Filmy

Poznajemy Maxity

Wiosną tego roku Renault Trucks zaprezentowało na rynku swój nowy pojazd. Gama ciężarówek francuskiego koncernu wzbogaciła się o mały samochód dystrybucyjny, mieszczący się w kategorii ładowności pomiędzy dostawczym Masterem, a nieco większym Mascottem.

Przeznaczeniem Maxity są aglomeracje miejskie z ciasnymi uliczkami i o dużym natężeniu ruchu. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: całkowicie płaski przód, krótki zwis przedni (silnik umieszczony na przedniej osi w kabinie) pozwala na zawracanie (najdłuższą wersją auta) w promieniu poniżej 7 m. Duże powierzchnie przeszklone sprawiają, że widoczność jest wzorowa. Wsiadania i wysiadanie z pojazdu również nie nastręcza trudności. Cechą wyróżniającą Maxity, jako pojazdu dystrybucyjnego jest niewielka kabina (dla trzech osób). To co wydawałoby się wadą w ciężarówce długodystansowej, w Maxity jest zaletą. Krótka kabina wagonowa, przesunięta maksymalnie do przodu, pozwala na zamontowanie dużej zabudowy. Przy małych wymiarach zewnętrznych pojazdu uzyskano dużą powierzchnię ładunkową. W zależności od rozstawu osi (2500, 2900, 3400 mm), maksymalne długości zabudów wynoszą odpowiednio: 3476, 4136 i 4961 mm.

Ze względu na różne zastosowania, Maxity występuje w kilku wersjach. Jak już wcześniej wspomnieliśmy dostępne są trzy rozstawy osi. Konstrukcja pojazdu pozwala na znaczne obciążenie ramy, przy DMC 2,8, 3,5 i 4,5 t wynosi ono odpowiednio: 1,3, 1,5-1,8 i 1,7-2,7 t. W samochodach 3,5- i 4,5-tonowych, oprócz pojedynczych kabin, oferowane są także kabiny podwójne czterodrzwiowe, mieszczące 6 osób.
O różnym przeznaczeniu Maxity decyduje także dostępność, w ofercie Renault Trucks, trzech jednostek napędowych i dwóch rodzajów skrzyń biegów. Klient może wybrać dwa typy silników: 2,5 l Dxi ( 110 i 130 KM) i 3 l Dxi (150 KM). Skrzynie 5-biegowe są montowane do wszystkich wersji pojazdu, zaś skrzynie 6-biegowe występują w konfiguracji z silnikami 130- i 150-konnymi. Jednostki napędowe są produkcji Nissana.
Zawieszenie Maxity zostało dostosowane do wymagań pojazdu ciężarowego. Dopuszczalny nacisk przedniej osi wynosi 1750 kg , a dla wersji 2,8 i 3,2 t DMC – 1650 kg. Dla poprawy komfortu jazdy z przodu zastosowano niezależne zawieszenie kół przednich i przedni stabilizator poprzeczny o dużej średnicy (26 mm).
Tylne zawieszenie to resory piórowe, które przy wersjach 3,5 i 4,5 t zostały wzmocnione oraz dołożono do nich dodatkowy amortyzator.
Układ hamulcowy stanowią hydraulicznie sterowane pełne hamulce tarczowe z układem ABS nowej generacji (TEVES), Easy Hill Start (opcja) i układem EBS (standard w wersji 4,5-tonowej).

Maxity to bliźniaczy pojazd z Nissanem Cabstarem. Renault ma jednak trochę inne wykonanie. Na zewnątrz zamontowano charakterystyczną osłonę chłodnicy z logo Renault, wewnątrz zmiany dotyczą całości tapicerki i elementów znajdujących się na desce rozdzielczej. W efekcie kabina stała się trochę bardziej przestronna. Najważniejsza różnica polega jednak na tym, że Maxity zostało wyposażone w boczne wzmocnienia drzwi. Podniesienie standardu wykonania jest zgodne z ideologią francuskiego koncernu, który dużą uwagę przywiązuje do komfortu jazdy i wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

(MB)

Ostatnie artykuły