Filmy
  • Aktualności
  • Alians koncernów dla sieci stacji ładowania

Alians koncernów dla sieci stacji ładowania

Grupa BMW, Daimler AG, Ford Motor Company oraz Grupa Volkswagen wraz z Audi i Porsche planują utworzenie spółki joint venture celem budowy sieci stacji błyskawicznego ładowania o wysokiej mocy wzdłuż głównych dróg Europy.

Grupa BMW, Daimler AG, Ford Motor Company oraz Grupy Volkswagen wraz z Audi i Porsche podpisały wstępne porozumienie na rzecz utworzenia w Europie sieci punktów ładowania o wysokiej mocy. Firmą chcą w krótkim czasie znacząco zwiększyć liczbę stacji i umożliwić w ten sposób odbywanie długodystansowych podróży pojazdami elektrycznymi. Będzie to istotny krok w kierunku zwiększenia rynkowej akceptacji dla takich aut.

Planowana sieć stacji ultraszybkiego ładowania o wysokiej mocy, sięgającej 350 kW, pozwoli na znacznie szybsze ładowanie akumulatorów niż najmocniejsze ładowarki stosowane obecnie. Budowa infrastruktury ma ruszyć w 2017 r. Wstępnie zaplanowano uruchomienie około 400 punktów na terenie Europy. Do 2020 r. klienci mają zyskać dostęp do tysięcy stacji ładowania o wysokiej mocy. Celem sieci otwartych punktów zlokalizowanych przy autostradach i głównych arteriach komunikacyjnych jest umożliwienie podróży dalekobieżnych, które do tej pory były poza zasięgiem większości kierowców aut elektrycznych. Sam proces ładowania ma zmienić się do tego stopnia, aby nie odbiegał wygodą od tankowania paliwa na konwencjonalnej stacji.

Sieć ma bazować na standardzie Combined Charging System (CCS). Planowana infrastruktura na nowy poziom wprowadzi możliwości obecnych technologii ładowania prądem zmiennym i stałym, umożliwiając szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 350 kW. Pojazdy elektryczne przystosowane do wykorzystania tej mocy będzie można – niezależnie od marki – naładować znacznie szybciej niż ich dzisiejsze odpowiedniki. Sieć ma obsługiwać wszystkie pojazdy zgodne ze standardem CSS, a tym samym ułatwić popularyzację aut na prąd w Europie.

Grupa BMW
„Sieć stacji ładowania o wysokiej mocy to dla kierowców kolejny mocny argument za przejściem na mobilność elektryczną” – mówi Harald Krüger, prezes zarządu BMW AG. „W ostatnich latach Grupa BMW zainicjowała już liczne projekty w zakresie ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. Wspólny projekt jest kolejnym znaczącym krokiem, który jasno wskazuje, że konkurujący ze sobą producenci łączą siły na rzecz promowania elektromobilności”.

Daimler AG
„Przełom w elektromobilności wymaga dwóch rzeczy: dopracowanych pojazdów i rozbudowanej sieci punktów ładowania. Wraz z wprowadzeniem naszej nowej marki – EQ – rozpoczynamy elektryczną ofensywę produktową: do 2025 r. nasza oferta będzie obejmować więcej niż 10 całkowicie elektrycznych aut osobowych. Wspólnie z naszymi partnerami budujemy teraz najmocniejszą infrastrukturę ładowania w Europie“ – mówi dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef oddziału Mercedes-Benz Cars. „Dostępność stacji ładowania o wysokiej mocy po raz pierwszy umożliwi elektromobilność na dużych dystansach i sprawi, że coraz więcej i więcej klientów będzie decydować się na wybór pojazdu elektrycznego”.

Ford Motor Company
„Niezawodna, ultraszybka infrastruktura ładowania stanowi ważny element masowej akceptacji klientów (dla aut elektrycznych) i ma potencjał, by zmienić możliwości, jakie zapewnia elektromobilność” – mówi Mark Fields, prezes i dyrektor generalny Ford Motor Company. „Ford jest w pełni zaangażowany w rozwój pojazdów i technologii, które wpisują się w potrzeby nabywców, a ta sieć ładowania pozwoli im na łatwiejsze i praktyczniejsze użytkowanie aut elektrycznych w całej Europie”.

AUDI AG
„Chcemy stworzyć sieć, która umożliwi odbywanie dalekich podróży z ładowaniem pojazdu w trakcie przerwy na kawę” – mówi Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. „Niezawodne usługi szybkiego ładowania odgrywają kluczową rolę przy wyborze samochodu elektrycznego. Dzięki tej współpracy chcemy zwiększyć rynkową akceptację elektromobilności i przyspieszyć przejście na podróżowanie, któremu nie towarzyszy emisja spalin”.

Porsche AG
„Dwie rzeczy są dla nas decydujące: ultraszybkie ładowanie i właściwe rozmieszczenie stacji” – mówi Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG. „Obie te kwestie pozwolą nam podróżować autem całkowicie elektrycznym tak samo jak samochodem z konwencjonalnym silnikiem spalinowym. Jako producent samochodów aktywnie kształtujemy naszą przyszłość – nie tylko budując auta w pełni elektryczne, ale i tworząc niezbędną do tego infrastrukturę”.

Producenci samochodów zamierzają poczynić znaczne inwestycje w rozwój nowej sieci. Podkreślają w ten sposób swoją wiarę w przyszłość elektrycznej mobilności. Choć założyciele – Grupa BMW, Daimler AG, Ford Motor Company i Grupa Volkswagen – będą równorzędnymi partnerami w spółce joint venture, inni producenci samochodów będą zachęceni do przystąpienia do projektu i wzięcia udziału w tworzeniu wygodnych rozwiązań w zakresie ładowania dla nabywców pojazdów elektrycznych. Ponadto, spółka joint venture pozostaje otwarta na współpracę z partnerami regionalnymi.

Powstanie joint venture musi jeszcze poprzedzić podpisanie ostatecznych umów i zatwierdzenie w poszczególnych systemach prawnych.

Ostatnie artykuły