Filmy

308 GTi by PEUGEOT SPORT

Już od momentu prezentacji PEUGEOT 308 z niecierpliwością oczekiwano na pojawienie się jego sportowej wersji. Marka powierzyła zadanie stworzenia najbardziej sportowej wersji ekspertom - konstruktorom z zespołu PEUGEOT SPORT, którzy zdobywali doświadczenie na trasach i torach całego świata. Kierowca siedzący za kierownicą PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT dysponuje ekstremalną jednostką - silnikiem 1.6 THP S&S o mocy 270 lub 250 KM, samoblokującym mechanizmem różnicowym Torsen®, możliwością regulacji zawieszenia oraz PEUGEOT i-Cockpit. Silnik 1.6 THP S&S wyróżnia się ponadto najwyższą sprawnością energetyczną w tej kategorii. Emituje zaledwie 139 g CO2/km i spala 6,0 l/100 km.

Z dumą witamy w gamie PEUGEOT model 308 GTi by PEUGEOT SPORT, tak oczekiwany przez pasjonatów ze względu na piękne karty, jakie nasza marka zapisała w historii sportowych modeli z segmentów B i C. Od 205 GTi po najnowsze 208 GTi i RCZ R, już ponad 800 tys. sportowych samochodów zdobyło gorące uznanie wśród nabywców.

"308 GTi by PEUGEOT SPORT jest świadectwem dynamicznego rozwoju marki oraz coraz bogatszego wyposażenia modeli" - Maxime Picat, Dyrektor Generalny PEUGEOT

"Podczas projektowania 308 GTi by PEUGEOT SPORT wykorzystaliśmy elementy kluczowe w wyścigach: niską masę, sprawne zawieszenie, doskonałe hamulce, wysokie osiągi silnika i sportowe siedzenia dobrze trzymające ciało. Właściciele nowej wersji, opracowanej przez zespół PEUGEOT SPORT mogą spodziewać się intensywnych doznań za kierownicą. Już standardowa wersja tego modelu zapewnia wysokiej klasy osiągi" - Bruno Famin, Dyrektor PEUGEOT SPORT

308 GTi by PEUGEOT SPORT w pigułce
Od dnia debiutu rynkowego kultowego Peugeot 205 GTi ponad 800 tys. sportowych wersji modeli PEUGEOT było źródłem radości dla swoich właścicieli: 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16… 208 GTi, RCZ R, a obecnie również nowy PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT.

308 GTi by PEUGEOT SPORT - nowa wersja nosi nazwę zespołu konstruktorów, któremu zawdzięcza swoje powstanie.
Samochód jest napędzany silnikiem 1.6 THP S&S dostępnym w dwóch poziomach mocy: 182 kW (250 KM) i 200 kW (270 KM). Emisja CO2 w tej jednostce produkowanej zgodnie z normą Euro6, wyposażonej w system Stop&Start, wynosi zaledwie 139 g/km, co odpowiada spalaniu na poziomie 6,0 l/100 km.

Dzięki rekordowo niskiemu jak na ten segment stosunkowi masy do mocy, wynoszącemu jedynie 4,46 kg/KM, 308 GTi 270 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund i pokonuje 1000 metrów ze startu zatrzymanego w 25,3 sekundy

PEUGEOT 308 GTi 270 jest wyposażony w samoblokujący mechanizm różnicowy Torsen® i opony Michelin Super Sport na 19-calowych obręczach kół Carbone.

W układzie hamulcowym 308 GTi 270 zastosowano tarcze o średnicy 380 mm z przodu, z polakierowanymi na czerwono zaciskami PEUGEOT SPORT oraz tarcze o średnicy 268 mm z tyłu.

Dzięki stosunkowi masy do mocy wynoszącemu jedynie 4,82 kg/KM, 308 GTi 250 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,2 sekundy i pokonuje 1000 metrów ze startu zatrzymanego w 25,6 sekundy. Wersja ta jest dostępna w zależności od kraju.

PEUGEOT 308 GTi wyróżnia się unikalnym, dynamicznym stylem, na który składa się obniżone o 11 mm zawieszenie oraz odmienny kolor przodu i tyłu nadwozia. Sportowe jest również wnętrze samochodu.

Dostępne wyłącznie w wersji 308 GTi 270 dwukolorowe nadwozie stanowi połączenie nowego, ognistego odcienia czerwieni Ultimate z czernią Perla Nera. Wchodzą one w skład palety 6 dostępnych kolorów nadwozia gamy 308 GTi. Do wyboru klientów będą następujące lakiery czerwony Ultimate, niebieski Magnetic, czarny Perla Nera, szary Artense, biały Perłowy oraz szary Hurricane.

Zawieszenie z możliwością regulacji przez kierowcę, błyskawicznie reagujący w całym zakresie obrotów silnik, wydech o unikalnym brzmieniu, PEUGEOT i-Cockpit, pakiet Driver Sport Pack, kubełkowe siedzenia … efekt robi wrażenie.

Atletyczny design GTi
Dwa kolory - czerwony Ultimate i czarny Perla Nera tworzą rasową kompozycję.. Dwubarwne nadwozie doskonale oddaje dynamiczny charakter nowego 308 GTi by PEUGEOT SPORT.

Dzięki czystej i rasowej linii PEUGEOT 308 nie potrzebował specjalnych zabiegów w celu stworzenia sportowej wersji. PEUGEOT 308 GTi zwraca uwagę wyrazistym i prostym stylem, który jednocześnie sprzyja wysokim osiągom. Obniżone o 11 mm zawieszenie i duże 19’’ obręcze kół Carbone19 nadają mu sportowy wygląd. Wersja GTi 270 jest wyposażona w opony Michelin Super SPORT i obręcze typu Reverse, o ażurowej linii, przez które widać imponujące przednie hamulce tarczowe o średnicy 380 mm i czerwone czterotłoczkowe zaciski, na których pojawia się logo konstruktora: PEUGEOT SPORT.

Masywny przedni zderzak zapowiada wysoki poziom osiągów. W jego górnej części pomiędzy światłami typu Full LED pojawia się grill opracowany specjalnie dla tego modelu. Czarne listwy są miejscami wycięte i wykończone na błyszcząco, co daje efekt szachownicy. Ten sam motyw szachownicy pojawia się na szerokim dolnym wlocie powietrza. Umożliwia on dopływ powietrza do chłodnicy układu doładowania i jest obramowany kierunkowskazami z sekwencyjnie zapalającymi się diodami LED oraz czerwoną lub chromowaną listwą z czerwonym akcentem Ultimate. Zderzak kończy się deflektorem, który potęguje wrażenie wyjątkowej stabilności tego samochodu, a także zapewnia doskonałą aerodynamikę ze współczynnikiem SCx wynoszącym zaledwie 0,69. Stabilność samochodu podkreślają dwie potężne końcówki wydechu. Charakterystyczny znak GTi, którego nie sposób pomylić z żadnym innym, pojawia się na przednich błotnikach i tylnej klapie.

Nadwozie jest dostępne w sześciu kolorach: nowej, dynamicznej czerwieni Ultimate, niebieskim Magnetic, czarnym Perla Nera, szarym Artense, białym Perłowym oraz szarym Hurricane. Wersja 270 KM może mieć unikalne dwukolorowe nadwozie łączące czerwień Ultimate z czarnym odcieniem Perla Nera. Ekstremalny charakter tej wersji dodatkowo podkreślają matowo czarne (a nie chromowane) listwy wokół szyb. Niezależnie od koloru uwagę zwraca staranne dopracowanie i spasowanie poszczególnych elementów nadwozia.

Zdecydowanie sportowa kabina utrzymana łącznie z podsufitką w ciemnej kolorystyce zapewnia spójność stylistyczną z nadwoziem. Na desce rozdzielczej, siedzeniach, bokach drzwi, osłonie dźwigni zmiany biegów i wysokiej klasy dywanikach pojawiają się czerwone przeszycia. Nakładka na progi z oznakowaniem „PEUGEOT SPORT” i „GTi” została wykonana z aluminium, podobnie jak nakładki pedałów, oparcie dla stopy i gałka dźwigni zmiany biegów.

W wersji GTi 270 kubełkowy fotel pokryty skórą i alkantarą z oznakowaniem „PEUGEOT SPORT” zapewnia doskonałe podparcie boczne i umożliwia lepsze wyczucie samochodu i drogi w każdej sytuacji. Kompaktowa kierownica 351 x 329 mm doskonale leży w rękach i zapewnia precyzję sterowania. Jest pokryta licową skórą. W jej dolnej części umieszczono logo GTi, a u góry czerwone oznaczenie punktu środkowego. Nie zasłania ona umieszczonych wysoko zegarów z wzorem szachownicy na tarczach i powitalnego napisu „GTi” pojawiającego się na centralnym wyświetlaczu.

Duży ekran dotykowy z grafiką Redline, idealnie wkomponowany w wykończoną miękkim tworzywem deskę rozdzielczą, stanowi ukoronowanie PEUGEOT i-Cockpit. Dzięki naturalnej ergonomii tego rozwiązania powadzenie auta jest intuicyjne i bezpieczne, co stanowi kluczowy element w przypadku samochodu dysponującego takimi osiągami.

Sportowy klimat wnętrza może dodatkowo wzmocnić pakiet Driver SPORT. Naciśnięcie na przycisk SPORT umieszczony na centralnej konsoli powoduje zmianę koloru podświetlenia zegarów z białego na czerwony, na centralnym wyświetlaczu pojawiają się dodatkowe informacje (moc, moment obrotowy, ciśnienie doładowania, przyspieszenie boczne i wzdłużne), wzmacnia się brzmienie silnika i zmienia charakterystyka pracy pedału gazu.

Nie pominięto żadnego elementu pozwalającego w pełni wykorzystać potencjał modelu opracowanego przez PEUGEOT SPORT.

Doznania z jazdy sygnowane „PEUGEOT SPORT”
W PEUGEOT SPORT, dysponującym ogromnym doświadczeniem w zakresie wyścigów samochodowych, powołano zespół zajmujący się wyłącznie opracowywaniem najbardziej wyczynowych wersji w gamie modeli osobowych Peugeot. Konstruktorzy z tego zespołu użyli całego swojego doświadczenia w celu zapewnienia ekstremalnych doznań za kierownicą 308 GTi by PEUGEOT SPORT.

Aby obniżyć masę tej wersji, pracowano na rozwiązaniach wprowadzonych przy projektowaniu 308: wykorzystano platformę EMP2, tylną klapę stworzono z materiałów kompozytowych i stali o bardzo wysokiej granicy sprężystości. To odchudzanie można podsumować jedną liczbą: 4,46. Tyle wynosi wyrażony w kg/KM, rekordowy w tym segmencie stosunek masy do mocy wersji GTi 270, gwarantujący ekstremalnie dynamiczne zachowanie auta na drodze.

"PEUGEOT 308 stanowi doskonałą bazę do stworzenia wersji sportowej - nasza praca polegała na jego optymalizacji w celu uzyskania auta o perfekcyjnej dynamice. Aby w pełni docenić możliwości 308 GTi by PEUGEOT SPORT trzeba udać się w trasę lub na tor wyścigowy" - Pierre Budar - szef projektu PEUGEOT SPORT

Przy konstruowaniu nowego 308 GTi, PEUGEOT SPORT opierał się na jasno określonych założeniach technicznych - chodziło o stworzenie kompaktowego, żywiołowego i bezpiecznego auta zapewniającego maksimum przyjemności z jazdy. Zmiany objęły wszystkie podzespoły: układ jezdny, silnik, układ hamulcowy, elektroniczne systemy wspomagania prowadzenia.

Nowy PEUGEOT 308 GTi doskonale trzyma się drogi dzięki poszerzonemu rozstawowi kół (1 570 mm z przodu i 1 554 mm z tyłu) oraz oponom Michelin Super SPORT w rozmiarze 235/35 R19. Dzięki swoim optymalnym parametrom zapewniają one ekstremalną przyczepność wzdłużną i poprzeczną. Dziewiętnastocalowe obręcze kół typu Reverse są o 2 kg lżejsze w porównaniu do aluminiowych obręczy 18’’ Diamant.

Przednie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm zapewniają skuteczne hamowanie w każdej sytuacji. Zamontowane na aluminiowych kielichach, są hamowane za pomocą klocków dociskanych czterema tłoczkami (o średnicy 38 i 41 mm) pracującymi w stałych zaciskach. Średnica tylnych tarcz hamulcowych wynosi 268 mm. Konstrukcja ta wyróżnia się wyjątkową wytrzymałością, skutecznością i stabilnością parametrów działania.

Precyzyjne ustawienia układu jezdnego umożliwiają dynamiczną i dającą poczucie pełnego bezpieczeństwa jazdę. Przednie zawieszenie typu McPherson zapewnia wyjątkową precyzję toru jazdy, podczas gdy tylne zawieszenie z belką skrętną w naturalny sposób podąża za przednim. Elementy te mają również swój wkład w obniżanie masy pojazdu - stabilizator poprzeczny jest częściowo wydrążony, a przednie wahacze są wykonane z aluminium.
Auto precyzyjnie wchodzi w najostrzejsze zakręty, optymalnie wykorzystując przyczepność opon dzięki starannie dopracowanej charakterystyce pracy przedniego zawieszenia. Zmieniono kąt pochylenia kół, który wynosi obecnie -1,67° (zamiast -0,6° w 308). Twardość tylnych tulei wahaczy została zwiększona ze 110 do 1 800 daN/mm.

Wszystkie elementy przedniego zawieszenia pracujące w płaszczyźnie pionowej mają specjalnie dobrane parametry:
- sztywność sprężyn
- nastawy amortyzatorów, wyposażonych dodatkowo w hydrauliczny tłumik odbicia, umożliwiający ograniczenie hałasów zawieszenia,
- progresywne tłumiki dobicia, usztywnione i wydłużone w celu zapewnienia ich działania od początku fazy ściskania amortyzatorów, gdy w kabinie znajduje się tylko sam kierowca.
Sztywność stabilizatora poprzecznego została zmniejszona w celu zapewnienia odpowiedniej równowagi z tylnym zawieszeniem.

W zawieszeniu tylnym zwiększona została sztywność belki skrętnej oraz elementów tłumiących, z 30 do 500 daN/mm w płaszczyźnie poprzecznej i z 170 do 490 daN/mm w płaszczyźnie pionowej. Pracujące w płaszczyźnie pionowej elementy tylnego zawieszenia również posiadają specjalnie dobrane parametry: sztywność sprężyn, nastawy amortyzatorów, sztywność progresywnych tłumików dobicia.

Montowany wyłącznie w wersji GTi 270 samoblokujący mechanizm różnicowy (Torsen®) jest zespolony ze skrzynią biegów, co pozytywnie wpływa na dynamikę pokonywania zakrętów. Dzięki skierowaniu momentu obrotowego silnika na koło o największej przyczepności, umożliwia on również wcześniejsze przyspieszanie przy wychodzeniu z zakrętów.

Elektroniczne systemy wspomagania prowadzenia także zostały dopasowane do sportowego temperamentu auta. Algorytm elektrycznego wspomagania układu elektronicznego dobrano pod kątem zapewnienia jego synchronizacji z pracą samoblokującego mechanizmu różnicowego Torsen®. Wyczucie nawierzchni jest wyjątkowo precyzyjne, kierowca w każdej chwili wie, co dzieje się z samochodem. Samochód precyzyjnie reaguje też na każdy wykonywany przez kierowcę ruch kierownicą.

Zastosowanie samoblokującego mechanizmu różnicowego Torsen® wymagało również zmiany charakterystyki pracy układu kontroli trakcji w celu optymalizacji jego działania. Bardziej sportowe nastawy ESP pozostawiają kierowcy więcej swobody, w szczególności jeśli chodzi o uślizgi przy pokonywaniu serii zakrętów. Istnieje także możliwość całkowitego wyłączenia ESP.

Nowy, zgodny z normą Euro6 silnik o mocy 270 KM
W celu pełnego wykorzystania możliwości sportowego zawieszenia, pod maską PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT zamontowano silnik 1.6 THP 270 S&S. Ta 4-cylindrowa, rzędowa jednostka może poszczycić się największą jednostkową mocą w swoim segmencie: 169 KM/l. Jednocześnie, wyposażona w system Stop&Start oraz inne rozwiązania świadczące o know-how jej konstruktorów, emituje zaledwie 139 g CO2 /km, co odpowiada spalaniu na poziomie 6,0 l/100 km, stanowiącemu rekord w tej klasie.

Jednostka jest przystosowana do zasilania benzyną o liczbie oktanowej RON 95 lub RON 98 i rozwija moc 200 kW oraz moment obrotowy 330 Nm. Niezależnie od tych suchych danych liczbowych, silnik ten robi wyjątkowe wrażenie podczas jazdy dzięki rewelacyjnemu wchodzeniu na obroty, jakie umożliwia zwiększone do 200 barów ciśnienie wtrysku. Zapewnia to błyskawiczną reakcję silnika w każdej chwili i w pełnym zakresie obrotów.

Charakterystyka mocy jest bardzo spłaszczona aż do osiąganego w błyskawicznym tempie momentu odcięcia zasilania przy 6 500 obr/min. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w zakresie od 1900 do 5000 obr/min.

Ponadto moc i moment obrotowy dają się precyzyjnie dozować, nawet w najwyższym zakresie obrotów, dzięki specjalnej konstrukcji modułu sterowania pracą zaworu upustowego wastegate układu doładowania.

Silnik EP6 FDTR, spełniający wymagania normy czystości spalin Euro6, ma stopień sprężania wynoszący 9,2:1 i jest wyposażony w zaawansowane technologicznie ruchome elementy: kute tłoki wykonane z aluminium stosowanego w Formule 1, wzmocnione pierścienie i korbowody, panewki korbowodów pokryte powłoką polimerową, wzmocnione śruby korbowodów.

W celu zapewnienia stałych, wysokich osiągów silnika, tłoki są chłodzone od spodu dwiema dyszami natryskowymi oleju. Kolektor wydechowy został wykonany ze stali, aby sprostać wysokim, sięgającym 1000°C temperaturom spalin. Aktywacja pakietu Driver SPORT Pack pozwala wzmocnić sportowe brzmienie układu wydechowego.

W celu maksymalnego wykorzystania możliwości tego silnika, wiele uwagi poświęcono zmniejszeniu oporów przepływu zarówno w układzie dolotowym jak i wydechowym. Aby zapewnić odpowiedni dopływ powietrza, tak pod względem objętości jak i temperatury, PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT został wyposażony w specjalnie opracowaną chłodnicę powietrza doładowującego umieszczoną w dolnej części przedniego zderzaka. Odprowadzanie spalin z silnika ułatwia całkowicie zmieniony układ wydechowy, od katalizatora po podwójną końcówkę wydechu.

Dbałość o szczegóły jest również widoczna w twardszych silentblokach silnika. Korzyść z tego zabiegu jest natychmiast odczuwalna. Przy wchodzeniu w zakręt, samochód błyskawicznie skręca, bez niepożądanych przechyłów nadwozia.
Manualna, 6-stopniowa skrzynia biegów została odpowiednio wzmocniona, aby sprostać 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Obydwa wałki skrzyni są obecnie poddawane kulkowaniu, a koła zębate obrabiane powierzchniowo przez głębokie węgloazotowanie. Dzięki temu cieplno-chemicznemu procesowi zwiększono wytrzymałość elementów zarówno pod względem zużycia jak i zmęczenia materiałowego, poprzez wzbogacenie metalu w węgiel i azot. Ponadto „skrócono” przełożenie mostu na wyjściu ze skrzyni biegów w celu poprawy przyspieszenia.

Zawieszenie z możliwością regulacji przez kierowcę, błyskawicznie reagujący w całym zakresie obrotów silnik, wydech o unikalnym brzmieniu, PEUGEOT i-Cockpit, pakiet Driver Sport Pack, kubełkowe siedzenia … efekt robi wrażenie! Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 6,0 s, a 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w zaledwie 25,3 s.

308 GTi 250 by PEUGEOT SPORT
Gama 308 GTi by PEUGEOT SPORT jest oferowana z silnikami o dwóch poziomach mocy: 270 KM i 250 KM. Druga z wersji, dostępna zależnie od kraju i stanowiąca wstęp do gamy 308 GTi jest wyposażona w ten sam silnik, co mocniejsza wersja.

Zamontowany pod maską nowego 308 GTi 250 silnik EP6 FDTR rozwija moc 182 kW (250 KM) i osiąga moment obrotowy 330 Nm. Sprzężony z manualną, 6-stopniową, wzmocnioną skrzynią biegów zapewnia autu rewelacyjne osiągi dzięki stosunkowi masy do mocy wynoszącemu zaledwie 4,82 kg/KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 6,2 s, a 1000 m ze startu zatrzymanego pokonuje w zaledwie 25,6 s.

Układ hamulcowy wyposażono w tarcze hamulcowe o średnicy 330 mm z przodu i 268 mm z tyłu. Moc silnika jest przenoszona na nawierzchnię za pośrednictwem opon Michelin Pilot SPORT 3 w rozmiarze 225/40 R18.

PEUGEOT 308 GTi 250, oferowany w standardzie z obręczami kół 18’’ Diamant i tapicerką ze skóry ekologicznej łączonej z alkantarą z czerwonymi przeszyciami, może być wyposażony w opcji w aluminiowe obręcze kół 19’’ Carbone19 oraz kubełkowe fotele PEUGEOT SPORT.

Auto jest oferowane w następujących kolorach nadwozia: czerwony Ultimate, czarny Perla Nera, szary Artense, biały Perłowy, szary Hurricane i niebieski Magnetic.

Już sama lektura danych technicznych daje przedsmak przyjemności, jakie oferuje ten model, ale pełni wrażeń można doświadczyć tylko za kierownicą. PEUGEOT 308 GTi by PEUGEOT SPORT jest tego spektakularnym dowodem.

Ostatnie artykuły