Filmy

Iveco w drodze do Euro 2012



Przygotowania do Mistrzostw Europy w piłce nożnej zaczynają nabierać rozpędu. Po deklaracjach polityków przychodzi czas na konkretne działania, które jak wiadomo muszą przejąć środowiska biznesowe. Wejście Polski w struktury Unii Europejskiej stworzyło możliwość szerokiego działania na naszym rynku podmiotów zagranicznych. Przejawem tego jest m.in. konferencja, jaka miała miejsce 27 lutego w Warszawie. Na zaproszenie Włoskiego Instytutu Handlu Zagranicznego do wspólnych obrad przystąpiło trzydzieści zagranicznych firm zainteresowanych uczestnictwem w budowie infrastruktury potrzebnej do zorganizowania Mistrzostw. Część włoskich podmiotów, to firmy dobrze znane na naszym rynku, gdyż ich przedstawicielstwa od dłuższego czasu działają w Polsce.



Italy for Sport
Gospodarzem forum był Włoski Instytut Handlu Zagranicznego we współpracy z Iveco Poland, Bankiem Pekao SA, PKPP Lewiatan, oraz Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa. Trzydzieści doświadczonych włoskich przedsiębiorstw z branży budowlanej, drogowej, zarządzania obiektami sportowymi miało możliwość, podczas spotkań dwustronnych, nawiązania kontaktu z ponad stu partnerami polskimi.
Pierwsza edycja tego spotkania odbyła się w Rzymie w październiku ub. roku. Uczestniczyły w niej m.in. włoskie instytucje rządowe oraz organizacje samorządu gospodarczego. Z polskiej strony w rzymskiej konferencji uczestniczyli przedstawiciele Ambasady RP, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki oraz czterech miast gospodarzy Mistrzostw: Gdańska, Poznania, Warszawy i Wrocławia.
Doświadczenie i potencjał włoskich przedsiębiorców przy budowie obiektów sportowych może okazać się pomocny w Polsce, tym bardziej że niektóre z instytucji jakie wykazały zainteresowanie naszym projektem mają duże doświadczenie, nie tylko w branży budowlanej, ale także transporcie i finansowaniu inwestycji.



Ciężarówki i nie tylko
Obecność firmy Iveco w działaniu na rzecz organizacji Euro 2012 nie jest przypadkowa. Szeroka oferta pojazdów, jaką oferuje ten producent wypełnia każdy segment w kategorii wagowej pojazdów. Począwszy do samochodów dostawczych, poprzez lekkie ciężarówki, aż do ciężkich wieloosiowych trucków. Należy również wspomnieć, że do grupy Iveco należy także marka Astra – specjalistyczne wozidła.
Włoski koncern ma długie tradycje, jeśli chodzi o pojazdy budowlane. W zeszłym roku odbyła się premiera najnowszej ciężarówki tej marki – Trakkera. Samochód ten jest przeznaczony do pracy w najtrudniejszym terenie. Ze względu na dostępne konfiguracje napędów (4x2, 6x4 i 8x4) oraz wytrzymałą konstrukcję (podwozia samochodów ciężarowych są zbudowane z podłużnic o stałym przekroju z wysokowytrzymałej stali o grubości 7,7 mm lub 10 mm).



Innowacją w nowym Trakkerze jest kabina zapożyczona od modelu Stralis. Celem konstruktorów była maksymalna poprawa komfortu i jakości pracy kierowcy. Dostępne są wersje przystosowane do ruchu prawo- i lewostronnego, umożliwiające klientom dopasowanie samochodu do specyficznych zadań. Do dyspozycji Iveco ofercie znajdują się dwa silniki: Cursor 8 oraz Cursor 13 oraz dwie wersje kabin: Active Day i Active Time. Krótka wersja AD to tzw. kabina dzienna, natomiast kabina długa AT o długości 2,15 m z dachem zwykłym lub wysokim, z jedną lub dwoma leżankami, jest przewidziana do wykonywania zadań wymagających noclegu w kabinie pojazdu.
Nowego Stralisa, również mogliśmy zobaczyć po raz pierwszy w zeszłym roku. Samochód ten jako największy spośród gamy modelowej Iveco jest przeznaczony do wykonywania przewozów na dłuższych trasach. Stralis – flagowy pojazd koncernu – jest produkowany jako ciągnik siodłowy i podwozie pod zabudowę (z napędem 4x2, 6x2,6x4) w pięciu odmianach kabin od dziennej po wysoką sypialną.



Najazd dużej liczby turystów i kibiców, jakie zgromadzą Mistrzostwa, spowoduje konieczność zapewnienia sprawnego transportu osób. Tu również Iveco ma dobrą ofertę produktową. W skład koncernu wchodzi marka Irisbus, znany na rynku europejskim producent autobusów. Podobnie, jak w przypadku ciężarówek również pojazdy do przewozu osób występują tu w szerokiej gamie. Irisbus dostarcza na rynek pojazdy miejskie, podmiejskie i turystyczne. Najmniejszy spośród nich to minibus Daily a najbardziej komfortowy to Evadys. Podmiejskie marki reprezentują Crossway i Arvay, a miastach najczęściej można spotkać Citelisy, które są wytwarzane w kilku wersjach, m.in., jako przegubowce.



Do Euro 2012 pozostało jeszcze trochę czasu, a więc z pewnością i producenci pojazdów zdążą jeszcze powiększyć ofertę modelową. Już dziś możemy zdradzić, że w najbliższym czasie Iveco planuje wprowadzić do sprzedaży kolejny nowy model, a będzie to pojazd o bardzo off-roadowych ambicjach – Massif.






Refleksje po konferencji:


Luigi Lovaglio, pierwszy w-ce prezes banku Pekao SA
- Nasz bank liczy na współpracę z przedsiębiorcami w związku z Euro 2012. Chcemy, aby nasza oferta pokryje różne wymagania i oczekiwania klientów. Oczywiście z jednej strony możemy zaproponować różnego rodzaju produkty finansowe z drugiej strony chcielibyśmy być pomocni w znalezieniu partnerów. Tutaj interesującą propozycją, jeśli chodzi o pojazdy, byłaby współpraca z Iveco, które mogło by pomóc w pokryciu zapotrzebowania na środki transportu. My zaś możemy zapewnić finansowanie, czyli leasing lub ofertę wynajmu długoterminowego.



Marcello Filotico, dyrektor generalny Iveco Poland
- Jako Iveco chcielibyśmy stworzyć swego rodzaju sieć usług dla klientów, którzy będą działać podczas tych Mistrzostw. Chciałbym podkreślić, że dostarczamy nie tylko różnego rodzaju ciężkie środki transportu, ale także autobusy. Mamy w planach brać udział w przetargach na tego rodzaju pojazdy, gdyż Euro 2012 to także olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne.



Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa
- Po naszych sugestiach Ministerstwo Infrastruktury będzie preferowało oferty w postaci tzw. zaprojektuj i zbuduj. Żeby nie tracić czasu na opracowywanie dokumentacji przez inwestora. Wówczas do przetargu przystąpią w konsorcjach firmy projektowe i wykonawcze. Jeżeli Włosi się tym zainteresują, będzie to dla nas bardzo korzystna współpraca.



Francesco Alfonsi, dyrektor Włoskiego Instytutu Handlu Zagranicznego
- Możliwością do robienia dobrych interesów jest sytuacja, kiedy obie strony są zadowolone. Jeśli chodzi o Mistrzostwa Euro 2012, Wlochy oferują swoją dyspozycyjność i niewątpliwie, gdy strona polska i włoska zostaną usatysfakcjonowane, będziemy mogli liczyć na sukces.


(MB)

Ostatnie artykuły