Filmy
  • Artykuły
  • SLT – Mercedes do najcięższych zastosowań

SLT – Mercedes do najcięższych zastosowań

W pierwszych dniach kwietnia br. w porcie w Rotterdamie dźwig załadował BURANA, rosyjski statek kosmiczny, na szesnastoosiową przyczepę niskopodwoziową z ciągnikiem siodłowym Mercedes-Benz Actros SLT 4160 8x6/4, umieszczoną wcześniej na barce pontonowej. Pierwszą rzeczą, jaką zobaczyli gapie, gdy barka wioząca BURANA pokonywała zakole na Renie, był zielony ciągnik nadgabarytowy Actros firmy Kübler. Rosyjski wahadłowiec BURAN (= burza śnieżna) fascynował przygodnych obserwatorów wzdłuż całej doliny Renu, koło Kolonii, koło słynnej skały Lorelei i przez całą drogę do Speyer, gdzie znajduje się Muzeum Techniki.

Dzięki swojej mocnej konstrukcji Actros 4160 SLT jest idealnym ciągnikiem siodłowym do transportu ponadnormatywnych ładunków. Jego całkowita masa wynosi do 500 t. Rama, o grubości 9 mm , została wzmocniona - w szczególności jej tylna część oraz elementy poprzeczne. Umożliwiło to zamontowanie z tyłu haka holowniczego. Hak Rockinger E 56 jest przymocowany za pomocą dziesięciu śrub. Na przodzie SLT 8x6/4 jest zamontowany drugi hak, który może pociągnąć maksymalnie 250 t. Fabryczna oś przednia posiada nośność 9 t. Druga oś przednia zamontowana przez firmę Tytan o nośności 8 t zawieszona jest na poduszkach powietrznych i jest skręcana poprzez hydrauliczny układ kierowniczy.
Dwie osie kierowane w wielkim stopniu poprawiają zwrotność tego potężnego ciągnika siodłowego, co jest szczególnie ważne w ciężkim transporcie przy precyzyjnym manewrowaniu (przy zjeżdżaniu z barki pontonowej) czy też po prostu przy pokonywaniu ronda.
Pneumatyczne zawieszenie umożliwia zmienne obciążanie osi. Z tego względu przy manewrowaniu podczas przewożenia ciężkiego ładunku sterowalność pojazdu może jeszcze wzrosnąć. Oś prowadząca jest zawsze montowana 1350 mm przed pierwszą osią tylną. Oś tylna z przekładnią planetarną HD 7 ma średnicę koła talerzowego 300 mm i nośność 13 t. W związku z tym oś HD 7 może przekazywać bardzo wysoki moment obrotowy. Niewielki rozmiar koła talerzowego HD 7 umożliwia wysoki prześwit. Rozmiary opon to: z przodu 385/ 65 R 22.5, a z tyłu: 315/ 80 R 22.5.

Nową cechą podwozia 8x6/4 jest jego rozstaw osi 4200 mm, który został zwiększony w celu zamontowania systemu BlueTec 5 oraz chłodnicy, przystosowanych do transportu ciężkiego. Za kabiną umieszczone są 900-litrowy zbiornik paliwa, akumulator oraz zbiornik sprężonego powietrza. Po prawej stronie tylnej ściany kabiny znajduje się chłodnica oleju o dużej pojemności: olej ze skrzyni biegów oraz z przekładni hydrokinetycznej, który jest poddawany niezwykle wysokim obciążeniom cieplnym, jest chłodzony za pomocą tej powietrznej chłodnicy oraz napędzanego hydraulicznie wiatraka z tyłu. Zapewnia to najlepsze chłodzenie przez cały czas, mimo wysokiego zapotrzebowania mocy, niskich prędkości pojazdu i podróży przez trudny topograficznie teren. Hydrauliczny układ sterowania naczepą jest instalowany opcjonalnie.

Szesnastolitrowy ośmiocylindrowy silnik z turbodoładowaniem Mercedes-Benz OM 502 LA BlueTec 5 z chłodzeniem powietrza doładowującego osiąga moc 447 kW / 609 KM i maksymalny moment obrotowy 2400 Nm przy prędkości obrotowej od 1080 do 1800obr./min. Actros SLT jest fabrycznie wyposażony w największą dostępną chłodnicę. Pojazd do transportu ciężkiego Actros SLT wyposażony jest w pełni zsynchronizowaną 16-biegową skrzynię Mercedes-Benz G 240 z przekładnią hydrokinetyczną WSK 400 i retarderem. Dwustopniowa skrzynia redukcyjna Mercedes-Benz VG 2400-3W z biegiem terenowym pozwala idealnie dobrać przełożenia do każdych warunków na drodze.

Konwój składający się z Actrosa SLT 4160 8x6/4 z kadłubem BURANA, Actrosa SLT 4160 8x4 oraz Actrosa 3353 AS ze skrzydłami wahadłowca oraz lekkiego Actrosa 2658 LS z ogonem, po opuszczeniu barki, był gotowy na 3-kilometrową przejażdżkę do Muzeum Techniki w Speyer. Towarzyszyły im ciężarówki z naczepami i dźwigami firmy Scholpp oraz pojazdy muzeum. Na czele konwoju jechały pojazdy i motocykle policji oraz reporterzy, których liczba wystarczyłaby do skompletowania około piętnastu drużyn piłkarskich.

materiały: Daimler AG

Ostatnie artykuły