Filmy

Audi TT RS Coupé

Audi wystawia na linii startu najsilniejszy w dotychczasowej historii model TT. Jego nowy, pięciocylindrowy silnik wytwarza aż 400 KM, a ogromnej mocy towarzyszy jedyne w swoim rodzaju brzmienie. Radość jazdy – gwarantowana.

Muskularny przód, duże wloty powietrza, nisko umieszczony spojler, zamontowany na stałe na pokrywie bagażnika spojler tylny – Audi TT RS już na pierwszy rzut oka daje do zrozumienia, ile siły kryje się pod jego opływowymi kształtami. Nowy, pięciocylindrowy silnik z aluminium generuje 400 KM mocy, o 60 KM więcej niż poprzednik. Olbrzymi moment obrotowy, 480 niutonometrów, przenoszony jest na przednie i na tylne koła, a kontrola trakcji zapewnia maksymalne przyspieszenie z minimalnym poślizgiem. Dzięki temu Audi TT RS Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. Szybciej niż jakiekolwiek inne Audi TT. Przyspieszeniu towarzyszy typowe brzmienie pięciocylindrowego silnika – muzyka w uszach wielbicieli koni mechanicznych. Brzmienie wydobywa się na zewnątrz przez układ wydechowy RS, z dwiema dużymi, owalnymi końcówkami rur wydechowych.

Z tyłu, spojrzenie przyciągają nowe, trójwymiarowe światła wykonane z diod organicznych, po raz pierwszy zastosowane w seryjnie produkowanym Audi. Moc wymaga sztywno wyregulowanego zawieszenia. Mając wysokość 1,34 m, Audi TT RS dobrze trzyma się drogi, a zakręty pokonuje lekko i precyzyjnie. Bezpośrednio działający układ kierowniczy daje kierowcy poczucie jedności z jezdnią. Niezależnie od tego, jak intensywnie kierowca porusza poręczną sportową kierownicą, głęboko osadzony fotel z wyraźnie zarysowanymi bokami skutecznie utrzymuje jego ciało w odpowiedniej pozycji.

Wnętrze modelu TT RS ma wyjątkowo sportowy charakter – świadczą o tym elementy wykonane z aluminium i z karbonu oraz umieszczone w wielu miejscach emblematy RS. Podobnie jak w Audi R8, kierowca włącza silnik przyciskiem umieszczonym bezpośrednio na kierownicy – to inspiracja zaczerpnięta wprost ze sportów motorowych. Systemem wyboru dynamiki jazdy, prowadzący pojazd steruje za pomocą umieszczonego satelitarnie na kierownicy włącznika. Na życzenie, system zmienia charakterystykę prowadzenia Audi TT RS, oferując do wyboru cztery tryby – od zorientowanego na komfort jazdy, aż po bardzo dynamiczny.

Układ zegarów i wskaźników zorientowany jest na kierowcę. Cyfrowy kokpit wirtualny - Audi virtual cockpit - z monitorem o przekątnej 12,3 cala, wyświetla wszystkie ważne informacje, począwszy od prędkości, skończywszy na mapach nawigacji. I nie tylko: specjalny widok RS informuje o ciśnieniu powietrza w oponach, momencie obrotowym i przeciążeniach. Po osiągnięciu określonej liczby obrotów, barwna skala sugeruje kierowcy konieczność przełączenia biegu za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów.

Aby zawsze być na bieżąco, kierowca może skorzystać z bogatej oferty systemów infotainment. Audi connect daje możliwość korzystania na pokładzie z szeregu informacji – np. o możliwościach parkowania, o ruchu drogowym, o usługach na trasie, o cenach paliwa, o pogodzie czy też pozyskiwania wiadomości online. Pasażerowie podczas jazdy mogą twittować, a system na życzenie czyta wiadomości na głos. Swoje smartfony czy tablety mogą podłączyć do Internetu za pomocą hotspotu Wi-Fi i mieć w ten sposób dostęp do sieci. Wybrane aplikacje z telefonu komórkowego można wyświetlić bezpośrednio na ekranie Audi virtual cockpit.

Dzięki nowej aplikacji Audi Sport Performance App, kierowca może porównywać czasy pokonywania odcinków, a zwłaszcza: prędkość, różnice w czasie, kąty skrętu kierownicy, przeciążenia, a także liczbę obrotów, ciśnienie hamowania i ustawienia pedału gazu. Zawsze naładowana bateria komórki, to zasługa bezprzewodowego systemu ładowania zgodnego ze standardem Qi. W celu zapewnienia optymalnego zasięgu, telefon komórkowy sprzęgany jest z anteną pokładową i na żądanie łączy kierowcę z wybranym rozmówcą.

Brzmienie: typowe dla silnika pięciocylindrowego. Moc: olbrzymia - 294 kW
(400 KM). Trakcja: niezawodna, dzięki napędowi na cztery koła quattro. Nowe Audi TT RS, zarówno w wersji z zamkniętą, jak i z otwartą karoserią, to pakiet mocnych rozwiązań technicznych.

„Sercem Audi TT RS drugiej generacji, jest zupełnie nowy, pięciocylindrowy silnik
z aluminium“ – mówi Stephan Winkelmann, prezes zarządu spółki – córki Audi, quattro GmbH. „400 KM oznacza, że jednostka generuje moc o 60 KM większą niż poprzednik. Także nowe diodowe światła tylne Matrix OLED podkreślają czołową pod względem innowacyjnych rozwiązań technicznych pozycję tego kompaktowego samochodu sportowego”.

Zadziwiające osiągi: nowy silnik pięciocylindrowy
Siedem razy z rzędu, międzynarodowe jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych, uznało silnik 2.5 TFSI za „silnik roku“ – „Engine of the Year“. Audi jednak i tak ulepszyło tę pięciocylindrową jednostkę, wdrażając w niej zasady lekkiej konstrukcji, redukując tarcie wewnętrzne i zwiększając generowanie siły. Wynik: silnik turbo, z niezmienionej pojemności skokowej 2480 cm3, czerpie o dobre 17 procent więcej mocy.

Z maksymalną mocą 294 kW (400 KM), ten pięciocylindrowiec jest teraz silniejszy niż kiedykolwiek. Maksymalny moment obrotowy, 480 Nm, dostępny jest w przedziale od 1 700 do 5 850 obr./min. Zapewnia doskonałe przyspieszenie, któremu towarzyszy charakterystyczne brzmienie. Kolejność zapłonu 1-2-4-5-3 sprawia, że na zmianę pracują zarówno bezpośrednio sąsiadujące ze sobą, jak i znacznie oddalone od siebie cylindry. Taki układ wytwarza specjalny rytm.

Audi TT RS Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. To osiągi właściwe samochodom supersportowym. Prędkość maksymalną producent ograniczył do 250 km/h, ale na życzenie wynosi ona aż 280 km/h. Mimo zwiększonych osiągów, TT RS Coupé zużywa zaledwie 8,2 l paliwa na 100 km.

Dla lepszego prowadzenia i radości z jazdy: napęd quattro
Moc jednostki 2.5 TFSI do stałego napędu na cztery koła quattro przesyłana jest za pośrednictwem błyskawicznie przełączającej, siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów S tronic. Wielopłytkowe sprzęgło rozdziela moc między osiami. Zapewnia to dobrą przyczepność i dużą radość jazdy. Selektywne sterowanie rozkładem momentów między kołami sprawia, że samochód jest jeszcze bardziej zwrotny i bezpieczniejszy.
Za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, prowadzący samochód wpływa na pracę stałego napędu na cztery koła quattro oraz innych mechanizmów, takich jak układ kierowniczy, automatyczna skrzynia biegów S tronic, charakterystyka pracy silnika i ustawienie klap w układzie wydechowym. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów: comfort, auto, dynamic lub individual.

Dynamika w czystej postaci: zawieszenie
Swoją doskonałą dynamikę Audi TT RS zawdzięcza zarówno niskiej masie, jak
i sportowo wyregulowanemu zawieszeniu. Dostosowany do potrzeb modeli RS progresywny układ kierowniczy, zapewnia bliski kontakt z jezdnią i sprawia, że szybkie pokonywanie zakrętów to prawdziwa przyjemność. Na przedniej osi, za 19-calowymi kołami, a na życzenie za 20-calowymi, felgami lekkiej konstrukcji, pracują wentylowane od wewnątrz, perforowane stalowe tarcze hamulcowe. Opcjonalnie dostępne są lżejsze i wyjątkowo odporne na ścieranie tarcze ceramiczne wzmacniane włóknem węglowym. Przy tylnej osi zastosowano stalowe tarcze typu monoblok. Na życzenie, Audi oferuje zawieszenie sportowe RS z adaptacyjnymi amortyzatorami magnetic ride. Technika ta umożliwia wpływanie za pomocą elektroniki na charakterystykę pracy amortyzatorów. Regulacja jest powiązana z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Nowość: światła tylne Matrix OLED
Po raz pierwszy w seryjnie produkowanym modelu Audi, na życzenie dostępne są światła tylne wykonane w technice Matrix OLED (OLED – ang. organic light emitting diodes, czyli diody organiczne). Diody te emitują wyjątkowo homogeniczne i precyzyjne światło nie rzucające cienia i nie wymagające stosowania klasycznych reflektorów. Światła tylne stworzone w tej technice i w stylistyce 3D są wydajne, lekkie i atrakcyjne wizualnie. Na każde z nich składają się cztery bardzo cienkie jednostki, zmniejszające się od wewnątrz do zewnątrz. Największa z nich nosi emblemat TT i logo Audi. Standardowo, Audi TT RS wyposażane jest w diodowe światła tylne i diodowe reflektory. Na życzenie, Audi montuje również inteligentnie sterowane jednostki diodowe Matrix LED.

Atletyczna i napięta sylwetka: stylistyka zewnętrzna
Duże wloty powietrza, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe
z nowo zaprojektowaną kratownicą o strukturze plastra miodu i z emblematem quattro, zamontowany na stałe na pokrywie bagażnika spojler tylny i dwie owalne końcówki rur wydechowych – nowe Audi TT RS Coupé to ucieleśnienie potężnej mocy. Sportową stylistykę po bokach, podkreślają aerodynamicznie uformowane progi. TT RS ma długość 4,19 m, szerokość 1,83 m i wysokość 1,34 m.

Inspirowany samochodami wyścigowymi: kokpit
Koncepcja obsługi i wskaźników w nowym Audi TT RS skupia się wyłącznie na kierowcy. Wszystkie informacje wyświetlane są standardowo na 12,3-calowym monitorze cyfrowego kokpitu wirtualnego Audi virtual cockpit. Kierowca może wybrać jeden z trzech jego widoków, w tym specjalny widok RS, w centrum którego znajduje się obrotomierz i m.in. informacje o ciśnieniu powietrza w oponach, momencie obrotowym i przeciążaniach. Ponadto obrotomierz jest też wskaźnikiem rekomendującym zmianę biegów. Gdy siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic pracuje w trybie manualnym, to wraz z rosnącą liczbą obrotów rozświetlają się zielone, pomarańczowe i czerwone segmenty obrotomierza.

Na krótko przed osiągnięciem przez silnik wartości granicznej, cała skala rozbłyskuje na czerwono. Skórzana kierownica sportowa RS z manetkami, obok przycisków wielofunkcyjnych, po raz pierwszy w modelu RS wyposażona jest w dwa satelitarne przyciski do włączania i wyłączania silnika oraz do sterowania systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Za pomocą przycisku w konsoli środkowej, służącego do regulowania odgłosów pracy silnika, kierowca może wpływać na sterowanie klapami w układzie wydechowym, a tym samym na brzmienie silnika.

Najlepsza rozrywka: infotainment i Audi connect
Audi oferuje szereg najnowszych rozwiązań technicznych, także w obszarze systemów infotainment. Do elementów opcjonalnych należy nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch, z funkcją swobodnego wyszukiwania tekstowego i sterowania językiem potocznym oraz moduł online Audi connect z punktem dostępu do internetu Wi-Fi hotspot. Za pomocą Audi phone box można indukcyjnie ładować dostosowane do tego telefony komórkowe oraz, w celu zapewnienia optymalnego zasięgu, sprzęgać je z anteną pokładową. Audi smartphone interface pozwala na wyświetlenie wybranych aplikacji telefonu komórkowego bezpośrednio na ekranie Audi virtual cockpit. Do porównywania czasów przejazdów na torze wyścigowym służy aplikacja Audi Sport Performance App. Na ekranie smartfona wyświetla ona prędkość, różnice w czasie, kąt skrętu kierownicy, przeciążenia, a także liczbę obrotów, ciśnienie hamowania i ustawienie pedału gazu. Ponadto informuje o aktualnej pozycji pojazdu na torze wyścigowym. Doskonałej jakości dźwięk na pokładzie zapewnia sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System.

Ostatnie artykuły