Filmy

Ford Fiesta 2017

Nowa generacja Forda Fiesty wyposażona jest w najbardziej zaawansowane technologie wsparcia kierowcy i łączności multimedialnej, jakie kiedykolwiek znalazły się w wielkoseryjnym małym samochodzie w Europie. Nowa Fiesta oferowana będzie też w najbardziej wszechstronnej i najpełniejszej palecie modeli i wersji w 40-letniej historii modelu.

Ford zaprezentował 4 wyraziste warianty produkcyjne Fiesty, w tym stylowy Titanium, inspirowany modelami Ford Performance model Fiesta ST-Line, luksusowy Vignale oraz Fiestę w wersji crossover Active – pierwszy z długiej linii modeli Active, które w najbliższych latach opuszczać będą fabryki Forda.

3- i 5-drzwiowe warianty Fiesty zapewnią znakomitą jakość i wyrafinowanie. Cechować się będą stylowym designem nadwozia i rewolucyjną stylistyką wnętrza, pozwalających na pełniejszą personalizację niż kiedykolwiek dotąd. Ford postarał się też, by auto zapewniało jeszcze więcej frajdy z jazdy – a właśnie dzięki takiemu charakterowi Fiesta była przez 4 lata najlepiej sprzedającym się małym autem w Europie.

„A wszystko dlatego, że podobnie jak nasi klienci, darzymy naszą Fiestę namiętnością, zdołaliśmy więc wznieść charakter tego auta, jego urok, wigor, sportową nutkę, na jeszcze wyższy poziom, zaoferować je w większej palecie modelowej niż kiedykolwiek, a w każdy z nich tchnąć wyrazistą osobowość” – powiedział Jim Farley, dyrektor wykonawczy i prezes Europe Middle East and Africa, Ford Motor Company. – „Mamy teraz odpowiednią wersję Fiesty dla każdego kierowcy, w tym luksusowy wariant Fiesta Vignale i crossover Fiesta Active, wyposażone w technologie i opcje, o jakich klienci aut miejskich jeszcze kilka lat temu nie mogli nawet marzyć”.

Wśród najlepszych w klasie systemów wsparcia kierowcy dostępnych w nowej Fieście, wspieranych przez technologie sensoryczne zdolne do monitorowania przedpola aż do 130 m przed autem, są m.in. rozbudowany system wykrywania pieszych (Pedestrian Detection), który po raz pierwszy pomaga w unikaniu kolizji w nocy, a także po raz pierwszy system aktywnego wspomagania parkowania Ford Active Park Assist, który pozwala uniknąć stłuczek podczas autonomicznego procesu parkowania.

Fiesta jest też pierwszym samochodem Forda, który może być wyposażony w wysokiej klasy system nagłośnienia B&O PLAY Sound System, po raz pierwszy jest tu też oferowany otwierany szklany dach panoramiczny. Wyrafinowany system multimedialnej łączności SYNC 3 obejmuje wolnostojący ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości o przekątnej do 8 cali, a przestronne i ergonomiczne wnętrze może się pochwalić wyjątkowo intuicyjną obsługą, m.in. dzięki redukcji liczby przełączników na konsoli środkowej o niemal 50%.

W palecie dostępnych, najnowocześniejszych jednostek napędowych, są m.in. wielokrotnie nagradzany silnik benzynowy 1.0 EcoBoost o mocy 140 KM oraz pierwszy w Fieście wysokiej mocy silnik wysokoprężny 1.5 TDCi rozwijający moc 120 KM. Przewidywany poziom emisji dwutlenku węgla w modelu Fiesta zaczyna się od 82 g/km, w czym silniki wspierane są przez zupełnie nową skrzynię biegów o 6 przełożeniach i innowacyjnym systemie obniżania oporów wewnętrznych i tarcia.

Rozbudowana paleta modeli Fiesty
Najbardziej rozbudowana i kompletna oferta modelowa Fiesty wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i zwiększenia możliwości wyboru i podniesienia jakości w autach segmentu B.

Fiesta nowej generacji po raz pierwszy będzie oferowana także jako luksusowy model Ford Fiesta Vignale – członek luksusowej rodziny modeli Forda Vignale, elementy programu produktowego i obsługowego. Fiesta Vignale dołącza do modeli Mondeo, S-MAX, Kuga oraz Edge Vignale, stanowiących wyraz najwyższych aspiracji i możliwości Forda w Europie. Fiesta Vignale wyróżnia się m.in. ekskluzywnymi, 18-calowymi felgami aluminiowymi, ekskluzywnymi detalami karoserii oraz kolorami, a także tapicerką ze skóry tłoczonej i przeszywanej w sześciokąty.

Fiesta Active to pierwszy model Fiesty typu crossover, łączący mocną, wyrazistą stylistykę inspirowaną autami typu SUV z podniesionym prześwitem, relingami i dodatkowymi osłonami nadwozia, z praktycznością hatchbacka i typową dla modelu Fiesta dynamiką jazdy i prowadzenia.

Wcześniej w tym roku Ford zaprezentował po raz pierwszy nową paletę modeli ST-Line, które wyróżniają się zewnętrzną i wewnętrzną stylizacją inspirowaną przez modele Ford Performance, a wyposażone są w potężne silniki benzynowe (EcoBoost) i wysokoprężne (TDCi). Modele ST-Line skierowane są do klientów, którzy lubią sportowy wizerunek modeli Ford ST, ale niekoniecznie pożądają pełni możliwości i osiągów zapewnianych przez modele ST, wyposażone w zoptymalizowane sportowo silniki i sportowe technologie zawieszeniowe.

Fiesta ST-Line cechuje się sportową stylizacją nadwozia, w tym unikatowymi aluminiowymi kołami, wyjątkowym grillem, a także zmodyfikowanymi zderzakami i progami. Wnętrze wyróżniają sportowe fotele, aluminiowe nakładki na pedały i kierownica o spłaszczonym na dole wieńcu. Sportowe zawieszenie zapewnia wyjątkowe doznania z prowadzenia.

Premierę podczas prezentacji miała też wersja Fiesta Titanium, pokazująca, jak wysoką jakość i jak bogata specyfikacja będą oferowane klientom Fiesty w Europie. Wyższe specyfikacje wyposażeniowe modeli Forda w skali 10 miesięcy roku 2016 to aż przeszło 60% sprzedaży. Modele Titanium dla Fiesty to ww br. aż 48% sprzedaży. Fiesta będzie oczywiście dostępna także w wersji Trend.

„Skala rejestracji samochodów segmentu B w wysokich specyfikacjach wyposażeniowych wzrosła w ciągu roku o 24 %, ale zarazem popyt na modele bazowe wzrósł o 11 %” – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i obsługi, Ford of Europe. – „Ford oferuje dziś klientom większy wybór w segmencie B, dając ogromną wartość dodaną w nowym Ka+, a w przypadku nowej generacji rodziny Fiesta bardzo zaangażowane, spersonalizowane modele”.

Najbardziej zaawansowany technologicznie mały samochód świata
Ford Fiesta nowej generacji został wyposażony w najlepsze w klasie systemy i technologie podnoszące poziom komfortu, wygody i bezpieczeństwa. Zaawansowane technologie wsparcia kierowcy są oparte na dwóch kamerach, trzech radarach i 12 czujnikach ultradźwiękowych, które współpracując ze sobą, potrafią monitorować teren obejmujący 360° wokół samochodu oraz monitorować drogę na dystansie do 130 m przed nim – to zasięg dłuższy od boiska piłkarskiego.

Fiesta to pierwszy Ford z rozszerzoną funkcjonalnością systemu zapobiegającemu kolizjom Pre-Collision Assist z rozpoznawaniem pieszych Pedestrian Detection, zdolnym wykrywać ludzi w pobliżu drogi przed samochodem lub mogących wtargnąć na jezdnię, wykorzystując światło lamp głównych Fiesty.

System zaprojektowano tak, by pozwalał zredukować ryzyko i skutki niektórych czołowych zderzeń z pojazdami i pieszymi, a także by wspierał kierowcę w uniknięciu kolizji. Kamera szerokokątna ułatwia monitorowanie ruchów pieszych.

Po raz pierwszy w modelu Fiesta oferowany jest też aktywny system parkowania Ford Active Park Assist with Perpendicular Parking (z parkowaniem prostopadłym), który pomaga kierowcy znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe i zaparkować automatycznie równolegle lub prostopadle. Po raz pierwszy system ten może samoczynnie użyć hamulców w przypadku gdy kierowca nie reaguje na ostrzeżenia podczas manewrowania i zagraża nieunikniona kolizja z innym autem lub przeszkodą przed lub za autem.

„Dla niektórych kierowców nasza technologia automatycznego parkowania może stanowić szok. Jest tak zaawansowana, że klienci korzystający z niej po raz pierwszy mogą przeżyć wstrząs” – powiedział Darren Palmer, dyrektor ds. linii produktowej małych samochodów, Ford of Europe. – „Interwencje aktywnego systemu parkowania w układ hamulcowy zapobiegną stłuczkom podczas manewrowania i sprawią, że parkowanie będzie jeszcze mniej stresujące”.

Wśród innych opcji dostępnych po raz pierwszy w modelu Fiesta, a podnoszących funkcjonalność, są m.in.:

· rozpoznawanie znaków drogowych (Traffic Sign Recognition), które potrafi rozróżniać
ograniczenia dla każdego z pasów, wyświetlane nad drogami, i aktualizujące treść
wyświetlacza, gdy kierowca zmieni pas ruchu,

· automatyczna regulacja zasięgu lamp głównych Auto High Beam, która działa teraz o wiele skuteczniej w sytuacjach, kiedy centralna bariera rozdziela przeciwbieżne drogi, umie wykryć jadące z przeciwka ciężarówki i uniknąć oślepiania kierowców siedzących powyżej osłony bariery. Nowa funkcja miękkiego przełączania podnosi komfort kierowcy podczas przejścia od świateł mijania do drogowych i odwrotnie.

Fiesta jest też pierwszym samochodem w segmencie, który będzie mieć na pokładzie Cross Traffic Alert, które ostrzega kierowcę podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego o zbliżających się innych pojazdach, niewidocznych, bo jadących prostopadle. Ten system jest jednym z aż 15 systemów wsparcia kierowcy, dostępnych w nowej Fieście – poza nim są tu m.in. Adaptive Cruise Control, Adjustable Speed Limiter, Blind Spot Information System, Distance Indication, Driver Alert, Lane Keeping Aid, Lane Keeping Alert and Forward Collision Warning (adaptacyjny tempomat, regulowany ogranicznik prędkości, nadzór nad martwym kątem lusterek, wskaźnik odstępu, ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy, wsparcie utrzymania pasa ruchu i ostrzeżenie o ryzyku kolizji czołowej).

SYNC 3 oraz B&O PLAY – rozrywka na najwyższym poziomie
System łączności multimedialnej SYNC 3 umożliwi kierowcom Fiesty sterowanie radiem, nawigacją oraz połączonymi smartfonami za pomocą prostych komend głosowych z codziennego, potocznego języka.

Wystarczy nacisnąć guzik i powiedzieć „Mam ochotę na kawę”, „Muszę zatankować” albo „potrzebny parking”, by system sam zlokalizował najbliższe kawiarnie, stacje paliw i parkingi – ale też znalazł stacje kolejowe, lotniska czy hotele. System jest kompatybilny z Apple CarPlay oraz Android Auto™. SYNC 3 to także SYNC AppLink, funkcja pozwalająca na głosową aktywację całego szeregu smartfonowych aplikacji, w tym Glympse, Aupeo, Spotify, MyBoxMan, HearMeOut, AccuWeather, i Los 40 Principales.

Wolnostojący ekran dotykowy w nowej Fieście może mieć do 8 cali przekątnej. Można go obsługiwać gestami i „szczypaniem”. Wraz z systemem SYNC 3 oferowany jest też ekran 6,5-calowy, zaś 4,2-calowy ekranik jest zintegrowany z Ford Dock, który pozwala użytkownikom na schowanie, zamontowanie i ładowanie urządzeń przenośnych, jak telefony czy nawigacje.

Wszystkie ekrany Fiesty mają najlepszą rozdzielczość w klasie i są nawet dwukrotnie jaśniejsze niż u konkurencji, co jeszcze bardziej ułatwia czytanie i nawigowanie po informacjach oraz funkcjach na wyświetlaczu.

Odpowiadając na trendy konsumenckie, by używać cyfrowych multimediów przenośnych, Fiesta jest seryjnie wyposażona w pełną łączność Bluetooth i dwa porty USB, zaś zintegrowany odtwarzacz CD jest opcją. Radio DAB to opcja dostępna w całej palecie modelowej. Jeśli jednak kierowca postanowi odtwarzać własną muzykę, system audio Fiesty zapewni mu wysokiej jakości dźwięk, w tym pierwszy w jakimkolwiek modelu Forda system B&O PLAY Sound System.

Nowe systemy B&O PLAY – ekskluzywne w globalnej palecie modelowej Forda – oferują wysokiej jakości systemy audio z głośnikami rozplanowanymi specjalnie dla każdego modelu – i odpowiednią kalibrację akustyczną. w Fieście oznacza to 10 głośników (w tym montowany w bagażniku subwoofer oraz centralny głośnik średniotonowy na środku kokpitu), aluminiowe logo B&O PLAY. Łączna moc wzmacniacza to 675 watów pod zarządem Digital Signal Processing Amplifier, który kontroluje equalizer oraz miksowanie dźwięku, w tym także selektywny Surround Sound, by niezależnie od miejsca zajmowanego w aucie, możliwy był jak najlepszy, potężny odsłuch.

Nierozłączna jakość
Nowa generacja Fiesty to jeszcze lepsza jakość dzięki lepszemu wyposażeniu, innowacyjnej konstrukcji i wyrafinowanemu designowi (m.in. pierwszy otwierany szklany dach panoramiczny składający się z dwóch paneli o niemal pełnej szerokości dachu, z utwardzanego, przyciemnianego szkła.

Zoptymalizowane wykończenie wnętrza cechuje się charakterem premium. Czujniki parkowania są teraz wpasowane w powierzchnię nadwozia, a dysze spryskiwaczy przedniej szyby schowano pod krawędzią maski; ani w lampach, ani w całym tylnym pasie nie ma ani jednej widocznej śruby, a szczelina między dachem a tylną klapą bagażnika została zmniejszona o przeszło 30% – to wszystko przykłady istnej obsesji zespołu opracowującego Fiestę na punkcie jakości, którą użytkownicy docenią na pewno natychmiast.

Także w kabinie znajdziemy wyłącznie gładkie powierzchnie. Jednoczęściowa konsola centralna łączy się w dyskretny sposób z dolną częścią deski rozdzielczej, zapewniając harmonijne wrażenie, a mocowanie w podłodze nie ma żadnych widocznych śrub. Nawet skomplikowane, trójwymiarowe powierzchnie pokrywa najlepszy w skali branży materiał.

W laboratorium Forda w Dunton w Wielkiej Brytanii, badającym wyższej klasy materiały, testowano przede wszystkim obicia siedzeń i dywaniki. Tapicerka musi przejść przez 60 000 cykli badawczych, by wykazać swą rzeczywistą trwałość. Trwałość kolorystyczną testuje się „pogodomierzem”, po czym analizuje spektrometrem, by mieć pewność, że nie spłowieją po poddaniu pod światło słońca czy promieniowanie ultrafioletowe. Tapicerka skórzana musi wykazać się odpornością na wtarcie rozlanej kawy i na wycierki dżinsowe. Skórzane obicie kierownicy zaś przechodzi badania m.in. na odporność na… olejek do opalania.

Inne nowości w nowej Fieście, zainspirowane przez większe modele Forda, to m.in. podgrzewane koło kierownicy dla wyższego komfortu w zimne dni, a także stylowy, nowy zestaw wskaźników obejmujący 4,2-calowy wielofunkcyjny wyświetlacz TFT, który podczas uruchamiania silnika w atrakcyjny sposób wita swego użytkownika.

Sztywniejsza struktura nadwozia, zredukowany hałas i wibracje odsilnikowe, poprawiona izolacja zespołu napędowego oraz izolująca akustycznie przednia szyba – wszystko to przyczynia się do podniesienia komfortu i współtworzy atmosferę premium w kabinie. Efekty to najniższy w klasie poziom hałasu odpodwoziowego w kabinie (29,3 sonów przy prędkości 100 km/h – o 7 % lepszy od poprzedniej Fiesty).

Także zarządzanie systemami pokładowymi Fiesty jest łatwiejsze. W odpowiedzi na informacje ankietowe od klientów, wycieraczki w nowej Fieście oczyszczają o 13% większą powierzchnię przedniej szyby, zamykanie drzwi wymaga o 20% mniejszej siły, a zakrzywienie rury wlewu paliwa zoptymalizowano tak, by uniemożliwić ulewanie się z użyciem EasyFuel, systemu bezkorkowego zapobiegającego zatankowanie niewłaściwego paliwa.

Door Edge Protector to system obejmujący ukryte pod krawędzią drzwi paski plastiku, które w ułamku sekundy wysuwają się i chronią krawędź drzwi przed obiciem, osłaniając lakier i pomagając kierowcy w ciasnych miejscach parkingowych. Nowe ukształtowanie dachu lepiej kanalizuje opływ wody deszczowej na krawędziach dachu, redukując ryzyko ochlapania podczas wsiadania i wysiadania.

Dodatkowe testy podczas i po produkcji jeszcze bardziej podnoszą jakość. Nowe technologie wytwórcze analizują częstotliwości hałasów pojawiających się podczas produkcji i potrafią zidentyfikować część, która nie spełnia standardów jakości, zanim jeszcze opuści ona prasę.

„Z ogromną troską potraktowaliśmy elementy i funkcje, które użytkownicy zauważają, choć sobie z tego nie zdają sprawy, jak szczeliny między elementami wykończenia czy miękkość i podatność pedałów” – powiedział Palmer. – „Fiesta jest jednym z najczęściej spotykanych widoków na drogach, a my postawiliśmy sobie za cel, by widok ten sprawiał, że samochód każdorazowo przyciągał spojrzenia pełne uznania”.

Ewolucyjny wygląd zewnętrzny
Wszystkie cztery wersje nowej Fiesty pokazane w Kolonii mają karoserie bazujące stylistycznie na śmiałym designie poprzedniego modelu, ale doprawione o wiele większą dawką elegancji, bardziej miękkie i płynne linie.

Uproszczone linie i uspokojone powierzchnie przydają autu wizualnej siły. Maska jest pozbawiona wybrzuszenia, co pozwala, by nowy, szerszy grill wyraźnie zdominował przód Fiesty. Smukłe lampy główne budują nowy, natychmiast rozpoznawalny w dzień czy w nocy efekt opasania.

Profil boczny karoserii jest silniej przytulony do ziemi, mniej kanciasty, a przy tym – dzięki 71 mm większej długości i 12 mm większej szerokości – robi wrażenie potężniejszego, lepszego. Pas boczny sięga aż do lamp głównych, także linia okien jest wyciągnięta, dopasowana do płynnego, nieprzerwanego designu. Nawet lusterka boczne stanowią proste cięcie pomiędzy górną i dolną sekcją, którego nie przerywa już klosz kierunkowskazu.

Burty – jak na segment Fiesty – są niezwykle mocno wyrzeźbione, by przyciągały spojrzenia niezależnie od oświetlenia, tworząc grę światła i cienia w światłach miasta. Unikatowe wzory kół (do 18 cali) obejmują także design asymetryczny, wywołujący wrażenie ruchu nawet gdy auto stoi. Tylny pas jest zdominowany przez nowe, poziome lampy zespolone w kształcie litery C, które jeszcze bardziej podkreślają szerokość nowej Fiesty oraz „biodra” tylnych nadkoli.

„Niezmiennie pozytywny odbiór dynamicznego designu dzisiejszej Fiesty przez naszych klientów to istotny czynnik, dzięki któremu model ten nawet dziś, po 7 latach na rynku, wciąż jest liderem swego segmentu” – powiedział Joel Piaskowski, dyrektor ds. designu, Ford of Europe. – „Dokonaliśmy ewolucji tego designu, by stał się bardziej współczesny, ale tak, by nie stracił tej ‘fiestowości’, którą klienci tak kochają. Fiesta nowej generacji jest uszlachetniona, ale i bardziej muskularna, niesie równie potężny ładunek emocjonalny. Nadwozie Fiesty jest wizualnie prostsze, pozwala tworzyć mocne osobowości w ramach rozszerzonej palety modelu, z wyrazistymi ‘twarzami’, grillami i detalami, które zaapelują do znacznie szerszej grupy klientów”.

Każdy z 4 wariantów Fiesty ma unikatowy charakter stylistyczny, opierający się na bazie tworzonej przez uproszczony design podstawowy, i może być dalej personalizowany dzięki opcjom indywidualizującym, jak dach w kontrastowym kolorze czy obudowy lusterek w czerni, bieli, albo kolorach Bohai Bay Mint czy Chrome Copper. Dodatkowe kolory nadwozia to nowe lakiery – Blue Wave, a dla modelu Fiesta Vignale – Milano Grigio.

Absolutnie wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju, satynowy design grilla w modelu Fiesta Vignale, ramka grilla, ramki lamp przeciwmgłowych, boczne ozdoby i dekoracja tylnego dyfuzora przydają autu luksusowej aury. Fiesta Titanium charakteryzuje się chromowanymi listwami, dającymi symplicystyczny, ale elegancki efekt. Pionowe lampy przeciwmgłowe są ze sobą połączone miękkim łukiem zderzaka, który dzięki podobieństwu do uśmiechu nadaje „twarzy” Fiesty wyraz optymistyczny i zapraszający.

Prosty, siatkowy grill Fiesty ST-Line, inspirowany sportowymi modelami Ford Performance, doskonale pasuje do sportowej stylizacji nadwozia, bardziej kanciastej i agresywnej. Funkcjonalny tylny spojler przyczynia się do wrażenia mocnej, atletycznej postawy.

Fiesta Active wyróżnia się podniesionym prześwitem oraz ciemnymi panelami ochronnymi opasującymi samochód już od przedniego zderzaka, poprzez łuki nadkoli i burty aż po pas tylny. Sześciokątny grill, ciemny moduł tablicy rejestracyjnej na klapie bagażnika, kontrastowo polakierowany dach i relingi – wszystko to razem współtworzy obraz auta bardziej bojowego, wszechstronnego.

Komfort kabiny i indywidualny styl
Skupiony na kierowcy kokpit Fiesty pozostaje pod wpływem czasów i interakcji człowieka z inteligentnymi urządzeniami. Kabina jest przestronniejsza i robi od pierwszej chwili wrażenie wysokiej jakości dzięki ergonomicznemu uformowaniu i miękkim materiałom – w tym pokrywającym górną część deski rozdzielczej – i jest tyleż logiczna, co emocjonalna. Stanowi w naturalny sposób przestrzeń wyciszenia dla użytkowników, którzy mogą ją personalizować dzięki opcjom indywidualizacyjnym.

Zaprojektowane, by nadawać całkowicie osobisty charakter wnętrzu, ale bez naruszania jego równowagi i harmonii, opcje personalizacyjne obejmują elementy dekoracyjne dla konsoli środkowej i pasażerskiej części deski rozdzielczej, klamki drzwiowe oraz nakładkę na lusterko wsteczne w kolorach Race Red, Yellow, Bohai Bay Mint, Deep Impact Blue lub Chrome Copper.

„Wnętrze Fiesty jest rewolucyjne pod względem designu i jego realizacji” – powiedział Piaskowski. – „Każde wnętrze wizualnie wzmacnia i podkreśla wyrazistą odmienność różnych osobowości w palecie modelowej. Nowe wzory to dla klientów jakość materiałów, wykonanie i technologia, a także okazja do indywidualizacji, które pozwolą na osobisty wyraz”.

Kojąca filozofia wnętrza kabiny znajduje wsparcie w większej łatwości obsługi. Niemal o połowę zredukowano liczbę przycisków i przełączników na konsoli centralnej, a wiele z nich przeniesiono do 8-calowego ekranu dotykowego. Najbardziej naturalne i ergonomiczne miejsca do umieszczenia przełączników i ekranu ustalono za pomocą oprogramowania śledzącego ruchy oczu. W efekcie zarówno zestaw zegarów, jak i centralny wyświetlacz znalazły się tam, gdzie pokazywane przez nie informacje są postrzegane i przyswajane od pierwszego rzutu oka.

Pasażerów tylnych miejsc ucieszą o 16 mm wydłużony odstęp od przednich foteli, a także na nowo uformowane siedziska – nie tylko bardziej miękkie, ale i lepiej podpierające boki. Przedni podłokietnik umieszczono tak, by wygodniej z niego korzystało aż o 19% więcej kierowców – zarówno tych wyższych, jak i niższych od średniej. Regulowany na wysokość fotel kierowcy ma podparcie lędźwiowe, którego wysokość zmieniono, by podnieść komfort oparcia. Również położenie i usytuowanie zagłówka zmieniono tak, by mogło z niego korzystać więcej kierowców.

Klapa bagażnika nowej Fiesty jest szersza, daje wygodniejszy dostęp do bagażnika. Warunki do przewozu osobistych drobiazgów poprawiły się o 20% dzięki większemu schowkowi przed pasażerem i 1-litrowemu schowkowi w konsoli centralnej. W tylnych drzwiach można przewozić butelki o pojemności 0,6 l – doskonała wiadomość na rodzinne wyprawy.

Inteligentniejsza, mocniejsza, bezpieczniejsza
Systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego w nowej Fieście w połączeniu z kompletną paletą systemów wsparcia kierowcy powinny dać w sumie najwyższy wynik testów zderzeniowych EuroNCAP. Fiesta to pierwszy Ford w Europie, który powstawał z wykorzystaniem Analizy Skończonych Elementów, pozwalającej na przeprowadzanie komputerowej symulacji testów zderzeniowych kompletnego pojazdu. Dzięki temu możliwa była we wczesnym stadium projektowania optymalizacja elementów i systemów ochronnych – od poduszek powietrznych aż po wzmocnienia struktury szkieletu.

Szkielet Fiesty składa się w 36 % ze stali borowej, by zapewnić większą wytrzymałość w kluczowych obszarach strukturalnych, w tym w górnej sekcji środkowego słupka, gdzie zastosowano przekrój teownikowy, by skuteczniej przenosić siły i energię uderzeń podczas kolizji bocznych na dach. Przekonstruowane wzmocnienie drzwi jeszcze lepiej chroni pasażerów przed wnikaniem poszycia podczas udarów bocznych, a w drzwiach zainstalowano czujniki ciśnieniowe, co pozwala na aktywację systemów ochronnych o kilka milisekund wcześniej. Boczne airbagi zaprojektowano tak, by unosiły i odsuwały ramię pasażera od strefy uderzenia.

Wśród innowacyjnych systemów ochronnych jest blokada wysuwania się i naciągania pasa bezpieczeństwa, która eliminuje potrzebę stosowania airbagu kolanowego kierowcy. Teraz także pasy na zewnętrznych tylnych siedzeniach wyposażono w napinacze i ograniczniki napięcia – dotąd oferowane tylko dla pasów przednich – co jeszcze lepiej będzie chronić pasażerów i zapobiegnie obrażeniom związanym z działaniem pasów.

Rodzice małych dzieci korzystać mogą z możliwości dezaktywacji airbagu przedniego pasażera i montażu fotelika dziecięcego. Ochrona pieszych natomiast została zoptymalizowana dzięki lampom głównym, które zaprojektowano, by w chwili uderzenia przemieszczały się w tył, a także poddającym się masce i modułowi napędu wycieraczek.

Zespoły napędowe
Uproszczona oferta, supernowoczesnych jednostek napędowych spełniających normy czystości spalin Euro 6 – zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych – zapewnia świetne osiągi, niskie zużycie paliwa, najwyższą w klasie frajdę z jazdy i niskie koszty utrzymania dla użytkowników.

Wielokrotnie nagradzany benzynowy silnik 1.0 EcoBoost oferowany jest w wariantach o mocy 100, 125 i 140 KM oraz z nową, 6-stopniową skrzynią biegów o zredukowanych oporach wewnętrznych i tarciu, dzięki czemu emisja CO2 mogła zostać zredukowana do 97 g/km*, lub z opcjonalną 6-stopniową skrzynią automatyczną dla wariantu 100-konnego z łopatkami pod kierownicą do manualnego sterowania przekładnią.

Turbodoładowany, 3-cylindrowy, 1,0-litrowy silnik EcoBoost wykorzystuje zaawansowane technologie, w tym wysokociśnieniowy system wtrysku bezpośredniego, podwójny układ niezależnych od siebie zmiennych faz rozrządu oraz innowacyjny offsetowy wał korbowy, dzięki któremu trzycylindrowa jednostka pracuje z niesłychaną równością.

1,5-litrowy turbodiesel o mocy 120 KM to pierwszy zastosowany w modelu Fiesta silnik wysokoprężny wysokiej mocy. Zapewnia on Fieście wszechstronne połączenie mocy, momentu obrotowego i wydajności paliwowej, a tym samym frajdy z prowadzenia auta. Współpracując z 6-stopniową skrzynią biegów, silnik ten osiąga emisję CO2 na poziomie 89 g/km. 1,5-litrowa jednostka wysokoprężna występuje także w wersji 85-konnej – o 10 KM mocniejszej od najoszczędniejszego silnika poprzedniego modelu Fiesty. W połączeniu z nową 6-stopniową skrzynią biegów silnik ten zapewnia emisję CO2 89 g/km.

Silnik 1.5 TDCi cechuje się zoptymalizowaną geometrią komór spalania, turbodoładowaniem (w wariancie 120-konnym o zmiennej geometrii łopatek kierownicy turbiny) oraz wyrafinowanym układem bezpośredniego wtrysku paliwa, który podnosi efektywność. Wydajność paliwowa jest jeszcze wyższa dzięki inteligentnemu systemowi ładowania regeneratywnego (Smart Regenerative Charging), które pozwala swobodnie i selektywnie włączać alternator i ładować akumulator, kiedy samochód hamuje silnikiem

1,1-litrowa jednostka benzynowa ma identyczną architekturę z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 EcoBoost i jest oferowana z nową, 5-stopniową skrzynią biegów, w wariantach 70- i 85-konnym. Zastępuje ona wychodzący z produkcji wolnossący silnik 1.25, zapewniając wyższą moc i emisję CO2 na poziomie 101 g/km.

Wydajność paliwowa jest optymalizowana także dzięki usprawnionej technologii Auto-Start-Stop oferowanej do wszystkich silników, a także aktywnemu sterowaniu przesłoną chłodnicy (Active Grille Shutter) w silnikach 1.0 EcoBoost oraz 85-konnym 1.5 TDCi. Nowy przycisk Eco przy manualnych skrzyniach biegów dostraja pracę silnika i jego reakcje na gaz tak, by wesprzeć kierowcę w oszczędzaniu paliwa, gdy użytkownik sobie tego życzy. Natomiast odpowiednio uformowane osłony podwoziowe zmniejszają opory aerodynamiczne.

Jeszcze więcej frajdy z jazdy
Także Fiesta nowej generacji nawiązuje do tradycji najlepszych własności jezdnych w klasie i zapewnia jeszcze lepszą pracę zawieszenia, lepszą trakcję, lepsze hamulce i jeszcze lepsze „czucie” na kierownicy, zarazem jednak znów podnosząc poziom komfortu resorowania. Każdy element układu jezdnego został zoptymalizowany, by podnieść komfort oraz poprawić doznania z prowadzenia.

Szersze stosowanie stali borowej, laserowego spawania, sztywniejsze punkty mocowania półramy przedniej i spawane mocowania belki skrętnej dały w efekcie aż o 15 % wyższą sztywność skrętną. Przednie koła są rozstawione o 30 mm szerzej, zaś tylne o 10 mm. Rozstaw osi zwiększono o 4 mm, co pozwoliło na optymalizację zawieszenia dla większych, 18-calowych kół. Lżejszy, sztywniejszy, wydrążony w środku przedni stabilizator przyczynia się do lepszej kontroli zataczania i czucia układu kierowniczego. Opory układu kierowniczego zredukowano o 20%, a skrzynie biegów pozwalają teraz na płynniejszą zmianę przełożeń.

Układ jezdny Fiesty zapewnia teraz o 10 % lepszą przyczepność w skręcie, w czym wspiera go elektroniczna kontrola wektorowania napędu (Electronic Torque Vectoring Control), która poprawia sprawność przenoszenia napędu, lekko przyhamowując napędzane koło wewnętrzne w łuku, co podnosi stabilność i poprawia trakcję. Droga hamowania od prędkości 100 km/h skróciła się o 8 %. W autach z silnikami o mocy 100 KM i większej na tylnej osi montowane są hamulce tarczowe.

Nowe, podwójne łożyska zawieszenia są dwukrotnie sztywniejsze niż w poprzednim modelu Fiesty, co zapewnia ostrzejsze reakcje na ruchy kierownicą. Łożyskom nadano też specyficzny kształt, dzięki czemu lepiej izolują od nierówności podłoża. Temu samemu służy większa tylna belka skrętna, ograniczająca przenoszenie niewielkich nierówności podłoża do kabiny.

„Frajda z prowadzenia samochodu to najważniejszy element legendy Fiesty i nasza Fiesta kolejnej generacji pozostaje wierna temu charakterowi, który zachwycił całe pokolenia kierowców – oferując najbardziej sportowe i harmonijne własności jezdne w historii” – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe. – „Oferuje więcej stylu, więcej wyrafinowania, więcej technologii i więcej frajdy – ulubiony mały samochód Europy jest bardziej ‘fiestowy’ niż kiedykolwiek!”.

Ostatnie artykuły