Filmy
  • Moto-pasje
  • Samochody Mazdy, które zmieniły motoryzację

Samochody Mazdy, które zmieniły motoryzację

W 1960 r. z taśmy montażowej zjechał pierwszy samochód osobowy Mazda, maleńki R360. Produkcja samochodów osobowych w Mazdzie pozostała przez kilka kolejnych lat niewielka, ale firma wciąż produkowała małe samochody dostawcze, niezbędne podczas budowlanego boomu. Z czasem firma konstruowała dobrze przemyślane samochody, które dawały ludziom więcej, niż oczekiwali. Kilka z tych modeli zdołało zmienić branżę motoryzacyjną.

Mazda 110S Cosmo Sport - samochód popularny w latach sześćdziesiątych, jeden z najpiękniejszych sportowych modeli w historii Mazdy. Wyposażona w silnik z dwoma wirującymi tłokami, pierwszy w seryjnie produkowanym samochodzie. W tym czasie również zbudowano silnik rotacyjny do samochodu osobowego, który był trwały i niezawodny, a w codziennym użytkowaniu osiągał nawet do 7 .000 obr./ min. W 1968 r. Mazda wystawiła model Cosmo Sport w rajdzie Marathon de la Route, trudnym, trwającym 84 h wyścigu na niemieckim torze Nürburgring, gdzie zajął on czwarte miejsce. Cosmo Sport zmienił opinie o silnikach rotacyjnych, jego wyjątkowe rozwiązania stały się bazą dla kolejnych sportowych modeli Mazdy.

Mazda RX-7 - pojawił się na ulicach dziesięć lat później, był pojazdem, którego zadaniem było wyróżniać się za wszelką cenę. Charakteryzował go własny styl i ekspresja. Koncepcja tego samochodu była bardzo elastyczna - przez 30 następnych lat model RX-7 był oferowany z cztero- lub pięcioprzełożeniową skrzynią manualną lub z automatyczną skrzynią biegów, jako kabriolet, czteromiejscowe coupe, w wersji z trzema lub dwoma wirującymi tłokami z turbodoładowaniem oraz w większej liczbie edycji specjalnych niż jakakolwiek inna Mazda wcześniej lub później. Samochód zaliczał się do grupy najlepiej prowadzących się pojazdów sportowych tamtych czasów, był jednak paliwożerny. Szybko zdobył renomę w sportach motorowych, wygrywając mistrzostwa GTU podczas 24h wyścigu Daytona w 1979 r., mistrzostwa British Touring Car w 1980 i 24 h wyścig Spa rok później, pokonując grupę mocnych BMW. Mazda sprzedała ponad 1,8 mln egzemplarzy modelu RX-7, dzięki czemu był to najpopularniejszy w historii samochód sportowy z silnikiem Wankla.

Yuppie roadster dla każdego - był to pojazd charakterystyczny dla lat osiemdziesiątych, jego premiera odbyła się podczas Salonu Samochodowego w Chicago w 1989 r. Wyposażony był w otwarty dach, nie był pojazdem praktycznym. Jego cena była osiągalna dla człowieka młodego. Samochód miał otwierane reflektory ukryte w niewielkim i ładnym nadwoziu, był lekki i szybki. Jego wnętrze było przytulne i klasyczne. Przez następne 20 lat niemal każdy producent samochodów próbował go naśladować.

Mazda6 - wyznaczyła standard na nowe tysiąclecie.Pod koniec lat dziewięćdziesiątych powstały podwaliny koncepcji Zoom-Zoom . Aby zrealizować tę koncepcję opracowano nowe modele, z których w 2002 r. jako pierwsza zadebiutowała Mazda6. Charakteryzowała się agresywnymi reflektorami i tylnymi światłami oraz wyrazistym przodem, co sprawiło, że wyglądała bardziej sportowo niż konkurenci. Dysponowała nowymi silnikami benzynowymi MZR o dużej mocy. To pojazd przestronny, dostępny w trzech wersjach nadwozia, w umiarkowanej cenie.

Źródło: Mazda Motor Poland

Ostatnie artykuły