Filmy

Najmniejszy spośród DAF-ów

Idealny dla dystrybucji miejskiej i regionalnej - DAF serii LF, w zeszłym roku przeszedł znacząca modyfikację. Odświeżony model z pewnością zostanie doceniony przez użytkowników, gdyż zmiany jakie zostały w nim wprowadzone stanowią kolejny krok do przodu w innowacyjności produktu.



Firma DAF mając silną pozycję na polskim rynku nadal chce powiększać swoje udziały. Plany DAF Trucks Polska na 2007 r. zakładają 10% udział w segmencie aut 6-15 t DMC. i sprzedaż ok. 320 szt. podwozi LF. Prognozy te wcale nie wydają się być przesadzone biorąc pod uwagę bardzo dobrą sprzedaż pojazdów. Podobnie jak u większości producentów ciężarówek, również na samochody DAF, zamówienia niektórych modeli na ten rok są już wyczerpane. Jak poinformował nas Zbigniew Kołodziejek, marketing manager z firmy DAF Trucks Polska – nasz kraj zajmuje obecnie 5 miejsce pod względem złożonych w Eindhoven zamówień na pojazdy 6–15 t DMC.
Dużą sprzedaż ciężarówek implikuje rozbudowa sieci serwisowej. W Polsce działa obecnie 21 punktów serwisowych. Już w maju będzie otwarcie kolejnych 2 nowych obiektów: ESA Trucks Poznań i DBK w Gdańsku. W dalszej kolejności planowane są nowe lokalizacje w Polsce Centralnej. Inwestycje lokalnych dilerów związanych z DAF-em mają przekroczyć w tym roku 30 mln euro.

LF – najlepszy do dystrybucji
W związku z dość dużym wzrostem gospodarczym, wielu producentów ciężarówek może odnieść znaczące sukcesy sprzedażowe właśnie w pojazdach dystrybucji miejskiej i regionalnej. Małe firmy rozwijając się potrzebują większych samochodów. Pierwszym krokiem w takim przypadku jest zamiana auta dostawczego na małą ciężarówkę. DAF LF doskonale spełnia te warunki.
Producent oferuje dwa typy pojazdu: LF 45 i 55 o dopuszczalnych masach całkowitych odpowiednio: 6,2–12 i 12–18 t.
Nowoczesna kabina, niska masa własna oraz mały promień skrętu dają nowemu LF mocne atuty. DAF LF 45 o DMC 7,5 t, przy rozstawie osi 6,20 m, jest w swojej klasie najlżejszym pojazdem na rynku. Cięższe LF, pod względem masy własnej, także utrzymują się w czołówce. Na przykład 12 tonowy pojazd potrafi przewieźć 15 palet o ciężarze 460 kg. każda.



Przystosowany do montażu różnego rodzaju zabudów, może spełnić wymagania każdego użytkownika. Krótka kabina pozwala na maksymalne wykorzystanie długości ramy pod zabudowę. Wszystkie elementy pojazdu znajdują się poniżej ramy. Uzyskane w ten sposób całkowicie płaskie podwozie znacznie ułatwia dopasowanie zabudów specjalistycznych (rama nie jest łączona). Nie bez znaczenia jest również wysokość ramy. 12-tonowy LF należy pod tym względem do czołówki. Jej wysokość to zaledwie 0,83 m. Ułatwieniem dla producentów zabudów jest oferowany w DAF-ach tzw. elektryczny moduł zabudowy. Każda z firm montująca urządzenie specjalistyczne (np. burta samozaładowcza, żuraw) może je łatwo podłączyć do układu sterującego. Nowością są 3 przystawki odbioru mocy: 1 odsilnikowa i 2 skrzyniowe (o przełożeniu bezpośrednim 1:1 i pośrednim poprzez układ pasków klinowych).



LF skonstruowany z myślą o transporcie miejskim ma przednią oś przystosowaną do większych obciążeń. Ma to duże znaczenie podczas rozładunku pojazdu od tyłu. W miarę opróżniania tylnej części przestrzeni ładunkowej, zmienia się nacisk na osie pojazdu, powodując większe obciążenie przodu samochodu.
Pojazdy 12 i 15-tonowe charakteryzują się najmniejszym promieniem skrętu. Wyprzedzają one w swojej klasie konkurencję umożliwiając zawrócenie w promieniu 4,32 m.



Od początku roku DAF oferuje m.in. model LF z silnikami spełniającymi normę Euro 5 w technologii SCR. Klient ma możliwość wyboru między trzema silnikami: 4-cylindrowym, 4,5-litrowym silnikiem PACCAR FR o mocy 118 kW (160 KM) oraz 6-cylindrowymi, 6,7-litrowymi silnikami PACCAR GR o mocach 165 kW (224 KM) i 184 kW (250 KM). Nowością jest 280-konna jednostka napędowa.
Opcją, która jest dostępna w serii LF są zautomatyzowane skrzynie biegów AS-Tronic. Przełącznik sterowania tej skrzyni jest zlokalizowany na konsoli w pobliżu siedzenia kierowcy.
Z myślą o krótkich odcinkach miejskich tras, DAF Trucks wprowadził do modeli LF alternator o większej mocy. Wymóg całodziennej jazdy na światłach oraz pobór prądu przez urządzenia pokładowe mógłby spowodować deficyt prądu w akumulatorach. Obecnie w pojazdach standardowo oferowany jest alternator 35/80 A, a w opcji możliwy jest montaż alternatora 40/100 A.
Istotną cechą DAF-a LF jest niski koszt przejechanego kilometra. Producent wydłużył okresy międzyobsługowe do 55 tys. km lub przeglądu raz do roku.

(MB)

Ostatnie artykuły