Filmy

Kto buduje polskie autostrady

Noc poprzedzająca otwarcie kieleckich targów nie zwiastowała dobrej pogody. Los jednak okazał się łaskawy dla wystawców i zwiedzających. Godzinę przed rozpoczęciem imprezy przestało padać i zanosiło się na trochę lepszą, niż w dniu poprzednim pogodę. Ale cóż, błoto (lub alternatywnie kurz) deszcz i wiatr – to chyba warunki, jakie na budowie występują dość często. Maszynom budowlanym z pewnością zła pogoda nie zaszkodziła, co najwyżej wystawcy chętniej zapraszali zmarzniętych gości targowych na mały rozgrzewający poczęstunek.

Targi AUTOSTRADA charakteryzują się niezwykle dynamicznym rozwojem. Ubiegłoroczna impreza wystawiennicza zgromadziła 650 wystawców z 24 krajów. Tegoroczna edycja targów, jak mówią organizatorzy, była rekordowa. Już na miesiąc przed rozpoczęciem imprezy nie było wolnych powierzchni wystawowych. AUTOSTRADA-POLSKA przerosła edycję ubiegłoroczną o 26 %, zajmując 23 tys. m2 powierzchni. Prezentowało się na niej 389 stoisk, w tym 51 zagranicznych. Najwięcej obcokrajowców pochodziło z Niemiec, Włoch, Czech i Francji. W tym roku wystawiało się na niej także 119 nowych wystawców. Targom AUTOSTRADA-POLSKA towarzyszyły organizowane już po raz dziewiąty - Międzynarodowe Targi Maszyn Budowlanych i Pojazdów Specjalistycznych MASZBUD. W porównaniu do poprzedniej edycji targi powiększyły się o 73 %, zajmując powierzchnię 4074 m2.
Na targach zaprezentowały się największe firmy i korporacje z branży budownictwa drogowego, inżynierii ruchu oraz bezpieczeństwa drogowego. Wśród eksponatów nie brakowało samochodów budowlanych, ciężkich maszyn, sprzętu budowlanego, materiałów i surowców do budowy dróg oraz elementów infrastruktury związanej z ich eksploatacją.
Z prowadzeniem budów ściśle związany jest transport ciężki. Przewóz materiałów, maszyn budowlanych oraz specjalistyczne urządzenia na podwoziach samochodów to najważniejsze zadania, do jakich wykorzystywane są pojazdy ciężarowe. Tradycyjnie już, swoje wyroby pokazały liczące się na rynku firmy ciężarówkowe. Przypomnijmy, że w ostatnim czasie niemal wszyscy producenci wprowadzili ulepszenia w swoich modelach. MAN TGA i TGM, Mercedes Actros i Axor, Volvo FH i FM, Scania R i P, DAF XF i CF, Renault Kerax i Lander czy Iveco Trakker to najcięższe pojazdy zachodnich koncernów, które na trwałe wpisały się w krajobraz naszych budów.
MAN-STAR TRUCKS zaprezentował wywrotkę na podwoziu TGA 41.440 8x8 BB z silnikiem Euro 4 i napędem na wszystkie koła oraz zabudową tylnozsypową typu Halfpipe firmy Meiller. Jest to najnowsze rozwiązanie branżowe dla ciężkich pojazdów generacji Trucknology®.
Oprócz pojazdów z zachodniej Europy, nadal silną ofertę rynkową stanowią ciężarówki państw tzw. dawnego bloku wschodniego. Do nich należą m.in. czeska TATRA oraz rosyjski Kamaz. Przedstawiciele tych firm mówią o nich, że są niezastąpione w najtrudniejszym terenie, są tanie i nie wymagają skomplikowanych narzędzi do ich obsługi. TATRA w zeszłym roku wprowadziła do produkcji pojazd z silnikiem Euro 4. Model TERRNo1 wyposażony w 8-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik T3D-928, zaopatrzony w układ katalitycznej redukcji spalin (SCR) dozujący płyn AdBlue oraz konwerter katalityczny NOx. Zbiornik na AdBlue znajduje się obok zbiornika paliwa i ma poj. 80 l.
Po raz pierwszy w Kielcach mogliśmy zobaczyć nowe Krazy. Pojazdy te owiane legendą, że są „nie do zdarcia” na nowo będą próbowały podbić serca polskich przewoźników. Oferta przedstawiona przez firmę AUTOKRAZ POLSKA obejmuje trzy- i czteroosiowe podwozia lub wywrotki o ładowności od 13 do 27 t. Pojemność skrzyni ładunkowej tych olbrzymów wynosi od 12 do 20 m3.
Podobnie, jak na odbywających się niedawno w Monachium targach Bauma, większa część ekspozycji była poświęcona maszynom budowlanym. Kolejny już raz w Kielcach zaprezentowały się firmy: Volvo Maszyny Budowlane, Atlas Poland (przedstawiciel firmy TEREX), GEMA2000 (DOOSAN DAEWOO), GRAUSCH i GRAUSCH, HSW-Trading, Komatsu, Atlas Copco, Bax Baumaschinen Polska (CASE), Bergerat Monnoyeur (CATERPILAR) oraz spółka BUMAR (koparki XCG, minikoparki YUCHAI, spycharki SHANTUI). Warto wspomnieć, że Bumar posiada w swojej ofercie bogaty asortyment maszyn i urządzeń tzw. małej mechanizacji budownictwa: frezarki i urządzenia pneumatyczne (Von Arx), agregaty prądotwórcze, motopompy, piły tarczowe, odśnieżarki, silniki spalinowe (KAMA KIPOR) oraz zagęszczarki i stopy wibracyjne (DELKO).
Targi są również dobrą okazją do tego, żeby zaprezentować wyroby producentów zabudów i naczep wywrotek. Spotkaliśmy tu m.in. firmy: Wielton, Lux-Truck (Fliegl), Feber, Primbox, KH-Kipper, Skibicki Technika Transportowa, a także firmy zagraniczne lub ich przedstawicielstwa: MBJ Service – wyłączny przedstawiciel FX Meiller Kipper w Polsce, Gervasi Polska i Molcik Polska.
Uzupełnieniem oferty były naczepy niskopodwoziowe służące do transportów specjalnych oraz maszyn i urządzeń budowlanych. Wieloosiowe pojazdy, także z możliwością rozciągania lub rozsuwania pokładów, były prezentowane na stoiskach Nooteboom Trailers (przedstawicielstwa w Polsce V&S Trucks-Trailers), Faymonville, a także polskich firm Stokota (naczepa S3U.N1-01) i Primbox.
Prezentacje pojazów, maszyn i urządzeń, jak co roku były powiązane z ofertami firm leasingowych. Oprócz tzw. leasingów fabrycznych, kilka czołowych firm przedstawiało własne propozycje finansowania środków transportu. Swoje stoiska na AUTOSTRADZIE miały m.in: VB LEASING, BNP Paribas, Bankowy Fundusz Leasingowy oraz MILLENNIUM LEASING.
Jak mówią organizatorzy – Dodatkowym powodem do zadowolenia jest fakt, iż mimo rosnącego popytu na maszyny i urządzenia budowlane (nawet do takiego stopnia, że ów popyt przewyższa podaż), zainteresowanie targami wciąż rośnie. Targi Kielce są oblegane i mają coraz więcej chętnych. Jest to niewątpliwie dowód na to, że udział w imprezach wystawienniczych w Kielcach, jest nie tylko formą dokonywania transakcji handlowych, lecz także świadczy o prestiżu firmy.

(MB)

Ostatnie artykuły