Filmy

Skaner Flotowy 2008

Ubiegły rok branża car fleet management zakończyła wynikiem prawie 124 tys. wynajętych samochodów i sprzedażą kontraktów dla 16 tys. klientów.

Odpowiedź na pytanie czy lub też kiedy branża CFM wyhamuje pozostanie bez odpowiedzi. Póki co, z deklaracji pytanych przez nas fleet managerów wynika, że zwolenników rozwiązań radykalnych, takich jak redukowanie flot i rezygnowanie z wynajmu jest stosunkowo niewielu. Nie oznacza to jednak, że korekt w polityce flotowej, łącznie z cięciami flot nie będzie. Odbiorcy usług CFM planują konkretne zmiany, jak choćby wydłużanie czasu eksploatacji aut, które są w wynajmie i ponowne negocjacje z aneksowaniem umów włącznie. Zatem skutki zmian będą z pewnością dla branży CFM odczuwalne, ale nic nie wskazuje na radykalne wyhamowanie tego sektora usług.

Na kondycję sektora CFM będą mieć zarówno wpływ większe trudności zarządzania ryzykiem, spowodowane mniej przewidywalnym kursem złotówki, jak i tykająca bomba z opcjami, która – czego nie można wykluczyć – może wyeliminować z rynku kilku istotnych klientów. Według szacunków Związku Banków Polskich w opcje mogło zainwestować ponad 10 tys. przedsiębiorstw, co w odniesieniu do stosunkowo młodego polskiego rynku CFM, na którym na wynajem aut zdecydowało się dotąd 16 tys. przedsiębiorstw jest informacją nie bez znaczenia.

Wśród 123 916 samochodów służbowych obsługiwanych przez operatorów CFM we wszelkich pośrednich odmianach i kompilacjach CFM najpopularniejszy pozostaje kontrakt na kompleksową obsługę floty. Na koniec 2008 użytkowano w tej formie 90 376 samochodów firmowych w Polsce (FSL). Doliczając do FSL auta w najmie oraz wyłącznym zarządzaniu otrzymamy na koniec 2008 roku wynik 113 563 aut. Znaczącą część polskiego rynku CFM stanowią też samochody obsługiwane w formie określanej przez nielicznych dostawców, jako niepełny wynajem. Składają się na nią oprócz leasingu tylko wybrane, czyli przykładowo ograniczone do czterech usługi zarządcze. W takiej formule obsługiwanych było na koniec roku 2008 blisko 9 tys. samochodów.

Grupę kluczowych operatorów usługi CFM w Polsce stanowią firmy: Masterlease (Futura Leasing i Prime Car Management) mająca udział 15 proc. z licznym, jak na polski rynek usług CFM parkiem aut w tzw. niepełnym wynajmie. Następnie flotę ponad 12,5 tys. samochodów obsługuje LeasePlan Fleet Management, który ma 10 proc. udziału i Arval z 8 proc. udziałem wg danych na IIQ08. Do ścisłej czołówki oferentów należą ponadto: ING Car Lease – 6 proc., Daimler Fleet Management – 5 proc. oraz Transpost i ALD Automotive Polska – po 4 proc. Swój portfel aut znacząco podniósł w 2008 roku Volkswagen Leasing Polska (4765) - 4 proc. udziału oraz wrocławski Carefleet, który m.in. dzięki mocnemu wejściu w sektor bankowy na koniec 2008 roku obsługiwał 4449 samochodów i zyskał 4 proc. udział w rynku krajowym. Firmy pracujące w ramach programu Toyoty CorpoCars Management łącznie na koniec 2008 roku obsługiwały 12 174 pojazdów.

Czytaj pełny raport KerallaResearch: Skaner Flotowy 2008

Ostatnie artykuły