Filmy
  • Artykuły
  • Stralis - wydanie drugie ulepszone

Stralis - wydanie drugie ulepszone



Druga generacja Stralisów cieszy się w Europie dużym zainteresowaniem ze strony nie tylko dziennikarzy branżowych, lecz przede wszystkim kierowców. Od pewnego czasu włoski koncern stara się udowodnić, że obecnie produkowane pojazdy prezentują nie tylko najwyższy poziom techniki, ale także są wykonane z wysokiej jakości materiałów.



Konwój sześciu prezentacyjnych czarnych Stralisów poruszających się po Polsce powoli kończy bieg. Przypomnijmy, że po marcowej premierze w Rzymie ciężarówki rozpoczęły jazdę po wszystkich europejskich miastach. Pod koniec maja byliśmy uczestnikami polskiej prezentacji. Portal MOTOLeasing.pl został zaproszony na jazdy testowe nowymi Iveco na odcinku Wrocław – Katowice.



W listopadzie ubiegłego roku mieliśmy okazję testować poprzedni model Stralisa, który zachwycił nas odważną stylistyką i przestronnym funkcjonalnym wnętrzem. Pojazd wyposażony w oszczędny 450-konny silnik Euro 5 wydawał się być atrakcyjną propozycją rynkową dla branży transportowej. W zasadzie, możnaby powiedzieć, że nie było się do czego przyczepić, poza jednym... materiały, z których wykonano kokpit oraz elementy deski rozdzielczej nie rokowały nadziei na długowieczność. W tej kwestii zdania użytkowników z włoskimi inżynierami chyba się pokryły. Nowa wersja Stralisa ma już zupełnie inne wykonanie. Od razu dodajmy, że Iveco poszło dużo dalej, poprawa jakości wykończenia pojazdu to zaledwie część zmian w Stralisie 2.



Ze względu na zróżnicowane przeznaczenie ciężarówek, Stralisy oferuje się z jedną z trzech rodzajów kabin. Flagowym modelem koncernu jest pojazd z kabiną Active Space, której rozmiary zostały powiększone o 1,8 m3. Między innymi zwiększyła się długość i wysokość kabiny. W ten sposób uzyskano więcej miejsca na zamontowanie szerszych wygodniejszych leżanek oraz powiększono schowki wewnętrzne. Wymiary górnej leżanki wynoszą obecnie 785 x 1914 mm, a dolnej 746 x 2020 mm. Poprzez powiększenie wysokości kabiny Active Space (o 95 mm) obecnie górną leżankę składa się do pozycji pionowej uzyskując w ten sposób więcej przestrzeni nad głowami użytkowników. Wewnątrz tej leżanki umieszczono składaną aluminiową drabinkę ułatwiającą wejście na górny poziom. Dolna leżanka występuje w wersji jednoczęściowej lub składa się z trzech elementów, w których część środkowa może być przekształcona w stolik.



Nowe Stralisy są wyposażane w nowoczesne jednostki napędowe firmy Cursor. W ofercie znajdują się silniki o pojemności 8, 10 i 13 l i mocach: 310, 330, 360, 420, 450, 500 i 560 KM. Maksymalny moment obrotowy zawiera się w przedziale 1300–2500 Nm.
W silnikach zastosowano turbosprężarki o zmiennej geometrii oraz układ pojedynczych pompowtryskiwaczy o ciśnieniu wtrysku wynoszącym maksymalnie 2000 barów.
W Stralisach montowana jest jedna z trzech skrzyń biegów: najpopularniejsza to mechaniczna przekładnia ZF o 9 lub 16 biegach (z mechanizmem wspomagania zmiany biegów); przekładnia automatyczna Allison oraz w pełni zautomatyzowana 12-biegowa skrzynia ZF EuroTronic, znana wcześniej z samochodów Stralis 1 i Trakker. Zautomatyzowane skrzynie biegów to połączenie komfortu prowadzenia ze zoptymalizowanym zużyciem paliwa. Układ sterowania wybiera odpowiedni w danej sytuacji drogowej bieg, dostosowując prędkość pojazdu do aktualnych obrotów silnika.



Mając w pamięci poprzednią wersję Iveco Stralisa, z zainteresowaniem wyszukiwaliśmy nowości, jakie dzielą oba te pojazdy. Zintegrowane przednie kierunkowaskazy ze światłami dalekosiężnymi, powiększone drzwiczki bocznych schowków, nieco zmieniona stylistyka panelu przedniego to elementy, jakie można dostrzec na pierwszy rzut oka. Wewnątrz zmieniona kolorystyka tapicerek, nowa jakość plastikowych materiałów oraz jeszcze bardziej wygodna i funkcjonalniejsza część wypoczynkowa – to również można było zauważyć, w krótkim czasie po wejściu do kabiny. Czy jednak nowe Stralisy szybko podbiją serca europejskich przewoźników? O tym z pewnością zadecyduje rachunek ekonomiczny, w którym liczy się cena, jakość i dobra obsługa serwisowa.

Iveco Stralis AS440S56 T/P - dane techniczne
Zobacz więcej zdjęć...

(MB)





Ostatnie artykuły