Filmy

Nowy Opel Crossland X

Wyrazisty i kompaktowy z zewnątrz, bardzo przestronny i wszechstronny w środku, z modnym dwukolorowym nadwoziem i atrakcyjną sylwetką samochodu sportowo-użytkowego — taki jest zupełnie nowy Opel Crossland X. Ten wszechstronny miejski crossover (Crossover Utility Vehicle — użytkowy crossover) jest już drugim przedstawicielem rodziny X w gamie modeli Opla, podobnie jak Mokka X należy on do segmentu B. W bieżącym roku zaprezentowany zostanie także większy, kompaktowy (segment C) model Grandland X. Firma Opel rozpoczyna tym samym swoją ofensywę produktową „7 w 17”: w 2017 roku producent wprowadzi aż 7 nowych modeli, w tym dwa pojazdy z rodziny X, łączące najlepsze cechy różnych grup samochodów: odważną stylistykę, zalety SUV‑a i atrybuty miejskiego stylu życia. Każdy z tych modeli Opla oferuje coś eXtra. Opel Crossland X zadebiutuje 1 lutego w Berlinie.

W porównaniu z Oplem Mokką X, która jest oferowana z opcjonalnym napędem na cztery koła, pozwalającym na okazjonalne wyprawy w lekki teren, nowy Opel Crossland X jest modelem miejskim, o zwartych wymiarach zewnętrznych, który jednak doskonale sprawdzi się także podczas większych zakupów czy wakacyjnych wypadów. Nowy Crossland X mierzący 4,21 metra długości jest o 16 centymetrów krótszy od Astry, ale o 10 centymetrów od niej wyższy. Kierowca i pasażerowie siedzą zatem wyżej, co przekłada się na bardzo dobrą widoczność. Nabywcy poszukujący intensywniejszych wrażeń mogą zwiększyć poczucie przestrzeni, zamawiając opcjonalny panoramiczny szklany dach.

Ponadto, ta nowość rynkowa oferuje wyjątkowe innowacje, za sprawą których codzienna jazda jest bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i łatwiejsza. Opcjonalne adaptacyjne w pełni diodowe reflektory AFL, wyświetlacz projekcyjny head-up i panoramiczna kamera cofania rejestrująca obraz w promieniu 180 stopni, zaawansowany asystent parkowania, alarm przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych i automatycznego hamowania awaryjnego[1], system wykrywania senności kierowcy, asystent pasa ruchu, rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości i system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu, to tylko niektóre przykłady. Nowy Crossland X został również wyposażony w typowe dla Opla znakomite opcje łączności. Obejmują one, między innymi, system Opel OnStar, a także system multimedialny IntelliLink z interfejsem Apple CarPlay i Android Auto oraz dużym, 8‑calowym ekranem dotykowym.

Zarówno kierowca, jak i pasażer z przodu mogą podróżować w nagradzanych i atestowanych przez AGR (Akcję na rzecz Zdrowych Pleców) ergonomicznych fotelach. Opel jako jedyny oferuje taki komfort w tym segmencie (zarówno w modelu Crossland X, jak i w modelu Mokka X). Pojemność bagażnika bez składania tylnych siedzeń wynosi 410 litrów — także pod tym względem Crossland X plasuje się w czołówce swojej klasy. Ponadto pasażerowie z drugiego rzędu siedzeń mogą przesuwać tylną kanapę wzdłuż osi pojazdu w zakresie 150 milimetrów, odpowiednio zwiększając przestrzeń na nogi lub pojemność bagażnika. Dzięki temu Crossland X jest jeszcze bardziej wszechstronny.

Segment CUV/SUV B rozwija się błyskawicznie, zwiększając się pięciokrotnie od 2010 roku. Jednym z bestsellerów, a tym samym wyznaczników trendów, jest Opel Mokka X. Crossland X doda teraz nowy impuls do rozwoju tego szybko zyskującego na popularności segmentu pozycjonowanego poniżej tradycyjnej klasy kompaktowej i zapewni dodatkowy wzrost marce Opel.

Odważny, wyrazisty i atrakcyjny — to trzy atrybuty prawdziwego „miejskiego crossovera”. Nowy Crossland X posiada je wszystkie, a jednocześnie pozostaje typowym Oplem w najlepszym wydaniu i z mocnym charakterem. Mimo długości 4212 milimetrów, szerokości 1765 milimetrów i wysokości 1590 milimetrów jest bardzo kompaktowy. Crossland X jest jedyną w swoim rodzaju interpretacją właściwej firmie Opel koncepcji stylistycznej „rzeźbiarskiego artyzmu połączonego z niemiecką precyzją” — jest jednocześnie elegancki i surowy. Z przodu efektownie prezentuje wydatną osłonę chłodnicy z błyszczącym znakiem błyskawicy. Dwie chromowane listwy oplatają logo marki i falują na zewnątrz w kierunku charakterystycznych dla Opla świateł diodowych do jazdy dziennej z motywem „podwójnego skrzydła”. Poziome linie biegnące od umieszczonego centralnie logo Opla do chromowanych końcówek oraz chromowane listwy poprowadzone w stronę opcjonalnych diodowych reflektorów z systemem AFL optycznie poszerzają samochód. Osłony typowe dla samochodu sportowo-użytkowego, a także srebrne detale z przodu oraz w dolnych partiach całego nadwozia podkreślają stabilność sylwetki pojazdu oraz jego funkcjonalność i sportową elegancję.

Z kolei głębokie przetłoczenia na bokach oraz dach, który wydaje się unosić w powietrzu, rozdzielają dolną i górną część nadwozia, optycznie wzmacniajc sylwetkę Crosslanda X oraz zwiększając jego przestronne wnętrze. „Unoszący się” dach i opadająca ku tyłowi chromowana listwa przy krawędzi szyb wskazują na pokrewieństwo z modelem ADAM. Podobnie jak w przypadku tego mistrza indywidualizacji, nabywcy Crosslanda X będą mogli zamówić dach w kolorze różniącym się od reszty nadwozia. Wyrazisty tył Crosslanda X z wyeksponowaną chromowaną osłoną utrzymany jest w stylistyce SUV‑a. W wysoko osadzonych, dzielonych tylnych światłach również umieszczono motyw „podwójnego skrzydła”, zaś przedzielenie klosza krawędzią klapy bagażnika oraz opadająca linia dachu dodatkowo wzmacniają efekt.

Zgodnie z filozofią projektowania Opla, muskularna stylistyka i wysoka precyzja wykonania są ważne również wewnątrz pojazdu. Panel wskaźników i środkowa konsola są uporządkowane i dopasowane do linii wzroku kierowcy. Subtelne chromowane oprawy wskaźników i nawiewów podkreślają wysoką jakość wykończenia. Kolorowy ekran dotykowy nowoczesnych systemów multimedialnych IntelliLink Radio R 4.0 lub IntelliLink Navi 5.0 z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto tworzy całość z konsolą środkową. Opcjonalnie, kompatybilne telefony mogą być ładowane bezprzewodowo, metodą indukcyjną. Hotspot Wi-Fi[2], stanowiący część systemu osobistego opiekuna kierowcy Opel OnStar, zapewnia wydajne połączenie z Internetem dla wszystkich urządzeń mobilnych na pokładzie.

Jednak wyjątkowy zestaw opcji łączności wraz z szeroką gamą silników benzynowych, wysokoprężnych i przystosowanych do LPG, a także dostępność manualnych i automatycznych przekładni to nie jedyne cechy gwarantujące relaks w podróży. Poczucie przestrzeni oraz znakomite, ergonomiczne fotele w Crosslandzie X sprawiają, że nawet dalekie trasy upływają w komfortowych warunkach.

Opel Crossland X przekonuje do siebie także wysoką elastycznością wynikającą, między innymi, z możliwości opcjonalnego przesuwania tylnych siedzeń. Tylną kanapę dzieloną w proporcji 60/40 można przesunąć do tyłu o 150 milimetrów, zwiększając wygodę podróżujących na niej długonogich pasażerów. Kiedy zaś potrzebny jest większy bagażnik, kanapę można przesunąć do przodu, aby uzyskać imponującą w tej klasie pojemność 520 litrów. Długie przedmioty można zapakować z łatwością po złożeniu podłokietnika. Po całkowitym złożeniu tylnej kanapy pojemność bagażnika rośnie do 1255 litrów. W kabinie znajduje się oczywiście wiele przydatnych na co dzień schowków. Cossland X może być zamykany, otwierany oraz uruchamiany za pomocą opcjonalnego bezkluczykowego systemu Open & Start.

Przednia kamera Opel Eye przetwarza różne dane i przekazuje je do systemów wspomagania kierowcy, takich jak rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości czy asystent pasa ruchu. Jeżeli system zarejestruje niezamierzone opuszczanie pasa ruchu, ostrzeże kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym. Tempomat z ogranicznikiem prędkości również może uprzyjemnić jazdę. Opcjonalny alarm przedkolizyjny z funkcją wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego[3] pomaga unikać wypadków. System ten nie tylko wszczyna dźwiękowy i wizualny alarm, ale także samodzielnie inicjuje hamowanie, jeżeli kierowca nie zareaguje na gwałtownie malejącą odległość od pojazdu poprzedzającego. Co więcej alarm przedkolizyjny współpracuje ze specjalnym systemem wykrywania senności kierowcy[3], który po stylu jazdy ocenia poziom zmęczenia kierowcy i alarmuje go jeśli konieczna jest przerwa.

Crossland X jest również dostępny z opcjonalną panoramiczną kamerą cofania. Jej kąt widzenia zwiększono do 180 stopni, dzięki czemu kierowca, na przykład, wykonujący manewr cofania może zobaczyć innych użytkowników drogi zbliżających się do niego z obu stron pojazdu. Z kolei najnowszej generacji zaawansowany asystent parkowania potrafi rozpoznać odpowiednie miejsce na parkingu i automatycznie ustawić na nim pojazd. Asystent potrafi również automatycznie wyjechać z miejsca parkingowego. W obu przypadkach kierowca musi tylko operować pedałami. Opcjonalne podgrzewana kierownica i podgrzewana szyba przednia zwiększają komfort i bezpieczeństwo użytkowania samochodu zimą.

[1] Działa automatycznie powyżej 5 km/h i poniżej 85 km/h. Od 5 do 30 km/h opóźnienie zmniejszające prędkość w przypadku kolizji wynosi 0.9g. W zakresie od 30 do 85 km/h system redukuje prędkość o maksymalnie 22 km/h. Po uzyskaniu tego pułapu kierowca musi sam zahamować, aby jeszcze bardziej zredukować prędkość.

[2] Usługa bezprzewodowej łączności z Internetem, hotspot Wi-Fi jest niedostępna w Polsce w chwili publikacji niniejszej informacji. Poprawne działanie usługi hotspot Wi-Fi będzie wymagało aktywacji i akceptacji Warunków Użytkowania dedykowanego operatora sieci komórkowych oraz będzie podlegało osobnej opłacie abonamentowej.

[3] System dostępny od roku modelowego 2018

Ostatnie artykuły