Filmy
  • Moto-pasje
  • Peugeot - historia, która prowadzi ku przyszłości

Peugeot - historia, która prowadzi ku przyszłości



Ponad dwieście lat obecności w przemyśle samochodowym daje Peugeot miejsce wśród pionierów tej branży na świecie. Obecny w ponad 150 krajach, Peugeot, to marka samochodu zdecydowanie współczesna o silnych fundamentach gwarantujących jej rozwój w przyszłości.

Jednak Peugeot, to nie tylko 50 milionów wyprodukowanych samochodów (choć to tyle, ile liczy obecnie roczny rynek samochodowy na świecie), to przede wszystkim firma rodzinna pasjonatów motoryzacji. Licząc od 1889 roku, Peugeot zaoferował ponad 160 modeli samochodów - poczynając od Type 1 do Type 190 S z 1929 roku, następnie 34 gamy od 201 do 308 – mających swój niepowtarzalny nieustannie unowocześniany styl.
Historię samochodów wiernych wartościom założycieli kreuje nowatorstwo stylu podążającego w rytm inwencji i innowacji technicznych. Ta historia, to fundament rozwoju Marki, której modele powstają dziś w 24 miejscach na świecie.
Peugeot czerpie swe siły z historii i doświadczenia. To marka świadomie zwrócona ku przyszłości, ale też potrafiąca umiejętnie odnaleźć siły napędowe w swojej przeszłości, w szacunku dla wszystkich ludzi, którzy pracowali na jej sukces.

1810-1889: Od krynoliny do pierwszego samochodu
Rok 1810 to początek przemysłowej epopei Peugeot. Rodzinne przedsiębiorstwo produkuje wówczas różnorodne produkty, takie jak narzędzia, przybory domowe, krynoliny, noski do binokli, maszyny do szycia itp.
W 1858 roku firma przyjmuje za swój symbol lwa. Symbolizuje trzy cechy ostrzy produkowanych wówczas przez Peugeot: odporność zębów, elastyczność ostrza i szybkość cięcia.
Wydarzeniem, które otworzyło nowy rozdział w historii marki jest niewątpliwie stworzenie pierwszego pojazdu trójkołowego z napędem parowym, wystawionego na wystawie uniwersalnej w Paryżu w 1889 roku. Niedługo później, bo w 1891 roku, Peugeot sprzedaje już pierwsze samochody. W 1895 roku, Peugeot Type 7 odnosi zwycięstwo w pierwszym na świecie wyścigu samochodowym Paryż – Bordeaux – Paryż.
Tak oto rozpoczyna się wspaniała historia sukcesu lwiej marki.

Dawne modele, które budują przyszłość wielkiej marki
Czas od 1891 roku do końca lat dwudziestych minionego wieku, to okres rozkwitu inwencji motoryzacyjnej. Peugeot oferuje coraz szerszą gamę od Type 3 do pierwszego samochodu wyposażonego w silnik czterocylindrowy, Type 39, wylansowanego w 1902 roku.

Symbolem ducha pionierstwa, cechującego Peugeot jest model Type 3, czteromiejscowy, numer nadwozia 24, który był pierwszym samochodem, jaki pojawił się na włoskich drogach w 1893 roku.

W 1895 roku wyprodukowano pierwszy samochód ciężarowy Peugeot, Type 13, znany również jako omnibus dostawczy.

W 1900 roku w Marsylii, Armand Peugeot tworzy pierwszy oddział sprzedaży Peugeot. W tym samym roku pierwszy Peugeot przemierza drogi kontynentu południowo-amerykańskiego, sprowadzony tu przez Santosa Dumont, francusko-brazylijskiego pilota balonu.

W 1913 roku Jules Goux zasiadający za kierownicą Peugeota L76, wyposażonego w silnik czterocylindrowy, wygrywa 500 milowy wyścig Indianapolis; później Peugeot wygra w tym wyścigu jeszcze dwukrotnie – w roku 1916, przez Dario Resta i w 1919 roku przez Howarda Wilcox.

100 000 pierwszych Peugeotów wyprodukowano w okresie od 1889 do 1925 roku w fabrykach na północy i na wschodzie Francji: w Lille, Valentigney, Audincourt i Beaulieu, tj. zanim zakłady Peugeot nie przeniosą się do słynnego Sochaux. W 1928 roku, Jean-Pierre Peugeot wprowadza to, co w przyszłości nazywane będzie sponsoringiem tworząc pierwszy klub zakładowy –Piłkarski Klub Sochaux Montbélliard.



Od 1919 roku przemysł samochodowy wchodzi w erę produkcji seryjnej na większą skalę otwierając epokę demokratyzacji w motoryzacji. W tymże roku, pojawia się Peugeot 201, który inauguruje system nazewnictwa Marki tj. numer z zerem w środku: pierwsza cyfra oznacza wielkość, ostatnia – kolejny model. Zero zaś jest łącznikiem numeracyjnym, a nie... miejscem, przez który wkłada się drążek rozruchu; system ten funkcjonuje do dziś. Peugeot 201 to także przełom techniczny – był pierwszym samochodem posiadającym seryjnie niezależne koła przednie.

W 1934 roku, Peugeot 401 Eclipse jest pierwszym kabrioletem o sztywnym dachu, chowanym w bagażniku, a innowacja ta została wykorzystana znacznie później w wersjach Coupé Cabriolet, 206 CC, 307 CC i 207 CC.

W 1935 roku Peugeot nadaje niezwykle aerodynamiczną linię modelowi 402 zwanemu „rakietą z Sochaux”, tworząc tym samym przełom w koncepcji linii ówczesnych samochodów. Cechowały go płynne linie, zaś reflektory przednie schowane były za siatką osłony chłodnicy.

W 1937 roku pewien niezwykle przedsiębiorczy dealer z Paryża wystawia trzy Peugeoty 302 DS Spéciale Sport w wyścigu 24 godziny w Le Mans ; kończą wyścig na 7, 8 i 10 pozycji. W następnym roku jeden z trzech 402 DS Spéciale Sport zdobywa tytuł w kategorii samochodów o pojemności 2 litrów.

W październiku 1948 roku, Peugeot demonstruje na salonie paryskim model 203. Samochód ten, o którego solidności krążyły legendy, będzie sprzedany w bardzo dużej liczbie egzemplarzy i wersji – z otwieranym dachem, rodzinnej i jako coupé kabriolet.

W roku 1955 po raz pierwszy Peugeot zwraca się do mistrza karoserii, Pininfarina działającego w regionie Turynu, o zaprojektowanie jednego ze swoich modeli – 403. Będzie to pierwszy Peugeot, który wyprodukowany będzie w liczbie ponad miliona egzemplarzy. Pojawiają się w nim dwie ważne innowacje techniczne: to pierwszy samochód Diesel produkowany seryjnie, a także pierwszy na świecie model wyposażony w automatyczną wentylację dostosowującą się do temperatury wody silnika.

W pamięci pozostają dwa modele z lat sześćdziesiątych: 404, z sylwetką również zaprojektowaną przez Pininfarnina, wyposażony w pierwszy francuski silnik z wtryskiem i 204 pierwszy model Marki z przednim napędem, wyposażony w aluminiowy silnik ustawiony poprzeczne z wałem rozrządu w głowicy, i z przednimi hamulcami tarczowymi.



Jeszcze w latach sześćdziesiątych Peugeot zaznacza swoją obecność na rynkach zagranicznych. Sprzedaż poza Francją stanowiła 40 proc. w roku 1965, zaś w 1973 – już 54 proc.

Odtąd rozwój międzynarodowy opiera się na sieci filii importowych, z których pierwsza powstała w roku 1966 w Niemczech. W niedługim czasie powstają też filie w Belgii, Wielkiej Brytanii, we Włoszech i w Szwecji.

W 1968 roku na salonie paryskim pojawia się nowy luksusowy Peugeot 504. Peugeot 504 ogłoszony został samochodem roku 1969. 504, komercjalizowana w czterech wersjach: sedan, kombi i coupé kabriolet, wyprodukowana została w 3,6 milionach egzemplarzy. Samochód ten będzie zresztą składany jeszcze do 2006 roku w Nigerii.

W latach 1963, 1966, 1967 i 1968, Peugeot 404 wygrywa East African Safari. 504, symbol afrykańskiej przygody Peugeot wygrywa z kolei ten wyścig w 1975 roku i nie daje o sobie zapomnieć w wyścigu Bandama, w latach 1974, 1975 i 1976.

W 1975 roku, Peugeot wprowadza do sprzedaży Peugeot 604 pierwszy europejski model wyposażony w silnik turbo Diesel.

W 1983 pojawia się na rynku „legendarny numer”: Peugeot 205. A nieprzeciętny był z więcej niż jednego powodu. Model ten wybawienie dla Peugeot, wyprodukowany został w 5,3 miliona egzemplarzy. Jest egzemplifikacją sloganu : „producent pokazuje pazury”, który ponownie umieszcza dynamikę w centrum zainteresowań Marki, kojarzonej dotąd z bezpieczeństwem i „rodziną”.

205 Turbo zdobywa dwa pierwsze tytuły Rajdowego Mistrza Świata w 1985 i 1986 roku, Zwycięża także w wyścigach Paryż-Dakar w latach 1987 i 1988.

Wybór samochodu roku 1988: 405 po raz pierwszy pokazana rok wcześniej, została wybrana do tego tytułu przez jury. Model ten wyprodukowany zostanie w 3 milionach egzemplarzy.

W 1988 Ari Vatanen zwycięża w mitycznym wyścigu Pikes Peak w Kolorado, bijąc rekord zawodów. Tytuł ten Peugeot zachowa również w roku następnym.

Peugeot ponownie wygrywa w wyścigu Paryż-Dakar w 1989 i w 1990 roku na 405 Turbo 16, w tym drugim przypadku zdobywając nawet trzy pierwsze miejsca.

Pierwsze zwycięstwo 905 w 1991 roku na torze Suzuka w Japonii na Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych. Następnie sukcesy 905 następują jeden po drugim : w mistrzostwach w 1992 roku w wyścigu 24 godziny w Le Mans, zaś w 1993 roku samochód ten zdobywa trzy pierwsze miejsca w tym samym wyścigu 24 godziny w Le Mans.

W 1995 roku Peugeot prezentuje model 106 z napędem elektrycznym, który staje się najlepiej sprzedawanym w Europie samochodem „ekologicznym”.

Peugeot prezentuje się pod nowym sloganem „Zaprojektowany by cieszyć”, lansując model 406, będący konkretyzacją fundamentalnych wartości Marki: pewność, dynamika, estetyka, bazujących na innowacji.

W maju 1997 roku, Pininfarina projektuje Coupé 406, samochód o ponadczasowej elegancji i czystości linii, jeszcze dziś podawany za wzór.

Salon w Genewie, 1998 roku: concept-car 20, przedsmak przyszłego Peugeot 206. Wystawiony tam Concept-car zostanie niezwykle dobrze przyjęty i posłuży za model dla 206 CC, pierwszemu coupé kabrioletowi ze sztywnym, chowanym dachem sprzedawanym masowo. Rekord historyczny produkcji 206, która od chwili powstania w 1998 roku do końca kwietnia 2007 wyprodukowana została w sześciu milionach egzemplarzy, w wielu wersjach: hatchback, SW, CC, sedan.

W tym samym 1998 roku Peugeot podejmuje wyzwanie utworzenia studni węglowej w Amazonii, wielkiego programu długofalowego mecenatu, który już teraz umożliwił posadzenie dwóch milionów drzew pięćdziesięciu gatunków.

Stworzenie silnika diesel HDI umożliwia od 1998 roku zmniejszenie o 60% emisji cząstek, od 40 do 50% - innych substancji zanieczyszczających i o 20% - gazów cieplarnianych. Silnik ten będzie od 2000 wyposażony w filtr cząsteczek stałych zastosowany w modelu 607. Filtr cząsteczek stałych, będący znaczącą innowacją techniczną, wyposaża od tej pory większość modeli. Obecnie ponad 1,8 miliona Peugeotów wyposażonych w filtr cząsteczek przemierza drogi całego świata.

W 2000 roku 206 WRC powtarza wyczyny 205 zdobywając tytuł rajdowego mistrza świata. W trakcie swojej kariery wygra 25 rajdów i – mając za kierowcę Marcusa Groenholma – zachowa tytuł przez dwa kolejne lata.

W 2001 roku Peugeot przedstawia model 307 w wersji hatchback w innowacyjnej, podwyższonej architekturze, będącej źródłem elastyczności i wygody.

307 SW inauguruje kolejny rok prezentując koncepcję dającą niespotykane dotąd korzyści, które wzbogacają podwyższoną architekturę o modułową strukturę i duży dostęp światła przy zachowaniu przyjemności jazdy.

W 2004 roku Peugeot przekracza próg dwóch milionów sprzedanych samochodów i wprowadza na rynek Peugeot 407 eleganckiego sedana, którego cechuje śmiała, sportowa, dynamiczna sylwetka.

Przyjęcie w 2005 roku nowej numeracji z dwoma zerami w środku dla niektórych modeli poszerzających gamę – dzięki wylansowaniu Peugeot 1007, samochodu „łatwego”:, wyposażonego w dwoje przesuwnych drzwi.

Od 2006 roku, 207 zamykająca serię „siódemek” zainicjowaną przez Peugeota 607, stopniowo wzbogaca się o wersje kombi, CC, RC, SW i SW Outdoor.

Symbol międzynarodowego rozwoju Marki, sześciomilionowy Peugeot 206 opuścił fabrykę Wuhan w Chinach w kwietniu 2007 roku. Historia tego modelu trwa nadal.

Wprowadzony na rynek w 2007 Peugeot 308 rozpoczyna serię „ósemek”. Podobnie, jak w przypadku Peugeot 207, wyposażony jest w silniki będące owocem współpracy między grupą PSA Citroën a BMW Group, takie jak THP (Turbo High Pressure), o pojemności 1,6 l 16v 110 kW i 128 kW oraz Vti (Variable Valle lift and Timing Injection), 1,6 l 16 v 88 kW.

W 2007 roku, Peugeot wprowadza na rynek model 4007, pierwszy SUV Marki (Sport Utility Vehicule).



W 2007 roku, Peugeot 908 HDi FAP staje na starcie mistrzostw w Le Mans Series, znacząc tym samym powrót Peugeot do wysokiej klasy sportów samochodowych. Uczestniczy w wyścigu 24 godziny w Le Mans 2007, kończy wyścig na drugiej pozycji w mniej niż pół roku po pierwszym teście. Wygrywa też mistrzostwa LMS kierowców i producentów.

Rok 2008 rozpoczęła prezentacja nowych gam lekkich samochodów dostawczych, Partnera i Bippera. Jeśli dodać do nich Boxera i Experta – oferta samochodów użytkowych stanie się największą w historii. Na wiosnę tego roku, Peugeot ponawia ofertę samochodu rodzinnego – Peugeot 308 SW.

2008 to rok nowych wyzwań dla Peugeot Sport: główny cel to zwycięstwo w wyścigu 24 w Le Mans. Trzy 908 Hdi FAP staną na linii startu. Sezon zresztą wspaniale się zaczął dla Peugeot, jest on bowiem liderem mistrzostw LMS zdobywając kolejno trzy zwycięstwa w Barcelonie, Monza i Spa.

Ilustracją wykorzystywania technologii sportowej w samochodach seryjnych jest zaprezentowanie w 2008 roku przez Peugeot Sport pierwszego hybrydowego HDI FAP, zastosowanego, jako nowość technologiczna, w prototypie sportowym.

W kwietniu 2008 roku Peugeot zapowiada produkcję concept-caru marzeń, modelu 308 RC Z, czerpiącego z tradycji wersji coupé, które wzmocniły Markę, oferującego niezwykle oryginalny, ekskluzywny styl.

Peugeot, marka w ruchu
50 milionów wyprodukowanych egzemplarzy obrazuje siłę, jaką Peugeot czerpie ze swojej historii. Historii, w trakciektórej na przełomie dwóch stuleci Marka stawiła czoła licznym wyzwaniom technicznym, sportowym, handlowym.

To także historia, która nabierała z czasem tempa. Milionowy Peugeot wyprodukowany został w 1952 roku, dziesięciomilionowy – 1976; wraz z nieprawdopodobnym rozwojem Peugeot, bieg zdarzeń nabrał na tyle tempa, że dwudziestomilionowy egzemplarz opuścił linię produkcyjną w 1988 roku, a czterdziestomilionowy niecałe 6 lat temu.

materiały: Peugeot Polska

Ostatnie artykuły