Filmy

40 lat Mitsubishi

W październiku 2013 r. zaczynają się obchody niezwykłej rocznicy w historii Mitsubishi Motors Corporation (MMC. Firma świętować będzie 40 lat nieprzerwanej obecności na kluczowym strategicznie rynku europejskim – od oficjalnej prezentacji na Londyńskim Salonie Samochodowym w 1974 po debiut pionierskiego modelu Outlander PHEV pod koniec 2013 roku…

Globalna ekspansja Mitsubishi
Mimo, iż nieliczne pojazdy marki Mitsubishi można było spotkać na drogach kliku europejskich państw (Hiszpania, od 1956, oraz Grecja, od 1963), decyzja o oficjalnym eksporcie produktów firmy na rynek europejski została podjęta w wyniku porozumienia zawartego w lutym 1970 roku między Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) oraz Chrysler Corporation, na mocy którego MHI wydzieliło istniejący już dział samochodowy i połączyło siły z firmą Chrysler, tworząc Mitsubishi Motors Corporation.

W maju 1971 roku podpisano kolejną umowę między Mitsubishi Motors Corporation oraz Chrysler International S.A., która umożliwiała dystrybucję pojazdów marki Mitsubishi poprzez globalną sieć sprzedaży Chrysler International. Porozumienie nie obejmowało terytorium Japonii, USA oraz Kanady. Z własnej inicjatywy we wrześniu 1971 roku firma MMC otrzymała status spółki joint venture, w której MHI i Chrysler Corporation posiadały odpowiednio 85 i 15% udziałów.

Salon Samochodowy w Londynie (1974)
Jednak postanowienia umowy znacznie ograniczały liczbę pojazdów Mitsubishi Motors sprzedawanych w Europie (łącznie 4861 sztuk w latach 1971-1975). W tym samym okresie wyniki sprzedaży japońskich samochodów na rynkach europejskich poszybowały w górę, od 16 458 sztuk w roku 1965 do 126 275 egzemplarzy w 1970 i 528 486 sztuk w 1975. Wreszcie, w 1974 roku MMC i Chrysler International doszły do porozumienia w sprawie rozwoju działań marketingowo-sprzedażowych MMC na terenie Europy.

Od tej chwili prawa dystrybucyjne przyznawane były niezależnym spółkom, najpierw w Belgii i Luksemburgu (sierpień 1974), a kilka tygodni później w Holandii oraz Wielkiej Brytanii, czyli w kraju, gdzie Mitsubishi Motors oficjalnie zadebiutowało na europejskim rynku podczas londyńskiego salonu w październiku 1974 roku.

Podczas imprezy zaprezentowano modele Lancer i Galant, które – po późniejszym udanym debiucie na salonie brukselskim i amsterdamskim – zostały w 1975 roku wprowadzone do sprzedaży na czterech wymienionych powyżej rynkach. Reszta Europy miała wkrótce stanąć otworem przed japońską marką za sprawą otwarcia rynku (np. Niemcy w 1977 roku) lub na mocy postanowień o ograniczonej sprzedaży (np. Francja w 1978 roku). A gdy w sierpniu 1982 roku umowa z firmą Chrysler International dobiegła końca, MMC posiadało już pierwsze biuro w Rotterdamie, założone w 1977 roku, które później przekształcono w firmę Mitsubishi Motors Europe B.V., która po dziś dzień ma siedzibę w Holandii.

Zakres działań w Europie
Przez 40 lat Mitsubishi Motors zanotowało w Europie znaczny wzrost sprzedaży*: od skromnej liczby detalicznej w 1975 roku na terenie 4 państw do wyniku uzyskanego w ubiegłym roku finansowym (92 411 egzemplarzy na 34 rynkach, z wyłączeniem Rosji, Ukrainy i Kazachstanu). Trzy największe rynki zbytu firmy MME to:
– Niemcy: 22 138 sztuk
– Wielka Brytania: 12 349 sztuk
– Norwegia: 5697 sztuk…

*bez modeli użytkowych serii Canter

Jednak najwyższy wynik 80 000 sztuk uzyskano na rynku rosyjskim, gdzie firma MMC oraz jej lokalny partner byli obecni jako jeden z nielicznych koncernów zachodnich już od sierpnia 1991 roku. Naturalną konsekwencją ogromnego sukcesu rynkowego stało się wydzielenie firmy z Mitsubishi Motors Europe i utworzenie niezależnego regionu sprzedaży w kwietniu 2007 roku. Od 2009 roku rynek rosyjski obsługuje spółka joint-venture utworzona przez Mitsubishi Corporation oraz Rolf Group, do których w 2012 roku dołączyła firma Mitsubishi Motors Corporation, tworząc nowy podmiot MMC Rus.

Przez 40 lat MMC prowadził również w Europie produkcję. Najpierw na zachodzie kontynentu (fabryka NedCar, w latach 1995-2012), a następnie w Rosji (jako PCMA Rus, spółka joint-venture z koncernem PSA Peugeot Citroën, uruchomienie produkcji w kwietniu 2010 roku). Prace projektowe (1989-2009) oraz rozwojowo-badawcze (od 1989) to kolejny przykład działań MMC w Europie.

Poza głównym nurtem
Mimo zawiłości związanych z wieloletnią obecnością na rynku, które ilustruje oś czasu poniżej, firma Mitsubishi Motors pozostała niesztampowym graczem, zyskując reputację oryginalnej japońskiej marki oferującej emocjonujące, bezpieczne, wydajne i niezawodne pojazdy, ze szczególnie mocną ofertą w segmencie crossoverów (Outlander, ASX), SUV-ów (Pajero*) oraz półciężarówek (L200)…

Reputację firmy w Europie zbudowano również na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych takich, jak układ bezpośredniego wtrysku paliwa (od 1995), współczesna rodzina silników Clean Diesel, funkcjonalny napęd elektryczny (model i-MiEV, od 2010), rozwiązania ograniczające masę (architektura Global Small, od 2012), napęd na cztery koła (Dynamic 4, od 1987 oraz S-AWC od 2008), itd.

Rozwiązania te były pierwotnie testowane w sportach motorowych, dzięki czemu firma odnosiła spektakularne sukcesy (dwunastokrotny triumf modelu Pajero* w Rajdzie Dakar oraz pięć mistrzowskich tytułów WRC dla modelu Mitsubishi Lancer Evolution – 4 dla kierowcy i 1 dla producenta).

*Montero (Hiszpania) / Shogun (Wielka Brytania)

Rynek odniesienia
Dziś, przy bardziej optymistycznych prognozach na rok podatkowy 2013 oraz sprzedaży wynoszącej ponad 100 tys. sztuk na 34 europejskich rynkach (z wyłączeniem Rosji), firma Mitsubishi Motors Europe oczekuje na kolejny etap rozwoju, jako koordynator działań MMC w Europie.

Stary Kontynent pozostaje najtrudniejszym rynkiem zbytu, bowiem zamieszkują tu najbardziej wymagający klienci, obowiązują najbardziej rygorystyczne przepisy (dotyczące bezpieczeństwa, poziomu emisji, itd.) oraz działają najprężniejsi konkurenci, którzy wyjątkowo wysoko podnoszą poprzeczkę. Europa to prawdziwy rynek odniesienia dla każdego gracza, który chce liczyć się w skali globalnej.

Mając to na uwadze firma MMC będzie tam nadal budować swój wizerunek oryginalnej, niesztampowej marki, wykorzystując jeden ze swych największych atutów – przewagę technologiczną – aby zademonstrować swe możliwości i skupić się na rentowności oraz reputacji, a nie tylko słupkach sprzedaży…

Wyraźnym tego przykładem mogą być rewolucyjne pojazdy takie, jak debiutujący wkrótce hybrydowy crossover elektryczny typu plug-in, czyli Outlander PHEV, oraz jego kolejni, równie innowacyjni bracia.

Najistotniejsze daty w europejskiej historii Mitsubishi
1956: Sprzedaż pierwszych pojazdów marki Mitsubishi w Europie (Hiszpania, a następnie Grecja, 1963)
1970: Na mocy umowy między Mitsubishi Heavy Industries Co. oraz Chrysler Corporation powstaje Mitsubishi Motors Corporation (MMC)
1974: MMC otrzymuje zgodę firmy Chrysler na europejską sprzedaż pojazdów pod nazwą własną: sierpień: pierwsza umowa dystrybucyjna (Belgia i Luxemburg), a następnie Holandia i Wielka Brytania.
październik: pierwsza europejska prezentacja w halach Earls Court podczas Salonu Samochodowego w Londynie
1975: Uruchomienie sprzedaży w trzech wymienionych powyżej krajach (modele Lancer i Galant)
1977: Pierwsze biuro (Rotterdam):
Pierwszy triumf w europejskich rajdach (Lancer – zwycięstwo w swojej klasie podczas Rajdu Tysiąca Jezior)
1982: Koniec umowy dystrybucyjnej z firmą Chrysler International S.A.
1985: Przeniesienie biura do Frankfurtu
1989: Otwarcie europejskiego centrum rozwojowo-badawczego pod Frankfurtem
1991: Wejście na rynek rosyjski
1993: Otwarcie Europejskiej Centrali Sprzedaży i Marketingu (MMSE) pod Amsterdamem
1995: Debiut modelu Carisma, pierwszego pojazdu MMC zaprojektowanego z myślą o rynku europejskim (płyta dzielona z Volvo – produkcja w zakładach NedCar)
2001: Firma Mitsubishi Motors przejmuje 100% udziałów w zakładach produkcyjnych NedCar
2004: Debiut Mitsubishi Colt przeznaczonego wyłącznie na rynek europejski (płyta dzielona z DaimlerChrysler – produkcja w zakładach NedCar)Colt otrzymuje Złotą Kierownicę (niem. Das Goldene Lenkrad) tygodnika "Bild am Sonntag" (Axel Springer AG).
2005: Nawiązanie współpracy z koncernem PSA Peugeot Citroën (Peugeot 4007 oraz Citroën C-Crosser oparte na konstrukcji II generacji modelu Outlander)
2007: Rynek rosyjski zostaje osobnym regionem sprzedaży niezależnym od Mitsubishi Motors Europe
2009: Restrukturyzacja firmy Mitsubishi Motors Europe
2010: Rusza produkcja w rosyjskich zakładach w Kałudze, spółce joint venture utworzonej przez PCMA Rus oraz PSA (odpowiednio 70% i 30% udziałów)* Europejski debiut modelu i-MiEV, całkowicie elektrycznego pojazdu miejskiego
2012: Sprzedaż zakładów NedCar firmie VDL Groep B.V. za symboliczne 1 euro (z gwarancją utrzymania poziomu zatrudnienia) MMC przejmuje 9% udziałów swego rosyjskiego dystrybutora (późniejsza zmiana nazwy na MMC Rus, od maja 2013 roku)
2013: Hybrydowy, elektryczny crossover Outlander PHEV debiutuje na pierwszym europejskim rynku. Firma Mitsubishi Motors Europe przenosi się do nowej siedziby głównej pod Maastricht
2014: Po przerwie spowodowanej kryzysem w Europie znów przewiduje się zysk (rok podatkowy 2013).

*Produkcję modelu Mitsubishi (Outlander) uruchomiono we wrześniu 2010 roku, wraz z modelem Peugeot 4007 oraz Citroën C-Crosser

Ostatnie artykuły