Filmy
  • Artykuły
  • X® MultiWay™ 3D - nowa opona Michelin

X® MultiWay™ 3D - nowa opona Michelin

Michelin X® MultiWay™ 3D - to ciężarowa opona wielofunkcyjna. Można ją stosować na wszystkich rodzajach dróg i we wszystkich warunkach pogodowych, co przynosi korzyści w postaci oszczędności czasu i paliwa oraz zwiększonej niezawodności i bezpieczeństwa. Jest ona optymalnym rozwiązaniem dla przewoźników pracujących zwłaszcza w transporcie regionalnym i krajowym.

W nazwie nowej opony - MICHELIN X® MultiWay™ 3D - zawiera się jej charakterystyka: zastosowanie najnowszych osiągnięć Michelin Durable Technologies, w postaci innowacyjnej technologii trójwymiarowych lamel oraz dodatkowego opasania InfiniCoil; przystosowanie do jazdy zarówno po drogach głównych, lokalnych, jak i po autostradach; możliwość użytkowana przez cały rok w różnych warunkach pogodowych; zapewnienie doskonałej trakcji, bez względu na typ nawierzchni.

Optymalna przyczepność w każdych warunkach
Michelin X® MultiWay™ 3D przystosowana jest do każdego typu nawierzchni (drogi lokalne, główne i autostrady) oraz do wszelkich warunków pogodowych, gdy drogi są suche, wilgotne, mokre, a nawet lekko zaśnieżone. Nowa gama opon została zaprojektowana w konkretnym celu - aby spełniać oczekiwania firm transportowych, które przewożą ciężkie ładunki, przy zachowaniu bezpieczeństwa, ale równocześnie muszą zabiegać o obniżanie kosztów, by sprostać wymaganiom klientów.

Dwa przykłady wykorzystania Michelin Durable Technologies Michelin X® MultiWay™ 3D: europejscy transportowcy realizują średnio 60 proc. przewozów po drogach lokalnych i 40 proc po drogach głównych i autostradach. Opony muszą zatem zapewniać znakomitą trakcję, bez względu na jakość nawierzchni. Michelin X® MultiWay™ 3D XZE została zaopatrzona w głębokie lamele, które zapewniają znakomitą przyczepność na śliskich nawierzchniach. Oznaczenie M+S (błoto i śnieg) na oponach na prowadzące i napędowe osie, zapewnia trakcję w zimie lub na zabłoconej nawierzchni; regionalni przewoźnicy pokonują dziennie trasy o długości od 80 do 500 km z częstym przyspieszaniem i hamowaniem. Dlatego też opony Michelin X® MultiWay™ 3D posiadające głębokie, kierunkowe lamele, które poprawiają hamowanie i przyczepność poprzeczną na drogach o słabej przyczepności. Droga hamowania awaryjnego na nawierzchniach o słabej przyczepności z oponami zużytymi w 2/3 jest o 8 m - czyli o 25 proc. krótsza.

Technologia InfiniCoil
InfiniCoil - zastosowana w oponach Michelin X® MultiWay™ 3D o profilu 70, pozwala na obciążenie osi prowadzącej nawet do 8 t (standardowa wartość w tym rozmiarze to 7,5 t). Michelin X® MultiWay™ 3D obniża koszty eksploatacji, oszczędza czas i paliwo (obniżając emisję CO2). Oszczędność paliwa osiągnięto dzięki obniżeniu oporu toczenia. W zależności od rozmiaru i pozycji opony, oszczędności mogą sięgać aż 25 proc. w porównaniu z gamami opon E2+, XDN2 Grip i MultiWay™ XD.

Swoją żywotność opony Michelin X® MultiWay™ 3D zawdzięczają trwałości bieżnika i wytrzymałości karkasu Michelin Energy Flex. Redukuje to liczbę napraw opon - obniżając zarazem koszty utrzymania i redukują liczbę przestojów, które zazwyczaj znacząco odbijają się na całkowitym czasie pracy pojazdów i ich produktywności.

Wytrzymałość opon Michelin X® MultiWay™ 3D znacznie się zwiększyła, o czym świadczy bardzo wysoki poziom opon zaakceptowanych do bieżnikowana, które były użytkowane głównie na drogach lokalnych: ponad 91 proc. dla rozmiaru 315/80 R 22.5 oraz 94 proc. dla 315/70 R 22.5.

Technologia trójwymiarowych lameli
Trójwymiarowe lamele Podwójna Fala są opatentowaną innowacją Michelin. Ich trójwymiarowa struktura zapewnia sztywność klocków bieżnika i zmniejsza szybkość jego zużycia. Bieżnik z lamelami Podwójna Fala, pracującymi w płaszczyźnie poziomej i pionowej jest trwalszy od tradycyjnych bieżników. Trójwymiarowe, samoregenerujące się lamele Kropla Wody, utrzymują przyczepność pojazdu na drodze, bez względu na stopień zużycia bieżnika. Opatentowana technologia opiera się na zastosowaniu głębokich, cylindrycznych kanalików w kształcie kropli wody, znajdujących się w środkowej części klocka bieżnika. Wraz z systematycznym zużywaniem się bieżnika lamele stopniowo otwierają się, tworząc dodatkowy rowek. Tym sposobem bieżnik ma właściwość samoregeneracji. W wyniku tego opona zachowuje przyczepność, zwiększa bezpieczeństwo pojazdu na drodze.

Dodatkowo, trójwymiarowe lamele Tower Pump, działające jak pompki, zapewniają znakomitą przyczepność na śliskiej nawierzchni, jednocześnie eliminując ryzyko rozerwania bieżnika. W połączeniu z lamelami Podwójna FalaKropla Wody w klocku bieżnika, nowe lamele przynoszą poprawę trakcji na śliskich nawierzchniach. Dzieje się tak, ponieważ woda znajdująca się na obszarze kontaktu opony z podłożem jest zasysana, a następnie odprowadzana za zewnątrz przez pionowe, cylindryczne kanaliki. Lamelki, których nie należy mylić z rowkami bieżnika, są bardziej odporne na przecięcia i starcie w trudnych warunkach drogowych niż tradycyjne lamele.

Wyniki wewnętrznego testu wykazały, że Michelin X® MultiWay™ 3D zapewniała o 19 proc. większą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Test ten przeprowadzony został na pojazdach wyposażonych w opony w rozmiarze 315/80 R 22.5 Michelin X® MultiWay™ 3D oraz Michelin XZE/XDE i XZE2+/XDE2+. Wszystkie opony były w 2/3 zużyte.

Opony Michelin X® MultiWay™ 3D, tak jak wszystkie opony ciężarowe Michelin, posiadają cztery życia, gwarantujące 250 proc. żywotności nowej opony Michelin za około 160 proc. ceny nowej opony, czyli aż do 36 proc. oszczędności.

Opona Michelin X MultiWay 3D XZE o profilu 80 jest dostępna od kwietnia 2011 r., a XDE o profilu 80 będzie dostępna od lipca 2011 r. Opony Michelin X MultiWay 3D XZE i XDE o profilu 70 trafią na rynek w maju 2011 r.

materiały: Michelin Polska

Ostatnie artykuły