Filmy
  • Moto-pasje
  • 110 lat historii Renault - lata 70. i 80.

110 lat historii Renault - lata 70. i 80.

Lata osiemdziesiąte były dla Renault nie tylko okresem premier kolejnych innowacyjnych modeli, ale też czasem trudnych decyzji dotyczących restrukturyzacji firmy. Upór i zdecydowanie w działaniu przynosiły wymierne efekty zarówno w postaci jakości produktów, jak również sukcesów sportowych.

Lata 70. - produkcja i ekspansja
W 1975 r. stanowisko prezesa Renault objął Bernard Vernier-Palliez. Renault przekształciło się wówczas w grupę przemysłową złożoną z pierwotnej firmy zajmującej się produkcją samochodów (RNUR) oraz szeregu filii działających w zróżnicowanych branżach. Łącznie Grupa zatrudniała ponad 220 tysięcy pracowników. Produkcja osiągnęła 1,3 mln samochodów osobowych, blisko 100 tysięcy pojazdów przemysłowych, około 60 tysięcy ciężarówek Saviem-Berliet, 14 tysięcy ciągników oraz ponad 100 tysięcy pojazdów specjalnych.


Renault 9

Vernier-Palliez kontynuował dotychczasową politykę dywersyfikacji, skupił się też na zawieraniu partnerstw przemysłowych w zakresie montażu i dystrybucji pojazdów. Realizując ekspansję geograficzną partnerstwa takie nawiązano w Portugalii, Turcji oraz na mniejszą skalę w Tajlandii i na Filipinach. Pod koniec lat siedemdziesiątych podpisano dwie ważne umowy - komercyjną i handlową: z American Motors Corporation dotyczącą samochodów osobowych oraz z Mack w sprawie pojazdów ciężkich. Nawiązano współpracę z DeLorean na dostawę skrzyń biegów i silników V6 Renault. Powstawały także spółki joint-venture, m.in. Cybotech oraz Renix Electronique.

Zdając sobie sprawę z wpływu wyników sportowych na prestiż i postrzeganie firmy, w 1975 roku Renault stworzyło dział Renault Sport. Dwa lata później pierwszy bolid Renault pojawił się w najbardziej wymagającym sporcie samochodowym - Formule 1. Charakterystyczne dla bolidu RS01 było posiadanie turbodoładowanego silnika. W 1979 roku w wyścigu o Grand Prix Francji, Renault z turbodoładowaniem jako pierwsze przekroczyło linię mety. Było to pierwsze zwycięstwo samochodu z turbodoładowanym silnikiem w F1.


Renault 11

Do roku 1980 Renault stało się największą europejską firmą w branży motoryzacyjnej, produkującą rocznie 2 miliony pojazdów (łącznie z samochodami ciężarowymi) i eksportującą ponad połowę produkcji. Pomimo wzrostu sprzedaży, zyski jednak malały. Zakładanie kolejnych spółek i działania związane z dywersyfikacją wymagały pokaźnych nakładów, a te (finansowane kredytami) poważnie obciążały rachunki Renault.

Lata 80. - nowy prezes, nowe cele
W 1981 roku fotel prezesa Renault objął Bernard Hanon, twórca modelu R5. W związku z rosnącym zadłużeniem ogłoszono Cele Bernarda Hanona dla Renault: jeden nowy samochód, jedna modernizacja zakładu i jeden nowy rynek co roku.


Renault Espace

Innowacyjne modele
Już w 1982 r. zaprezentowano bardzo udany model - Renault 9, który otrzymał tytuł Samochodu Roku. Kolejnym był Renault 11 z 1983 roku. W następnym roku przedstawiono trzy modele: limuzynę Renault 25 z innowacyjnymi rozwiązaniami, model Super-Cinq oraz model Espace - śmiały, przestronny i funkcjonalny rodzinny minivan z obrotowymi fotelami, który wyprzedził swoją epokę i otworzył zupełnie nowy segment rynku. W odpowiedzi na kryzys naftowy opracowano także eksperymentalny pojazd Vesta, zużywający zaledwie 3 litry paliwa na 100 km.

Zmiany ratunkiem na deficyt
W 1984 r. firma odnotowała największy deficyt w historii, wynoszący 12,5 miliarda franków (3 miliardy euro). Rok później Georges Besse objął stanowisko prezesa Renault. Rząd francuski dał nowemu prezesowi wolną rękę w zakresie działań zmierzających do uzdrowienia sytuacji w Renault. Besse dokonywał restrukturyzacji. Rozrzutna polityka dywersyfikacji została powstrzymana, a na sprzedaż wystawiono wszystko co nadmiernie obciążało budżet firmy (np. luksusowy budynek firmy przy Polach Elizejskich, Renault Mexico, udziały Renault w Renix i Volvo Car Corporation). Reformy nie ominęły także redukcji zatrudnienia, które w ciągu dwóch lat zmniejszono zatrudnienie o ponad 20 tysięcy. Konsekwentna polityka sprawiła, że do końca 1986 roku Renault udało się zmniejszyć deficyt o połowę. 17 listopada 1986 roku Georges Besse zginął w zamachu terrorystycznym.


Renault 21

Nowym szefem Renault został Raymond-Haim Levy, który konsekwentnie realizował politykę swojego poprzednika; redukował zatrudnienie, zmniejszał produkcję oraz wprowadzał specjalizację sieci dealerskiej. Przebudował także system produkcji, stosując model dostaw just-in-time, zmodernizował zakłady produkcyjne Renault, wprowadzając roboty i technologie informatyczne. W 1987 roku Renault zamknęło rok finansowy kwotą 3,7 miliarda franków zysku (dwa lata później wzrósł on do 9 miliardów franków).

W tym czasie na rynek wszedł także model Renault 21, który w dwulitrowej, turbodoładowanej wersji proponował innowacyjne rozwiązanie: komputer pokładowy, sterujący wszystkimi parametrami pracy silnika. Jednocześnie firma kontynuowała prace nad pojazdem ekonomicznym. Również w 1987 roku skonstruowany został prototyp Vesta 2, który w tym samym roku, jadąc ze średnią prędkością 100 km/h spalił na trasie z Paryża do Bordeaux zaledwie 1,94 l/100 km.


Renault 25

Raymond-Haim Levy był bezkompromisowy w kwestii jakości produktów Renault. Mimo opóźnienia premiery rynkowej, zaprezentowane w 1989 roku Renault 19 cieszyło się wielkim powodzeniem w Hiszpanii, Niemczech i we Francji. Debiutujące na rynku dwa lata później Renault Clio także okazało się wielkim sukcesem: samochód zdobył prestiżową nagrodę Car of the Year. Z tym okresem rozwoju Renault kojarzą się dwa często powtarzane określenia: Samochody z polotem oraz Totalna jakość.


Renault Concept Car Laguna

To również lata kontynuacji sukcesów sportowych. Na początku lat osiemdziesiątych w ekipie Renault sławę zdobywał Alain Prost, jedna z największych postaci w historii sportu samochodowego. W latach 1981-1983 wygrał 9 wyścigów Grand Prix w F1 dla Renault. W rajdach za kierownicą Renault Alpine i R5 Turbo doskonale radził sobie Jean Ragnotti. W 1985 roku Renault wycofało się z rywalizacji w F1, by wrócić na tory wyścigowe cztery lata później jako producent silników dla brytyjskiego Williamsa. Wówczas ze względu na wprowadzony zakaz używania silników z turbodoładowaniem Renault zaproponowało doskonałą jednostkę V10. Po dwóch zdobytych Grand Prix, zespół uplasował się na drugim miejscu w Mistrzostwach Świata Konstruktorów. Ten sam wynik powtórzono w 1991 roku, ale niezwykła seria zwycięstw i tytułów dla Renault miała się dopiero rozpocząć.

W 1991 r. Renault zapoczątkowało działalność w Polsce. Rozpoczęła się budowa sieci autoryzowanych stacji sprzedaży i serwisu. Na polski rynek wprowadzony został model Clio I - auto, które zastąpiło Renault 5 i zostało uznane za Samochód Roku 1992 w naszym kraju. Kolejnym modelem, który zadebiutował na polskim rynku był Safrane -następca R25.


Prototyp Renault Vesta


materiały: Renault Polska

Ostatnie artykuły