Filmy

Nowy Nissan GT-R

Zaprezentowany po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w marcu br. Nissan GT-R z roku modelowego 2107 zwraca uwagę nowym, ekscytującym wyglądem nadwozia i wnętrza oraz znaczącymi ulepszeniami w zakresie właściwości jezdnych i mocy dostarczanej przez turbodoładowany 24-zaworowy silnik V6 o pojemności 3,8 litra. Nowy GT-R jest również bardziej komfortowy niż kiedykolwiek wcześniej, oferując poziom elegancji i komfortu rzadko spotykany w sportowych supersamochodach o wyczynowych osiągach. W sumie zmiany te są najbardziej znaczące spośród wszystkich dokonanych od wprowadzenia tego modelu na rynek w 2007 roku.

Nadwozie
Nowy GT-R ma zdecydowanie odświeżony wygląd, dodający stylu temu uznanemu za jeden z najbardziej wyrazistych samochodów sportowych na rynku modelowi. Zmiany nadwozia w przedniej części samochodu dotyczą maski silnika, przedniego zderzaka, świateł do jazdy dziennej (DRL) oraz kraty wlotu powietrza z motywem litery V w kolorze matowego chromu, stanowiącej jeden z charakterystycznych elementów najnowszej stylistyki Nissana. Wlot powietrza został powiększony w celu zwiększenia przepływu powietrza do chłodzenia silnika bez powodowania dodatkowego oporu aerodynamicznego, zaś jego poprawiony kształt płynnie komponuje się z nową pokrywą silnika o zwiększonej sztywności. Nowa konstrukcja maski w znacznym stopniu poprawia właściwości aerodynamiczne przedniej części pojazdu przy dużych prędkościach (powyżej 200 km/h).

W istocie niemal wszystkie zewnętrzne zmiany wizualne GT-R miały na celu poprawienie właściwości aerodynamicznych. Szczególnie chodziło o uzyskanie lepszej sprawności aerodynamicznej w trzech kluczowych obszarach: wytwarzania siły dociskającej, zmniejszenia oporu aerodynamicznego i lepszego chłodzenia ważnych układów pojazdu. Celem było uzyskanie maksymalnego przepływu powietrza chłodzącego, przy jednoczesnym ograniczeniu oporu aerodynamicznego, tzn. nie zwiększania oporu w jednej części pojazdu wskutek poprawienia skuteczności chłodzenia/przepływu powietrza w innej.

Poza nowym kształtem osłony wlotu powietrza i pokrywy silnika wydłużono nieco i obniżono o kilka milimetrów zakrzywiony profil pod spojlerem w celu uzyskania lepszego przepływu powietrza na jego dolnej krawędzi. Zachowano przy tym prześwit pod pojazdem, jak w poprzednim modelu. Ponadto, poprzez zmianę kształtu krawędzi progów wzdłuż boków samochodu zmniejszono ilość powietrza zasysanego pod spód, przeciwdziałając unoszeniu się pojazdu i poprawiając jego stabilność.

Przeprojektowano również słupki C, nadając ich górnej części kształt zapewniający lepszy opływ powietrza poprzez wyeliminowanie możliwości powstawania tam mniejszych zawirowań.

Tył nowego GT-R nadal definiują przede wszystkim jego kultowe okrągłe światła, lecz po bliższym przyjrzeniu się uwagę zwracają także wykończony na srebrno dyfuzor oraz nowe boczne wloty powietrza, które zostały umiejscowione obok czterech końcówek tytanowego układu wydechowego w celu poprawienia aerodynamiki pojazdu. Pas oddzielający dolną czarną część od górnej części nadwozia poprowadzono nieco wyżej, dzięki czemu tył samochodu został optycznie poszerzony i zyskał bardziej agresywny wygląd. Tylny zderzak ma teraz taką samą konstrukcję, jak w GT-R Nismo, co zapewnia lepszy przepływ powietrza w dolnej części tyłu pojazdu. Dzięki temu zmniejszono również interferencje zachodzące między gazami spalinowymi wyrzucanymi z rur wydechowych a opływem powietrza wzdłuż tylnych bocznych części zderzaka w celu uzyskania lepszego odprowadzania ciepła.

Stylowe felgi firmy Rasysy z kutego aluminium z ramionami w kształcie litery Y, zostały przeprojektowane, co zaowocowało zmniejszeniem ich masy, poprawą wytrzymałości i sztywności oraz bardziej stabilnym zachowaniem auta podczas jazdy z dużą prędkością.

Wnętrze
Dzięki zastosowaniu wysokiej klasy materiałów wykończeniowych wnętrze nowego Nissana GT-R oferuje niezrównany poziom komfortu, luksusu i użyteczności na co dzień, przewyższający wszystko to, co zapewniały jego poprzednie wcielenia. Już na pierwszy rzut oka widać, że nowa kabina jest bardziej luksusowa i ma więcej klasy. Kierowca i pasażer przedniego fotela, otoczeni najwyższej jakości skórą nappa, mają przed oczami harmonijną linię deski rozdzielczej podkreślającą stabilność pojazdu, zaś linia biegnąca od zestawu wskaźników do konsoli środkowej wyznacza granicę strefy ściśle podporządkowanej potrzebom kierowcy. Zgodnie z założeniami dotyczącymi osiągów GT-R, warstwa tapicerowanego materiału znajdująca się pod skórą jest teraz cieńsza, co pozwoliło obniżyć masę całkowitą przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej jakości faktury tapicerki. Skórzane elementy w całej kabinie mają eleganckie przeszycia, po mistrzowsku wykonane przez rzemieślnika najwyższej klasy.

Układ centralnej części deski rozdzielczej został udoskonalony i uproszczony, a liczbę przełączników zintegrowanej nawigacji i radia zredukowano z 27 w poprzednim modelu do zaledwie 11 w wersji z roku modelowego 2017. Elementy sterowania systemem nawigacji i jej wyświetlacz umieszczono nieco poniżej panelu wskaźników, aby ułatwić korzystanie z niej i uzyskać lepszą widoczność dla kierowcy i pasażera jadącego z przodu. Ulepszono również układ systemu nawigacji. Powiększony, 8-calowy ekran dotykowy wyświetla duże ikony, co pozwala użytkownikowi łatwo obsługiwać system audio, nawigację, telefon i inne funkcje multimedialne.

Na rynkach USA, Kanady i Chin oferowane są również usługi telematyczne. Układ ikon może być w pełni dostosowany do potrzeb użytkownika, a nowy panel sterowania z wyświetlaczem umieszczony w wykonanej z włókna węglowego konsoli środkowej umożliwia łatwą obsługę bez konieczności dotykania monitora. Jest to szczególnie przydatne podczas jazdy z dużą prędkością.

Inne przydatne funkcje, obsługiwane przez dotykowy ekran, obejmują możliwość dostosowania przez kierowcę ważnych parametrów i uzyskania dodatkowych informacji dotyczących m.in. temperatury płynu chłodniczego, temperatury oleju silnikowego, ciśnienia oleju w silniku, temperatury oleju przekładniowego, ciśnienia oleju przekładniowego czy ciśnienia doładowania turbosprężarki.

W nowym modelu GT-R manetki zmiany biegów zostały zamontowane bezpośrednio na nowo zaprojektowanym kole kierownicy, a nie jak dotychczas na kolumnie kierownicy, co umożliwia kierowcy wybieranie przełożeń 6-biegowej przekładni z podwójnym sprzęgłem, bez konieczności zdejmowania rąk z kierownicy w trakcie pokonywania zakrętu.

Oparcia przednich foteli, których konstrukcja została zmodyfikowana w celu uzyskania większej przyjemności z jazdy poprzez zwiększenie komfortu i podparcia kierowcy i pasażera z przodu w wersjach GT-R i Prestige, otrzymały nowy kształt – zmieniono konfigurację wypełnień bocznych z pianki, zapewniając lepsze podparcie korpusu. Pozwoliło to zmniejszyć możliwość przesuwania się na fotelu podczas dynamicznej jazdy i zmniejszyć zmęczenie podczas długich podróży. Ponadto, poprzez zmianę konfiguracji elementów stelaża oparć foteli, zmniejszono masę każdego oparcia fotela przy jednoczesnym ograniczeniu punktów nacisku na korpus kierowcy i pasażera z przodu w celu uzyskania wygodniejszej pozycji siedzącej.

Silnik z podwójnym turbodoładowaniem
Moc zastosowanego w GT-R wielokrotnie nagradzanego 24-zaworowego silnika V6 o pojemności 3,8 litra z podwójnym turbodoładowaniem zwiększono o 20 KM w porównaniu z ubiegłorocznym modelem. Teraz wytwarza on 419 kW (570 KM) przy 6 800 obr./min, po części dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania oraz układowi sterowania zapłonem, który jest sterowany indywidualnie na każdym cylindrze. Jest to technologia dotychczas zastosowana wyłącznie w GT-R Nismo. Nowe zmiany pozwoliły uzyskać lepsze przyspieszenie w środkowym zakresie obrotów (od 3 200 obr./min) przy uzyskaniu maksymalnego momentu obrotowego w szerszym zakresie mocy. Również podobnie jak w GT-R Nismo, poprzez bardziej precyzyjne sterowanie zapłonem na poszczególnych cylindrach znacznie zmniejszono stuki silnika, spowodowane nieprecyzyjnym ustawieniem czasu wybuchu mieszanki, przy jednoczesnej poprawie oddziaływania na środowisko poprzez czystsze, skuteczniejsze spalanie paliwa.

W silniku tym, oznaczonym symbolem „VR38DETT”, zastosowano nawierty natryskiwane plazmą, zamiast tulei żeliwnych, w celu zmniejszenia tarcia, zmniejszenia masy, poprawienia chłodzenia, zwiększenia mocy i zoptymalizowania zużycia paliwa. Silnik ten ma również symetryczny układ niezależnych kolektorów wlotowych i wylotowych z podwójnymi turbosprężarkami o wysokiej wydajności, układ wtórnego obiegu powietrza zapewniający lepsze parametry emisji spalin przy rozruchu zimnego silnika, sterowany termostatycznie układ chłodzenia olejem, specjalną pompę olejową zapewniającą dopływ oleju do turbosprężarek oraz boczny układ smarowania z mokrą i suchą miską olejową. Każdy egzemplarz silnika jest od początku do końca montowany ręcznie w specjalnym pomieszczeniu typu „clean room” przez wysoce wyspecjalizowanych mechaników. Z przodu każdego silnika zakładana jest aluminiowa płytka z nazwiskiem specjalisty od silników zgodnie z japońską tradycją rzemieślniczą Takumi.

Nowością jest również tytanowy układ wydechowy, który lepiej radzi sobie z wysokimi temperaturami gazów wydechowych. Układ ten ma kanał NACA usytuowany pod podłogą pojazdu tuż przed tłumikiem, kierujący powietrze do tylnego dyfuzora, co pomaga chłodzić tłumik i odprowadzać gorące powietrze z tej części pojazdu.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów
Zmodernizowano sterowanie zmianami przełożeń 6-biegowej, dwusprzęgłowej, sekwencyjnej skrzyni biegów w celu uzyskania większej precyzji i sprawności w różnych sytuacjach drogowych. Na przykład kiedy samochód zaczyna ruszać z miejsca z małym przyspieszeniem, zmiana biegów z pierwszego na drugi odbywa się teraz znacznie płynniej.
W poprzednim modelu GT-R, kiedy koła zaczynały ruszać z miejsca przy lekko otwartym zaworze przepustnicy, moment obrotowy silnika zmniejszał się, co z kolei powodowało nieco ociężałą reakcję. W nowym Nissanie GT-R w podobnej sytuacji moment obrotowy silnika nie zmniejsza się, co pozwala uzyskać większą płynność początkowego przyspieszania nawet przy lekko uchylonej przepustnicy.

Co więcej, odgłos wydechu jest zauważalnie cichszy, dzięki czemu normalna, codzienna jazda staje się przyjemniejsza. Podczas jazdy przy małych obciążeniach – na przykład po ulicach miasta – zwiększona precyzja siłownika zmiany biegów umożliwia cichszą pracę skrzyni przekładniowej.

Napęd na cztery koła Attesa E-TS
Moc silnika jest przenoszona na wszystkie cztery koła za pośrednictwem pierwszego na świecie napędu na cztery koła z niezależnym układem przeniesienia napędu transaxle o nazwie Attesa E-TS. Podczas normalnej jazdy GT-R zachowuje się, jak samochód z tylnym napędem, z rozdziałem momentu obrotowego w stosunku 0:100, lecz może on zostać skorygowany do proporcji 50:50 zależnie od prędkości, przyspieszenia bocznego, kątów obrotu kierownicy, poślizgu opon, rodzaju nawierzchni i stopnia odchylenia kierunkowego. Stworzony specjalnie z myślą o modelu GT-R układ kontroli stopnia odchylenia kierunkowego mierzy różnice pomiędzy docelowym odchyleniem obliczanym na podstawie kąta obrotu kierownicy a rzeczywistym odchyleniem według wskazań czujnika odchylenia oraz czujnika siły odśrodkowej, a następnie odpowiednio dostosowuje rozdział momentu obrotowego. Platforma Premium Midship zastosowana w modelu GT-R umożliwia umieszczenie skrzyni biegów wraz ze skrzynką rozdzielczą i przekładnią główną z tyłu pojazdu bez konieczności zastosowania tradycyjnego układu z rurą reakcyjną, dzięki czemu zawieszenie może działać niezależnie, optymalizując rozkład mas i maksymalizując przyczepność opon podczas pokonywania zakrętów.

Udoskonalenie nadwozia i podwozia
W modelu na rok 2017, właściwości jezdne i sportowe osiągi nowego GT-R reprezentują jeszcze wyższy poziom, dzięki wyrafinowanemu układowi zawieszenia i sztywniejszej konstrukcji nadwozia, które sprawiają, że samochód lepiej się prowadzi i wykazuje jeszcze wyższą stabilność.

Istotne zmiany konstrukcyjne obramowania przedniej szyby, która jest osadzona w słupkach A, poprawiły sztywność konstrukcji przedniej części modelu GT-R, zapewniając zmniejszenie odkształceń i bardziej precyzyjne reagowanie na ruchy kierownicą. Wzmocnienia w okolicy bagażnika zwiększyły z kolei sztywność tylnej części samochodu. W rezultacie stopień sztywności przodu i tyłu auta jest bardziej jednolity, czego efektem jest lepsze wyważenie nadwozia.

Zastosowany w GT-R specjalny system amortyzatorów Bilstein® DampTronic z możliwością regulacji przez kierowcę, wykorzystujący informacje z wielu układów pojazdu w celu zastosowania odpowiedniej siły tłumienia oraz zapewnienia wysokiego poziomu kontroli w różnorodnych warunkach, został udoskonalony dzięki zmniejszającej straty oporowe nowej osłonie zaworu. Sztywne punkty mocowania elementów zawieszenia zwiększają stabilność w zakrętach i poprawiają reakcję pojazdu na ruchy kierownicą, umożliwiając przeniesienie na koła jeszcze większych obciążeń przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej styczności z powierzchnią drogi.

Podobnie jak w poprzednim modelu, system DampTronic oferuje kierowcy trzy tryby do wyboru: Normal, Comfort (maksymalne tłumienie nierówności) oraz sportowy R. Taka sama trzystopniowa regulacja występuje również przy zmianach przełożeń skrzyni biegów. W modelu na rok 2017 ustawienia „R” i „Comfort” zapewniają teraz kierowcy odpowiednio jeszcze bardziej sportowy i płynniejszy styl jazdy. Ze względu na poprawioną sztywność konstrukcji tryb „R” umożliwia teraz uzyskanie takiego samego stopnia odchylenia kierunkowego przy zmniejszonym kącie obrotu kierownicy, co daje w efekcie większą czułość układu kierowniczego, precyzyjniej reagującego na polecenia kierowcy, natomiast ustawienie zawieszenia w trybie „Comfort” zmniejsza wartość pionowych przeciążeń podczas przeprowadzanych prób w porównaniu do pracy zwieszenia w trybie „Normal”. Jeśli chodzi o układ kierowniczy, rozwiązanie zastosowane w modelu GT-R – progresywne, zębatkowe wspomaganie układu kierowniczego z aluminiową listwą zębatą, czteropunktowym mocowaniem i sztywnymi izolatorami – zapewnia szybszą odpowiedź podczas dynamicznej jazdy oraz zmniejszenie wysiłku podczas spokojnych przejazdów po mieście oraz wyjątkowo bezpośrednią charakterystykę w czasie jazdy na autostradzie.

Na torze testowym nowy GT-R udowodnił swoje niesamowite właściwości w pokonywaniu zakrętów, pokonując trasę slalomu o 4 % szybciej niż poprzedni model. Również stabilność pojazdu przy dużej prędkości (250 km/h) uległa znacznej poprawie – jej zachowanie wymaga teraz mniej korekt kierunku jazdy i wysiłku ze strony kierowcy w porównaniu z ubiegłorocznym modelem.

Siłę hamowania zapewniają jednoblokowe, sześciotłokowe zaciski przednie i czterotłokowe tylne Brembo® z pływającymi dwuelementowymi nawiercanymi tarczami hamulcowymi Brembo® o średnicy 15,35 cali z przodu i 15 cali z tyłu oraz sztywne klocki hamulcowe o niskiej zawartości stali, które minimalizują zjawisko zaniku siły hamowania, zapewniając dużą skuteczność hamulców. Zaciski są montowane na wzór samochodów wyścigowych, tak aby podczas ekstremalnego hamowania były jak najmniej narażone na odkształcenia.

Dzięki zwiększeniu sztywności konstrukcji nadwozia i podwozia, sprawniejszemu układowi zawieszenia oraz zamontowaniu opon o podwyższonej sztywności bocznej, Nissan GT-R z roku modelowego 2017 zapewnia kierowcy lepsze właściwości jezdne, zwiększoną stabilność pojazdu oraz komfort jazdy wyższy niż kiedykolwiek wcześniej.
Lepsza jakość dźwięku poprzez zmniejszenie hałasu, drgań i wstrząsów (NVH)

Eliminując niepożądane hałasy, przy jednoczesnym wydobyciu pożądanych, miłych dla ucha dźwięków – w szczególności przyprawiających o szybsze bicie serca dźwięków wydawanych przez poczwórny układ wydechowy z tłumikiem przelotowym – nowy GT-R pobudza zmysły jak nigdy dotąd, oferując przy tym znacznie lepsze wyciszenie kabiny podczas jazdy z dużymi prędkościami.

System aktywnej eliminacji hałasu (ANC) identyfikuje i tłumi niepożądane dźwięki o niskiej częstotliwości poprzez zastosowanie mikrofonów rozmieszczonych w strategicznych punktach kabiny i zastosowanie fal dźwiękowych o analogicznej amplitudzie emitowanych przez głośniki systemu eliminacji hałasu w celu zamaskowania niechcianych dźwięków. Ulepszony materiał dźwiękochłonny za panelem wskaźników, izolowana akustycznie szyba przednia, izolator deski rozdzielczej oraz izolatory akustyczne, umieszczone w tylnych błotnikach, zostały skonstruowane w taki sposób, aby eliminować niepożądane hałasy pochodzące zarówno z komory silnika, jak i z tylnych opon. Ponadto elektroniczny zawór sterujący zainstalowany w nowym tytanowym układzie wydechowym pomaga w sterowaniu rezonansem tłumika, który w przeciwnym razie mógłby wytwarzać niepożądane buczenie; system ANC i elektroniczny zawór sterujący układem wydechowym w zasadniczym stopniu eliminują ten problem poprzez usuwanie niepożądanych dźwięków o niskiej częstotliwości.

Dzięki zamontowaniu nowych, tytanowych tłumików wyposażonych w elektroniczny zawór sterujący, system aktywnego udoskonalania dźwięku (ASE) podbija dźwięki dla uzyskania w kabinie jak najbardziej rasowego efektu, odpowiadającego mocy silnika. System ASE określa częstotliwość i natężenie dźwięku w konkretnych obszarach (na przykład pomruk wydechu), porównując go jednocześnie z odpowiednimi informacjami, jak prędkość silnika i inne kluczowe parametry pojazdu. System przetwarza sygnał dźwiękowy za pośrednictwem wzmacniacza systemu audio i następnie emituje go przez głośniki do przedziału pasażerskiego.

Kierowca może zmieniać stopień redukcji hałasów za pomocą trzech ustawień stylu jazdy – Normal, Comfort i R. Ponadto przełącznik kontroli hałasu układu wydechowego daje efekt w postaci cichszego dźwięku uruchamiania silnika. Poprzez naciśnięcie przycisku kontroli hałasu układu wydechowego przed uruchomieniem silnika następuje zamknięcie zaworu elektronicznego w układzie wydechowym, czego efektem jest wyciszenie rozruchu silnika, utrzymujące się przez chwilę, kiedy samochód jedzie z silnikiem pracującym na niskich obrotach. Różnica poziomu hałasu między otwartym a zamkniętym zaworem elektronicznym wynosi 10 dB, co jest zdecydowanie odczuwalne w odbiorze przez człowieka.

Bezpieczeństwo
Wraz ze zwiększoną sztywnością konstrukcji platformy, która przyczynia się do poprawy ochrony podróżujących, standardowe elementy związane z bezpieczeństwem stanowiące wyposażenie każdego Nissana GT-R 2017 obejmują między innymi zaawansowany system poduszek powietrznych (AABS). W jego skład wchodzą:
· dwustopniowe, uzupełniające przednie poduszki powietrzne wyposażone w czujniki pasów bezpieczeństwa oraz czujniki klasyfikacji osoby zajmującej miejsce w fotelu, które mogą zmieniać stopień napełnienia poduszek powietrznych zależnie od zajętości fotela i siły zderzenia
· para uzupełniających bocznych poduszek powietrznych, które są wbudowane w przednie fotele, dzięki czemu przemieszczają się wraz z kierowcą lub pasażerem na przednim fotelu wraz ze zmianą położenia fotela
· montowane w dachu kurtynowe uzupełniające poduszki powietrzne chroniące przed uderzeniem bocznym.
Dodatkowo zastosowano pochłaniającą energię kolumnę kierownicy oraz system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX.

Pozostałe standardowe technologie bezpieczeństwa to system dynamicznej kontroli jazdy (VDC) w trzema trybami stylu jazdy do wyboru kierowcy (Normal, R, Off), elektroniczny system kontroli trakcji (TCS), system zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD), kamera cofania, system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) oraz automatycznie włączane i wyłączane reflektory.

HISTORIA
Nissan Skyline GT-R – pierwotnie lokowany w asortymencie modeli japońskiego producenta samochodów jako model flagowy, będący egzemplifikacją nowoczesnych rozwiązań technologicznych firmy i możliwości pod względem osiągów – nie tylko stał się uznanym autem wśród entuzjastów samochodów na całym świecie, lecz również wyszedł poza świat motoryzacji, stając się ikoną kultury popularnej dzięki przebojowym filmom i grom wideo.

Pierwsza generacja (1969-1972)
Po debiucie na wystawie motoryzacyjnej w Tokio, która odbyła się jesienią 1968 roku, w lutym 1969 roku przedstawiono publiczności produkcyjną wersję zupełnie nowego modelu GT-R. Pod jego maską znajdowała się jednostka napędowa oznaczona symbolem S20, wywodząca się ze sportowego, 24-zaworowego silnika DOHC z modelu R380. GT-R pierwszej generacji, który zwyciężył w klasyfikacji ogólnej wyścig JAF Grand Prix w 1969 roku, był znany z uzyskania czasu 16,1 sekundy na odcinku 0-400 m oraz prędkości maksymalnej 200 km/h.
Dane techniczne:
Długość / szerokość / wysokość: 4 395 / 1 610 / 1 385 mm
Rozstaw osi: 2 640 mm
Rozstaw kół (przód/tył): 1 370 / 1 365 mm
Masa: 1 120 kg
Silnik: S20 (1 989 cm3, rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 4 zawory na cylinder)
Moc maksymalna: 118 kW (160 KM) przy 7 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 177 Nm (18,0 kgm) przy 5 600 obr./min
Zawieszenie: kolumny resorujące / wahacze skośne
Hamulce (przód / tył): tarczowe / bębnowe
Opony (przód / tył): 6.45-14-4PR
Istotne rozwiązania technologiczne:
· Pierwszy na świecie masowo produkowany czterozaworowy silnik DOHC
· Zmienne przełożenie układu kierowniczego, przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona, tylne zawieszenie z wahaczami skośnymi, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), pełne fotele kubełkowe, 100-litrowy zbiornik paliwa.

Osiągnięcia w sportach motorowych:
· 52 (w tym 49 z rzędu) zwycięstwa w japońskich wyścigach samochodów turystycznych.

Druga generacja (1973)
GT-R drugiej generacji, którego produkcję uruchomiono w listopadzie 1972 roku, został wprowadzony do sprzedaży w styczniu następnego roku. Napędzany 24-zaworowym 6-cylindrowym silnikiem rzędowym (S20), był jednym z pierwszych japońskich samochodów wyposażonych w hamulce tarczowe na wszystkich kołach. Zastosowane nowoczesne rozwiązania techniczne zapewniły mu wysokie osiągi i w efekcie przyniosły wielką popularność wśród kierowców z zacięciem sportowym. Produkcja została jednak wstrzymana po wyprodukowaniu zaledwie 200 egzemplarzy wskutek wprowadzenia w tym czasie w Japonii znacznie zaostrzonych przepisów dotyczących emisji spalin.

Ze względu na doskonałe osiągi, atrakcyjną linię nadwozia i niezwykle niską wielką produkcji GT-R drugiej generacji stał się bardzo poszukiwanym i cenionym samochodem kolekcjonerskim.

Dane techniczne:
Długość / szerokość / wysokość: 4 460 / 1 695 / 1 380 mm
Rozstaw osi: 2 610 mm
Rozstaw kół (przód / tył): 1 395 / 1 375 mm
Masa: 1 145 kg
Silnik: 20 (1 989 cm3, rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 4 zawory na cylinder)
Moc maksymalna: 118 kW (160 KM) przy 7 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 177 Nm (18,0 kgm) przy 5 600 obr./min
Zawieszenie: kolumny resorujące / wahacze skośne
Hamulce (przód / tył): tarczowe / tarczowe
Opony (przód / tył): 175-HR14
Istotne rozwiązania technologiczne:
· 24-zaworowy silnik DOHC, w pełni tranzystorowy zapłon, łańcuch rozrządu z dwoma wałkami, zmienne przełożenie układu kierowniczego, przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona, tylne zawieszenie z wahaczami skośnymi, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) oraz pełne fotele kubełkowe.

Trzecia generacja (1989-1994), R32
Model GT-R został „przywrócony do życia” po 16-letniej nieobecności, w 1989 roku. Oznaczony symbolem R32, był napędzany rzędowym 6-cylindrowym silnikiem DOHC o pojemności 2,6 litra (RB26DETT), który wytwarzał 280 KM. Był to pierwszy model GT-R wyposażony w będący teraz jego znakiem rozpoznawczym napęd na cztery koła (poprzednie generacje miały napęd na tylne koła).

Dzięki wyrafinowanemu systemowi Attesa E-TS i zawieszeniu wielowahaczowemu GT-R trzeciej generacji może poszczycić się nie lada osiągnięciem: od czasu przystąpienia do udziału w japońskich wyścigach samochodów turystycznych wygrywał je wszystkie po kolei.

Dane techniczne:
Długość / szerokość / wysokość: 4 545 / 1 755 / 1 340 mm
Rozstaw osi: 2 615 mm
Rozstaw kół (przód / tył): 1 480 / 1 480 mm
Masa: 1 430 kg
Silnik: RB26DETT (rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 2,6 litra)
Moc maksymalna: 206 kW (280 KM) przy 6 800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 353 Nm (36,0 kgm) przy 4 400 obr./min
Zawieszenie (przód / tył): wielowahaczowe / wielowahaczowe
Hamulce (przód / tył): tarcze wentylowane / tarcze wentylowane
Opony (przód / tył): 225-50-R16 92 V
Istotne rozwiązania technologiczne:
· Silnik DOHC o pojemności 2,6 litra, system Attesa E-TS/4WD oraz zawieszenie wielowahaczowe z przodu i z tyłu.
Osiągnięcia w sportach motorowych:
· Niepokonany w 29 kolejnych japońskich wyścigach samochodów turystycznych od 1990 do 1993 roku
· Zwycięzca 24-godzinnych wyścigów na torach Nürburgring i Spa-Franchorchamps w 1990 roku
· Zwycięzca 24-godzinnego wyścigu na torze Spa-Franchorchamps w 1991 roku
· Zwycięstwa w wyścigu Bathurst 1000 w 1991 i 1992 roku.

Czwarta generacja (1995-1998), R33
Choć nieco większy i cięższy od modelu poprzednika, GT-R czwartej generacji, oznaczony symbolem R33, szybko wyróżnił się poprawioną stabilnością poprzez lepsze rozłożenie mas, zwiększenie sztywności konstrukcji nadwozia, poprawienie kontroli trakcji oraz uzyskanie wyższej prędkości jazdy. W istocie ustanowił on rekord okrążenia na słynnej Północnej Pętli toru Nürburgring („Nordschleife”) z czasem 7 minut 59 sekund — aż o 21 sekund lepszym niż R32.

Dane techniczne:
Długość / szerokość / wysokość: 4 675 / 1 780 / 1 360 mm
Rozstaw osi: 2 720 mm
Rozstaw kół (przód / tył): 1 480 / 1 490 mm
Masa: 1 540 kg
Silnik: RB26DETT (rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 2,6 litra)
Moc maksymalna: 206 kW (280 KM) przy 6 800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 368 Nm (37,5 kgm) przy 4 400 obr./min
Zawieszenie (przód / tył): wielowahaczowe / wielowahaczowe
Hamulce (przód / tył): tarcze wentylowane / tarcze wentylowane
Opony (przód / tył): 245/45ZR17
Istotne rozwiązania technologiczne:
· Ulepszona aerodynamika, wzmocnione nadwozie oraz zmniejszenie masy w celu obniżenia środka ciężkości i poprawienia rozkładu mas.
Osiągnięcia w sportach motorowych:
· Zwycięzca w klasie GT 500 podczas mistrzostw Japonii w klasie GT w 1998 roku
· 10. miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans w 1995 roku
· 15. miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans w 1996 roku.

Piąta generacja (1999-2002), R34
Model R34 GT-R był ostatnią wersją flagowego supersamochodu Nissana napędzanego silnikiem RB26DETT i wyposażonego w system Attesa E-TS 4WD. Dzięki zwiększonej sztywności konstrukcji platformy oraz zmniejszeniu wymiarów w stosunku do swoich poprzedników (rozstaw osi R34 był o 55 mm krótszy niż w modelu R33), GT-R piątej generacji wykazywał jeszcze lepsze właściwości jezdne i osiągi. Ulepszona aerodynamika, łącznie z nową konstrukcją podwozia, która generowała znacznie większą siłę dociskającą, zdecydowanie poprawiła sportowy charakter tego muskularnie prezentującego się samochodu.
Dane techniczne:
Długość / szerokość / wysokość: 4 600 / 1 785 / 1 360 mm
Rozstaw osi: 2 665 mm
Rozstaw kół (przód / tył): 1 480 / 1 490 mm
Masa: 1 560 kg
Silnik: RB26DETT (rzędowy 6-cylindrowy, DOHC, 2,6 litra)
Moc maksymalna: 206 kW (280 KM) przy 6 800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 392 Nm (37,5 kgm) przy 4 400 obr./min
Zawieszenie (przód / tył): wielowahaczowe / wielowahaczowe
Hamulce (przód / tył): tarcze wentylowane / tarcze wentylowane
Opony (przód / tył): 245/40ZR18
Istotne rozwiązania technologiczne:
· Wzmocniona konstrukcja nadwozia, zwiększony moment obrotowy silnika, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz zastosowanie po raz pierwszy 6-biegowej skrzyni biegów.
Osiągnięcia w sportach motorowych:
· Zwycięzca w klasie GT500 podczas mistrzostw Japonii w klasie GT w 2001 roku
· 5. miejsce w klasyfikacji generalnej w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring w 2002 roku,
· 5. miejsce w klasyfikacji generalnej i zwycięstwo w klasie w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring w 2004 roku.

Szósta generacja (2007-2016), R35
Ten kultowy, flagowy, wyczynowy model Nissana, zaprezentowany publiczności po raz pierwszy jako samochód koncepcyjny GT-R na wystawie motoryzacyjnej w 2005 roku, trafił na rynek w Japonii w wersji produkcyjnej dokładnie dwa lata później, pozostając wiernym swoim korzeniom, oferując niezwykłe właściwości jezdne i osiągi z wykorzystaniem najnowocześniejszych osiągnięć techniki motoryzacyjnej. Obok stanowiących element wizerunku GT-R czterech okrągłych tylnych świateł, auto zostało wyposażone w turbodoładowany silnik V6 o bardzo dużej mocy (w miejsce poprzedniej 6-cylindrowej jednostki rzędowej) oraz zaawansowany napęd na cztery koła zapewniający doskonałe trzymanie się drogi – a wszystko to w nowoczesnej stylistyce sprawiającej, że samochód ten prezentował się równie elegancko, co muskularnie.
Istotne rozwiązania technologiczne:
· Turbodoładowany silnik V6 o pojemności 3,8 litra, tuleje cylindrów natryskiwane plazmą w łuku elektrycznym, sekwencyjna 6-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynią biegów z manetkami, zaawansowane systemy Attesa E-TS 4WD / kontroli dynamiki pojazdu (VDC-R).
Osiągnięcia w sportach motorowych:
· Zwycięzca wyścigów Super GT w klasie GT 500 w 2011 roku
· Zwycięzca wyścigów Blancpain Endurance Series w 2015 roku
· Zwycięzca wyścigów Super GT w klasie GT 500 / serii 300 w 2015 roku
· Zwycięzca 12-godzinnego wyścigu Bathurst w 2015 roku.

Ostatnie artykuły