Filmy
  • Moto-pasje
  • 105 lat Renault w Polsce - cz 1. (1906 - 1918)

105 lat Renault w Polsce - cz 1. (1906 - 1918)

Renault powstało we Francji 1898 r. Zaledwie osiem lat później utworzone zostało pierwsze oficjalne przedstawicielstwo firmy w Polsce, które mieściło się wówczas na parterze budynku, w którym działalność prowadził zakład budowy powozów konnych. Pierwsze samochody z Billancourt pojawiły się w naszym kraju w kwietniu 1906 r. czyli na 85 lat przed powstaniem Renault Polska. Od tej chwili mija właśnie 105 lat. Choć pierwszy importer samochodów Renault stawiał raczej na inne marki, to właśnie francuska firma zdobyła uznanie klientów i przetrwała na rynku do dziś.

Samochody marki Renault są obecne na polskich drogach od lat. Zyskały popularność i uznanie wśród tysięcy polskich kierowców. Są cenione za wygodę, osiągi i bezpieczeństwo. Każdy z nas codziennie widzi na ulicy samochody ze znakiem srebrnego rombu i przechodzi koło salonu z charakterystycznymi żółtymi flagami. Wydaje się, że Renault jest tu od zawsze. Starsi pamiętają opływowe sylwetki modelu Dauphine i kanciaste ósemki na szarych ulicach peerelowskich miast. Nieco młodsi do dziś wspominają futurystyczne nadwozie Renault Fuego i flagowy model Renault 25. najmłodsi kojarzą francuską firmę z fascynującymi Clio Williams, Megane Maxi czy też z Robertem Kubicą.

Firma Renault powstała w 1898 r. Początkowo nosiła nazwę Renault Freres (Bracia Renault). Pierwszy warsztat Fernanda, Loiusa oraz Marcela Renault mieścił się w niewielkiej szopie na rodzinnej parceli w Billancourt-sur-Seine nieopodal Paryża. 24 grudnia 1889 r. pierwszy pojazd o nazwie Voiturette Type A, po przejażdżce paryską rue Lepic trafił do klienta. Firma została oficjalnie zarejstrowana w lutym 1899 r. Pierwsze pojazdyRenault były napędzane jedno i dwucylindrowymi silnikami De Dion - Bouton.

W roku 1900 Renault zadebiutowało na Salonie de l'Automobile w Paryżu. Pierwsza własna jednostka o pojemności 3,75 l i mocy 25 KM powstała w 1902 r., a jej konstruktorem był Louis Renault, który później 29 czerwca 1902 zwyciężył w międzynarodowym wyścigu Paryż - Wiedeń. Entuzjastyczna wzmianka o sukcesie braci Renault w tej prestiżowej imprezie pojawiła się także w polskiej prasie. Notatka na łamach wydawanego w Warszawie czasopisma Start to pierwszy, udokumentowany ślad Renault w Polsce.

Choć trudno mówić o motoryzacyjnym boomie, jaki miał miejsce we Francji czy Wielkiej Brytanii, samochód był bowiem luksusem dostępnym dla wąskiego grona wybrańców, na początku XX wieku słowo automobil robiło oszałamiającą karierę w zamożnych kręgach polskiego społeczeństwa. Największe zainteresowanie pojazdy mechaniczne wzbudzały w Warszawie, ówczesnej stolicy zaboru rosyjskiego. Od 1896 r. powstawały pierwsze przedstawicielstwa importujące samochody. Były to firmy z rodzimym kapitałem lub kompanie handlowe zakładane przez obcokrajowców.

Tak było w przypadku francuskiej firmy automobilowej Auto-Garage-Gallert et Perraudin z siedzibą w Warszawie, na parterze kamienicy przy ul. Leszno 25. Budynek należał do Jozefa Chrystiana Rentla, producenta powozów, furgonów i platform towarowych oraz zamkniętych karetek pocztowych. J. Ch. Rentel był przez 30 lat starszym (prezesem) Zgromadzenia Cechu Siodlarzy m. Warszawy, zrzeszającego producentów siodeł, akcesoriów jeździeckich i uprzęży oraz powozów konnych. Jego syn Kazimierz Adolf Rentel (1865-1919) był absolwentem politechniki w Berlinie i Paryżu. To właśnie we Francji Rentel junior zafascynował się pojazdami mechanicznymi. Jego francuscy koledzy Gallert i Perraudin po przyjeździe do Warszawy szybko zorientowali się, że przyszłość należy do pojazdów mechanicznych i założyli wspomnianą wyżej firmę Auto-Garage. Na skutek zatargów i nieporozumień z firmy odszedł jeden ze wspólników, monsieur Gallert. Przez kilka lat Perraudin już samodzielnie kontynuował działalność handlową przy ulicy Leszno 25.

Na początku XX w. w ofercie firmy noszącej nazwę Międzynarodowa Agentura były już samochody marki Charon, Mors, Sizare-Naudin oraz De Dietrich. Perraudin posiadał także koncesję na wyłączną sprzedaż opon Michelin & Cie na terenie Warszawy. Na życzenie klientów sprowadzał łodzie motorowe oraz motocykle słynnej belgijskiej marki F.N (Fabrique Nationale). Perraudin oferował swoim klientom także usługi serwisowe i garaż. W kwietniu 1906 r. Międzynarodowa Agentura oficjalnie rozpoczęła sprzedaż samochodów marki Renault. Nie można wykluczyć, że pojedyncze pojazdy tej marki nie pojawiały się już wcześniej na polskich drogach, jednak to właśnie Perraudin stał się pierwszym dealerem marki nie tylko w Warszawie, lecz także na pozostałych ziemiach polskich. Pierwsze polskie reklamy, gdzie pojawia się nazwa Renault opublikowano 14 i 21 kwietnia 1906 roku na łamach warszawskiego tygodnika Start.

Jak łatwo zauważyć Perraudin starał sie raczej wypromować markę Mors produkującą samochody specjalnie budowane do dróg tutejszych oraz Sizare-Naudin o najprostszej i najpraktyczniejszej konstrukcji nie wymagającej obsługi mechanika. Do dziś nie przetrwała żadna z nich, zaś Renault powoli zdobywało popularność i uznanie polskich nabywców. Szacuje się, że w ciągu kilku lat działalności pierwszy przedstawiciel sprzedał co najmniej kilkanaście nowych samochodów marki Renault. Nie zachowała sie dokumentacja, można jednak przypuszczać, że były to samochody Renault typu AI, CF, DQ i ET (lata 1906-1914) oraz AZ , BZ, CB, DG produkowane w latach 1909-1914. Na posesji wynajmowanej przez Perraudina u Rentla zorganizowano serwis - czyli pierwsze ASO Renault w Polsce. Około 1910 r. lub niedługo później Perraudin wycofał się ze sprzedaży samochodów. Przy ul. Leszno 25 przez kilka lat działała spółka Komecki & Perraudin - profesjonalny, wyposażony w nowoczesne obrabiarki warsztat naprawy pojazdów mechanicznych. Uznawano go za jeden z wiodących garaże, jednak nie był już związany z konkretną marką.

Budynek, w którym mieścił się pierwszy salon Renault w naszym kraju miał niezwykle burzliwe dzieje. W trakcie hitlerowskiej okupacji mieściło się tam przedsiębiorstwo przewozowe z warsztatami taboru konnego. W 1944 r. zabudowania uległy poważnym uszkodzeniom. Po wojnie odbudowano je. W opracowaniach historycznych występują pod nazwą kamienicy Jakobsonów pod adresem Al. Solidarności 105.

Kolejnym importerem Renault w Polsce był inżynier S. Rotmil z Warszawy. O jego firmie wiemy niewiele. Zachowało się jedynie kilka niezwykle lakonicznych reklam, publikowanych na łamach warszawskiej prasy. Według znawcy początków motoryzacji w Polsce, Aleksandra Rostockiego, jeszcze przed 1914 rokiem nieznana nam bliżej ilość samochodów marki Renault została zakupiona przez powstające w tym czasie warszawskie korporacje taksówkowe. Dodajmy, że w owym czasie taksówki Renault kursowały już na ulicach Paryża, Londynu, Nowego Jorku oraz Buenos Aires. Można przyjąć, że w chwili wybuchu Pierwszej Wojny Światowej, latem 1914 r. po polskich drogach jeździło już kilkadziesiąt samochodów Renault. Pierwszy rozdział w dziejach firmy z Billancourt zakończył się już podczas wojny. Krwawe zmagania Ententy z państwami centralnymi oznaczały zahamowanie indywidualnej motoryzacji nie tylko w Warszawie, ale także na ziemiach polskich. Wiele samochodów uległo rekwizycji przez oddziały rosyjskie i niemieckie.

Źródło: Renault Polska

Ostatnie artykuły