Filmy
  • Artykuły
  • easyDRIVER NAVI 007 - przewodnik, któremu można zaufać

easyDRIVER NAVI 007 - przewodnik, któremu można zaufać



Od ponad pół roku jest dostępny na polskim rynku program nawigacyjny AutoPilot, opracowany przez firmę Emapa z Łodzi. Niedawno mieliśmy okazję sprawdzić jego zalety na urządzeniu easyDRIVER NAVI 007 firmy Mango Reasearch. Dystrybucją całego zestawu zajmuje się warszawska spółka Connect.

Testowe urządzenie było wyposażone w trzecią wersję AutoPilota. Wprowadzane zmiany obejmują nie tylko dokładniejsze dane kartograficzne, ale są także odpowiedzią na potrzeby rynku. Zespół AutoPilota stale monitoruje fora internetowe i zapoznaje się z opiniami coraz większej liczby nowych użytkowników. W momencie wejścia na rynek we wrześniu 2006 r. mapa łódzkiej firmy obejmowała 587 planów miast. Podczas pierwszej aktualizacji w grudniu tego samego roku liczba ta wzrosła do 729, poprawiono błędy w przebiegu dróg i ulic oraz uwzględniono nowe inwestycje drogowe. Druga aktualizacja na początku kwietnia 2007 r. wzbogaciła AutoPilota m.in. o kolejne 100 planów miast (razem z planami miejscowości jest już ich ponad 3 tys.) oraz nową bazę punktów użyteczności publicznej (POI), których jest obecnie ok. 58 tys. Oprogramowanie ma w pamięci 57% wszystkich dokładnych punktów adresowych i 137 tys. km ulic wraz z informacją o ich kierunkowości, nakazach i zakazach. Obejmuje ponad 651 tys. km dróg wszystkich kategorii, w tym 430 tys. km dróg gruntowych oraz 680 km autostrad. Dokładność mapy w największych miastach wynosi 1-2 m, poza nimi 10-15 m. Program zawiera również przejazdową mapę Europy z 75 tys. miejscowości oraz 1,5 mln km dróg. Przez pierwszy rok od zakupu wszystkie aktualizacje są udostępniane bezpłatnie. Cena samego AutoPilota wynosi ok. 390 zł.



Przenośny zestaw easyDRIVER NAVI 007 to typowe urządzenie do nawigacji. Zostało wyposażone w ekran dotykowy o przekątnej 3,5 cala i rozdzielczości 320x240 pikseli, z automatyczną kontrolą regulacji jasności. Sprawne funkcjonowanie zestawu zapewnia procesor Samsung 400 MHz i pamięć operacyjna 64 MB. W szybkim odszukiwaniu sygnału GPS pomaga odchylana do poziomu antena zewnętrzna. easyDRIVER, poza wyświetlaniem mapy, umożliwia słuchanie muzyki formatu MP3, oglądanie filmów (MPEG4) i przeglądanie zdjęć (JPEG). Ma wbudowany akumulator litowo-jonowy o pojemności 1350 mA, odporny na „progi” zmniejszające żywotność baterii ze względu na częste doładowywanie przed całkowitym wyczerpaniem. Zestaw zawiera m.in. kartę SD o pojemności 512 MB, uchwyt mocujący do szyby, ładowarkę samochodową i sieciową, kabel USB do komunikacji z komputerem oraz słuchawki.
Wprowadzenie celu jest bardzo proste i nawet gdy ktoś nie miał wcześniej do czynienia z przenośną nawigacją, poradzi sobie bez zaglądania do instrukcji obsługi. Można to zrobić na trzy sposoby. Najłatwiejszym ale zajmującym nieco więcej czasu jest „ręczne” odszukanie miejsca docelowego przy wykorzystaniu odpowiednio dużego powiększenia oraz funkcji przesuwania mapy palcem, a następnie wciśnięcie ikony „Nawiguj do”. System, jeśli jest w zasięgu sygnału GPS, po kilku sekundach przeliczy trasę wg wcześniej ustalonych priorytetów przejazdu: trasy najszybszej, najkrótszej, najtańszej a od niedawna także dla pieszego, co pozwala na korzystanie z urządzenia np. podczas zwiedzania miasta czy wędrówki po górach. Kolejnym sposobem jest wywołanie menu głównego przez naciśnięcie dowolnego miejsca ekranu oraz wybór ikony „Znajdź i nawiguj”. Tu mamy do wyboru aż 4 opcje wprowadzenia celu: przez dokładny adres, nazwę miejscowości, określenie punktu użyteczności publicznej lub wpisanie kodu pocztowego. Dokonuje się tego wyświetlanej klawiatury z polskimi literami. Jej przyciski są odpowiednio duże, co nie wymaga stosowania rysika czy innego przedmiotu wskazującego np. długopisu. Takie rozwiązanie jest nie tylko prostsze w obsłudze, ale także lepiej chroni ekran przed uszkodzeniami mechanicznymi. Przy tym sposobie wprowadzania danych są dostępne dwie ścieżki: opcja „Adres” dotyczy największych aglomeracji, z kolei funkcja „Miasto/Region” pomaga odszukać nawet najmniejsze miejscowości, dosłownie z kilkoma zabudowaniami. Ostatnim sposobem na wprowadzenie celu jest wejście przez menu główne do folderu „Ulubione” i zaznaczenie jednego z wpisanych wcześniej miejsc.
Ekran nawigacji jest rozplanowany bardzo czytelnie. Pod mapą znajduje się szary pasek, na którym po lewej stronie jest wyświetlany schemat następnego manewru np. skręt na skrzyżowaniu czy zjazd na rondzie oraz (dla większej jednoznaczności) odległość, jaka do niego pozostała w metrach. Niżej usytuowano nazwę miejscowości i ulicę, po której porusza się pojazd. Prawa, dolna strona ekranu została podzielona na dwie linie, w nomenklaturze systemu jest to określane jako panel górny i dolny. Zależnie od preferencji użytkownika może być na nich wyświetlana m.in. odległość do celu, godzina, wysokość nad poziomem morza, prędkość pojazdu, liczba satelitów w zasięgu urządzenia czy dokładne współrzędne geograficzne określające aktualne położenie.



Producent oprogramowania pokusił się o podział samochodów na ciężarowe i osobowe. Obecnie różnica w wytyczaniu trasy polega tylko na eliminacji szlaków gruntowych w przypadku ciężkich pojazdów, choć w przyszłości być może będzie uwzględniać ich wymiary oraz dopuszczalną masę całkowitą i rzeczywistą.
Nawigacja umożliwia wybór widoku między 2D a 3D. Przy dalej odsuniętej szybie lepiej korzystać z układu 3-wymiarowego, bo nazwy są wyświetlane poziomo w „chmurkach” i większą czcionką, a nie jak w opcji 2-wymiarowej na ich zarysie. Godna pochwały jest funkcja ostrzegania o fotoradarach. Wykorzystuje wprawdzie dane wprowadzone do pamięci, a nie emitowane przez nie fale, ale jest dokładna i powiadamia wg wcześniej zaprogramowanej odległości 100, 500 lub 1000 m. Kierowca jest informowany o „zagrożeniu” na dwa sposoby: przez piktogram w lewym górnym rogu ekranu oraz sygnałem dźwiękowym. W najnowszej wersji programu wprowadzono jeszcze trzy kwadraciki obok piktogramu, które pojawiają się kolejno w miarę zmniejszania dystansu do fotoradaru. Pewną osobliwością AutoPilota są komunikaty głosowe w tzw. wersji zalotnej. Polecenia wydaje wówczas kobieta używając zwrotów np. „misiaczku, za 2 km dotrzesz do celu”, „kochanie, mamy problem, zgubiłam sygnał GPS”. To funkcja trochę zabawna ale jednocześnie bardzo oryginalna i na pewno znajdzie swoich użytkowników. Gdy komuś nie przypadnie do gustu, w łatwy sposób można włączyć głos męski.



Urządzenie easyDRIVER NAVI 007 z wgraną mapą AutoPilot kosztuje poniżej 1000 zł. To atrakcyjna cena, biorąc pod uwagę konkurencyjne rozwiązania i możliwości zestawu. Jest proste w obsłudze, wykonane z tworzywa odpornego na uszkodzenia mechaniczne i co najważniejsze stabilne w działaniu. Godna pochwały jest także zastosowana bateria, która „trzyma” bardzo długo. To ważna cecha w sytuacjach, gdy w samochodzie mamy podłączone np. CB-radio a jest tylko jedno gniazdo zasilające i nie dysponujemy rozgałęziaczem. Podczas testu mieliśmy okazję „przeżyć” aktualizację oprogramowania. Wbrew obawom, przy tym zestawie jest to czynność niezwykle prosta. Najpierw trzeba pobrać z Internetu skompresowany plik o wielkości ok. 100 MB, a następnie rozpakować go na dołączoną kartę SD. Pliki po podmianie zajmują ok. 160 MB, resztę można przeznaczyć na multimedia. Po wpisaniu kodu dostarczonego przy zakupie zestawu, urządzenie znów jest gotowe do pracy.

Karol Wójtowicz


Ostatnie artykuły