Filmy
  • Artykuły
  • Van, Bus i Truck of The Year 2009

Van, Bus i Truck of The Year 2009

W dniu 23 września podczas uroczystego bankietu wydanego przez VDA, w przeddzień rozpoczynających się 62. Międzynarodowych Targów Pojazdów Użytkowych w Hanowerze, zostały ogłoszone wyniki konkursu na najlepsze auto dostawcze, ciężarowe i najciekawszy model w kategorii autobusów. Tytuł Van of The Year 2009 zdobyły trojaczki: Fiat Fiorino i Citroen Nemo oraz Peugeot Bipper. Siostrzane konstrukcje to samochody dostawcze segmentu 1B, które występują w dwóch wersjach: auta firmowego do transportu ładunków lub samochodu osobowego. Właśnie tę uniwersalność projektu, doceniło jury złożone z dwudziestu ekspertów i przyznało im zaszczytny tytuł. Auto "szyte na miarę" - tak określają konstruktorzy Fiata swoje dzieło: klienci mają możliwość nabycia samochodu dostawczego na miarę ich potrzeb - do pracy lub wypoczynku. Fiorino, Nemo i Bipper oferują 610 kg ładowność (z kierowcą), 2,5 m3 przestrzeni ładunkowej. Długość przedziału ładunkowego wynosi 1,5 m. Vany roku 2009 są produkowane w ramach kooperacji grupy PSA w Turcji i sprzedawane w ponad 80 krajach świata.

1. Fiat Fiorino-Peugeot Bipper-Citroen Nemo - 112 pkt.
2. Peugeot Partner/Citroen Berlingo – 70 - pkt.


W kategorii Bus of the Year 2009 zwycięzcą została niskopodłogowa Setra S 415 NF. W opinii jury pojazd ten zyskał uznanie za wprowadzanie nowych standardów w segmencie autobusów komunikacji miejskiej. Nagrodzony model Setry został skonstruowany na bazie autobusu do przewozów regionalnych, obniżono w nim masę własną a boczne szyby poprowadzono aż do krawędzi dachu. Nowy kierunek jaki m.in. wyznaczyła Setra to wprowadzenie wysokich foteli, które dają pasażerom dodatkowy komfort podróży. Setra S 415 NF ma długość 12 m a napędza ją 350-konny 12 litrowy silnik Daimlera OM OM 457 hLA.

Największe emocje przedstawicieli branży motoryzacyjnej wzbudziło oczekiwanie na werdykt jury w kategorii Truck of the Year 2009. Nominowane do tej nagrody były cztery marki pojazdów: Volvo FH/FM, Iveco Eurocargo, Scania z silnikiem XPI EGR Euro 5 oraz Mercedes-Benz Actros trzeciej generacji. Po długim oczekiwaniu ogłoszono zwycięzcę, którym został Mercedes. Trzeba przyznać, że ta edycja konkursu, jeśli chodzi o nominacje, w szczególności była bardzo trudna dla jurorów. Każda z firm prezentujących ciężarówki wniosła ogromny wkład w kształtowanie nowego wizerunku światowego transportu. To nie tylko zmiany zewnętrzne i wewnętrzne w pojeździe decydują o tym kto zdobywa tytuł najlepszego. Istotnym kryterium dla członków komisji wydają się być też systemy bezpieczeństwa, poprawa komfortu pracy kierowcy oraz obniżenie kosztów eksploatacji auta. Daimler jako pierwsza firma wprowadziła w standardzie zautomatyzowaną skrzynię biegów. PowerShift II-generacji nie tylko ułatwia pracę kierowcy, obniża masę własną pojazdu ale także wydatnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa.

1. Mercedes Actros III – 75 pkt.
2. Iveco EuroCargo - 68 pkt.
3. Scania XPI/Volvo FH – 39 pkt.


Jak już wspomnieliśmy, ten rok był wyjątkowo trudny dla członków jury. W ostatnim czasie, oprócz zmodernizowania kabin w swoich ciężarówkach, VolvoTrucks opracowało wiele nowatorskich rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa transportu drogowego. Z uwagą odnotowaliśmy wprowadzenie systemu Driver Alert lub unowocześnionego Adaptive Cruise Control. Scania wprowadzając na rynek silnik XPI udowodniła, że można skonstruować ekologiczny silnik bez dozowania do układu wydechowego dodatkowych komponentów poprawiających skład spalin. W określonych branżach zastosowanie silnika EGR ułatwia eksploatację pojazdu i obniża koszty działalności firm.
Obserwując kierunek w jakim podążają obecnie prace konstruktorów samochodów należy zwrócić uwagę, że wszystkie koncerny samochodowe w podobnym stopniu dążą do tego, aby współczesny transport samochodowy odbywał się w zgodzie z ekologią, był bardziej bezpieczny i efektywny.


Actros trzeciej generacji wkracza na scenę

(MB)

Ostatnie artykuły