Filmy

Nagrody i rekordy Mazdy

Od 1955 r. Mazda zdobyła łącznie 1131 nagród, przy czym ponad połowę (655) w ostatnich ośmiu latach - czyli od czasu wprowadzenia w 2002 r. aktualnej gamy modeli Zoom-Zoom. Od 2002 r. ponad jedna trzecia tych nagród (249) to pierwsze lub drugie miejsce w konkursach na samochód roku, organizowanych na całym świecie.

Długa historia nagradzania Mazdy rozpoczyna się od momentu wprowadzenia na rynek w 1971 r. silnika z wirującym tłokiem w modelu RX-2, który w 1972 r. zwyciężył w konkursie na samochód roku zarówno w Japonii, jak i w USA. Ten silnik był też zdobywcą kilku prestiżowych nagród technologicznych np. nagrody Mainichi w kategoriiPrzemysłowy rozwój technologii. Sukces ten kontynuował model RX 7, który zdobył Grand Prix w konkursie na Samochód Roku w 1978 r., uzyskał tytuł najlepszego samochodu sportowego w USA w 1979 r. i wygrał konkurs na Samochód Dekady w Japonii w 1980 r.

W 2003 r. w sportowym coupe RX-8 Mazda wprowadziła na rynek silnik rotacyjny nowej generacji pod nazwą RENESIS. Mazda wyprodukowała również oszczędniejszy silnik rotacyjny, spełniający wymagania normy emisji spalin Euro IV. W tym samym roku model RX-8 z silnikiem RENESIS, zwyciężył w konkursie na międzynarodowy silnik roku w 3 kategoriach: Najlepszy nowy silnik, Silnik roku oraz Najlepszy silnik o pojemności skokowej 2,5 - 3,0 l.

Mazda była też pionierem w segmencie samochodów małych, obecna Mazda2 w segmencie B wygrała pierwszy w historii konkurs na Światowy samochód roku, zorganizowany w 2008 r. W 1980 r. pierwszy nowoczesny kompakt Mazdy, model 323 z napędem na przednie koła, zajął pierwsze miejsce w Europejskim konkursie na samochód roku oraz został okrzyknięty samochodem roku w Japonii, Australii i Nowej Zelandii w 1981 r. Następnie, uzyskał nagrodę dla Najlepszego samochodu importowanego w USA w 1983 r.

Następca tego modelu, Mazda3 pierwszej generacji, zdobyła 99 nagród w ciągu 7 lat (2003-2010). Kilka z nich pojawiło się w 2003 r, były to m.in. drugie miejsce w europejskiej edycji konkursu na Samochód roku oraz tytuł Samochodu roku w: Danii, Czechach, Turcji i Japonii (RJC Best 6). W 2004 r. model ten zdobył tytuł Samochodu roku w dziewięciu krajach oraz został uhonorowany kilkoma nagrodami specjalnymi, np. dla Najlepszego hatchbacka w Hongkongu. Ostatnią nagrodę pojazd zdobył w 2009 r., był to tytuł Samochodu roku w Tajlandii - przyznany pierwszej generacji pojazdu po faceliftingu. Druga generacja modelu Mazda3 zdobyła dotychczas 23 nagrody.

Mazda zdobyła również wiele ważnych nagród w dziedzinie ochrony środowiska. W USA, w 2008 r. obecna wersja roadstera Mazda MX-5 otrzymała tytuł Najbardziej wydajnego samochodu dwumiejscowego, nadawany przez Agencję Ochrony Środowiska (EPA), a Mazda Tribute Hybrid znalazła się wśród pięciu finalistów konkursu na Ekologiczny samochód roku. Rok później pierwsza generacja modelu Mazda6 (wersja po faceliftingu) została uhonorowana przez Stowarzyszenie Ekologicznego Transportu tytułem Najlepszego dużego samochodu rodzinnego.

Druga generacja modelu Mazda6 wygrała w konkursie na Najbardziej ekologiczny samochód benzynowy w zorganizowanym przez Holenderski Królewski Klub Samochodowy w 2008 r. teście ECOTEST. System start/stop, przyczyniający się do ograniczenia zużycia paliwa, od czasu swojej premiery w 2009 r. zdobył 6 nagród, w tym JSAE.
Do roadstera MX-5 i modeli Mazdy z silnikami rotacyjnymi należą najważniejsze rekordy firmy. Mazda MX-5, obchodząca w tym roku swoje dwudziestolecie w Europie, wpisana została do Księgi Rekordów Guinnessa jako najczęściej sprzedawany sportowy, dwumiejscowy kabriolet w historii.

W 1991 r. Mazda zapisała się w księgach rekordów jako pierwszy (i dotychczas jedyny) producent samochodów, który wygrał 24h wyścig Le Mans samochodem z silnikiem rotacyjnym, modelem Mazda 787B i jest też jedynym japońskim producentem samochodów w historii, który wygrał ten trudny wyścig. Mazda RX-7, to najczęściej sprzedawany samochód sportowy z silnikiem rotacyjnym w historii, dzięki sprzedaży ponad 1,8 mln aut. W 2004 r. Mazda RX-8 ustanowiła 40. międzynarodowy rekord organizacji FIA w kategorii prędkości i wytrzymałości na torze testowym w Papenburgu w Niemczech, kontynuując długoletnią tradycję udowadniania sportowego charakteru i trwałości koncepcyjnych samochodów Mazdy napędzanych na torze silnikiem z wirującym tłokiem.

Żródło: Mazda Motor Poland





Ostatnie artykuły