Filmy

25 lat silników wysokoprężnych VW

25 lat temu Volkswagen rozpoczął seryjną produkcję samochodu osobowego wyposażonego w silnik Diesla. Legendarna już dziś jednostka napędowa o pojemności 1,5 l i mocy 50 KM zamontowana została w modelu VW Golf. Mimo, iż niektórzy sceptycy z pewnymi oporami podążali wówczas za nowym trendem, silnik wysokoprężny stał się prawdziwym wyznacznikiem kierunku rozwoju napędu.

Dzisiaj wysokoprężna jednostka napędowa w samochodach osobowych znajduje się na najlepszej drodze ku temu, aby po osiągnięciu progów 10, 20 i 30% udziału w niemieckim rynku przekroczyć także próg 40%. Być może już niedługo połowa jeżdżących po drogach samochodów osobowych będzie wyposażona w silnik diesla.

Zainicjowana kryzysem paliwowym w latach siedemdziesiątych i motywowana przez pierwsze przepisy dotyczące emisji szkodliwych substancji w spalinach, które w tym czasie silnik diesla spełniał z dużo większą łatwością niż silnik benzynowy, rozpoczęła się droga jednostki wysokoprężnej ku sukcesom. Na jej początku trzeba było zmagać się nie tylko z wynikającym z pojemności skokowej upośledzeniem mocy, lecz także z wysokim poziomem hałasu pracującego silnika.

Silnik diesla o pojemności 1,5 litra spełniał wprawdzie bez problemu ówczesne wymagania stawiane jednostkom napędowym - pozwalał bowiem na przyspieszenie Golfa I od 0 do 100 km/h w czasie 18 sekund i na jazdę z prędkością 140 km/h, jednak dalszy rozwój jednostek wysokoprężnych wymagał natychmiastowego zwiększenia mocy. Przyspieszyło to wprowadzenie doładowania na początku lat 80-tych. Już w 1982 roku na rynku pojawił się silnik z turbodoładowaniem (TD), osiągający moc 70 KM przy pojemności skokowej 1,6 litra.

Na początku lat 90-tych Volkswagen wraz z marką Audi zdecydował się na kolejny, bardzo istotny krok – przejście na wtrysk bezpośredni. W 1991 roku pojawił się pierwszy czterocylindrowy silnik TDI. Skrót TD został uzupełniony literą „I” – „Injection – Direct” (wtrysk bezpośredni). Mimo początkowych problemów z poziomem hałasu panowało przekonanie, że tylko wtrysk bezpośredni jest w stanie pomóc w wykorzystaniu rezerw tkwiących w silniku diesla. Wprowadzenie tego rozwiązania pozwoliło na ponad piętnastoprocentowe oszczędności w zużyciu paliwa, w porównaniu z silnikami TD. Dało to jednostkom TDI, z ujarzmioną już głośnością pracy, znaczną przewagę nad konkurencją.

Kolejny etap rozwoju doprowadził do zastosowania turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek. Dzięki niej poprawiono elastyczność czterocylindrowego silnika TDI i podniesiono moc, wprowadzonych już w międzyczasie silników o pojemności 1,9 litra, z początkowych 90 KM do 110 KM. Dla uwidocznienia tego etapu rozwoju w logo TDI litera „I” otrzymała czerwony kolor.

Kolejna innowacja wprowadzona przez Volkswagena to wtrysk wysokociśnieniowy. Wiedząc, że jakość spalania zależy bezpośrednio od wysokości ciśnienia wtrysku, Volkswagen opracował układ pompowtryskiwaczy zapewniających ciśnienie ponad 2000 bar. Możliwe stało się również zdefiniowanie dawki wtrysku wstępnego, która pozwoliła uzyskać efekt łagodnego spalania. Dwie czerwone litery „DI” w logo pozwalają rozpoznać model, w którym zastosowano pompowtryskiwacze.

Ukoronowaniem procesu rozwoju silników wysokoprężnych są trzy czerwone litery zdobiące tył produkowanych seryjnie samochodów. Dzięki chłodnicy powietrza doładowującego o wysokiej wydajności i zoptymalizowanemu wtryskowi silnik czterocylindrowy o pojemności 1,9 litra osiąga od połowy roku 2000 w swojej najsilniejszej wersji moc 150 KM.

25-tą rocznicę wprowadzenia silników wysokoprężnych do samochodów osobowych Volkswagen uczcił prezentując nowoczesną jednostkę napędową przeznaczoną dla segmentu samochodów luksusowych i terenowych. Pierwszy dziesięciocylindrowy silnik TDI to najmocniejsza na świecie wysokoprężna jednostka napędowa o mocy 230 kW (313 KM). Łączy ona w sobie ideę lekkiej konstrukcji z niezwykłą mocą i dynamiką odzwierciedloną m.in.
w wysokim momencie obrotowym wynoszącym 750 Nm.
Ponieważ jednostka o tak dużej mocy wymaga odpowiedniego przeniesienia napędu Volkswagen opracował dla niej nową generację przekładni i napędu na cztery koła.

Szybka ewolucja silników wysokoprężnych przyczyniła się również do rozwoju jednostek benzynowych, w których wykorzystywane są m.in. takie rozwiązania jak wtrysk bezpośredni, czy turbodoładowanie.

źródło: Volkswagen

Ostatnie artykuły