Filmy
  • Artykuły
  • Układ hamulcowy to nie tylko klocki

Układ hamulcowy to nie tylko klocki

Jedną z podstawowych czynności eksploatacyjnych w samochodzie jest regularna kontrola i serwis układu hamulcowego. Wielu kierowców uważa, że czynność ta jest na tyle łatwa, że z powodzeniem można ją wykonać samodzielnie, we własnym garażu lub nawet na parkingu. Wyjaśniamy dlaczego, na z pozoru standardową wymianę klocków warto jednak udać się do specjalistycznego warsztatu.

Zużycie elementów układu hamulcowego, takich jak klocki, tarcze, bębny czy szczęki w dużym stopniu uzależnione jest od stylu naszej jazdy oraz od jakości zastosowanych części. O ile stan zużycia tych elementów można dość łatwo sprawdzić we własnym zakresie, kontrolując grubość tarczy czy klocka hamulcowego, o tyle sprawa jest bardziej skomplikowana w przypadku płynu hamulcowego, który ma kluczowe znaczenie dla skuteczności hamowania. Płyn również ulega zużyciu, jednak nie da się sprawdzić jego właściwości na oko, bez użycia specjalistycznego sprzętu.

- Płyn hamulcowy - to najważniejszy element eksploatacyjny układu hamulcowego. Jeśli jest przestarzały, stanowi realne zagrożenie dla bezpieczeństwa, ponieważ może spowodować wpadanie pedału hamulca, a nawet może doprowadzić do utraty zdolności hamowania - ostrzega Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl.

Dlaczego płyn hamulcowy się zużywa?
Płyn hamulcowy traci swoje właściwości wraz z upływem czasu. Jedną z podstawowych cech charakteryzujących odpowiedni płyn hamulcowy jest wysoka temperatura wrzenia sięgająca 230-260 stopni Celsjusza.

- Płyny hamulcowe na bazie glikolu są higroskopijne. To znaczy, że pobierają wodę z otoczenia, np. wilgoć z powietrza. Woda dostająca się do płynu obniża jego temperaturę wrzenia i co za tym idzie zmniejsza skuteczność działania. Może zdarzyć się, że taki wyeksploatowany płyn podczas częstego hamowania zagotuje się. W układzie hamulcowym powstają wtedy pęcherzyki powietrzne. W praktyce może to oznaczać, że nawet jeśli wciśniemy pedał hamulca do końca, pojazd nie zahamuje - tłumaczy przedstawiciel serwisu Motointegrator.

Płyn hamulcowy ma także działanie antykorozyjne, które również słabnie z czasem. Jedynym rozwiązaniem, aby układ hamulcowy nie rdzewiał i był sprawny jest regularna wymiana płynu.

- Nie ma możliwości oceny skuteczności płynu hamulcowego bez specjalistycznego sprzętu, ponieważ w domowych warunkach nie jesteśmy w stanie sprawdzić jego parametrów. Jednak taki test płynu, dla profesjonalnego warsztatu wyposażonego w odpowiedni tester to chwila - dodaje Maciej Gieniul.

Wymiana płynu tylko przez specjalistę
Aby prawidłowo wymienić płyn hamulcowy również nie można tego wykonać na parkingu pod blokiem, ponieważ czynność ta wymaga zastosowania specjalnej procedury.
- Aby prawidłowo wymienić płyn hamulcowy, w pierwszej kolejności należy dokładnie odessać stary, zużyty płyn oraz oczyścić cały układ z zanieczyszczeń. Jeśli nie usuniemy resztek poprzedniego płynu od samego początku temperatura wrzenia będzie niższa. Bardzo ważne jest także skuteczne odpowietrzenie układu - radzi Maciej Gieniul.

Jak widać, serwis układu hamulcowego to zabieg prosty jedynie z pozoru. W rzeczywistości aby wykonać go odpowiednio i bezpiecznie trzeba posiadać odpowiedni sprzęt oraz wiedzę. Sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana jeśli posiadamy np. nowoczesne auto wyposażone w elektryczny hamulec postojowy. W takim pojeździe, aby przeprowadzić serwis hamulców niezbędne jest niekiedy posiadanie specjalnego testera diagnostycznego, który wprowadzi auto w tryb serwisowy i umożliwi późniejszą kalibrację układu. W takim przypadku, bez odpowiedniego sprzętu nie zdemontujemy nawet klocków hamulcowych… a przecież układ hamulcowy to nie tylko klocki.

materiały MotoIntegrator

Ostatnie artykuły