdy samochodu dostępny jest z następującymi jednostkami:

Silniki TSI:
› 1.4 TSI/110 kW (150 KM) – skrzynia sześciobiegowa ręczna lub siedmiobiegowa DSG
› 1.8 TSI/132 kW (180 KM) – skrzynia sześciobiegowa ręczna lub siedmiobiegowa DSG, 4×4 z sześciobiegową DSG
› 2.0 TSI/162 kW (220 KM) – RS, sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG
› 2.0 TSI/169 kW (230 KM) – RS 230, sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG

Silniki TDI:
› 2.0 TDI/110 kW (150 KM) – sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG, 4×4 z sześciobiegową ręczną
› 2.0 TDI/135 kW (184 KM) – sześciobiegowa ręczna lub sześciobiegowa DSG, 4×4 z sześciobiegową DSG

Ostatnie artykuły