Filmy
  • Artykuły
  • Mercedes E 300 BLUETEC -silnik o najwyższym stopniu czystości

Mercedes E 300 BLUETEC -silnik o najwyższym stopniu czystości

Mercedes-Benz rozpoczyna ofensywę BLUETEC w Europie. Po pozytywnych doświadczeniach od jesieni 2006 roku na rynku amerykańskim, szczególnie przyjazna środowisku technologia silników diesla BLUETEC będzie dostępna także na rynku europejskim. Mercedesowi udało się znacznie zredukować emisję spalin i spełnić wymagania normy EU5 przy zachowaniu korzystnego poziomu zużycia paliwa. Dzięki inteligentnemu systemowi BLUETEC silnik wysokoprężny stał się jednym z najczystszych i najefektywniejszych napędów na świecie.



Ekologia, przyjemność jazdy i komfort są mocnymi stronami nowego modelu E 300 BLUETEC, którym Mercedes-Benz rozpoczyna nową ofensywę BLUETEC na rynku europejskim. Klasa E wyposażona w najnowocześniejszy system zarządzania emisjami bazuje na sprawdzonych już modelach CDI o przekonujących parametrach ekologicznych, ekonomicznych i dynamicznych: 6-zaworowemu silnikowi o pojemności 3,0 litra i mocy 155 kW/211 KM z potężnym momentem obrotowym 540 Nm wystarcza 7,3 litra* oleju napędowego na 100 km przy wartościach emisji, które już teraz leżą poniżej przyszłych norm EURO. Prędkość maksymalna modelu E 300 BLUETEC wynosi 244 km/h*, a rozpędzenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,2 sekundy*. Model BLUETEC zapewnia przy tym – podobnie jak wszystkie pojazdy klasy E – typową dla Mercedesa komfortową pracę podwozia i przysłowiowy już komfort wnętrza oraz znakomity poziom bezpieczeństwa.

Opracowana przez firmę DaimlerChrysler technologia BLUETEC zmniejsza skutecznie emisję spalin emitowanych przez pojazdy z silnikiem diesla, zwłaszcza tlenków azotu. Inżynierowie z Mercedes-Benz Technology Center realizują przy tym różne strategie. I tak w modelu E 300 BLUETEC pierwszy krok polegał na redukcji tlenków azotu przez zoptymalizowanie właściwości motorycznych silnika.

Sukces technologii BLUETEC
Mercedes-Benz podjął ofensywę technologii BLUETEC dla samochodów osobowych najpierw na terenie USA, gdzie w październiku 2006 r. na rynek wprowadzono dotychczas jedyny w świecie samochód osobowy wykorzystujący tę technologię - E 320 BLUETEC. Począwszy od 2008 r. Mercedes-Benz zaoferuje na tym rynku dalsze trzy modele BLUETEC V-6 w klasie GL, M i R. To konsekwentne zaangażowanie zostało uhonorowane przez międzynarodowe grono dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy przyznali samochodowi E 320 BLUETEC tytuł „2007 World Green Car”. Jurorzy z 22 krajów uznali BLUETEC za „rozrusznik” nowej, nadzwyczaj czystej technologii silników diesla.



System BLUETEC jest stosowany także w pojazdach użytkowych, gdzie technologia ta sprawdza się od początku roku 2005 i obecnie jest dostępna we wszystkich produkowanych typoszeregach. DaimlerChrysler dostarczył już ponad 60 tys. samochodów ciężarowych i dostawczych oraz mikrobusów z tą wyznaczającą nowe standardy emisji technologią.

BLUETEC kamieniem milowym na drodze redukcji CO2
W ożywionej dyskusji na temat aktualnych i przyszłych granicznych wartości emisji dla samochodów często zapomina się o tym, że wydzielanie dwutlenku węgla (CO2) nie ma nic wspólnego z tradycyjnie pojmowanymi wartościami granicznymi dla spalin. Emisja CO2 dla danego pojazdu wiąże się bezpośrednio ze zużyciem paliwa. Dane takie jak 140 g CO2/km to nic innego jak alternatywna informacja o zużyciu paliwa, która w tym przypadku dla silników diesla odpowiada zużyciu na poziomie około 5,3 l/100 km, a dla silników benzynowych 5,9 l/100 km. Parametry te byłyby osiągane także przez pojazdy odprowadzające spaliny do środowiska bez oczyszczania katalitycznego lub minimalizowania zawartości cząstek stałych przez filtrowanie.

W przeciwieństwie do wartości CO2, takie składniki spalin jak tlenek azotu, tlenek węgla, węglowodory czy pozostałości spalania w formie cząstek mogą być redukowane przez obróbkę końcową niekiedy aż do granic ich wykrywalności. W tym miejscu wkracza innowacyjny, modułowy układ oczyszczania spalin BLUETEC. W przypadku pojazdów z silnikami diesla spełnia on warunki ekologicznej pracy i będzie w stanie także w przyszłości utrzymać planowane parametry graniczne. Oprócz E 300 BLUETEC wymagania normy EURO 5 będą spełniane przez wszystkie przyszłe modele BLUETEC począwszy od roku 2011. W ten sposób BLUETEC stanowi ważny kamień milowy na drodze do redukcji CO2.
W Polsce pierwsze modele E 300 BLUETEC pojawią się w I. kwartale 2008 r.


Aktualne i przyszłe wartości graniczne dla pojazdów diesla w UE*

CO(g/km)NOx(g/km)HC + NOx(g/km)Cząstki(g/km)
EURO 4Wszystkie nowe pojazdy od 1.1.20060,500,250,300,025
EURO 5Wszystkie nowe pojazdy od 1.1.20110,500,180,230,005
EURO 6Wszystkie nowe pojazdy od 1.9.20150,500,080,170,005


* Grupa M1 - pojazdy do przewozu osób z maks. 8 miejscami siedzącymi oprócz miejsca kierowcy, dopuszczalna masa całkowita do 2500 kg, metoda testu NEFZ 2000.

źródło: DCHAP


Ostatnie artykuły