Filmy

Program budowlany Mercedes-Benz

Obecnie koncern DaimlerChrysler ma w swojej ofercie największą gamę pojazdów dla branży budowlanej i sektorów pomocniczych: trzy typoszeregi samochodów dostawczych, trzy typoszeregi aut ciężarowych i już wkrótce trzy typoszeregi pojazdów Unimog. Pojazdy te dostępne są w wielu kategoriach masy, od jednotonowego Mercedesa Vito o DMC nieprzekraczającej 2,8 t, do czteroosiowego Actrosa do ciężkich zastosowań o DMC równej 250 t.

Mercedes-Benz oferuje nie tylko wyspecjalizowane modele pojazdów do wszystkich zastosowań budowlanych, ale także profesjonalne pakiety serwisowe dla samochodów ciężarowych: od indywidualnych rozwiązań flotowych Mercedes-Benz CharterWay i usług finansowych DaimlerChrysler Bank Polska oraz DaimlerChrysler Leasing Polska, po sprzedaż używanych samochodów za pośrednictwem TruckStore.

Mercedes-Benz Actros
Budowlane wersje Mercedes-Benz Actros stanowią pojazdy o DMC od 18 do 41 t. Wywrotki, wywrotki z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, ciągniki siodłowe i specjalne podwozia ciężarowe dostępne są w wersji dwu-, trzy- lub czteroosiowej i w ośmiu kategoriach mocy silnika – od 235 kW (320 KM) do 440 kW (598 KM). Wraz z wdrożeniem technologii kontroli emisji spalin BlueTec 4, do powyższej oferty dołączyła dziewiąta kategoria mocy. Wzrosły także niektóre wartości mocy i momentu obrotowego. Pojazdy dostępne są w różnych konfiguracjach napędowych, od dwuosiowych modeli 4x2 z napędem na tylną oś do czteroosiowego modelu 8x8/4 z napędem na wszystkie koła i dwoma skrętnymi osiami przednimi.

Budowlane ciężarówki Actros stały się synonimem wytrzymałości, niezawodności i dobrych właściwości terenowych. To zasługa odpowiednich rozwiązań technicznych i wyposażenia: od mocnych, elastycznych i oszczędnych silników V6 i V8, poprzez niezwykle stabilną ramę, po zapewniającą odpowiedni prześwit, wyjątkowo wytrzymałą oś na zwolnicach planetarnych. Typoszereg Actrosa oferuje odpowiednią zabudowę do każdego zastosowania, czy będzie to wywrotka, wywrotka z dźwigiem, czy betonomieszarka. Ponieważ praca na placu budowy stanowi duże obciążenie także dla kierowcy, oferowane w standardzie kabiny Actrosa należą do największych i najbardziej komfortowych na rynku.

Trzy wersje kabiny
Standardowa kabina typu S ma kompaktowe wymiary zewnętrzne, co zapewnia maksymalną długość przestrzeni ładunkowej pojazdu, ale jednocześnie jest bardzo przestronna. Przełączniki na desce rozdzielczej zgrupowano według funkcji i rozmieszczono zgodnie z częstotliwością ich używania. Nie brak także praktycznych schowków w desce rozdzielczej, w drzwiach, nad szybą przednią i na tylnej ścianie kabiny.

Dostępna na życzenie kabina średniej długości typu M oferuje jeszcze więcej miejsca, większą swobodę przemieszczania się w kabinie i więcej schowków. W dużych pojemnikach za siedzeniami zmieści się sporo narzędzi i sprzętu. Na życzenie dostępne jest składane łóżko, mocowane do tylnej ściany kabiny i idealne na krótki odpoczynek. Jeżeli potrzeba więcej ludzi do pracy, to w wyposażeniu dodatkowym dostępny jest fotel środkowy, wyposażony w pas bezpieczeństwa, zintegrowany zagłówek i podłokietniki.

Duża i wyjątkowo przestronna kabina typu L dostępna jest w wyposażeniu dodatkowym dla pojazdów dwu- i trzyosiowych, a od połowy 2007 r. także dla modeli czteroosiowych. Sprawdza się doskonale przy zastosowaniach budowlanych z dużym udziałem transportu drogowego. Zaprojektowano ją z myślą o dalekich trasach: w jej wnętrzu znajdziemy standardowo dolne łóżko z materacem sprężynowym o szerokości 70 cm. Na życzenie dostępne jest komfortowe górne łóżko o szerokości 80 cm. W kabinie typu L znajdują się dwa duże schowki, każdy o pojemności 180 l, oraz pojemne schowki zewnętrzne dostępne z wnętrza kabiny, które pomieszczą np. małą skrzynkę z napojami. Na zintegrowanej z deską rozdzielczą półce umieszczono inne dodatki – od uchwytu na kubek po uchwyt na długopis.

Silniki i skrzynie biegów
Budowlane modele Actrosa napędzane są widlastymi silnikami V6 lub V8. Maksymalny moment obrotowy serii V6 sięga 2300 Nm, a serii V8 – 2800 Nm, i jest dostępny zawsze w oszczędnym, dolnym zakresie prędkości obrotowych. Silniki współpracują z 16-stopniowymi skrzyniami biegów, które świetnie sprawdzają się przy pokonywaniu wzniesień i zapewniają niskie prędkości manewrowe. W modelach z napędem na wszystkie koła efekt ten osiąga się dzięki zastosowaniu reduktora. System przełączania biegów Telligent stanowi wyposażenie standardowe. Jeżeli włączone są blokady mechanizmu różnicowego, uaktywnia się specjalny „program budowlany”, przyspieszający zmianę biegów i ułatwiający na przykład wyjazd z bagnistego terenu. Tak samo działa też automatyczny system przełączania biegów Telligent, dostępny w wyposażeniu dodatkowym. System Mercedes-Benz Power-Shift montowany jest standardowo w pojazdach o mocy 440 kW (598 KM).

System wyrównujący obciążenie pomiędzy osiami przednimi w pojazdach czteroosiowych zwiększa stopień bezpieczeństwa czynnego. Nawet kiedy podłoże jest nierówne i występują w nim różnice wysokości, koła osi przedniej pozostają w kontakcie z podłożem, co zapewnia odpowiednie właściwości jezdne przy jeździe i hamowaniu.

Wszystkie znane warianty Actrosa są dostępne jako pojazdy budowlane: od dwuosiowej 18-tonowej ciężarówki po czteroosiowy, 41-tonowy model do ciężkich zastosowań. Należące do tej kategorii wywrotki i wywrotki z zabudową bramową wykorzystywane są głównie do zadań w terenie. W grupie od 18 do 41 ton dostępne są trzyosiowe modele w układzie 6x2 i 6x4, produkowane również w wersjach przystosowanych do większych obciążeń: od 25 do 33 ton. W ofercie są także dwu- lub trzyosiowe ciągniki siodłowe – także w układzie 6x2/4 ze skrętną, kierowaną osią pchaną z superszerokimi oponami, oraz trzyosiowe ciężarówki 6x2, głównie do zastosowań drogowych, a ponadto modele 6x2/4 ze skrętną osią wleczoną Telligent do krótkodystansowej dystrybucji materiałów budowlanych. Wreszcie oferowane są wersje 6x2 z osią wleczoną wyposażoną w opony bliźniacze.

Mercedes-Benz Axor
Blisko spokrewniony z Actrosem pod względem tak wyglądu, jak i budowy, Mercedes-Benz Axor to wyspecjalizowany pojazd przeznaczony do zastosowań budowlanych z istotnym udziałem transportu drogowego i naciskiem na dużą ładowność użyteczną. Axor to ogniwo pośrednie pomiędzy Atego a Actrosem. W skład typoszeregu wchodzą dwu- i trzyosiowe ciągniki siodłowe (4x2 i 6x2) z zawieszeniem pneumatycznym oraz dwu-, trzy- lub czteroosiowe podwozia ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 18 do 32 ton. Dzięki zastosowaniu modułowego systemu Mercedes-Benz, typoszereg ciężarówek Axor stanowi pełnoprawny i kompletny program budowlany, o stopień niższy niż rodzina Actrosa.

Axor 6x4 i 8x4 jako wywrotka i betonomieszarka
Trzy- i czteroosiowe budowlane ciężarówki Axor znajdują się w zupełnie innej klasie ładowności użytecznej niż porównywalne modele Actrosa. Nowe ciężarówki Axor przeznaczone dla branży budowlanej nadają się idealnie jako pojazdy obsługujące plac budowy i spędzające wiele czasu w trasie, gdzie liczy się przede wszystkim ładowność. Jako wywrotka, Axor może przewozić ładunki o 300, a jako betonomieszarka - o 200 kilogramów większe, niż porównywalny model Actrosa, który zaprojektowano raczej pod kątem właściwości jezdnych, możliwości przewożenia cięższych ładunków oraz właściwości terenowych.

Tym samym, lekkie wywrotki i betonomieszarki Axor do zastosowań budowlanych przynoszą klientom wymierne korzyści finansowe. Ciągle rośnie nacisk na redukowanie kosztów, więc ładowność staje się coraz istotniejszym czynnikiem, szczególnie w przypadku firm transportujących duże ładunki luzem i dostarczających beton.

Większa ładowność to większy zysk
Aby zwiększyć ładowność nowych budowlanych ciężarówek Axor o mocy od 265 kW (360 KM), zastosowano lżejsze paraboliczne resory zawieszenia na osi przedniej, zderzaki z tworzyw sztucznych odpornych na uderzenia z uchylnym stopniem oraz łatwe w utrzymaniu, w pełni zabudowane hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej, zamiast hamulców bębnowych. Kabina kierowcy typu S zachowała kompaktowe wymiary zewnętrzne nawet w wersji z przedłużoną o 18 cm ścianą tylną, oferującą dodatkową przestrzeń za siedzeniami, np. na kurtki czy buty. Niski tunel silnika ułatwia poruszanie się w kabinie. Układ zasysania powietrza umieszczony z przodu oraz, na życzenie, wyprowadzenie wydechu z boku między drugą a trzecią osią w pojazdach czteroosiowych, to kolejne czynniki zmniejszające masę własną Axora.

Budowlane ciężarówki Axor wyposażone są w 16-stopniową skrzynię biegów i niezwykle wytrzymałe osie planetarne HL7/HD7, umożliwiające jazdę także w warunkach terenowych.

Trzy silniki w sześciu kategoriach mocy
Dla typoszeregu Axor dostępne są trzy podstawowe, sześciocylindrowe silniki Euro 4, oferowane w trzech różnych pojemnościach, wszystkie z technologią kontroli emisji spalin BlueTec dla silników wysokoprężnych, opracowaną przez firmę DaimlerChrysler. Sześciocylindrowy silnik OM 906 LA o pojemności 6,4 litra dysponuje mocą 175 kW (238 KM), 188 kW (256 KM) lub 210 kW (286 KM). Maksymalny moment obrotowy dla tej jednostki wynosi odpowiednio 850, 970 i 1120 Nm. Większa wersja tego sześciocylindrowca, czyli silnik OM 926 LA o pojemności 7,2 litra, ma moc 240 kW (326 KM) i maksymalny momenty obrotowy 1300 Nm.

Jednostka OM 926 LA wywodzi się z dobrze znanego, turbodoładowanego silnika wysokoprężnego OM 906 LA. Średnicę cylindrów zwiększono ze 102 do 106 mm oraz zamontowano nowy wał korbowy, dzięki któremu skok tłoka zwiększył się ze 130 do 136 mm, a pojemność wzrosła do 7,2 l. Silnik osiąga moc nominalną przy 2200 obr./min i, podobnie jak w swojej mniejszej wersji, dostarcza maksymalny moment obrotowy w zakresie od 1200 do 1600 obr./min.

Największy, rzędowy, sześciocylindrowy silnik OM 457 LA, dostępny w wersji BlueTec 4 i BlueTec 5, ma moc 265 kW (360 KM), 295 kW (401 KM) lub 315 kW (428 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 1850, 2000 i 2100 Nm i w każdej wersji jest osiągany od 1080 obr./min.

Skrzynie biegów
Silniki nowego Axora współpracują z sześcio-, dziewięcio- lub szesnastostopniową ręczną skrzynią biegów Mercedes-Benz. Poprzednia, cięższa o 30 kg, dwunastobiegowa skrzynia ze skrzynią rozdzielczo-redukcyjną została zastąpiona nową, dziewięciostopniową przekładnią zmiennozakresową G 131-9, której główne parametry techniczne (czterobiegowa skrzynia podstawowa plus przekładnia zakresu i bieg pełzający, wszystko w zwartej obudowie z lekkich stopów) oparte są na sprawdzonej redukcyjnej skrzyni G 221-9 z biegiem bezpośrednim. To niezmiernie oszczędne rozwiązanie jest idealne dla cięższych zastosowań pojazdu, na przykład do ciągnięcia naczep lub przyczep.

W skrzyni G 131 biegi przełącza się ręcznie, z asystą hydrauliczno-pneumatycznego systemu przełączania biegów, który trafił na rynek wraz z premierą Axora. Układ ten posiada wszystkie zalety hydraulicznego przełączania biegów i wymaga znacznie mniejszej siły ze strony kierowcy przy zmianie przełożenia.

System przełączania biegów Telligent i 16 biegów do cięższych zastosowań
Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna, zwana potocznie reduktorem, przekształca ośmio-/dziewięciostopniową skrzynię biegów w szesnastostopniową. Taki mechanizm stosowany jest w nowym Axorze w skrzyni biegów G 211-16 z napędem bezpośrednim (przełożenie 1:1 na najwyższym biegu). Wersja G 240-16 z dwoma nadbiegami jest dostępna w wyposażeniu dodatkowym w połączeniu z osią tylną HL7 w Axorach z 12-litrowym silnikiem.

W nowym Axorze z silnikiem OM 906 LA lub 926 LA, skrzynia G 211-16 jest dostępna w wersji manualnej lub z półautomatycznym systemem przełączania biegów Telligent, który sprawdził się już w ciężarówkach Actros, gdzie zdobył ogromną popularność. W modelu Axor z silnikiem OM 457 LA, skrzynia G211-16 jest dostępna tylko z systemem przełączania biegów Telligent. Dzięki komputerowemu wspomaganiu przy wyborze przełożenia, sprawne obsługiwanie więcej niż ośmiu głównych biegów jest dziecinnie łatwe.

W połączeniu z mocnymi, wytrzymałymi tylnymi osiami, zróżnicowane skrzynie biegów modelu Axor zapewniają optymalną konfigurację napędu w stosunku do zadań, jakim musi sprostać dany pojazd.

Mercedes-Benz Atego
Bogata oferta ciężarówek Mercedes-Benz Atego do zastosowań budowlanych, w zakresie od 7,5 do 16,0 t dopuszczalnej masy całkowitej, ma za zadanie sprostać różnorodnym wymaganiom klientów. Duży wybór modeli i wersji silnikowych sprawia, że Atego jest najbardziej odpowiednim pojazdem do zastosowań pomocniczych w branży budowlanej. Liczba dostępnych wariantów odzwierciedla różnorodność zadań, do jakich przeznaczony jest Atego. Samochód jest dostępny jako wywrotka trójstronna, wywrotka z napędem na wszystkie koła, wywrotka z zabudową bramową oraz wywrotka z dźwigiem.

Kompaktowa kabina i wnętrze wysokiej jakości
Wszechstronność to największa zaleta Atego, dlatego standardowo wyposażony jest w kabinę o kompaktowych wymiarach, która najlepiej odpowiada typowym zastosowaniom pojazdu. Na życzenie dostępna jest kabina typu S ze ścianą tylną przesuniętą o 180 mm, co zwiększa pojemność kabiny dzięki dodatkowej przestrzeni za siedzeniami. Atego można też kupić z podwójną kabiną dla 5 osób.

Wnętrze kabiny oferuje mnóstwo praktycznych schowków. Wszystkie instrumenty rozmieszczone są w przemyślany sposób, w zasięgu ręki kierowcy – od półki A4 na desce rozdzielczej, uchwytu na długopis i popielniczki, po przełącznik ogrzewania/klimatyzacji i przełącznik przystawki odbioru mocy w wywrotkach i wywrotkach z dźwigiem.

Moc z czterech lub sześciu cylindrów
Pod maską każdego Atego pracuje jeden z trzech podstawowych silników Euro 4 z technologią kontroli emisji spalin BlueTec. Cztero- i sześciocylindrowe jednostki napędowe dostępne są w trzech kategoriach pojemności. Sprawdzone silniki czterocylindrowe (typ OM 904 LA, pojemność 4,3 l) dysponują mocą od 95 kW (150 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 500 Nm do 130 kW (177 KM) i 675 Nm. Rozwiercona wersja czterocylindrowca, czyli OM 924 LA o pojemności 4,8 l, osiąga moc nominalną 160 kW (218 KM) przy 2200 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy równy 810 Nm w zakresie od 1200 do 1600 obr./min.

Jednostka OM 924 LA wywodzi się z dobrze znanego, turbodoładowanego silnika wysokoprężnego OM 904 LA. Średnicę cylindrów zwiększono ze 102 do 106 mm oraz zamontowano nowy wał korbowy, dzięki któremu skok tłoka zwiększył się ze 130 do 136 mm, a pojemność silnika wzrosła do 4,8 l. Zmodyfikowano też tłoki, korbowody i skrzynię korbową. Poza tym, nowy silnik ma inne dysze wtryskowe, nieco mniejszy stopień sprężania, większą turbosprężarkę i zmodyfikowany układ dolotu powietrza.

Sześciocylindrowy silnik OM 906 LA o pojemności 6,4 l jest dostępny w trzech kategoriach mocy: 175 kW (238 KM), 188 kW (256 KM) oraz 210 kW (286 KM), o maksymalnym momencie obrotowym odpowiednio: 850, 970 i 1120 Nm.

Skrzynia biegów
Silniki Atego współpracują z ręcznymi, sześcio- lub dziewięciostopniowymi skrzyniami biegów Mercedes-Benz, dostosowanymi do danej pojemności, oraz dwoma ręcznymi przekładniami firmy ZF. Poprzednia, dwunastobiegowa skrzynia ze skrzynią rozdzielczo-redukcyjną została zastąpiona zupełnie nową, dziewięciostopniową przekładnią zmiennozakresową G 131-9. Jej główne parametry techniczne (czterobiegowa skrzynia podstawowa plus przekładnia zakresu i bieg pełzający, wszystko w zwartej obudowie z lekkich stopów) oparte są na sprawdzonej redukcyjnej skrzyni G 221-9 z biegiem bezpośrednim. To niezmiernie oszczędne rozwiązanie jest idealne dla większych wersji nowego Atego do intensywnych zastosowań eksploatacyjnych, na przykład do pojazdów przeznaczonych do ciągnięcia naczep lub przyczep.

W skrzyni G 131 biegi przełącza się ręcznie, z asystą hydrauliczno-pneumatycznego systemu przełączania biegów, który trafił na rynek wraz z premierą nowego Atego. Układ ten posiada wszystkie zalety hydraulicznego przełączania biegów i wymaga znacznie mniejszej siły ze strony kierowcy przy zmianie przełożenia.

Automatyczny system przełączania biegów Telligent
W nowym Atego z silnikiem o mocy do 240 KM dostępny jest automatyczny system przełączania biegów Telligent, co jest ewenementem w kategorii lekkich samochodów ciężarowych. Bardzo zbliżony system sprawdził się już w ciężkich samochodach ciężarowych Actros, gdzie zdobył ogromną popularność wśród operatorów i kierowców.

Tak jak w poprzedniej wersji, do zastosowań specjalnych dostępna jest również elektronicznie sterowana, pięcio- lub sześciostopniowa automatyczna skrzynia firmy Allison z hydrodynamicznym zmiennikiem momentu obrotowego oraz sprzęgłem blokującym zmiennik momentu obrotowego.

W połączeniu z tylnymi osiami o różnych przełożeniach, zróżnicowane skrzynie biegów modelu Atego zapewniają optymalną konfigurację napędu w stosunku do zadań, jakim musi sprostać dany pojazd, włącznie z wersjami z napędem na wszystkie koła o dopuszczalnej masie całkowitej 10, 13 lub 15 t.

Źródło: DaimlerChrysler Automotove Polska

Ostatnie artykuły