Filmy
  • Aktualności
  • Jak odpalić swojego diesla w mroźny poranek?

Jak odpalić swojego diesla w mroźny poranek?

Popularność samochodów z silnikiem diesla w naszym kraju przez ostanie lata stała na bardzo wysokim poziomie. Po polskich drogach jeździ dużo pojazdów, w szczególności kilkuletnich lub starszych, z silnikami wysokoprężnymi. Zima może dać się we znaki szczególnie właścicielom tych aut, dlatego warto wiedzieć jak przygotować i zabezpieczyć się na wypadek nieprzyjemnej niespodzianki w postaci niemożności uruchomienia silnika w zimowy poranek.

W lutym 1893 roku miało miejsce przełomowe w historii motoryzacji wydarzenie – niemiecki wynalazca Rudolf Diesel opatentował swój wynalazek, a cztery lata później zbudował silnik wysokoprężny, nazywany potocznie silnikiem diesla. Początkowo, do lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, diesle stosowane były przeważnie w samochodach ciężarowych, maszynach budowlanych, okrętach i napędach stacjonarnych. Od lat osiemdziesiątych zaczęto montować je również do samochodów osobowych. Jednostki te ceniono głównie za wysoką trwałość oraz znacznie wyższą sprawność w stosunku do silników z zapłonem iskrowym.

W ubiegłym roku zauważono spadek liczby rejestrowanych aut z silnikiem wysokoprężnym zarówno w przypadku aut używanych jak i nowych (źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Raport 2016). Pomimo tych tendencji, po polskich drogach poruszą się wciąż bardzo duża liczba samochodów, których silniki są zasilane olejem napędowym. Przy niskiej temperaturze są one narażone na większe problemy z uruchomieniem, niż pojazdy benzynowe. Podczas ostrej, zimowej aury właściwości oleju napędowego ulegają zmianie, staje się on gęstszy i bardziej lepki, utrudniając dodatkowo odpalenie silnika.

Noce w zimie potrafią być bardzo mroźne. W takich warunkach nawet nowe auta mogą mieć problemy z odpaleniem, a starsze samochody diesla wymagają, by ich elementy zapłonu były w pełni sprawne. Dlatego należy przed zimą dokonać stosownego przeglądu w wykwalifikowanym warsztacie samochodowym – mówi Piotr Janta z firmy Auto Partner.

Poranne zmagania
Aby zimowe poranki nie przerodziły się w walkę pomiędzy autem z silnikiem diesla a jego właścicielem, warto zadbać o dobry stan układów odpowiedzialnych za rozruch przed nadejściem mrozu. Podstawowym elementem każdego samochodu, który umożliwia rozruch jest akumulator. Od niego zależy napięcie jakie zostanie wytworzone w trakcie próby zapłonu. W przypadku gdy bateria auta ma ponad trzy lata, jej sprawność może być niższa nawet o 40 proc w stosunku do nowego podzespołu. W trakcie rozruchu warto zaobserwować, czy kontrolki na tablicy rozdzielczej nie przygasają i jeśli taka sytuacja ma miejsce, należy rozważyć zakup nowego akumulatora.

Niektórzy kierowcy bagatelizują kwestię stanu świec żarowych. Przy odpalaniu samochodu rozgrzewają one komorę spalania do temperatury ok. 600 st. C, co ma spowodować, że olej napędowy zapali się samoczynnie. W silniku diesla nie ma bowiem czynnika inicjującego, jakim jest iskra występująca w silniku benzynowym. Dlatego tak ważne jest zachowanie sprawnych świec żarowych wspomagających rozruch silnika.

Producenci samochodów nie przewidują okresowej wymiany świec żarowych, jak to się ma przy świecach zapłonowych. Zakłada się jednak, że powinny one wystarczyć na około 15 tysiecy cykli rozruchowych. Na ich trwałość wpływa wiele różnych czynników, jak choćby jakość tankowanego paliwa, jakość oleju i oczywiście sam sposób eksploatacji pojazdu. Warto dbać o ich dobry stan, ponieważ wypalone elementy grzejne świecy mogą się oderwać, a ich kawałki wpaść do cylindra, powodując uszkodzenia na przykład tłoka – radzi Piotr Janta.

Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę jest jakość stosowanego oleju napędowego oraz stan filtrów paliwa w aucie. Gdy na zewnątrz pojawia się mróz, wskazane jest stosowanie paliwa, które zawiera specjalne dodatki (zgodnie z normą PN-EN590:2013). Dzięki nim jego właściwości nie ulegną zmianie, pomimo bardzo niskiej temperatury. Dla wzbogacenia paliwa stosuje się również tzw. depresatory, czyli środki mające za zadanie obniżyć temperaturę mętnienia paliwa, co może uchronić przed zapchaniem filtra i w efekcie uniemożliwieniem przepływu paliwa. Należy jednak pamiętać, aby depresatory zostały dodane do paliwa przed wystąpieniem problemów z wytrąceniem kryształków parafiny. W przeciwnym wypadku ich zastosowanie nie przyniesie zamierzonych efektów. Rozwiązanie to może się jednak okazać droższe, niż tankowanie specjalnego, sezonowego paliwa dobrej jakości. Innym niebezpieczeństwem jest wytrącenie i osadzenie się wody na powierzchni filtra, co w przypadku mrozu może doprowadzić do powstania korka lodowego. Wówczas skutecznym sposobem na poprawę tego stanu rzeczy jest ogrzanie samochodu w garażu lub wymiana filtra

Warunki atmosferyczne negatywnie wpływają na samochody, w szczególności w trakcie zimy. W przypadku problemów z zapłonem rozwiązaniem może być elektryczne ogrzewanie postojowe. Dzięki niemu temperatura wzrasta i jest o około 30 procent wyższa od tej, panującej na zewnątrz. Stanowczo odradzamy natomiast ulepszania oleju napędowego na własną rękę, poprzez dolewanie benzyny niskooktanowej, nafty czy denaturatu. Możemy w ten sposób doprowadzić do uszkodzenia układu wtryskowego, którego naprawa, a szczególnie wymiana pompowtryskiwaczy, może okazać się bardzo kosztowna – wyjaśnia Janta.

W przypadku, gdy zadbaliśmy o jakość i stan elementów układu zapłonowego w naszym dieslu, a jednak wciąż nie możemy uruchomić samochodu, rozwiązaniem może być użycie przewodów rozruchowych w celu pożyczki prądu od innego samochodu.

Aby właściwie podłączyć przewody, łączymy najpierw plus akumulatora działającego auta z plusem samochodu, który chcemy uruchomić, a następnie minus z akumulatora sprawnego z masą unieruchomionego samochodu, na przykład z blokiem silnika. Nie próbujmy za to odpalić samochodu na popych, gdyż w przypadku silników diesla nowych generacji może to doprowadzić do ich uszkodzenia – dodaje Piotr Janta.

Ostatnie artykuły