Filmy

Obchody 100-lecia Alfy Romeo

Z okazji stulecia marki Alfy Romeo, Mediolan podczas czterodniowych obchodów jubileuszu w dniach 24-27 czerwca 2010, złoży hołd tej historycznej marce samochodowej. W wydarzenie to zaangażowały się władze miasta Mediolan, Targi Mediolańskie (la Fiera Milano),słynny tor wyścigowy Monza oraz Muzeum Historyczne Alfy Romeo. Bogaty program opracował i zrealizuje RIAR (Registro Italiano Alfa Romeo - Włoski Rejestr Aut Alfa Romeo) i MAC Group (partner Fiat Group Automobiles), który sprawdził się już w projektach propagujących historyczne znaczenie włoskiego dziedzictwa narodowego pod patronatem Alfa Romeo.

To niezwykłe spotkanie odbędzie się z udziałem bardzo licznej publiczności pasjonującej się motoryzacją, jak również miłośników Alfy Romeo Alfisti - pochodzących z całego świata, kolekcjonerów, członków klubów lub po prostu właścicieli obecnie produkowanych modeli. W obchodach udział weźmie również około 3000 samochodów Alfa Romeo, które przyjadą z 45 krajów.

Kalendarz imprez
24. czerwca - w dniu, w którym 100 lat temu założona została Alfa Romeo, przewidziane są uroczystości poprzedzające wydarzenia weekendowe. W czwartkowy poranek, w widowiskowej oprawie Palazzo Marino, historycznej siedzibie zarządu mediolańskiego firmy odbędzie się konferencja prasowa poświęcona kalendarzowi obchodów, natomiast po południu tor Monza zostanie otwarty w godzinach od 13-18. W dniach 24 i 25 czerwca Muzeum Historii Alfa Romeo w Arese, dokona niecodziennego otwarcia - od godz. 9 rano do północy w trakcie zwiedzania, będzie można z bliska zapoznać się z dziesiątkami modeli Alfa Romeo. Od 24 do 27 czerwca, na niektórych najpiękniejszych i najważniejszych placach Mediolanu obok najnowszej Alfa Romeo Giulietta wystawione zostaną historyczne modele samochodów Alfa. Także Poczta Włoska zaznaczy swoją obecność na uroczystościach, prezentując na swoim stanowisku ekskluzywny filatelistyczny stempel pocztowy powstały ad hoc dla uczczenia obchodów stulecia powstania marki Alfa Romeo. Specjalną rolę w kalendarzu obchodów odgrywać będzie międzynarodowy i przygotowany z wielkim rozmachem zjazd miłośników marki Alfa Romeo, który zaplanowany został na sobotę 26 i niedzielę 27 czerwca. Będą to tysiące zgłoszonych załóg, które wezmą udział w wielkiej paradzie wzdłuż centralnych ulic Mediolanu, która odbędzie się w godzinach popołudniowych w dniu 26 czerwca. Spotkanie wszystkich samochodów ustalono na Targach Mediolańskich (Fiera Milano), gdzie będzie można także obejrzeć wystawę historyczną Targi Mediolańskie i Alfa Romeo: fragmenty całości. Stąd, samochody Alfa Romeo zgłoszone do udziału w paradzie ruszą w kolumnie do centrum Mediolanu, by dotrzeć do miejsca przeznaczenia, którym jest Castello Sforzesco, gdzie samochody o najważniejszym znaczeniu dla stuletniej historii marki Alfa Romeo będą przejeżdżać na specjalnie do tego celu przygotowanym wybiegu. Parę godzin przed defiladą, przed bramą południową Mediolańskich Targów odbędzie się ceremonia przekazania i ustawienia rzeźby podarowanej przez RIAR (Stowarzyszenie, które zrzesza ponad 1500 właścicieli historycznych samochodów marki Alfa Romeo) oraz przez licznych miłośników Alfy na całym świecie. Dzieło, inspirowane słynnym modelem Alfa Romeo 1900 Disco Volante, opracowane zostało przez Centro Stile Alfa Romeo we współpracy z artystą Agostino Bonalumi. Pierwszy dzień międzynarodowego zjazdu zakończy się wieczorem w miejscu wokół parku Sempione, gdzie w lokalach położonych w centrum Mediolanu można będzie zjeść kolację z przyjaciółmi oraz obejrzeć sugestywny pirotechniczny pokaz, jeszcze bardziej emocjonujący będzie, filmowany z helikoptera.

Rekordowa parada, przewidziana na niedzielny poranek 27 czerwca: wszystkie zgłoszone załogi utworzą długi sznur samochodów Alfa Romeo, oznakowanych flagą ze znakiem węża na dachu, a następnie przejadą wzdłuż wewnętrznego pasa ruchu na mediolańskiej obwodnicy. Będzie to symboliczny ukłon ze strony Alfy Romeo dla miasta, któremu marka zawdzięcza swe pochodzenie. Wszyscy miłośnicy będą mogli uwieńczyć to fascynujące doświadczenie zwiedzając wystawę 100x100 Alfa - przewidzianą w programie Parku Wystaw w Novegro, w okresie od 19 do 27 czerwca. Wystawione zostaną setki samochodów, które model po modelu przejadą niejako przez historię Alfa Romeo, demonstrując zdobycze i sukcesy marki, odniesione przez cały wiek istnienia firmy: nie tylko pojedyncze egzemplarze w chwale osiągnięć i triumfów, ale także wiele aut seryjnych, które tworzyły jej zbiorowy wizerunek przewożąc całe pokolenia Włochów. Wystawę zorganizował Mediolański Klub Samochodów Minionej Epoki, we współpracy z Włoskim Historycznym Automotoclub oraz z Alfa BlueTeam.

Historia Alfy Romeo
Na świadectwie urodzin Alfy Romeo widnieje data: Mediolan, 24 czerwca 1910 roku. Wówczas to niektórzy przedsiębiorcy i biznesmeni przejęli działalność włoskiej spółki samochodowej Darracq, filii francuskiej firmy posiadającej zakłady na peryferiach miasta Portello i założyli Anonima Lombarda Fabbrica Automobili. Symbol nowej spółki podkreśla związek z miastem Mediolan (czerwony krzyż sztandaru miejskiego i wąż Viscontich). Pierwszym, tak ozdobionym samochodem był model 24 HP, w którym na uwagę zasługiwał układ mechaniczny, osiągi oraz komfort jazdy, czyli te cechy, które staną się synonimem marki Alfa Romeo.

Wybuch I wojny światowej - oznaczał ograniczone zasoby finansowe i postawił zakład w trudnej sytuacji. Został on 2 grudnia przejęty przez neapolitańskiego przedsiębiorcę, inżyniera Nicola Romeo, który zmienił jego nazwę na Alfa-Romeo. Zakład w Portello produkował na potrzeby wojska: zespoły silnikowo-sprężarkowe, amunicję, silniki do samolotów, a od roku 1917 także środki transportu kolejowego. Po zakończeniu działań wojennych zakład wznowił produkcję samochodów.

Lata trzydzieste - stanowią okres, w którym nabiera kształtu legenda Alfa Romeo. Rzeczywiście niezawodność silników jest poza wszelką dyskusją, a odwaga i brawura kierowców takich, jak Antonio Ascari, Gastone Brilli Peri, Giuseppe Campari, Enzo Ferrari, Tazio Nuvolari, Achille Varzi są na ustach wszystkich. To oni odnoszą legendarne zwycięstwa sportowe: Mille Miglia (niepokonany rekord 11 zwycięstw), 24 godziny w Le Mans (4 kolejne edycje), Targa Florio, niezliczone międzynarodowe Grand Prix. Cenne doświadczenia odniesione w czasie wyścigów są przenoszone także do produkcji seryjnej.

Światowy kryzys gospodarczy - rozpoczęty upadkiem giełdy Wall Street w roku 1929 hamuje ekspansję Alfy, która to w 1933 r., przechodzi pod kontrolę Iri, l'Istituto per la Ricostruzione Industriale (Instytut Odbudowy Przemysłu). Na dyrektora generalnego powołany zostaje Ugo Gobbato, który zasadniczą rolę odgrywa w dziedzinie racjonalizacji i reorganizacji produkcji, skupiając się na silnikach lotniczych, samochodach dostawczych, turystycznych i wyścigowych. W tym samym roku firma opuszcza wyścigi samochodowe a swoje 8C2300B powierza stajni Ferrari. I to ze świetnymi wynikami, bowiem w roku 1934 samochody z Wężem w godle wygrywają najwięcej wyścigów, a w roku 1936 działalność sportowa spycha na drugi plan produkcję seryjną. Ponadto produkcja dla przemysłu lotniczego osiąga prawie 80 proc. wielkości rocznej sprzedaży i aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na zamówienia także z zagranicy, pod koniec dziesięciolecia powstaje nowy zakład w Pomigliano d'Arco (k.Neapolu).

Wybuch II wojny światowej - wniwecz obraca ambitne plany firmy. Tak, jak większość przemysłu włoskiego Alfa zmuszona jest ponownie przekształcić produkcję na potrzeby wojenne, a jej zakłady zostają zbombardowane przez Aliantów. W kwietniu 1945 roku firma wznawia pracę. Nie ma jednak hal i komponentów do produkcji silników lotniczych, autobusów, czy tym bardziej samochodów. W ten to właśnie sposób w Portello, 8000 pracowników produkuje kuchnie elektryczne, metalowe meble, futryny i żaluzje, czyli te przedmioty, których potrzebują odbudowujące się Włochy.

Okres powojenny - od 1946 r. w fabryce następuje powrót do przedwojennej produkcji samochodowej modelu 6C 2500. Na tory wracają modele 158 uratowane z gruzów. Później powstają nowe wersje, Freccia d'oro i Villa d'Este. W roku 1950 rodzi się 1900, pierwszy model Alfy z samonośnym nadwoziem, zaprojektowany przez Orazio Satta Puliga, natomiast w Portello zainaugurowana zostaje pierwsza linia montażowa. Mnożą się w tym czasie sportowe triumfy.

W roku 1954 - powstaje Giulietta Sprint, która staje się wraz ze Spider (1955) i Berlina (1955) autem o kapitalnym znaczeniu nie tylko w historii samej Alfy. Ustanawia bowiem nowe parametry - jest pierwszym autem seryjnie produkowanym z silnikiem wykonanym z aluminium z dwoma wałkami rozrządu. Ponadto jako symbol drogi wyjścia Włoch z mrocznego wojennego okresu umacnia firmę z Portello na pozycji wielkiego producenta.

Lata 60. - rozpoczynają się pod znakiem sukcesu modelu Giulia (1962) rozwijającego w innych wymiarach filozofię poprzedniego modelu Giulietta. Ta produkcja wymusza na firmie Alfa Romeo rozbudowę firmy. Tak powstaje nowy zakład usytuowany u bram Mediolanu, w Arese. Kontynuowana jest działalność sportowa, to okres rozkwitu Firmy: samochody sprzedawane są na całym świecie i w takim właśnie kontekście umacnia się związek marki Alfa Romeo ze Stanami Zjednoczonymi, do dzisiaj szczególnie silny. Wkrótce siedziba w Portello staje się niewystarczająca, zbudowany zostaje na powierzchni ponad dwa i pół miliona metrów kwadratowych zakład w Arese, do którego stopniowo przenoszona zostaje produkcja, natomiast w Balocco (Vercelli) powstaje tor wyścigowy do testowania prototypów. W obliczu znacznego wzrostu zapotrzebowania na samochody, Alfa Romeo realizuje jeszcze jeden kompleks w Pomigliano d’Arco (Neapol). Wmurowanie pierwszego kamienia ma miejsce 29 kwietnia 1968 roku. Konstrukcja i projekt nowego samochodu powierzone zostają inżynierowi o nazwisku Rudolf Hruska: w roku 1971 rodzi się Alfasud - samochód o strukturze kompaktowej, wersja podstawowa tej gamy wyposażona w bardzo wyrafinowane rozwiązania mechaniczne.

W 1972 r. w Arese uruchomiona zostanie produkcja modelu Alfetta, sportowej limuzyny z wyrafinowaną mechaniką, lidera w swoim segmencie przez lata: Alfetta GT (1974), Nuova Giulietta (1977) są produkcyjnym fundamentem lombardzkiego zakładu. W tym czasie Alfie Romeo przyznane zostają dwa tytuły światowe: w roku 1975 zdobyte dla 33 TT 12 (Mistrzostwa Marek Samochodowych) i w roku 1977 dla 33 SC 12 (Mistrzostwa Prototypów).

W roku 1983 - powstaje się Alfa 33, zastępczyni Alfasud, na miejsce nadzwyczajnej Alfetta wchodzi Alfa 90 (1984) i na początku 75 rocznicy istnienia Firmy zostaje zademonstrowana Alfa 75 (1985), ostatni samochód z rodziny Alfetta.

Lata 90.
Rok 1992 to początek modelu 155, odnoszącego nieprawdopodobne zwycięstwa w wyścigach. W roku 1994 zaprezentowana zostaje 145, następczyni 33, a w następnym roku pojawiają się na rynku sportowe GTV i Spider. W 1997 roku lansowana jest 156 - sportowa limuzyna - owoc nowych poszukiwań technicznych, które stawiają ją na szczycie swojej klasy. Samochód odnosi wielki sukces rynkowy - staje się Samochodem Roku 1998, a także na międzynarodowych torach, zdobywa liczne tytuły w kategorii Turismo. W roku 1998 166 wchodzi na miejsce 164, w roku 2000 147 - zastępuje 145.

Lata 2000 - ....
W roku 2003 zaprezentowana zostaje GT, coupé cztero-miejscowe o eleganckiej linii. W 2005 r. 159 wchodzi na miejsce 156, ze zmienionym stylem i gabarytami, napędem i konfiguracją karoserii: w tym samym roku debiutuje coupé Brera, a w roku 2006 wylansowany zostaje nowy Spider. W 2006 r. Alfa Romeo wprowadza na rynek model 8C Competizione, coupé o wysokich osiągach i wyrafinowanym designie, dzięki którym auto stanowi kwintesencję klasyki. W roku 2008 przy jej boku debiutuje 8C Spider, który utrzymuje takie same charakterystyki mechaniczne i osiągi jak coupé. W tym samym roku wylansowana zostaje także Alfa Romeo MiTo, kompaktowy samochód o profilu sportowym, przeznaczony dla młodszych odbiorców oraz dla tych, którzy cenią niepowtarzalność i performance.

Teraz nadchodzi kolej na najnowszą Giuliettę, która wkracza na rynek z ambitnym przesłaniem wylansowania marki w jednym z najważniejszych segmentów w Europie. W roku obchodów stulecia, nazwa samochodu stanowi hołd złożony legendzie motoryzacji i samej Alfie Romeo: Giulietta jest modelem, który w latach pięćdziesiątych był przedmiotem marzeń kierowców na całym świecie a dzięki połączeniu komfortu, wysokiego poziomu wykonania z doskonałością techniczną sprawił, że po raz pierwszy dla wielu marzenie posiadania Alfa Romeo stało się możliwe. Dzisiaj w Centro Stile Alfa Romeo zrodziła się nowa Giulietta, 5-drzwiowy hatchback, z wyrazistą linią Alfa Romeo, mogącą świetnie poradzić sobie na wymagających trasach, a na co dzień pozwalająca docenić zalety wygodnego wnętrza i komfortu. Zasługa w tym nowej architektury Compact, która dzięki wyrafinowanym rozwiązaniom wybranym dla zawieszeń, aktywnemu układowi kierowniczemu dual pinion, zastosowaniu szlachetnych materiałów oraz przyjętym technologiom produkcyjnym pozwala Giuliettcie osiągnąć najwyższe poziomy doskonałości zarówno pod względem komfortu w kabinie, dynamiki jazdy oraz wymogów bezpieczeństwa, aktywnego i pasywnego.

Źródło: Fiat Auto Poland

Ostatnie artykuły