Filmy

Volkswagen Sharan 2015

1995-2015 – nowe technologie na 20-lecie modelu: Sharan debiutuje z nowymi silnikami i z rozbudowanym systemem multimediów TDI oraz TSI: nowe silniki Sharana są nawet o 14,3 % oszczędniejsze App-Connect: dzięki nowym multimediom do auta zawitały Apple i Google.

10 najważniejszych faktów na temat nowego Sharana:
1. 800.000 sprzedanych egzemplarzy.
2. Nowe doładowane silniki zużywają nawet o 14,3% mniej paliwa; najoszczędniejszy Sharan potrzebuje jedynie 5,0 l/100 km.
3. Wszystkie jednostki napędowe (115-220 KM) spełniają normę Euro 6.
4. Zupełnie nowa oferta multimediów.
5. Wszechstronne połączenie z Internetem dzięki Android Auto (Google), CarPlay (Apple), MirrorLink oraz Volkswagen Car Net.
6. Jeszcze większe bezpieczeństwo dzięki czujnikowi Blind Spot - systemowi wspomagającemu wyjazd z miejsca parkingowego oraz dzięki systemowi automatycznie hamującemu samochód po kolizji.
7. Automatyczna regulacja odległości (ACC) oraz Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście (City) po raz pierwszy dostępne w Sharanie.
8. Nowe tylne lampy w technice LED oraz 16-calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich.
9. Zmienione wnętrze: elementy ze szlachetnych materiałów, bardziej elegancka tapicerka oraz jeszcze bardziej funkcjonalna obsługa.
10. Początek sprzedaży w Polsce – wrzesień 2015 r.

Od 20 lat niezwykle funkcjonalny Volkswagen Sharan jest jednym z ulubionych samochodów rodzinnych w Europie. Ten 5- lub 7-miejscowy model zrobił także wielką karierę w Azji jako elegancka limuzyna służbowa. W sumie, w ciągu 20 lat sprzedano ponad 800.000 egzemplarzy Sharana, model ostatniej generacji znalazł zaś ponad 200.000 nabywców. Debiutujący właśnie nowy Sharan jest jeszcze bardziej zaawansowany technicznie. W jego wyposażeniu znalazły się liczne nowe systemy podnoszące komfort oraz bezpieczeństwo jazdy, niektóre z nich są po raz pierwszy oferowane w samochodzie tego segmentu. Volkswagen, który mając w ofercie legendarnego Busa – Transportera, może uważać się za wynalazcę kompaktowych vanów. Całkowicie zmodyfikowana oferta multimediów dostępnych do Sharana zapewnia pełną łączność z Internetem, ponieważ po raz pierwszy dysponuje technologiami MirrorLink i CarPlay (Apple), a także technologią Android Auto (Google). Nie mniej ważne są nowe silniki – zużywają do 14,3% mniej paliwa niż jednostki napędowe poprzedniej generacji i wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 6.
115 do 220 KM. W nowym Sharanie do wyboru są dwa silniki benzynowe (TSI) oraz trzy diesle (TDI), wszystkie mają po cztery cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie. Jednostki TSI osiągają moc 110 kW/150 KM oraz 162 kW/220 KM (wzrost o 20 KM); jednostka 150-konna seryjnie współpracuje z przekładnią mechaniczną i średnio zużywa jedynie 6,4 l/100 km. Silniki TDI uzyskują moc 85 kW/115 KM, 110 kW/150 KM (wzrost o 10 KM) oraz 135 kW/184 KM (wzrost o 7 KM). Diesle o mocy 115 KM i 150 KM, w połączeniu z 6-biegową przekładnią mechaniczną, spalają tylko 5,0 l/100 km. Wszystkie silniki wysokoprężne są zaopatrzone w katalizator SCR. Ponadto, na pokładzie każdego Sharana znajduje się montowany seryjnie system Start-Stop, wszystkie auta są oferowane z układem odzyskiwania energii powstającej podczas hamowania. Za wyjątkiem najmniejszego diesla, każdy silnik może współpracować z przekładnią dwusprzęgłową (DSG) o 6 biegach, wyposażoną w funkcję tzw. żeglowania. W Sharanie z silnikiem o mocy 220 KM przekładnia DSG należy do wyposażenia seryjnego. 150-konny TDI może być ponadto montowany w modelach z napędem na cztery koła 4MOTION.

Nowe systemy asystujące.
Większą wygodę i wyższy poziom bezpieczeństwa zapewniają w Sharanie nowe systemy asystujące kierowcy. W wyposażeniu seryjnym znajduje się system automatycznie hamujący samochód po kolizji. W opcji jest system Front Assist monitorujący otoczenie auta i ostrzegający kierowcę, gdy odstęp od poprzedzającego pojazdu okaże się zbyt mały, a jeśli trzeba – inicjujący automatyczne hamowanie. Funkcja City, będąca elementem tego systemu, jest aktywna przy prędkościach do 30 km/h i w momencie wykrycia zagrożenia wypadkiem automatycznie inicjuje pełne hamowanie samochodu. Po raz pierwszy w Sharanie zastosowano automatyczną regulację odstępu od poprzedzającego auta – ACC. Elektryczny hamulec postojowy został wzbogacony o funkcję Auto Hold, która zapobiega stoczeniu się samochodu podczas postoju lub w chwili ruszania. Nowością są również (w opcji) asystent parkowania trzeciej generacji oraz czujnik Blind Spot (podczas zmiany pasa ruchu ostrzega o obecności innego pojazdu w tzw. martwym polu widzenia lusterek bocznych) z funkcją ostrzegania kierowcy przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku, gdy na wstecznym biegu opuszcza on miejsce parkingowe.

Multimedia drugiej generacji.
W skład całkowicie zmienionej oferty systemów multimedialnych wyposażonych w ekrany dotykowe wchodzą system Composition Colour z 5-calowym ekranem (seryjny) oraz systemy z 6,5-calowymi wyświetlaczami – Composition Media i Discover Media (z nawigacją). Dzięki nim van Volkswagena jest w pełni kompatybilny z urządzeniami zewnętrznymi, ponieważ można go wyposażyć w funkcje systemu Car Net: AppConnect i Guide & Inform. Pod Car Connect kryją się interfejsy smartfonów i smartwach’y – MirroLink, Android Auto (Google) oraz Car Play (Apple), dzięki którym do samochodowego systemu multimediów można wgrać różne aplikacje. W ramach usług online Volkswagena skupionych w Guide & Inform można korzystać z aktualnych informacji o korkach na drodze, wolnych miejscach na okolicznych parkingach, czy z danych na temat najkorzystniejszych cen paliwa na pobliskich stacjach. System Discover Media można ponadto połączyć z Media Control; dzięki nowym aplikacjom użytkownicy mogą bezprzewodowo skorzystać na tablecie z nawigacji czy Media Playera.

Zmienione wygląd zewnętrzny i wnętrze.
Jeszcze większej wyrazistości nabrały szczegóły wyglądu zewnętrznego Sharana – tylne lampy wykonano teraz w technice LED układając diody w nowy sposób, charakterystyczny dla nowej generacji tego modelu. Zwiększono wybór obręczy kół (są wśród nich m.in. 16-calowe typu Jakarta). Nowego szlifu nabrało również wnętrze auta, które można urozmaicić elementami w kolorze Platinum Silver (seryjne w wyposażeniu Trendline) lub Piano Black (seryjne w Highline), umieszczonymi na tablicy rozdzielczej oraz na wewnętrznym poszyciu drzwi. Jeszcze lepszą ergonomię zapewniają zmienione kierownice oraz opcjonalne fotele regulowane w 12 kierunkach, z funkcją masażu.

Przestrzeń i wymiary.
Sharan jest dostępny w wersjach 5-, 6- i 7-miejscowej, każda ma przesuwane boczne drzwi po obydwu stronach nadwozia. Jak niegdyś pierwszy VW Bus, także Sharan został stworzony według zasady „form follows function”, dzięki której auto ma bardzo duże, świetnie zagospodarowane wnętrze. Prosta i przemyślana w każdym szczególe stylistyka w połączeniu z dynamicznymi proporcjami nadwozia sprawiają, że Sharana nie sposób pomylić z jakimkolwiek innym samochodem. Długość jego nadwozia wynosi 4.854 mm, wysokość 1.713 mm (bez relingu), a szerokość 1.904 mm (z lusterkami zewnętrznymi – 2.081 mm), co sprawia, że proporcje nowego vana Volkswagena dodają mu drapieżności, a cała sylwetka emanuje solidnością. Sharan należy do najpopularniejszych vanów, zawdzięcza to możliwości różnorodnego kształtowania wnętrza oraz jego nadzwyczajnej przestronności. Niezależne fotele, umieszczone w drugim i trzecim rzędzie, dzięki mechanizmowi EasyFold można bardzo łatwo złożyć i umieścić w podłodze, aby w pełni wykorzystać pojemność wnętrza. Ponadto, fotele znajdujące się w drugim rzędzie można przesuwać, a kąt pochylenia ich oparć regulować w zakresie 20 stopni. Takie elementy wyposażenia, jak dwa fotele przystosowane do przewozu dzieci, nawet 9 poduszek powietrznych oraz 33 schowki i półki, a także przedział bagażowy o ogromnej pojemności 2.430 litrów mówią same za siebie. Poza tym, najnowszy Sharan, tak jak jego poprzednicy, odznacza się wysoką jakością wykonania i wzorową ergonomią, a wszelkie urządzenia w jego wnętrzu można obsługiwać intuicyjnie.


20 lat Sharana
W 1995 roku w Genewie debiutował Sharan pierwszej generacji 20 lat Sharana – razem z nim dorastały setki tysięcy dzieci. W latach 1995-2015 sprzedano ponad 800.000 egzemplarzy Sharana. To wszechstronne auto zrobiło karierę jako pojazd rodzinny, rekreacyjny oraz służbowy.

Na 20. urodziny Sharana Volkswagen wprowadza do sprzedaży nową generację tego modelu. Dwa dziesięciolecia, trzy generacje, ponad 800.000 sprzedanych egzemplarzy, najchętniej kupowany niemiecki van w swojej klasie, wykorzystywany miliony razy środek transportu dzieci do przedszkoli, szkół, klubów sportowych oraz do wyjazdów na urlop – te stwierdzenia opisują 20 lat historii Sharana. Ale to nie wszystko. Razem z tym samochodem dorastały setki tysięcy młodych ludzi, którzy dzisiaj i w najbliższych latach rozpoczną naukę na wyższych uczelniach albo pracę, to prawdziwa „Generacja Sharana”. Wszechstronny van przebył dziesiątki milionów kilometrów dowożąc przedsiębiorców na spotkania służbowe i do pracy, a ponieważ dysponuje wnętrzem o pojemności 2.600 litrów, bez trudu mieszczącym rowery czy deski surfingowe, stał się również wymarzonym środkiem transportu dla ludzi aktywnych. Sharan ma za sobą 20 lat bogatego życia na motoryzacyjnym rynku.

Wiosna 1991 roku. Cztery lata przed światową premierą Sharana: Szwed Linus Torvalds tworzy komputerowy system operacyjny Linux, w Alpach odnaleziono zamarznięte ciało Oetzi – człowieka zmarłego 3.300 lat przed naszą erą, a Ayrton Senna po raz trzeci został mistrzem świata Formuły 1. Wiosną 1991 roku rozpoczęły się prace nad projektem nowego MPV. Do rozpoczęcia produkcji zostało jeszcze 48 miesięcy, ale czas nagli. Nie postanowiono jeszcze, jak ostatecznie będzie wyglądał nowy samochód, ani nie zdecydowano w której fabryce będzie produkowany. Ale już wiadomo, jakie zadanie musi spełnić. Przemyślany w każdym szczególe MPV ma wzbogacić ofertę modeli Volkswagena. Koncern, który stworzył VW Busa wrzuca wyższy bieg i zawiązuje w portugalskim mieście Pamela, wraz z Ford Motor Company, przedsiębiorstwo joint venture o nazwie „AutoEuropa Automoveis Lda”. Około 40 km od Lizbony, mają być produkowane najnowocześniejsze vany w Europie – Volkswagen Sharan, Seat Alhambra i Ford Galaxy. Wciąż trwają prace nad rozwiązaniami technicznymi i designem. O wyglądzie Sharana postanowiono ostatecznie na dwa lata przed rozpoczęciem produkcji seryjnej, określając styl auta mianem „Design-Freeze”. Czas na ostatnią prostą.

Jesień 1994 r. Rok przed premierą nowego Sharana: Michael Schumacher po raz pierwszy zostaje mistrzem świata, a Pink Floyd wypuszczają album „The Division Bell” na którym, w utworze „Keep Talking”, słychać płynący z komputera głos Stephena Hawkinga. Pierwsze platany na Avenue des Champs-Elysees przybierają właśnie jesienne barwy, gdy dział prasowy Volkswagena 10 października na Salonie Samochodowym w Paryżu ogłasza nazwę nowego vana – Sharan. Na Salonie Volkswagen prezentuje model studyjny, wyposażony w silnik o mocy zwiększonej przez Porsche i dający wyobrażenie o przyszłym vanie.

Wiosna 1995 r. Rok światowej premiery Sharana: amerykański artysta Christo nakrywa białą tkaniną berliński Reichstag, Queen wydaje swój ostatni studyjny album „Made in Haeven”. 9 marca na Salonie Samochodowym w Genewie oczom publiczności ukazuje się nowy Sharan, świętując tam swoją światową premierę. Zarówno jego stylistyka, z przodem przypominającym supernowoczesne wówczas pociągi ICE, jak również funkcjonalne wnętrze i rozwiązania techniczne znajdują szerokie uznanie. Volkswagen w informacji prasowej pisze: „Sharan to nazwa brzmiąca orientalnie, egzotycznie. Kojarząca się z wolnością, niezależnością, z prawem do decydowania o sobie. I nowy van Volkswagena daje właśnie możliwość realizowania tych wartości. To innowacyjny pojazd dla całej rodziny, auto stworzone do wyjazdów z przyjaciółmi, pozwalające cieszyć się życiem i podróżami, dające możliwość zabrania wszystkiego, co chce się mieć przy sobie – po prostu „Multi Purpose Vehicle”, MPV - samochód na każdą okazję”.

Jesień 1995 r. Gdy jesienią 1995 roku nowy van pojawia się w sprzedaży, klienci mają do wyboru trzy wersje wyposażenia. Volkswagen pisze wtedy: „podstawowa wersja CL jest wyposażona we wszystko, co niezbędne, ma np. seryjne centralny zamek, zagłówki z tyłu, regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę i immobilizer. Sharan GL stawia przede wszystkim na komfort, Sharan Carat natomiast na luksus widoczny z zewnątrz i we wnętrzu – ma obręcze kół z lekkich stopów, lakier metalizowany i cztery wyjątkowo wygodne fotele z podłokietnikami i grubą welurową tapicerką”. Dalej czytamy: „Sharan na rosnącym rynku pojawił się we właściwym czasie. W 1988 roku udział wielkogabarytowych limuzyn w sprzedaży w Europie wynosił 0,3%, w 1994 roku było to 1,4%, na rok 1998 przewidywano udział w wysokości 4%. Oznaczało to sprzedaż 500.000 vanów rocznie”. I właśnie tak się stało - sprzedaż samych tylko MPV segmentu, do którego należy Sharan (z wyłączeniem mniejszych vanów, jak późniejszy Touran, oraz dużych, jak dostępny wówczas Multivan na bazie modelu T4) wzrosła w Europie w 1988 roku do poziomu 364.000 egzemplarzy. 53.000 z nich, prawie 15%, przypada na Sharana. Od 1995 roku van Volkswagena staje się coraz bardziej popularny, w wielu krajach pozostawiając za sobą konkurentów. W marcu 1999 roku Volkswagen przejmuje od Forda udziały w „AutoEuropa Automoveis Lda” i śmiało patrzy w przyszłość. Już od dawna trwają prace nad Sharanem drugiej generacji. Gdy w 2000 roku kończy się sprzedaż pierwszego Sharana, zakłady w Pamela mogą odnotować wyprodukowanie 249.503 egzemplarzy tego auta. Oferta Volkswagena wzbogaciła się o bestsellera.

Wiosna 2000 r. Pięć lat po światowej premierze pierwszego Sharana: w nakładzie 5,3 miliona egzemplarzy w Wielkiej Brytanii i USA ukazuje się „Harry Potter i Czara Ognia” – czwarty tom niezwykle poczytnej serii. Wszystko wokół się zmienia, tylko Potter i Schumacher (w 2000 r. po raz trzeci mistrz świata Formuły 1) wydają się jedynymi stałymi. Oraz Sharan. Volkswagen przedstawia drugą generację vana. Zmieniony przód i tył nadwozia, nowe wnętrze i liczne techniczne innowacje to jego znaki rozpoznawcze. Jednocześnie na przykładzie tego modelu, jak w przypadku wielu aut produkowanych przez długie lata, można obserwować postęp, jaki dokonuje się w motoryzacji. Na przykład w 2002 roku w wyposażeniu seryjnym znalazł się elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP – obok trzypunktowego pasa bezpieczeństwa i zagłówka najważniejszy element bezpieczeństwa w ogóle. Można także zamówić Sharana z napędem na cztery koła 4MOTION. I jak w wypadku modelu pierwszej generacji, także Sharan numer 2 został zaprojektowany tak, by spełniać przede wszystkim oczekiwania rodzin. Można np. wybrać fotele dostosowane do przewozu dzieci albo Real Seat Video, rodzaj Media Control roku 2002. Gdy po liftingu znika ze sprzedaży pierwsza seria modeli drugiej generacji, fabryka do 249.503 egzemplarzy pierwszego Sharana może dopisać kolejne 196.035 aut.

Jesień 2003 r. Osiem lat po światowej premierze pierwszego Sharana: 30 lipca z taśm meksykańskiej fabryki zjeżdża ostatni Garbus. Michael Schumacher szósty raz zdobywa tytuł mistrza świata. A Harry Potter? Mierzy się z „Zakonem Feniksa”. W Stanach Eminem w „Lose Yourself” pokazuje światu co to jest muzyka z Detroit, okupując przez długie miesiące pierwsze miejsca amerykańskich list przebojów. We wrześniu na Wystawie Samochodowej we Frankfurcie (IAA) Volkswagen przedstawia Sharana po liftingu. Zmieniono elementy nadwozia, a zmodyfikowane silniki stają się jeszcze bardziej ekonomiczne. Zainstalowanie filtra cząstek stałych w silnikach Diesla sprawia, że używany Sharan TDI także dzisiaj, w 2015 roku, może bez problemu wjeżdżać do centrów niemieckich miast, dostępnych tylko dla aut przyjaznych środowisku naturalnemu. W informacji prasowej z 2003 roku, towarzyszącej prezentacji Sharana na IAA, czytamy: „W ósmym roku produkcji, gdy po ulicach jeżdżą modele drugiej generacji, Volkswagen może być dumny z sukcesu Sharana – od 1996 roku, pierwszego pełnego roku produkcji modelu pierwszej generacji, Sharan stał się najpopularniejszym vanem w Niemczech. Co drugi nabywca tego modelu jeździł wcześniej autem innej marki – świadczy to o wielkiej sile przyciągania i atrakcyjności rozwiązań zastosowanych w Sharanie. W Europie ten samochód należy do grona trzech najpopularniejszych vanów swojej klasy”. Siedem lat później sprzedano ostatniego Sharana drugiej generacji. Do 445.538 wyprodukowanych wcześniej aut generacji numer 1 oraz numer 2 do liftingu można było dopisać kolejne 162.131 egzemplarzy. Nadszedł czas na następcę.

Wiosna 2010 r. Piętnaście lat po światowej premierze pierwszego Sharana: Volkswagen modelem Race Touareg wygrywa Rajd Dakar. Drugie i trzecie miejsce także należą do Race Touarega. Sebastian Vettel, jako pierwszy Niemiec po Michaelu Schumacherze zostaje mistrzem świata Formuły 1. Do kin wkracza „Harry Potter i Insygnia Śmierci”, na światowych listach króluje Rihanna. W marcu 2010 roku na Salonie Samochodowym w Genewie Volkswagen pokazuje światu Sharana trzeciej generacji, który ma trafić do sprzedaży równocześnie w Europie i w Azji. Wszystko w tym samochodzie jest nowe, także montowane seryjnie przesuwane drzwi z boku. Sukces staje się udziałem także najnowszego Sharana – do końca 2014 roku do wyprodukowanych do tego czasu 606.669 aut dołącza 190.288 egzemplarzy modelu trzeciej generacji. W sumie więc do końca 2014 r. powstało 796.957 Volkswagenów Sharanów. Gdy w marcu 2015 roku na Salonie Samochodowym w Genewie debiutowała generacja numer 4, która teraz wchodzi do sprzedaży, ogólna liczba wszystkich wyprodukowanych od początku modeli znacznie przekroczyła 800.000.

Silniki
Sharan debiutuje z gruntownie zmodyfikowanymi jednostkami napędowymi: Nowy Sharan z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM zużywa tylko 5,0 l/100 km. Wszystkie silniki Sharana stały się oszczędniejsze – nawet o 14,3%. 150-konny TDI może być montowany także w Sharanie z napędem na cztery koła 4MOTION.

Sharan jest dostępny z pięcioma nowymi silnikami do wyboru, wszystkie mają turbosprężarki i bezpośredni wtrysk paliwa, zużywają do 14,3% paliwa mniej i spełniają normę emisji spalin Euro 6. Jednostki TSI uzyskują moc 110 kW/150 KM oraz 162 kW/220 KM; silnik osiągający 150 KM w połączeniu z mechaniczną skrzynią biegów zużywa tylko 6,4 l/100 km. Jednostki TDI są dostępne w wersjach o mocy 85 kW/115 KM, 110 kW/150 KM oraz 135 kW/184 KM. Silniki 115- i 150-konne współpracujące z 6-biegową przekładnią mechaniczną zużywają zaledwie 5,0 l/100 km. Wszystkie diesle mają katalizator SCR. W seryjnym wyposażeniu Sharana znajduje się system Start-Stop, każdy model ma także układ rekuperacji (Blue Motion Technology/BMT), pozwalający odzyskiwać energię powstającą podczas hamowania. Za wyjątkiem 115-konnego diesla, wszystkie silniki mogą współpracować z 6-biegową dwusprzęgłową przekładnią DSG, wyposażoną w funkcję tzw. żeglowania. W autach z jednostką napędową TSI o mocy 220 KM przekładnia DSG jest montowana seryjnie. TDI uzyskujący 150 KM może być montowany również w modelach wyposażonych w napęd na cztery koła 4MOTION.

Silniki benzynowe w szczegółach
1.4 TSI BMT o mocy 110 kW/150 KM. Jednostka 1.4 TSI BlueMotion Technology z pojemności 1.395 cm3 osiąga (w przedziale od 5.000 do 6.000 obrotów na minutę) maksymalną moc 110 kW/150 KM. Ten nowoczesny silnik, skonstruowany w oparciu o zasadę downsizingu, zamontowany pod maską tak dużego auta jak Sharan zużywa zaledwie 6,4 litra benzyny na 100 km (emisja CO2 wynosi 148 g na 1 km). W porównaniu z jednostką napędową poprzedniej generacji o tej samej mocy oznacza to zmniejszenie spalania o 11,1%, a w wersjach z przekładnią DSG – nawet o 13,2%. Czterocylindrowa jednostka napędowa z czterema zaworami na cylinder maksymalny moment obrotowy o wartości 250 Nm uzyskuje w przedziale 1.500-3.500 obr./min i (niezależnie od rodzaju skrzyni biegów) zapewnia Sharanowi przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 9,9 s. Maksymalna prędkość auta z silnikiem 1.4 TSI BlueMotion Technology wynosi 200 km/h (w wersji z DSG – 198 km/h).

2.0 TSI BMT o mocy 162 kW/220 KM. Największym temperamentem spośród wszystkich vanów Volkswagena odznacza się Sharan z silnikiem 2.0 TSI BlueMotion Technology, uzyskującym moc 162 kW/220 KM. W stosunku do poprzednika jednostka ta jest o 15 kW/20 KM mocniejsza, a przy tym oszczędniejsza o godne uznania 14,3%. Średnio silnik ten (seryjnie współpracujący z 6-biegową dwusprzęgłową przekładnią DSG) zużywa zaledwie 7,2 l/100 km (emisja CO2 wynosi 167 g na 1km). Czterocylindrowy 2-litrowy silnik oznaczony kodem EA888 otacza swoista legenda, montuje się go bowiem także w Golfie GTI. Ta bardzo cicha jednostka napędowa, osiągająca moment obrotowy 350 Nm, pozwala przyspieszyć do 100 km/h już w 7,8 s. i rozpędzić się do prędkości 226 km/h.

Silniki Diesla w szczegółach
2.0 TDI BMT o mocy 85 kW/115 KM. Zużywając średnio tylko 5,0 l/100 km (130 g/km CO2) silnik ten sprawia, że Sharan 2.0 TDI BlueMotion Technology należy do najoszczędniejszych samochodów w swojej klasie. W porównaniu z poprzednią jednostką napędową zużycie paliwa przez turbodiesla o pojemności 1.968 cm3 zmniejszono o 9,1%. Jak wszystkie 2-litrowe TDI montowane w Sharanie, także ten ma dwa wałki wyrównoważające, radykalnie ograniczające drgania silnika. Już od 1.750 obr./min jednostka ta wytwarza maksymalny moment obrotowy o wartości 280 Nm (do 3.000 obr./min). Sharan 2.0 TDI BlueMotion Technology jest seryjnie wyposażany w mechaniczną skrzynię biegów. Jego maksymalna prędkość wynosi 184 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w 12,6 s.

2.0 TDI BMT o mocy 110 kW/150 KM. Nowe jednostki TDI Sharana są wyposażone, jak wspomniano wyżej, w dwa wałki wyrównoważające. To rozwiązanie sprawia, że pod względem kultury pracy niemal nie różnią się od silników benzynowych. W drugiej spośród trzech wersji różniących się mocą, jednostka ta (o pojemności 1.968 cm3) osiąga 110 kW/150 KM (pomiędzy 3.500 a 4.000 obr./min). W przedziale obrotów 1.750-3.000 na minutę silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 340 Nm. Sharan z tą jednostką, z napędem na przednie koła rozpędza się do 200 km/h, a prędkość 100 km/h osiąga po 10,3 s. Zużycie paliwa, jak na vana tej klasy, wynosi rewelacyjne 5,0 l/100 km (130 g/km CO2) – to o 9,1% mniej niż w przypadku słabszego o 10 KM poprzedniego silnika. Na życzenie Sharana można wyposażyć w 6-biegową przekładnię DSG – uzyskuje wtedy maksymalną prędkość 198 km/h i zużywa średnio 5,2 l/100 km (emisja CO2 – 136 g/km).

2.0 TDI BMT 4MOTION o mocy 110 kW/150 KM. Jako jednego z nielicznych vanów, Sharana 2.0 TDI (150 KM) BlueMotion Technology można zamówić także w wersji 4MOTION ze stałym napędem na cztery koła. Dopuszczalny ciężar przyczepy na 12-procentowym wzniesieniu w aucie w wersji 4x4 wzrasta z 2.200 do 2.400 kg (hamowany). Sharan z napędem na cztery koła jest oferowany z mechaniczną skrzynią biegów. Jego maksymalna prędkość wynosi 198 km/h, a średnie zużycie oleju napędowego – zaledwie 5,6 l/100 km (146 g/km CO2). Zapotrzebowanie na paliwo wersji 4x4 ograniczono o 6,7%.

2.0 TDI BMT o mocy 135 kW/184 KM. Trzeci z 2-litrowych silników TDI w najnowszej wersji osiąga moc 135 kW/184 KM (w przedziale od 3.500 do 4.000 obr./min), co oznacza wzrost o 7 KM w stosunku do poprzednika. Już przy niskich obrotach, 1.750 na minutę, ta czterocylindrowa jednostka z turbodoładowaniem uzyskuje maksymalny moment obrotowy o wartości aż 380 Nm i utrzymuje go do 3.000 obr./min. Imponujące są też wyniki pomiarów zużycia paliwa, które w wypadku Sharana z mechaniczną skrzynią biegów udało się Volkswagenowi zmniejszyć o 8,6%, a w autach z DSG – o 10,2%. Sharan 2.0 TDI BlueMotion Technology zużywa, niezależnie od rodzaju skrzyni biegów, 5,3 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 138 g/km. Samochód ten osiąga maksymalną prędkość 215 km/h (w wersji z DSG – 213 km/h), a do 100 km/h przyspiesza w ciągu zaledwie 8,9 s.
Katalizator SCR. Wszystkie Sharany z silnikami TDI są wyposażone w katalizator oksydacyjny oraz w filtr cząstek stałych wraz z systemem SCR (Selective Catalytic Reduction/selektywna redukcja katalityczna). System SCR, wykorzystując filtr cząstek stałych, zamienia tlenki azotu (NOx) zawarte w spalinach w azot (N2) oraz w wodę (H2O). Przemiana ta zachodzi pod wpływem syntetycznego środka AdBlue, znajdującego się na pokładzie auta w 17-litrowym zbiorniku, który wystarczy uzupełniać co 10.000 km. Kierowca Sharana TDI w razie potrzeby sam może z łatwością napełnić zbiornik, do którego dostęp znajduje się w bagażniku auta. Środek AdBlue można kupić w każdego partnera serwisowego Volkswagena oraz na stacjach benzynowych.

Systemy asystujące
Elektroniczne systemy zapewniają jeszcze większe bezpieczeństwo. Sharan jest teraz wyposażony we Front Assist i w funkcję hamowania awaryjnego (City). Czujnik Blind Spot i asystent wyjazdu z miejsca parkingowego zwiększają poziom aktywnego bezpieczeństwa. Automatyczna regulacja odstępu od poprzedzającego auta ACC poprawia komfort jazdy podczas dalekich podróży.

Eksperci dzielą bezpieczeństwo pojazdów na aktywne i bierne. Na pierwsze z nich mają wpływ elementy techniczne, jak hamulce, zawieszenie czy systemy asystujące, np. ESC (Electronic Stability Control). Konstrukcja nadwozia czy poduszki powietrzne wpływają z kolei na poziom bezpieczeństwa biernego. W obydwu obszarach bezpieczeństwa w ciągu ostatnich 20 lat dokonał się ogromny postęp, dla którego wielkie znaczenie miało wprowadzenie układu ESP (bezpieczeństwo aktywne) oraz zastosowanie wysokowytrzymałej stali w konstrukcji nadwozia (bezpieczeństwo pasywne), przez co bardzo dobrze chroni ono pasażerów przed skutkami zderzeń. Dzisiaj postęp odbywa się przede wszystkim w dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego, głównie za sprawą najnowszych systemów asystujących kierowcy. Dotyczy to oczywiście także nowego Sharana. Niektóre ze stosowanych w nim rozwiązań, np. system automatycznie hamujący samochód po kolizji, po raz pierwszy pojawiły się w tym segmencie samochodów. Nowe technologie znacznie poprawiają także komfort podróży.

Przegląd systemów asystujących
Nowe systemy asystujące kierowcy. Sharan jest seryjnie wyposażany w system automatycznie hamujący samochód po kolizji. Na liście wyposażenia dodatkowego znajduje się z kolei system Front Assist, obserwujący otoczenie samochodu i ostrzegający kierowcę przed zbyt małym odstępem od pojazdu poprzedzającego. Elementem tego systemu jest funkcja hamulca awaryjnego (City) – w mieście, przy prędkości do 30 km/h urządzenie to potrafi automatycznie zatrzymać samochód jeśli grozi mu kolizja z innym pojazdem. Po raz pierwszy w Sharanie dostępny jest automatyczny system regulacji odstępu od pojazdu poruszającego się z przodu (ACC). Automatyczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold także stał się elementem wyposażenia seryjnego, zapobiega on stoczeniu się samochodu na postoju albo podczas ruszania z miejsca. Innymi nowościami na liście opcji są asystent parkowania trzeciej generacji (pomaga podczas wjeżdżania w lukę i wyjeżdżania z miejsca parkingowego) oraz czujnik Blind Spot (podczas zmiany pasa ruchu informuje o obecności pojazdu w tzw. martwym polu widzenia lusterek bocznych) z funkcją, która ostrzega kierowcę wyjeżdżającego tyłem z miejsca parkingowego o pojeździe zbliżającym się z boku.

Jeśli na pokładzie Sharana znajduje się Lane Assist jest on automatycznie sprzężony z czujnikiem Blind Spot. Z poprzedniego modelu przejęto takie innowacyjne technologie, jak automatyczna regulacja świateł drogowych Light Assist (w wersji podstawowej), Dynamic Light Assist (w połączeniu z reflektorami ksenonowymi), kamera obserwująca otoczenie za samochodem (Rear View) oraz system rozpoznawania znaków drogowych, które są wyświetlane na ekranie na tablicy rozdzielczej.

Nowe systemy asystujące w szczegółach
System automatycznie hamujący samochód po kolizji. Nowym montowanym seryjnie systemem asystującym na pokładzie Sharana jest system automatycznie hamujący samochód po kolizji. Powoduje on automatyczne hamowanie pojazdu, który wcześniej uległ kolizji, po to, by maksymalnie zmniejszyć pozostałą jeszcze energię kinetyczną auta. Hamulec uruchamia się w chwili, gdy czujniki poduszek powietrznych zarejestrują uderzenie, czyli pierwotną kolizję. Opóźnienie auta powstające w wyniku działania tego sytemu zostaje ograniczone przez sterownik ESC do maksymalnie 0,6 g. Wartość ta odpowiada opóźnieniu z jakim działa (również nowy w Sharanie) system Front Assist; dzięki dopasowaniu tych wartości kierowca może panować nad pojazdem także wtedy, gdy trwa automatyczne hamowanie. Kierowca może w każdej chwili przerwać automatyczne hamowanie, np. gdy w zdecydowany sposób naciśnie pedał przyspieszenia. System wyłącza się także, gdy kierowca sam zacznie hamować powodując większe opóźnienie niż to wyzwalane automatycznie. System zmniejsza prędkość samochodu po kolizji do 10 km/h – pozwala ona skierować auto w bezpieczne miejsce.

Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania (City). System Front Assist ostrzega i powoduje automatyczne hamowanie w razie ryzyka kolizji. Jego elementem jest funkcja awaryjnego hamowania (City). O ile Front Assist przy dużych prędkościach informuje kierowcę, że zbyt mocno zbliżył się do pojazdu poprzedzającego, ostrzega przed kolizją, a w razie konieczności sam inicjuje automatyczne hamowanie, o tyle funkcja hamowania awaryjnego (City) spełnia to samo zadanie w ruchu miejskim. System działa następująco:
· Bezpieczeństwo na autostradzie. Front Assist korzysta z czujnika umieszczonego z przodu nadwozia, który nieustannie mierzy odległość od pojazdu jadącego z przodu. System wspomaga kierowcę w sytuacjach krytycznych wstępnie przygotowując hamulce do działania i ostrzegając kierowcę sygnałem graficznym oraz akustycznym, a także (w dalszej kolejności) krótkim szarpnięciem – zwraca w ten sposób uwagę kierowcy na konieczność reakcji z jego strony. Jeśli kierowca hamuje zbyt słabo, Front Assist sam zwiększa siłę hamowania do poziomu potrzebnego do uniknięcia kolizji. Jeśli kierowca zupełnie nie reaguje, Front Assist powoduje automatyczne hamowanie.
· Bezpieczeństwo w mieście. Funkcja City rozszerza zakres działania systemu Front Assist i monitoruje – do prędkości 30 km/h – przestrzeń przed samochodem. W razie zagrożenia kolizją Sharan automatycznie hamuje.

Automatyczna regulacja odstępu ACC. System ACC (seryjny w wersji Highline) również korzysta z czujnika umieszczonego w przedniej części nadwozia Sharana. Kierowca może zaprogramować prędkość przy jakiej system jest aktywny, możliwe jest to w przedziale od 30 do 160 km/h. ACC działa w pojazdach z mechaniczną skrzynią biegów oraz z przekładnią DSG (z dwoma sprzęgłami). We wszystkich Sharanach z DSG system ACC powoduje łagodne, a więc komfortowe hamowanie i zatrzymanie samochodu za innym pojazdem, który np. zwalnia, by się zatrzymać. Na polecenie kierowcy ACC w autach z DSG powoduje również automatyczne włączenie się do ruchu. System zapewnia utrzymanie przez pojazd stałej prędkości oraz stałej odległości od poprzedzającego samochodu – żeby spełnić to drugie zadanie, w razie potrzeby, powoduje przyspieszenie lub zmniejszenie prędkości. Kierowca może wybrać odpowiednią dla niego ostrość reakcji systemu.
Czujnik Blind Spot. Nowy czujnik Blind Spot zwraca uwagę kierowcy na pojazdy znajdujące się w tzw. martwym polu widzenia lusterek bocznych oraz zbliżające się do Sharana od tyłu – w obudowie lusterka zewnętrznego świeci się wtedy LED-owy symbol ostrzegawczy. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz informując, że zamierza zjechać w stronę, z której nadjeżdża inny pojazd – sygnał dodatkowo zaczyna ostrzegawczo „mrugać”. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko kolizji podczas zmiany pasa ruchu. System działa przy prędkościach większych niż 30 km/h, monitorując przy pomocy radarowych czujników obszar do 20 m za samochodem. Czujnik Blind Sport zawsze jest oferowany w komplecie z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego.

Asystent wyjazdu z miejsca parkingowego. System ułatwiający bezpieczny wyjazd z miejsca parkowania to kolejne urządzenie zwiększające bezpieczeństwo. Volkswagen oferuje go wraz z czujnikiem Blind Spot monitorującym tzw. martwe pole widzenia lusterek bocznych. System ten jest przydatny podczas wyjazdu tyłem z miejsc parkingowych. Nowość polega na tym, że urządzenie to „rozpoznaje” nie tylko pojazdy stojące lub przejeżdżające bezpośrednio za autem, ale także te, które dopiero się do niego zbliżają z boku, a więc są niewidoczne dla kierowcy. Radarowy zespół czujników rejestruje obiekty znajdujące się w odległości nawet 40 m i poruszające się z prędkością większą niż 4 km/h. Jeśli system rozpozna zagrożenie kolizją, informuje kierowcę wydając ostrzegawczy dźwięk. Jeżeli kierowca lub inny uczestnik ruchu nie reaguje i istnieje ryzyko zderzenia pojazdów, asystent wyjazdu z miejsca parkingowego powoduje automatyczne zatrzymanie samochodu.

Lane Assist. Czujnik Blind Spot z asystentem wyjazdu z miejsca parkingowego są dostępne w jeszcze bardziej rozbudowanej wersji z asystentem utrzymywania obranego pasa ruchu Lane Assist, wykorzystującym kamery. Gdy kierowca wykona ruch kierownicą w kierunku, z którego może nadejść zagrożenie (nawet gdy nie włącza kierunkowskazu) i przystępuje do zmiany pasa ruchu, system powoduje automatyczne „odkręcanie” kierownicy w przeciwną, bezpieczną stronę. Także w tym przypadku kierowca sam ostatecznie decyduje co dzieje się z pojazdem – wykonując świadomy ruch kierownicą przerywa działanie systemu.

Park Assist. System Park Assist umożliwia półautomatyczne parkowanie w miejscach prostopadłych i równoległych do jezdni; ułatwia też wyjazd z miejsca parkingowego usytuowanego wzdłuż krawężnika, czyli z tzw. zatoczki. Na miejscach prostopadłych pomaga zaparkować zarówno przodem, jak i tyłem.
· Zasada działania. Po włączeniu przyciskiem systemu Park Assist kierowca operuje jedynie pedałami gazu i hamulca oraz dźwignią zmiany biegów (w autach z przekładnią mechaniczną, także pedałem sprzęgła), system zaś sam ustawia samochód w miejscu parkowania. Park Assist rozpoznaje czy miejsca jest wystarczająco dużo, by zmieścił się samochód i inicjuje odpowiedni manewr – kierowca jest o tym informowany poprzez ekran komputera pokładowego, na którym pojawiają się też informacje o tym, jaką czynność powinien w danej chwili wykonać. Korzystając z przycisku uruchamiającego Park Assist kierowca może sam wybrać odpowiadające mu miejsce parkingowe spośród wszystkich, jakie wskazał automatyczny system. Dzięki czujnikom umieszczonym przy każdym kole Sharan parkuje znacznie precyzyjniej niż byłoby to możliwe w tradycyjny sposób.

Systemy multimedialne
Nowe multimedia umożliwiają doskonałe połączenie z Internetem i z urządzeniami zewnętrznymi. Pierwszy van Volkswagena z funkcjami Apple CarPlay i Google Android Auto. App-Connect skupia funkcje CarPlay, Android Auto, MirrorLink i usługi online. Volkswagen Media Control umożliwia zintegrowanie tabletu z systemem multimedialnym samochodu.

Volkswagen wyposażył nowego Sharana w modułowy system informacyjno-rozrywkowy drugiej generacji (MIB II). W jego skład wchodzą: seryjnie system Composition Colour z 5-calowym ekranem dotykowym, opcjonalnie zaś – Composition Media i Discover Media (wraz z nawigacją), obydwa z ekranami o przekątnej 6,5 cala. Dzięki nim Sharan ma stałe połączenie z siecią, ponieważ można go wyposażyć w funkcje systemu Car-Net: App-Connect i Guide & Inform. W ramach App Connect są dostępne interfejsy dla smartfonów i smartwachy – MirrorLink, Android Auto (Google) oraz CarPlay (Apple), dzięki którym można korzystać z różnych aplikacji poprzez system multimedialny samochodu. W ramach usług internetowych Volkswagena skupionych w Guide & Inform jest możliwy dostęp do aktualnych informacji o utrudnieniach w ruchu drogowym, o wolnych miejscach na parkingu lub też o najkorzystniejszych cenach paliwa na pobliskich stacjach benzynowych. Urządzenie multimedialne Discover Media może być sprzężone z Media Control, dzięki temu użytkownicy (także ci podróżujący na tylnych siedzeniach) mogą bezprzewodowo korzystać na swoim tablecie ze wskazań nawigacji czy z Media Playera.

Nowe multimedia w szczegółach
MIB II. Sharan wchodzi do sprzedaży wyposażony w najnowsze systemy multimedialne Volkswagena. Zapewniają one łączność z Internetem, mają znacznie szybsze procesory (wydajniejsze ładowanie, szybsze obliczanie trasy, płynniejsza praca dotykowego ekranu, lepsze działanie systemu sterowania głosem) oraz nowe ekrany o wyższej rozdzielczości (w wypadku monitorów 6,5-calowych). Jak już wspomniano, seryjnie Sharan jest wyposażany w urządzenie Compositon Colour z 5-calowym wyświetlaczem, w opcji natomiast są dostępne Composition Media i Discover Media (z nawigacją) z 6,5-calowymi ekranami o czterokrotnie wyższej rozdzielczości (ekran 6,5-calowy w porównaniu z 5,8-calowym pierwszej generacji). Już od Composition Colour można odtwarzać muzykę korzystając ze złącza AUX-IN, karty SD lub z pamięci USB i bluetooth; urządzenie ma także odtwarzacz CD. Do dyspozycji jest ponadto interfejs iPoda i iPhona. Od Composition Media w skład wyposażenia seryjnego wchodzą interfejsy bluetooth i USB. Wszystkie urządzenia można zamówić z radiem cyfrowym DAB+ oraz z systemem odtwarzania dźwięku Dynaudio Contour z ośmioma głośnikami i 8-kanałowym wzmacniaczem o łącznej mocy 300 wat. Do Composition Media i Discover Media Volkswagen oferuje funkcję sterowania głosem.

Sprawniejsze telefonowanie.
W Sharanie, poczynając od systemu Composition Media, można korzystać równolegle z dwóch telefonów komórkowych – np. do rozmów służbowych i prywatnych. Jakość połączeń jest teraz jeszcze lepsza (Wide Band Speech HFP 1.6). Nowością jest też system nadawania i odbierania SMS-ów. Za pośrednictwem TTS (Text-to-Speech) odebrane informacje tekstowe system może odczytywać na głos. Gotowe frazy, np. „zaraz oddzwonię” sprawiają, że SMS-owanie podczas jazdy staje się bezpieczniejsze. Od wersji z systemem Composition Colour w opcji jest dostępna kieszeń (Comfort), która odłożonemu w niej smartfonowi umożliwia indukcyjne połączenie z anteną samochodową.

Maksymalna łączność z Internetem
App-Connect i Volkswagen Media Control. App-Connect zawiera interfejsy dla smartfonów i smartwatchów – MirrorLink, Android Auto stworzone przez Googla, CarPlay firmy Apple oraz usługi internetowe Volkswagena – Guide & Inform. Do dyspozycji jest także Volkswagen Media Control, czyli interfejs tabletów i iPodów.

MirrorLink.
Dzięki MirrorLink treści i funkcje dostępne na smartfonie można wyświetlać i obsługiwać za pośrednictwem dotykowego ekranu samochodowego urządzenia multimedialnego. Aby się nie rozpraszać, kierowca może podczas jazdy korzystać (intuicyjnie, poprzez dotykowy ekran w samochodzie) z aplikacji smartfona, którego wystarczy podpiąć do samochodowego sprzętu. MirrorLink korzysta ze standardu Car Connectivity Consortium (CCC) – aplikacje smartfona wyświetlane są na ekranie dotykowym auta, który służy także do ich obsługi. Aplikacje można również stale uaktualniać poprzez smartfona. Pośród aplikacji Volkswagena dostępnych w ramach MirrorLink znajdują się: My Guide, Think Blue. Trainer, Shared Audio i Sound Journey.

Apple CarPlay.
Za pośrednictwem CarPlay firmy Apple wszyscy posiadacze iPhonów 5, 5C, 5S, 6 oraz 6Plus mogą korzystać z licznych aplikacji na smartfony używając sprzętu multimedialnego znajdującego się na pokładzie Sharana. Także w tym wypadku aplikacje pojawiają się na dotykowym ekranie. CarPlay za pomocą złącza USB przenosi do samochodowego sprzętu takie aplikacje iPhone’a, jak Telefon, Wiadomości, Mapy i Muzyka. Korzystać z nich można albo za pomocą ekranu dotykowego, albo sterowania głosem (Siri firmy Apple).
· Telefon: Wszystko działa tak, jak w iPhonie. Korzystając z ekranu można przyjmować i kończyć rozmowy, wyłączać dźwięk czy przeglądać książkę telefoniczną, można też odtwarzać nagrane komunikaty. Wszystkie te czynności można też wykonać korzystając z funkcji Siri, uruchamianej poprzez dłuższe przytrzymanie odpowiedniego przycisku na kierownicy.
· Wiadomości: informacje tekstowe są odczytywane przez Siri, co podczas jazdy jest bardzo praktyczne i bezpieczne. Sposób ten okazuje się wyjątkowo wygodny, ponieważ dzięki Siri można tworzyć podczas jazdy także własne informacje tekstowe.
· Mapy: Z pełnego zakresu działania tej aplikacji można korzystać za pośrednictwem CarPlay dostępnego w systemie multimedialnym Sharana. Podaje szczegółowe opisy tras (Turn-by-Turn), informacje o sytuacji drogowej i przewidywany czas podróży.
· Muzyka: Ekran dotykowy i/lub Siri zapewniają dostęp do mediateki. CarPlay rozpoznaje też inne aplikacje zainstalowane w iPhonie, służące do odtwarzania muzyki, słuchania radia czy podcastów. Są to np. Podcasts, Spotify czy Stitcher Radio.

Android Auto.
Google stworzył Android Auto do smartfonów z systemem operacyjnym Android. Podobnie jak podczas korzystania z MirrorLink czy CarPlay, wybrane aplikacje na telefon ukazują się na dotykowym ekranie samochodu. Rolę interfejsu pełni łącze USB. Wśród licznych aplikacji, z których można korzystać za pośrednictwem Android Auto są tak popularne, jak Google Maps, Google Play Music, WhatsApp i Spotify, ale też mnóstwo nowych. Z wielu aplikacji można korzystać nie tylko używając ekranu dotykowego, lecz również poprzez funkcję sterowania głosem Google Voice (aktywuje się ją na wielofunkcyjnej kierownicy).

Guide & Inform.
Guide & Inform zapewnia dostęp do licznych przydatnych usług internetowych. Są wśród nich komunikaty o sytuacji drogowej (podawane w czasie rzeczywistym informacje o korkach), wiadomości, informacje o aktualnym stanie auta czy o pogodzie. Ponadto, za pośrednictwem Online-Zielimport można z miejsca pracy, z domu lub będąc gdzieś w podróży wpisywać adresy do systemu nawigacyjnego samochodu. Google Street View oraz Google Earth dostarczają kierowcy zdjęć, także satelitarnych, które ułatwiają orientację w trasie. Dzięki funkcji Cele specjalne w nieznanej okolicy można łatwo znaleźć restauracje, muzea czy kina. Kierowca może też uzyskać informacje o wolnych miejscach na pobliskich parkingach oraz o cenach paliw na znajdujących się w pobliżu stacjach; wpisany cel jest błyskawicznie uwzględniany na zaprogramowanej trasie przejazdu.

Media Control.
Dzięki Volkswagen Media Control – nowemu aplikacyjnemu rozszerzeniu w systemie multimedialnym Sharana – można poprzez tablet (także z tylnych siedzeń) korzystać z dostępu do wielu funkcji. Volkswagen Media Control stał się dzięki temu nowoczesnym systemem rozrywkowym dla pasażerów podróżujących z tyłu, wystarczy tylko bezprzewodowo połączyć tablet z systemem multimedialnym Sharana. Można wtedy sterować radiem, wszystkimi źródłami mediów (jak USB, CD czy DVD, twardym dyskiem, internetowym wyszukiwaniem utworów muzycznych) oraz nawigacją. Na ekranie ukazuje się nazwisko wykonawcy, tytuł albumu i okładka. W wypadku radia użytkownik ma dostęp do listy i systemu wyszukiwania stacji, może wybierać częstotliwość, ma też dostęp do informacji systemu RDS. W menu systemu nawigacyjnego można wybierać nie tylko standardowe funkcje, ale też wyszukiwać adresy w Internecie i poprzez polecenie „wyślij” zapisywać je jako cel w nawigacji. Poza tym pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach mają możliwość wysyłania do systemu nawigacyjnego w samochodowych multimediach wpisów adresowych i danych z kalendarza, mogą też regulować głośność, balans i rozkład siły głosu między przednie i tylne głośniki. Na tablecie można wybierać źródło audio, korzystać z dostępu do mediateki oraz z podstawowych funkcji, jak start, stop, pauza, w przód, w tył.

Wyposażenie seryjne i dodatkowe
Dużego vana Volkswagena można zamówić w wersjach 5-, 6- i 7-miejscowej. Trzy wersje wyposażenia: Trendline, Comfortline, Highline

Sharan model 2015 jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia – Trendline (podstawowa), Comfortline (średni poziom) oraz Highline (wersja najbogatsza). W standardowej wersji van Volkswagena jest autem pięciomiejscowym, wybrać można także tzw. pakiet 6- i 7-miejscowy. W wersji 6-osobowej, w drugim i w trzecim rzędzie, znajdują się po dwa fotele z podłokietnikami. Ponieważ w drugim rzędzie nie ma środkowego fotela, dwa skrajne przesunięto bliżej siebie. 6-miejscowy Sharan szczególnie nadaje się do wykorzystania jako limuzyna służbowa. W modelu z siedmioma miejscami, podobnie jak w 5-miejscowym, w drugim rzędzie znajdują się trzy niezależne fotele, w trzecim zaś kolejne dwa. Każdy model

Sharana w wersji z sześcioma i z siedmioma miejscami, niezależnie od wersji wyposażenia, posiada trzystrefową klimatyzację automatyczną (Climatronic) oraz system EasyEntry ułatwiający zajmowanie miejsc w trzecim rzędzie siedzeń.

Wersje wyposażenia Sharana w szczegółach
Sharan Trendline. Już podstawowa wersja ma bogate wyposażenie. Z zakresu bezpieczeństwa należą do niego seryjnie między innymi: siedem poduszek powietrznych (włącznie z chroniącą kolana kierowcy), system automatycznie hamujący samochód po kolizji, system rozpoznawania zmęczenia kierowcy, wskaźnik kontroli ciśnienia powietrza w oponach oraz, szczególnie ważne w vanie, mocowania Isofix fotelików dziecięcych na siedzeniach w drugim i w trzecim rzędzie. W standardzie są również elektryczna blokada drzwi zapobiegająca ich otwarciu przez dzieci (dotyczy tylnych drzwi, załączana i dezaktywowana z fotela kierowcy) oraz elektryczny hamulec z asystentem ruszania na wzniesieniu z funkcją Auto Hold. Oczywiście, na pokładzie znajdują się również elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC (z ABS, EDS, asystentem hamowania, systemem stabilizacji przyczepy i funkcją „usztywniania” kierownicy przy próbie obrotu w stronę, w którą obrót mógłby spowodować utratę stabilności przez samochód).

Do wyposażenia zewnętrznego wersji Trendline należą nowe tylne lampy wykonane w technice LED, diodowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej, dwie chromowane listwy w górnej części osłony chłodnicy, elektrycznie regulowane oraz ogrzewane lusterka zewnętrzne z wkomponowanymi w nie diodowymi światłami kierunkowskazów, światła do jazdy dziennej, 16-calowe obręcze kół z oponami w rozmiarze 205, przyciemniane szyby z funkcją ochrony przed promieniami słońca oraz lakierowane w kolorze nadwozia zderzaki, obudowy lusterek zewnętrznych i klamki.

We wnętrzu Sharana Trendline znajdują się, między innymi, fotel kierowcy z regulacją wysokości, ozdobne elementy w kolorze platynowanego srebra, chromowane obwódki wokół pokrętła świateł oraz włącznika świateł awaryjnych, tapicerka z tkaniny ze wzorem Campus, podłokietnik ze schowkiem (przesuwany i z regulowaną wysokością), podłoga bagażnika z niezależnymi, zamykanymi schowkami (dla wersji 5-miejscowej), haczyki na torby w bagażniku oraz automatyczna blokada drzwi uruchamiająca się po rozpoczęciu jazdy (można ją wyłączyć).

Spośród urządzeń podnoszących funkcjonalność do dyspozycji są seryjne wspomaganie układu kierowniczego o sile działania zależnej od prędkości jazdy, regulowane elektrycznie i ogrzewane lusterka zewnętrzne, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, regulowane elektrycznie szyby we wszystkich oknach, automatyczna klimatyzacja z funkcją schładzania schowka (Climatronic), lampki do czytania (z przodu i z tyłu), oświetlenie bagażnika, wielofunkcyjny wyświetlacz Plus, system Start-Stop z układem odzyskiwania energii hamowania, światła do jazdy dziennej, system multimedialny Composition Colour z ośmioma głośnikami oraz kierownica obszyta skórą.

Sharan Comfortline (dodatkowo oprócz wyposażenia Trendline). Z zewnątrz Sharana Comfortline można odróżnić od wersji Trendline po 16-calowych obręczach kół z lekkich stopów (typu Memphis) z oponami w rozmiarze 215, po chromowanej ramce w dolnej części osłony chłodnicy i wokół bocznych szyb oraz po czarnym relingu na dachu.
Wnętrzu eleganckiego charakteru nadaje nowa, wytworna tkanina Stripes. Przednie fotele łączą sportowy charakter z komfortem i są wyposażone w specjalne zagłówki zwiększające bezpieczeństwo pasażerów. Ozdobne aplikacje w kolorze tytan-srebro na tablicy rozdzielczej i drzwiach oraz tekstylne dywaniki przed każdym fotelem dopasowano kolorystycznie do tapicerki. Fotel kierowcy można regulować elektrycznie (wysokość, kąt oparcia, 4 położenia podpórki pod krzyż); pasażer w swoim fotelu podparcie pod kręgosłup reguluje ręcznie. Zarówno fotele kierowcy, jak pasażera są ponadto wyposażone w kieszenie i składane stoliki w oparciach; fotel pasażera (także z regulowaną wysokością) można złożyć całkowicie, aby umożliwić przewóz długich przedmiotów. Schowek na środkowej konsoli w Sharanie Comfortline jest zamykany; pod dachem, oprócz standardowego schowka znajduje się jeszcze drugi – na okulary, w podłodze natomiast, przed skrajnymi fotelami drugiego rzędu także umieszczono schowki.

Spośród urządzeń i wyposażenia ułatwiających jazdę warto wymienić lusterko wewnętrzne z funkcją zapobiegającą oślepieniu kierowcy, czujnik deszczu, automatyczny włącznik świateł drogowych z funkcją Coming /Leaving Home, po dwie lampki do czytania z przodu i z tyłu, oświetlenie wewnętrzne wyłączające się z opóźnieniem i przyciemniane, oświetlane lusterka w zasłonach przeciwsłonecznych, tempomat oraz multifunkcją kierownicę. Sharan z silnikiem 2.0 TDI o mocy 135 kW/184 KM ma ponadto elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego XDS.

Sharan Highline (dodatkowo oprócz wyposażenia Comfortline). Jeszcze bardziej wytworny charakter niż Sharan Comfortline ma wersja Highline. Z zewnątrz wyróżniają ją 17-calowe koła z lekkich stopów typu Sydney z oponami w rozmiarze 225, ogrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby oraz chromowane relingi na dachu. O to, by kierowca dobrze widział i sam był widziany dbają m.in. światła przeciwmgłowe ze statycznym doświetleniem zakrętów; ich dolną krawędź ozdobiono chromowaną listwą.
We wnętrzu Sharana Highline znajdują się między innymi sportowe, a jednocześnie komfortowe fotele (z przodu, ogrzewane) z elementami z alcantary, szuflady pod przednimi fotelami, nowe elementy dekoracyjne w kolorze Piano Black, oświetlenie podłogi z przodu oraz w drugim rzędzie foteli, wielofunkcyjny ekran Premium oraz wyłożone skórą kierownica i dźwignia zmiany biegów. Seryjny jest także aktywny tempomat ACC.

Wyposażenie dodatkowe Sharana.
Na liście elementów opcjonalnych znajdują się między innymi – oprócz nowych systemów asystujących, służących komfortowi oraz oprócz nowych multimediów – także funkcja masażu w fotelach z 12-stopniową regulacją, nowe ozdobne elementy w kolorze dębu na desce rozdzielczej oraz wewnętrznym poszyciu drzwi, systemy Light Assist oraz Dynamic Light Assist (automatyczne sterowanie światłami drogowymi w reflektorach standardowych i ksenonowych), zawieszenie z amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia nierówności DCC, sportowe zawieszenie, regulacja prześwitu na tylnej osi oraz regulowany dodatkowo przy pomocy czujników mechanizm otwierania i zamykania pokrywy bagażnika (Easy Open, inicjujący te procesy po wykonaniu odpowiedniego ruchu stopą poniżej tylnego zderzaka).

Wśród elementów opcjonalnych znajdują się ponadto tapicerka ze skóry Nappa, kamera Rear Assist, panoramiczny przesuwany dach, ogrzewanie postojowe, pakiet elementów dzielących i porządkujących przestrzeń bagażową wraz z siatką oddzielającą bagażnik od kabiny pasażerskiej, a także system otwierania drzwi i uruchamiania auta Keyless Access. Miłośnicy wakacyjnych wyjazdów z przyczepą kempingową albo posiadacze koni czy łódek mogą skorzystać z rozkładanego haka holowniczego wraz z oprzyrządowaniem. Dalsza indywidualizacja wyposażenia jest możliwa dzięki bogatej ofercie obręczy kół z lekkich stopów, dostępnych w rozmiarach 16, 17 i 18 cali.

Akcesoria Volkswagena
Do nowego Sharana przygotowano oryginalne akcesoria Volkswagena. Pasażerowie podróżujący z tyłu mogą podłączyć iPody i tablety do samochodowych multimediów
CarStick, LinkKit i PhoneKit sprawiają, że komunikacja na pokładzie jest jeszcze lepsza.

Gotowe na wszystko – oryginalne akcesoria Volkswagena przygotowane z myślą o nowym Sharanie uprzyjemniają jazdę w równym stopniu, co samo auto. W czasie rodzinnego wyjazdu na wakacje, podczas służbowej podróży albo wypadu z kajakiem nad jeziora – w zasobach Volkswagena zawsze znajdzie się odpowiedni produkt, który pomoże spełnić szczególne życzenia kierowcy i całej załogi Sharana.

Wyjazd rodzinny
Dla najmłodszych pasażerów Volkswagen przygotował, oprócz fotelików, także podkładkę na siedzisko standardowego fotela oraz dodatkowe lusterko wewnętrzne. Aby uchronić dzieci przed słońcem, wśród dodatków nie mogło zabraknąć osłon dopasowanych precyzyjnie do kształtu tylnych okien. Ponieważ zdrowie dziecka to rzecz najważniejsza, wśród akcesoriów Volkswagena znalazły się przenośna chłodziarka oraz pojemnik utrzymujący ciepło, dzięki którym produkty spożywcze zachowują świeżość i pożądaną temperaturę. Co jednak zrobić, by w czasie długich podróży dzieci się nie nudziły? Wystarczy skorzystać ze specjalnego zestawu – między wspornikami mocującymi zagłówek do fotela z przodu montuje się uchwyt bazowy, a do niego zaczep do iPoda albo tabletu. Mali podróżnicy mogą wtedy wygodnie korzystać z aplikacji lub oglądać filmy dla dzieci. Młodsi członkowie rodziny, którzy nie muszą już podróżować w dziecięcych fotelikach na pewno skorzystają ze stolika, który jest kolejnym elementem podróżnego zestawu przygotowanego przez Volkswagen Akcesoria. Można na nim wygodnie pisać, rysować czy malować.

Wyjazd rekreacyjny i na kemping
Kto lubi aktywnie spędzać czas i zamierza wyruszyć na urlop z całą rodziną, ze sprzętem sportowym i przyczepą, ten chętnie skorzysta z akcesoriów umożliwiających bezpieczny i wygodny przewóz wakacyjnego ekwipunku zarówno wewnątrz samochodu, jak i na dachu. Oryginalny zestaw poprzeczek do montażu bagażnika firmowany przez Volkswagena umożliwia łatwe instalowanie boksu dachowego, uchwytów na deski surfingowe czy kajak, jak również uchwytów na narty, deski snowboardowe i na rowery. Poprzeczki są stabilne, a mimo to lekkie i bardzo łatwo montuje się je do relingów. Specjalny zamek chroni je przed kradzieżą. Ofertę uzupełnia bogaty zestaw bagażników rowerowych przeznaczonych do montażu na drzwiach bagażnika Sharana, wśród akcesoriów znajduje się też hak holowniczy. Aby podczas załadunku bagażnika nie uszkodzić lakieru Volkswagen przygotował specjalne osłony o wyglądzie stali szlachetnej.

Podróż służbowa
Osoby często wyjeżdżające w celach biznesowych i szczególnie ceniące wygodę podróży własnym autem, z powodzeniem wykorzystają zalety pokładowego zestawu Volkswagena w postaci wieszaka na ubrania i haczyka. I jeszcze coś, bez czego podczas służbowej podróży nie można się obejść – sprawna komunikacja ze światem. Tu także Volkswagen przygotował firmowe akcesoria:

CarStick – bezprzewodowa sieć w samochodzie. CarStick pełni rolę hotspotu umożliwiającego nieskrępowane korzystanie z bezprzewodowego Internetu w Sharanie. W połączeniu z systemem radiowo-nawigacyjnym Discover Media tworzy on otwarty punkt dostępu umożliwiający połączenie z Internetem. Ponieważ sprzęt audio jest zaopatrzony we własne gniazdo karty SIM (nie jest ona elementem zestawu), CarStick umożliwia korzystanie z sieci bezprzewodowej i z mobilnych usług internetowych niezależnie od połączenia internetowego, którym dysponuje smartfon (podłączenie tethering). Tym samym zapewnia on posiadaczom smartfonów prosty dostęp do bezprzewodowego internetu nie wymagając od nich korzystania z połączenia poprzez telefon komórkowy. Takie rozwiązanie jest korzystniejsze dla użytkowników, bo pozwala precyzyjniej obliczyć koszty usług internetowych. Podczas podróży zagranicznych łatwiej również kontrolować ceny połączeń, o ile zaopatrzy się CarStick w kartę SIM z danego kraju; szczególnie nadają się do tego karty typu prepaid.

Zależnie od wersji samochodu i od kraju CarStick może również posłużyć do korzystania z mobilnych usług internetowych (Volkswagen Car-Net) – wystarczy w tym celu włożyć go do samochodowego portu USB.

LinkKit.
LinkKit, mocowany do konsoli środkowej po stronie pasażera, służy do instalowania telefonów komórkowych różnego rodzaju. Mocowanie jest bardzo stabilne, a telefon w każdej chwili łatwo wyjąć po naciśnięciu przycisku zwalniającego uchwyt. Wyjście antenowe znajdujące się w kieszeni uchwytu umożliwia nawiązanie połączenia z anteną mocowaną do szyby lub z anteną zewnętrzną, przez co wzrasta jakość połączenia i maleje pobór prądu.

PhoneKit.
PhoneKit pozwala na bezpieczne korzystanie z
telefonu podczas jazdy. Dzięki rezygnacji z rzadko używanych funkcji dodatkowych kierowca może skoncentrować się na tym, co najważniejsze – na jeździe. Pilot z trzema podświetlanymi przyciskami (jedyny widoczny element urządzenia głośnomówiącego) można łatwo zainstalować w samochodzie, a korzystanie z niego jest dziecinnie proste.

Ostatnie artykuły