Filmy

Dwa miliony Fiatów Ducato

Z taśm montażowych włoskiego koncernu zjechał ostatnio dwumilionowy Fiat Ducato. I może nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie fakt - że Ducato, w segmencie samochodów użytkowych, jest taką samą legendą włoskiego producenta - jak osobowa 500-tka.

Już 25 lat po drogach całej Europy jeżdżą dostawcze Fiaty. Są one mocno cenione, zarówno przez małych przedsiębiorców, rzemieślników, handlowców czy rolników, jak i przed duże firmy oraz klientów specjalnych, takich jak władze lokalne, siły porządkowe, administrację publiczną czy służby sanitarne. Ducato Jest też bardzo dobrze oceniany przez firmy karoseryjne, zarówno w segmencie aut przeznaczonych do spędzania wolnego czasu (camper, autocaravan, motorhome), w segmencie przewozu osób (minibus, gimbus, ambulans, auta do przewozu osób niepełnosprawnych), jak i w przedziale rynku zabudów do transportu towarów (chłodnie, samochody opancerzone do przewozu kosztowności czy handel obwoźny).

Trochę historii
Ducato powstało w 1981 roku i rosło z roku na rok, aż do zwrotu w 1994 roku, kiedy to wprowadzono na rynek drugą generację tego modelu. Styliści odeszli wtedy od idei jednego modelu bazowego z wieloma wariantami wyposażenia, ale zaproponowali gamę różnych pojazdów, wyspecjalizowanych do pełnienia różnych zadań i o różnej ładowności. Projektantom udało się stworzyć ponad 2 tysiące wariantów, a klienci szybko potwierdzili, że to był słuszny wybór: ilości sprzedaży i udziały w rynku przekroczyły oczekiwania już w pierwszym roku sprzedaży, zaś prasa specjalistyczna doceniła innowacyjny charakter Ducato przyznając mu prestiżowy tytuł Van of the Year 1994.
W roku 2000 zadebiutowało Ducato 2.8 JTD Common Rail o mocy 127 KM i momencie obrotowym 300 Nm. A w roku 2006 pojawiła się trzecia generacja, której cechą charakterystyczną jest to, że ma wiele mocnych stron. Rzeczywiście – jest jeszcze bardziej elastyczna, innowacyjna, dynamiczna i estetyczna, idealna do wykorzystywania w pracy każdego dnia.
Sukces Ducato narodził się z wysokiej jakości produktu, z jakości projektu oraz z profesjonalizmu ludzi, którzy go realizują, jak również dzięki umowie pomiędzy Fiat i PSA. Porozumienie podpisane w 1978 roku doprowadziło do powstania spółki joint-venture, której istnienie ostatnio przedłużono do 2017 roku oraz do budowy zakładów produkcyjnych Sevel w Val di Sangro, gdzie produkowane są Ducato oraz bliźniacze modele PSA - Peugeot i Citroen (pojazdy, które każda z tych firm sprzedaje niezależnie). Zakłady te stale zwiększały produkcję, obecnie jest ona na stabilnym poziomie ponad 250 tys. samochodów rocznie.

Ducato współcześnie
Należy tu szczególnie podkreślić wyjątkową jednostkę napędową Fiata - silnik 2.3 Multijet 16-zaworowy Euro 4 o mocy 120 KM i momencie obrotowym 320 Nm, charakteryzujący się zużyciem paliwa zredukowanym prawie o 23 proc. w stosunku do poprzedniej generacji Ducato. Zaletą Ducato są też wydłużone przeglądy obsługowe - co 45 tys. km.
Kolejnym oczkiem w głowie włoskich inzynierów było wyposażenie infotelematyczne, takie jak: wyrafinowany system Blue&Me - innowacyjny system powstały dzięki współpracy Fiat Group Automobiles i Microsoft, oferujący piktogramową nawigację satelitarną, aktywowaną również poprzez komendy głosowe, jak również mapy krajowe zapisane na kluczu USB w wyposażeniu dodatkowym. Ponadto, technologia Bluetooth pozwala na wykonywanie połączeń i odbieranie rozmów telefonicznych, odsłuchiwanie przychodzących wiadomości SMS oraz odtwarzanie ulubionej muzyki - po podłączeniu własnej przenośnej pamięci USB bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Podczas ostatnich targów w Hannoverze została również zaprezentowana wersja Ducato Natural Power, o podwójnym zasilaniu metanem i benzyną, która dostępna będzie na rynku od kwietnia 2009.
Fiat Group Automobiles uważa, że silnik napędzany metanem stanowi dzisiaj najbardziej właściwy wybór technologiczny dostępny od zaraz do rozwiązania problemów zanieczyszczenia powietrza na obszarach miejskich. To dlatego, że wykorzystanie metanu stanowi pozytywny element planu ochrony środowiska, z około 23 proc. redukcją emisji CO2 oraz praktycznym wyeliminowaniem emisji cząstek stałych. Pod względem ekonomicznym wybór metanu stanowi wartościową alternatywę w stosunku do paliw tradycyjnych (olej napędowy i benzyna) - coraz bardziej poddających się wzrostom cen. Ducato może zatem poruszać się we wszystkich strefach miejskich z ograniczeniami ruchu, nie mówiąc już o możliwości bezpiecznego parkowania w garażach. Ponadto, sieć dystrybucji metanu rośnie z roku na rok: na przykład we Włoszech obecnie można naliczyć ponad 600 instalacji z przewidywaniem uruchomienia około 100 nowych dystrybutorów w najbliższym czasie. Warto przy okazji zaznaczyć, że Polsce sieć stacji CNG również się powiększa. Niemal w każdym dużym mieście mamy już przynajmniej jeden punkt dystrybucyjny.


materiały: FAP





Ostatnie artykuły