Filmy

MAN podczas targów Bauma 2007

Po raz pierwszy na targach Bauma 2007 MAN Nutzfahrzeuge zaprezentuje pojazdy o zastosowaniu budowlanym, należące do generacji Trucknology Generation® w tonażu od 7,5 do 41 t. W ciągu zaledwie sześciu lat MAN Nutzfahrzeuge wprowadził całkowicie nową generację pojazdów poprzez typoszeregi TGL, TGM oraz TGA.

MAN TGA ustanowił latem 2000 r. nowe standardy w klasie ciężkich pojazdów ciężarowych powyżej 18 ton. Istotne dla branży budowlanej warianty, czyli wywrotki wyposażone w napęd na wszystkie koła od dwóch do czterech osi albo betonomieszarki, szybko znalazły się w ofercie. Na wiosnę 2005 roku MAN zaprezentował typoszereg TGL w tonażu od 7,5 do 12 t dopuszczalnej masy całkowitej. Międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy specjalizujących się w pojazdach użytkowych, nagrodziło MAN TGL prestiżowym tytułem „Truck of the Year“ – podobnie jak pięć lat wcześniej model TGA. W latach 2005 i 2006 do rodziny dołączył typoszereg średni TGM o tonażu od 13 do 26 t z napędem szosowym oraz na wszystkie koła. Wspólnymi cechami dla wszystkich typoszeregów są - obok niezawodności i ekonomicznych silników - przestronne i komfortowe kabiny, charakteryzujące się niezależnie od tonażu funkcjonalnością i wysokim standardem bezpieczeństwa.

Bauma 2007
W hali B4, na stanowisku 209 MAN Nutzfahrzeuge zaprezentuje pięć pojazdów z programu produkcyjnego – dostosowanych do wymagań fachowców z branży budowlanej odwiedzających targi: jeden MAN TGL, jeden MAN TGM z napędem na wszystkie koła – nowość, której produkcja właśnie została rozpoczęta – oraz trzy pojazdy MAN TGA. Oczywiście nie zabraknie innowacyjnej technologii napędu MAN HydroDrive®. Kolejne pojazdy MAN z odpowiednimi zabudowami można oglądać w pobliżu - przed halą B4. Także wielu producentów zabudów wybrało podwozia MAN, aby zaprezentować swoje oferty w zarówno w halach, jak i na terenie targów, celem przedstawienia ich międzynarodowej publiczności.

Ekonomiczne i ekologiczne – zarządzanie spalinami w MAN
Od października 2006 obowiązuje norma Euro 4, zaś w październiku 2009 zacznie obowiązywać nowa ustawowa norma emisji spalin oznaczona Euro 5. MAN Nutzfahrzeuge opracował technologie pozwalające na spełnienie wymagań obu norm, zbierając przy tym doświadczenia, które oferuje w postaci niezawodnych i ekonomicznych rozwiązań dla swoich klientów. W zakresie Euro 4 stosowana jest recyrkulacja spalin w silnikach Common Rail w kombinacji z PM-KAT®. Silniki MAN spełniające normy Euro 5 korzystają z systemu SCR bazującego na wtrysku mocznika do układu wydechowego.
W segmencie pojazdów budowlanych MAN poleca system spełniający normę Euro 4, ponieważ większą lub całkowitą część swoich przebiegów realizują one poza niemieckimi autostradami, na których obowiązują opłaty. Filtr cząstek stałych PM-KAT® nie ulega zatykaniu i dzięki temu pracuje w sposób bezobsługowy. Umieszczony w tłumiku nie zajmuje żadnej przestrzeni w obrębie ramy. Dodatkową zaletą jest wyższa ładowność użyteczna, ponieważ niepotrzebny jest żaden dodatkowy system zbiorników i dozowników. W typoszeregach TGL i TGM problemu z wyborem systemu spełniającego odpowiednie normy nie ma w ogóle, ponieważ mocne silniki Common Rail opuszczają fabrykę w obowiązującym aktualnie standardzie Euro 4.

Kompaktowy i zwrotny w budownictwie – MAN TGL 8-12 t
MAN TGL sprawdza się w wielu zastosowaniach jako pojazd do zadań głównie budowlanych i pomocniczych: jako wywrotka lub jako wywrotka z dźwigiem, ze skrzynią ładunkową do przewozu rusztowań lub materiałów budowlanych, jako bramowiec lub pojazd z platformą roboczą na wysięgniku. MAN oferuje fabrycznie kompletne i gotowe do pracy wywrotki trójstronne. Nowością w MAN jest dostępna od końca 2006 roku przestronna kabina brygadowa. Sprawdziła się ona świetnie w typoszeregu LE2000, szczególnie w zastosowaniach komunalnych, zdobywając uznanie wielu klientów.

Klasa średnia – typoszereg MAN TGM
MAN TGM uzupełnia segment rynku od 12 do 18 ton – na niektórych rynkach także jako trzy osiowy 26-tonowiec. Jego premiera w wersji dwuosiowej z napędem standardowym miała miejsce jesienią 2005, na targach RAI w Amsterdamie. Rok później na targach pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze MAN uzupełnił program o pojazdy z napędem na wszystkie koła oraz o kabinę brygadową.
Jako pojazd, który przeważnie porusza się solo (bez przyczepy), MAN TGM znajduje w budownictwie wiele zastosowań: jako wywrotka trójstronna, wywrotka z dźwigiem, bramowiec, z platformą na wysięgniku, w transporcie materiałów budowlanych oraz rusztowań albo jako pompa do betonu. Na niektórych rynkach, szczególnie Wielkiej Brytanii, południowej i wschodniej Europy – przedsiębiorcy chętnie stosują 26 tonowe pojazdy z napędami 6x4 z zabudowami wywrotkami lub betonomieszalnikami.
Od wielu lat MAN szczyci się wielką renomą jako konstruktor wytrzymałych i niezawodnych pojazdów z napędem na wszystkie koła. Wprowadzając napęd 4x4 w typoszeregu TGM, MAN zadziwił jedyną w swoim rodzaju technologią w tej klasie: zawieszoną pneumatycznie tylną osią napędu na wszystkie koła. Zapewnia ona maksymalną ochronę dla ładunku przed wstrząsami, także podczas jazdy w terenie. W odróżnieniu od klasycznych resorów piórowych mieszek powietrzny nie niszczy się – to kolejny przyczynek do niezawodności, ekonomiki i bezpieczeństwa MAN. Dodatkowo, elektroniczne sterowanie zawieszeniem pneumatycznym zapewnia utrzymanie stałego poziomu jazdy. Każdy, kto zajmuje się robotami ziemnymi na drodze, chętnie przyjmie rozwiązanie, które pozwoli na obniżenie poziomu krawędzi przestrzeni ładunkowej o kilka centymetrów. Nowość stanowi dostępna w opcji elektroniczna przekładnia rozdzielcza oraz elektroniczne zarządzanie blokadą mechanizmów różnicowych. Zapobiega to skutkom błędów w obsłudze.

Kolejnym elementem wyposażenia, które doskonale wspomaga kierowcę, jest blokada przed staczaniem dla TGM 4x4. Uruchamiana pneumatycznie, kontrolowana przez kierowcę działa na wszystkie cztery koła i dzięki temu wspomaga ruszanie z miejsca na wzniesieniach. W przeciwieństwie do innych systemów, gdzie akumulator sprężynowy działa wyłącznie na oś tylną, wyposażony w taki hamulec MAN nie stacza się do tyłu podczas ruszania pod górę.

Podobnie, jak w przypadku MAN TGL, kabina brygadowa powstaje w fabryce Steyr, w Austrii, centrum kompetencyjnym MAN Nutzfahrzeuge wyspecjalizowanym w typoszeregach: lekkim i średnim. Pojemna, czterodrzwiowa kabina przechodzi te same etapy produkcji, co kabiny krótsze i składana jest na taśmie. To nie jest przebudowa, czy konstrukcja składana z części, ale wysokiej jakości wyrób fabryczny.

Na każdą pogodę – typoszereg MAN TGA z dwoma do czterech osiami.
Jako pojazd solo, zestaw z przyczepą, czy ciągnik siodłowy z naczepą MAN TGA jest w stanie sprostać każdemu wyzwaniu branży budowlanej.
MAN TGA radzi sobie niezawodnie i pewnie z praktycznie wszystkimi zadaniami budowlanymi i pomocniczymi, jakie można sobie wyobrazić. Czy jest to dostawa surowców, materiałów budowlanych, transport betonu lub asfaltu na plac budowy, czy przewóz maszyn budowlanych, każde zadanie zrealizowane jest pewnie i terminowo. TGA sprawdza się od lat jako wiarygodna maszyna robocza, wspomagając w realizacji zadań kierowcę: czy to jako pompa do betonu, dźwig, agregat wiertniczy, wóz asenizacyjny, czy zamiatarka.
MAN rusza z ofensywą o większe bezpieczeństwo z elektronicznym systemem stabilizacji ESP jako wyposażenie seryjne. Jako jedyny producent MAN oferuje go bez dopłaty dla ciągników siodłowych 4x2 lub 6x2, wyposażonych w MAN TipMatic® oraz Intarder lub PriTarder®. Ważną premierą w 2007 r. będzie wprowadzenie systemu ESP także w pojazdach dla budownictwa - do betoniarki TGA 8x4. Dzięki wyposażeniu tego typu w ESP MAN zapowiada zwiększenie bezpieczeństwa drogowego i niezawodności pojazdu.
Od czasu wprowadzenia typoszeregu TGA MAN zachwyca nie tylko kierowców, ale i prasę specjalistyczną, zautomatyzowaną skrzynią biegów MAN TipMatic®. Zoptymalizowany program zmiany biegów korzysta zawsze z najbardziej ekonomicznego zakresu obrotów. Nie zazna zmęczenia czy braku koncentracji, zmieniając przełożenia zawsze w najbardziej optymalnym momencie. W pełnym stresów ruchu miejskim, podczas manewrowania lub szukaniu właściwej drogi kierowca nie musi już zwracać uwagi na przełożenia - może się skoncentrować wyłącznie na sytuacji drogowej. Dużo pochwał zbiera także układ napędowy.
Specjalnie dla branży budowlanej stworzono dla MAN TGA skrzynie biegów TipMatic® Offroad z oprogramowaniem terenowym. Kierowca pojazdu z napędem 4x4 przez 6x4 oraz 8x4 aż po 8x8 wybiera na przełączniku obrotowym pozycję Dx. W ten sposób załączany jest program optymalizacji przeniesienia napędu w warunkach pracy w piachu, błocie lub na wzniesieniu, a skrzynia biegów jest zaprogramowana w taki sposób, aby zmiana biegów następowała przy wysokich obrotach i jednocześnie nie trwała zbyt długo. Tryb ten umożliwia rozkołysanie pojazdu.
W transporcie istotną rolę odgrywa użyteczna ładowność. Wraz z modelem TGA MAN wprowadza najlżejsze w Europie podwozie pod betoniarkę.
- Cztery osie oraz 32 t dopuszczalnej masy całkowitej
- Silnik D20 Common Rail o mocy 360 KM/265 kW do 440 KM/324 kW w wersji Euro 4
- Osie hipoidalne
- Zautomatyzowana skrzynia biegów MAN TipMatic® odciążająca kierowcę

Bez kierowcy i paliwa daje to masę poniżej 9.000 kilogramów.
Wersję MAN TGA WorldWide wyposażono specjalnie pod wymagania klientów z rynków spoza UE. Dystrybucja tego modelu odbywa się przede wszystkim na terenach rozwijających się, takich jak: Rosja, południowa Afryka oraz Bliski Wschód. TGA WorldWide został skonstruowany do użytku na złych drogach przy ekstremalnych warunkach pogodowych. TGA WorldWide można wyposażyć w duże opony dla polepszenia prześwitu. Silniki TGA WorldWide spełniają normy Euro 2 i Euro 3, dlatego mogą być stosowane na terenach, gdzie paliwo charakteryzuje się gorszą jakością.

Innowacyjna technika
Przy wyborze napędu przedsiębiorcy transportowi mają zawsze problem: konwencjonalny na oś tylną, czy klasyczny na wszystkie koła. Z jednej strony przy napędzie standardowym muszą liczyć się z ograniczonym zakresem działania w sytuacji, gdy skończy się utwardzona jezdnia, z drugiej zaś strony – przy napędzie na wszystkie osie w grę wchodzi wysoka waga, wyższe zużycie elementów układu napędowego oraz wysokość pojazdu, tak więc istotne wady pojazdu wyjeżdżającego z terenu na drogę. MAN znalazł wyjątkową alternatywę: więcej elastyczności, więcej trakcji a dzięki temu więcej bezpieczeństwa – oto MAN HydroDrive®. Dołączalny napęd hydrauliczny na oś przednią nadaje się nie tylko świetnie dla wywrotek oraz ciągników pod naczepy wywrotcze. Pompa hydrauliczna zamontowana na wyjściu skrzyni biegów napędza hydrauliczne silniki w piastach kół, które przy niskich prędkościach – do około 30 km/h – zapewniają odpowiedni napęd. Także pod obciążeniem HydroDrive® daje się włączyć za pomocą prostego włącznika. Typowy obszar zastosowań to wyjazdy i wjazdy na teren nieutwardzonych placów budowlanych oraz dróg leśnych, a także podjazdy z pustą naczepą. W porównaniu do pojazdu z napędem na wszystkie koła system HydroDrive® waży do 400 kg mniej, co oczywiście doskonale przekłada się na użyteczną ładowność. Trakcja - jak w pojeździe z napędem na wszystkie koła, ale bez wad w postaci zwiększonej wysokości. Wszystko przemawia za tym jedynym w swoim rodzaju napędem, ponieważ mała wysokość to wygodniejsze wejście, a mniejsza wysokość, to niżej położony środek ciężkości i - co za tym idzie - optymalna stabilność jazdy i bezpieczeństwo.
Typowy profil eksploatacyjny pojazdów budowlanych na terenie budowy, a także na drogach utwardzonych, to przede wszystkim niższe prędkości w porównaniu do transportów dalekobieżnych. Aby osiągnąć wysoką wydajność hamulców przy niskiej prędkości, brakuje intarderowi nieco obrotów na tylnej osi. Specjalnym rozwiązaniem tego problemu jest MAN Pritarder®. System pracuje w oparciu o ciecz z obiegu systemu chłodzenia silnika i w związku z tym umieszczony jest na z przodu silnika. Stąd działa bezpośrednio na wał korbowy. Dlatego też już przy niskich prędkościach dostępna jest pełna moc hamowania dzięki wykorzystaniu wysokich obrotów na niskich biegach. Łatwo można dostrzec korzyści z użycia PriTardera®. Z jednej strony mamy 50 kg więcej ładowności w porównaniu do retardera, z drugiej zaś zwiększoną 2 razy żywotność okładzin hamulcowych.

źródło: MAN Nutzfahrzeuge

Ostatnie artykuły