Filmy

Zasady eco driving

ALD Automotive opublikowała wyniki drugiej odsłony badania Barometr ekologiczny branży flotowej i opublikuje poradnik dla klientów w zakresie ekojazdy. Z badań wynika, że prawie 80 proc. kierowców flotowych w Polsce zna i stosuje zasady eco driving.

Badanie przeprowadzono na zlecenie ALD Automotive, na próbie 237 kierowców flotowych z firm różnej wielkości i różnych regionów Polski. Ok. 4,2 proc. badanych pracuje w firmach zatrudniających do 20 osób, 38,4 proc. - od 21 do 50 osób, i 57,4 proc. - powyżej 50 osób. Aby zwiększyć wiarygodność wyników, badanie było realizowane z założeniem, że każdy ankietowany reprezentuje inną instytucję.

Prawie 80 proc. odpowiedzi ankietowanych wskazuje, że przestrzegają oni reguły, które pomagają im ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2. Zgodnie z deklaracjami badanych najchętniej praktykowane zasady ekojazdy obejmują częste zmienianie biegów - 95 proc. badanych, utrzymywanie niskich obrotów silnika - 94 proc, dokładne planowanie trasy - 95 proc. respondentów i regularną kontrolę ciśnienia w oponach - aż 92 proc. ankietowanych robi to co najmniej raz w miesiącu. Ponad 88 proc. kierowców flotowych minimalizuje również obciążenie samochodu, niechętnie natomiast rezygnują z bagażników zewnętrznych.

Spadek ciśnienia w oponach o 25 proc. powoduje wzrost oporu toczenia kół oraz zwiększenie zużycia paliwa o 2 proc., pozbycie się z samochodowego bagażnika niepotrzebnych przedmiotów, które ważą ok. 100 kg, pozwala ograniczyć zużycie paliwa o ok. 7 proc. w przypadku auta osobowego średniej klasy.

Najmniej rozpropagowaną zasadą eco driving pozostaje rezygnacja ze zbędnych bagażników, boksów dachowych, uchwytów na rowery i innych akcesoriów zewnętrznych, które, zwiększając opory powietrza podczas jazdy, powodują wyższe spalanie. Prawie 84 proc. kierowców przyznaje, że nie demontuje niepotrzebnych bagażników. Praktykowanie tej zasady przynosi jednak wymierne korzyści, ponieważ nawet bagażnik o opływowych kształtach przy prędkości 120 km/h powoduje zwiększenie zużycia paliwa o ponad 20 proc.

Inne zasady jazdy ekologicznej, cieszą się stosunkowo dużą popularnością, ale wskazują, że jest jeszcze miejsce na budowanie świadomości wśród kierowców. Grupa 27 proc. użytkowników nie ogranicza użycia klimatyzacji, co pokazuje, że ten sposób zmniejszania zużycia paliwa i emisji CO2 nie jest jeszcze powszechnie stosowany w firmowych flotach. Ok. 24 proc. badanych uważa, że zmniejszyć spalanie i emisję gazów cieplarnianych można przy jeździe z prędkością powyżej 75 km/h. Nie jest to trafna diagnoza: bardziej ekonomiczne i ekologiczne są niższe prędkości, ponieważ przy przyspieszaniu opór powietrza powoduje wzrost spalania tym szybszy, im wyższa jest prędkość.

Stosowanie zasad eco driving częściej deklarują kierowcy w małych firmach, zatrudniających do 20 osób. Aż 87,5 proc. ich odpowiedzi wskazuje na proekologiczne postępowanie. Ta grupa kierowców szczególnie chętnie rezygnuje z bagażników (1/3 ankietowanych, w porównaniu z 16,5 proc. w całej próbie). Kierowcy z małych firm często ograniczają też prędkość jazdy - wszyscy ankietowani uważają, że najkorzystniejsza dla środowiska jest prędkość poniżej 75 km/h (54,4 proc. wszystkich badanych).

- Wdrożenie zasad ekojazdy jest doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, które działania proekologiczne chcą połączyć z oszczędnościami. W przeciwieństwie do inwestycji w najbardziej zielone technologie, takie jak np. silniki hybrydowe, eco driving nie wymaga nakładów inwestycyjnych i może przynieść nawet 20 proc. oszczędności w wydatkach na paliwo, wspomagając firmowy budżet w trudnych czasach - mówi Tomasz Ślepowroński, dyrektor generalny ALD Automotive Polska.

W ramach propagowania zasad jazdy ekologicznej wśród swoich klientów firma ALD Automotive jeszcze w listopadzie opublikuje poradnik Eco driving z zakresu zasad ekojazdy. Zawiera on konkretne wskazówki dla kierowców, którzy chcą ograniczyć spalanie i emisję CO2, a także wyjaśnienie, w jaki sposób praktykowanie tych zasad pozwala chronić środowisko.

W czerwcu 2009 r. firma ogłosiła również podpisanie z Renault międzynarodowej umowy o partnerstwie zmierzającym do wprowadzenia w 2011 roku do oferty obu firm samochodów z napędem elektrycznym o zerowym poziomie emisji CO2.

- Czujemy się współodpowiedzialni za ograniczenie wpływu flot firmowych na środowisko, dlatego zachęcamy naszych klientów do ograniczania emisji CO2, w tym propagowania zasad eco driving. Poza poradnikiem dla klientów planujemy włączyć do naszej oferty praktyczne szkolenia z ekojazdy. - mówi Andrzej Sobczak, dyrektor operacyjny ALD Automotive Polska i autor poradnika Eco driving.

Obecnie opublikowana ankieta jest drugą odsłoną badania Barometr ekologiczny branży flotowej, po udostępnionej w kwietniu 2009 r. analizie zastosowania w pojazdach flotowych technologii przyjaznych środowisku.

Źródło: ALD Automotive


Ostatnie artykuły