Filmy
  • Artykuły
  • Actros Axor i Atego - uniwersalne Mercedesy

Actros Axor i Atego - uniwersalne Mercedesy



DaimlerChrysler systematycznie odnotowuje wzrost sprzedaży pojazdów użytkowych marki Mercedes-Benz. W ubiegłym roku w Europie sprzedano blisko 90 000 ciężarówek a na koniec sierpnia br. sprzedaż wyniosła, aż 59 200 szt. trucków. Udziały ciężarowych samochodów tego koncernu w Niemczech wynoszą 45,3 proc.

Na dobry wizerunek firmy i popularność tej marki w krajach Europy Zachodniej z pewnością składają się liczne akcje promocyjne koncernu. Do nich m.in. należą cykliczne spotkania i konferencje organizowane dla przedstawicieli branż transportowych.



Truck Pur BIC Event 2007 - pod tą nazwą kryje się jedno z większych przedsięwzięć marketingowych firmy DaimlerChrysler w Niemczech. W połowie września br. przy współpracy z producentami pojazdów i zabudów zorganizowano seminarium połączone z praktycznymi warsztatami. Na 24 hektarach toru testowego ADAC Safety Centre niedaleko Hanoweru zaprezentowano ponad 170 ciężarówek w różnych konfiguracjach.



DaimlerChrysler będąc gospodarzem spotkania zagwarantował, aby wszystkie zabudowy były zaprezentowane na podwoziach pojazdów Mercedes-Benz. Tym samym koncern udowodnił, że nie ma takiego ładunku, którego nie możnaby przewieźć ciężarowym Mercedesem. Actros, Axor, Atego, Unimog, Econic oraz Mitsubishi Fuso Canter - oto głowni bohaterowie tamtych wydarzeń.



Niezależnie od tego, czy chodzi o pojazdy przeznaczone na budowę, czy tylko do transportu materiałów budowlanych po drogach utwardzonych, DaimlerChrysler oferuje ciężarówki wyposażone w różne możliwości napędu oraz dostosowane do przewozu dużych i ciężkich ładunków. Ofertę dla budownictwa otwierał mały Atego 818 wyposażony w ładowarkę Terex-Atlas oraz Axor 1833 z żurawiem załadunkowym Palfinger. Większe możliwości transportowe daje Actros 2544 i cięższy czteroosiowy Actros 4149, na którym zamontowana jest tylnozsypowa wywrotka firmy Meiller.




Do przewozu żywności w zabudowach chłodniczych pokazano m.in. 5 tonowe (DMC Cantery z chłodnią Lamberet oraz Mercedesy: Atego 1224 z przyczepą izotermiczną i Atego 1224 z zabudową chłodniczą Chereau. Firma Schmitz-Cargobull zaprezentowała zabudowę do przewozu produktów głęboko zamrożonych na podwoziu Actrosa 1856 LS.





Nie obyło się też bez bogatej oferty dla transportu długodystansowego. Mogliśmy zobaczyć naczepy dostępne w wielu wersjach: od specjalnych do transportu towarów sypkich, przewozu napojów, poprzez naczepy z możliwością ustawiania jednej lub dwóch warstw europalet, aż do takich, które służą do przewozu towarów wymagających najwyższego bezpieczeństwa. Wybór ciągników siodłowych był równie duży Actros 1841 z naczepą Kögel zaopatrzoną w system SAFEBAX (pneumatyczne poduszki wypełniające przestrzeń ładunkową), Axor 1843 LS z trzyosiową naczepą firmy Schmitz-Cargobull wyposażoną w przesuwne rolety, naczepa cysterna Feldbinder na podwoziu Actrosa 1850 LS.




Ciekawostką tegorocznego Truck Pur okazał się czteroosiowy ciągnik siodłowy Actros SLT z silnikiem OM 502 LA V8. Ze względu na swoją moc (551 KM) i właściwości trakcyjne pojazd ten jest przeznaczony do transportu ładunków ponadnormatywnych o wadze do 250 ton.




Pojazdy służące do przewozu samochodów cechuje obniżone podwozie oraz brak elementów wystających ponad ramę. Do celów tego specjalistycznego transportu kabina Actrosa jest specjalnie obniżana tak, aby jej dach znajdował się nieco niżej niż w pojazdach seryjnych. Klienci mogą wybierać pomiędzy różnymi ciężarówkami: od Atego 823 L z płaską opuszczaną platformą aż do Actrosa 1841 ze specjalnie zaprojektowanym nadwoziem Lohr.



Przy okazji warto wspomnieć o ciągle trwających badaniach w UE nad powiększeniem zestawów długodystansowych. Propozycja koncernu DaimlerChrysler w tym względzie obejmuje konfiguracje: ciągnik naczepa przyczepa o dmc. 60 t i długości maksymalnej do 25,25 m. Zestawy o nazwie EuroCombi składaja się z Mercedesa Actrosa i pojazdów firm Fliegl, Krone lub Kögel.





Ciężarówki przeznaczone dla służb komunalnych muszą sprostać wielu zadaniom. Uniwersalność ich zastosowania sprawia, że podstawowa ofertę musi stanowić kilkanaście modeli ciężarówek w różnych wariantach zabudów. Do grupy tej należą m.in.: zamiatarka uliczna Atego 1318 LKO z nadwoziem firmy Bucher-Schörling, śmieciarka Actros 2532 L z nadwoziem wyprodukowanym przez firmę Haller. Utrzymaniem zimowym zajmuje się Unimog nadwoziem Schmidt przystosowanym do odśnieżania.



Nie sposób wspomnieć, że przy okazji pokazów pojazdów i zabudów zaprezentowano także systemy bezpieczeństwa, w które wyposażone są samochody Mercedes-Benz. Na specjalnych torach z przeszkodami i matach poślizgowych kierowcy fabryczni demonstrowali swoje umiejętności oraz możliwości swoich aut. Oprócz standardowego ABS samochody „z gwiazdą” mają montowane także seryjnie systemy ESP (stabilizacja toru jazdy). Ćwiczenia praktyczne obrazowały jak zachowuje się zestaw w ekstremalnych warunkach prowadzony przez zaawansowaną elektronikę.





Innym udogodnieniem jest system hamowania awaryjnego Active Brake Assist. Układ hamowania awaryjnego jest w stanie zapobiec zderzeniom z poprzedzającym samochodem. Active Brake Assist powstał na bazie systemu radarowego wykorzystywanego przez układ kontroli odległości Telligent, który od lat sprawdza się na europejskich drogach i autostradach. Wykorzystuje on automatyczne hamowanie pojazdu, aby utrzymać bezpieczną odległość pomiędzy dwoma pojazdami. Za pomocą trzech wiązek radarowych z układu kontroli odległości, system wykrywa przeszkody poruszające się przed ciężarówką na tym samym pasie ruchu w odległości 7–150 m Automatyczne uruchamianie hamowania awaryjnego pojazdu następuje w sytuacji, gdy kolizja z samochodem jadącym przed nami jest nieunikniona. W praktyce może nie zawsze uda się uniknąć zderzenia, jednak prawie zawsze można ograniczyć do minimum skutki najechania 40-tonowego kolosa na inny pojazd.

(MB)

Ostatnie artykuły