Filmy
  • Artykuły
  • Mitsubishi Canter – sprawdzony w codziennej dystrybucji

Mitsubishi Canter – sprawdzony w codziennej dystrybucji



Canter to uniwersalny pojazd, który może spełniać zadania przeznaczone dla zwykłego dostawczaka i poruszać się w miejskich uliczkach, ale również doskonale nadaje się do dystrybucji pokonując dłuższe odcinki tras. Ostatnio jest to także dość popularne auto flotowe.

Pierwszy Mitsubishi Fuso Canter pojawił się na japońskim rynku w 1963 r. W Europie pojazdy te produkowane są od 27 lat. Aktualnie ich montaż odbywa się w portugalskim mieście Tramagal. Niektóre elementy tego samochodu, jak rama, osie, układ chłodzenia, wiązki elektryczne oraz wnętrze kabiny, produkuje się na miejscu. Z Japonii dostarczane są zespoły napędowe, wytłoczki kabiny i układ hamulcowy.
Popularność Mitsubishi Cantera zawdzięczamy mocno rozwiniętej sieci dystrybucyjnej firmy Daimler AG (w kraju Mercedes-Benz Polska), która prowadzi jego sprzedaż w sieci sprzedaży użytkowych Mercedesów.

Przestronna kabina
Nietrudno jest dostrzec zmiany w stosunku do poprzedniego modelu. Odmłodzone Mitsubishi (auto weszło do sprzedaży w czerwcu 2005 r.) ma teraz ocynkowaną kabinę, otrzymało też większe reflektory świateł przednich, w których umieszczono kierunkowskazy. Inny kształt ma atrapa chłodnicy. Testowany przez nas pojazd miał dużą 3-osobową kabinę Comfort o szerokości 1995 mm.
Poprawiono bezpieczeństwo. Wydłużenie kabiny o 100 mm daje lepszą ochronę kierowcy w razie kolizji. Dodatkowo, dłuższa kabina umożliwia wygodniejsze wejście do środka.
Duże powierzchnie szyb i lusterek zapewniają doskonałą widoczność.
Wnętrze kabiny jest nowoczesne i funkcjonalne. Najbardziej istotną zmianą jest umieszczenie drążka zmiany biegów na desce rozdzielczej. Jest to bardzo wygodne dla kierowcy i upodabnia Cantera do pojazdów konkurentów, którzy już od dawna stosują takie rozwiązanie.



Kierownica ma regulację wysokości i kąta pochylenia, co daje możliwość lepszego dostosowania jej do potrzeb kierującego. Nowe wskaźniki na desce rozdzielczej i ergonomiczne rozmieszczenie przycisków sterujących to kolejne plusy w nowej kabinie.
Na uznanie zasługuje duża liczba schowków, półka nad głową kierowcy i pasażerów oraz uchwyty na napoje. 4-stopniowa silna dmuchawa i odpowiednie rozmieszczenie nawiewów zapewniają dobre przewietrzanie wnętrza.
W wersji 3C15 standardem jest hydraulicznie amortyzowany fotel kierowcy z podłokietnikiem. Siedzisko fotela jest duże i wygodne. Szkoda tylko, że nie ma on też regulacji na wysokości części lędźwiowej kręgosłupa.
Dobrym pomysłem jest umieszczenie dysz spryskiwacza bezpośrednio na wycieraczkach szyby przedniej. Umożliwia to lepsze zmywanie zanieczyszczeń i dobrze nawilża pióra wycieraczek, które nie rysują szyby.

Silnik i podwozie
Dostęp do silnika uzyskujemy bardzo łatwo, zwalniając zaczep i pochylając kabinę do przodu. Ułatwia to przeprowadzenie czynności serwisowych lub wymontowanie całej jednostki napędowej z podwozia.
Cantery o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t są wyposażane w silniki o poj. 2977 cm3 i regulowane na moce: 81, 92 i 107 kW (110, 125 i 145 KM) przy 3200 obr/min. Maksymalne momenty obrotowe tych jednostek wynoszą odpowiednio: 255, 294 i 362 Nm przy 1800 obr/min. 4-cylindrowy, rzędowy diesel ma turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Spełnia normę emisji spalin Euro 4.



Pewnym udogodnieniem jest to, że olej w tym silniku wymienia się co 30 tys. km.
145-konna jednostka napędowa, którą miał nasz testowy pojazd współpracuje z 6-biegową skrzynią przekładniową. Napęd jest przenoszony na tylne koła z bliźniaczym ogumieniem. Zastosowanie bliźniaczych kół ma na celu poprawienie warunków trakcyjnych pojazdu oraz zapewnienie stabilności.
Mitsubishi Fuso RISE to system dodatkowych wzmocnień struktury kabiny podwójną ramą, dzięki której przestrzeń pasażerska zyskuje większą ochronę w razie wypadku.
Tylne zawieszenie składa się z wytrzymałych resorów półeliptycznych mogących przyjąć duże obciążenie. Przednia oś ma nowe zawieszenie składające się z resorów parabolicznych poprawiających właściwości jezdne i komfort.
Mitsubishi Canter wyposażony jest w hamulce tarczowe na wszystkich kołach, co znacznie skraca drogę hamowania, ABS jest dostępny w opcji (dla wersji powyżej 3,5 t jest standardem). Oryginalnym rozwiązaniem jest konstrukcja hamulca ręcznego, który działa na wał napędowy.

Wrażenia z jazdy
Zajmujemy miejsce za kierownicą. Nisko umieszczona podłoga kabiny umożliwia nam łatwe wejście do środka. Jest to ważne zwłaszcza wtedy, gdy często zmuszeni jesteśmy wsiadać i wysiadać z pojazdu. Bez trudu lokujemy się wygodnie w fotelu, ustawiając kierownicę w optymalnym położeniu. Ergonomiczne rozmieszczenie wskaźników i włączników sprawia, że niczego nie trzeba szukać.



Od samego początku, gdy tylko pokonaliśmy naszym testowym Canterem pierwsze kilometry ulicy, mieliśmy wrażenie, że jest to samochód idealnie nadający się do ruchu w dużych miastach. Doskonała widoczność to kolejna zaleta Cantera. Nawet w warunkach miejskich można bezpiecznie wykonywać manewrowanie. Średnica zawracania przy rozstawie osi 3350 mm wynosi 13,4 m.
Biegi wchodzą lekko, a joystick sprawia, że zmiana ich jest bardzo wygodna. Auto ma dobre przyspieszenie, szczególnie jest to odczuwalne na pierwszych 3 biegach. Miękkie zawieszenie dobrze wybiera nierówności drogi, jednak umieszczenie fotela kierowcy i kanapy pasażerów nad przednią osią powoduje nieprzyjemne doznania, gdy pojazd wpada kołami w dziurę. Niewygodę tę częściowo poprawia amortyzowany fotel kierowcy.
Mitsubishi Canter jest wyposażony w dodatkowy klapowy hamulec silnikowy. Jego używanie zwiększa efektywność hamowania pojazdu oraz eliminuje ryzyko nadmiernego nagrzewania się hamulców, co w konsekwencji może doprowadzić do wrzenia płynu w układzie hamulcowym. Hamulec klapowy jest powszechnie stosowany w większych samochodach. Istnieje możliwość jego odłączenia – za pomocą dźwigni znajdującej się pod kierownicą. Canter ma również dźwiękowy sygnał cofania, który ostrzega o niebezpieczeństwie osoby postronne.



Połączenie samochodu dostawczego i małej ciężarówki ma swoje zalety i wady. Program produkcji Cantera obejmuje podwozia do 3,5 do 7,5 t. Pewnie elementy pojazdów są takie same co oznacza, że muszą być odpowiednio wzmocnione. Dlatego trochę przyciężka wersja 3,5-tonowego samochodu z pewnością będzie bardziej wytrzymała na obciążenia ładunkiem, niż to co wynika z wpisu w homologacji pojazdu.



Mitsubishi Fuso Canter - dane techniczne

(MB)

Ostatnie artykuły