Filmy
  • Artykuły
  • Massif - komfortowo po bezdrożach

Massif - komfortowo po bezdrożach



Wprowadzając na rynek Massifa (a wcześniej Pandę 4x4 i Sedici 4x4) Włosi są obecni we wszystkich segmentach pojazdów terenowych. Koncern Fiata (do którego należy IVECO) może zaoferować klientowi kompleksowe rozwiązania transportowe począwszy od małych 4-napędowych osobówek, aż po ciężkie pojazdy budowlane np. IVECO Trakker (w skład grupy Fiat wchodzi również Astra – producent wozideł).

IVECO Massif jest lekkim pojazdem terenowym, który służy przede wszystkim do przewozu osób. Samochód w wersji pięciodrzwiowej może pomieścić maksymalnie 7 pasażerów lub 5 osób i ładunek. Oprócz tej wersji występują jeszcze dwie odmiany Massifa z długim rozstawem osi (2768 mm): podwozie z kabiną oraz pick-up. Z krótkim rozstawem osi (2452 mm) jest dostępne tylko trzydrzwiowe kombi. Masy własne pojazdów zawierają się w przedziale od 1950 kg (pick up) do 2140 kg (kombi 5d). Dla wszystkich wersji samochodu dopuszczalna masa całkowita wynosi 3050 kg.


Nowy pojazd włoskiego koncernu już wkrótce pojawi się u polskich dealerów IVECO

Silnik, który napędza lekkie IVECO konstrukcyjnie wywodzi się z modelu Daily. Producent zastosował tu jednak pewne modyfikacje oferując 3 litrowego Diesla w dwóch odmianach mocy. Silniejsza jednostka 3.0 HPT (identyczna jak w Daily) ma maksymalną moc 176 KM przy 3200–3500 obr/min. Drugą opcją jest silnik 3.0 HPI o mocy 146 KM w zakresie 3000–3500 obr/min, jego maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 1400–2800 obr/min.


Pięciodrzwiowa najdłuższa wersja Massiffa

Słabszy 4-cylindrowy 16-zaworowy Diesel został wyposażony w turbosprężarkę i zawór upustowy. Podobnie jak 3.0 HPT, 3.0 HPI również spełnia normę emisji spalin Euro 4, dzięki zastosowaniu recyrkulacji spalin EGR i filtra cząsteczek stałych w układzie wydechowym.


Słabsza 146-konna jednostka napędowa – 3.0 HTI

Wysokie momenty obrotowe obydwu jednostek zapewniają dużą elastyczność silników podczas pokonywania wzniesień, co eliminuje konieczność częstej zmiany biegów.
W Massifie napęd na koła jest przenoszony za pośrednictwem skrzyni biegów ZF6S400 o 6 przełożeniach (najwyższy bieg jest nadbiegiem). 2-biegowa skrzynia rozdzielcza umożliwia wybór przełożeń terenowych i drogowych. Gdy załączymy tryb drogowy, mamy możliwość odłączenia napędu kół przednich. Przy trybie terenowym napęd na wszystkie koła jest stały. Warto wspomnieć, że skrzynia rozdzielcza ma możliwość podłączenia przystawki odbioru mocy, która znacznie zwiększa walory użytkowe pojazdu.


Miskę olejową przed uszkodzeniami chroni solidna blacha

Użyteczność Massifa wzrasta także dzięki temu, że pojazd jest zdolny pokonywać strome wzniesienia. Krótkie zwisy przedni i tylny umożliwiają jazdę w górzystym terenie, gdyż kąt natarcia terenowego IVECO wynosi do 50 stopni, kąt rampowy 24–33 stopni, a kąt zejścia 30–34 stopni.


Stylistyka wnętrza nie budzi zastrzeżeń


Część bagażową wyłożono ryflowaną blachą

Zdarza się, że samochody konstrukcyjnie przystosowane do jazdy off-road często służą innym celom. Moda na tego typu pojazdy niekoniecznie musi identyfikować właściciela Massifa, jako pasjonata survivalu. Ze względu na ciekawą stylistykę nadwozia i wysoką jakość materiałów wykończeniowych, w niedługim czasie Massif może zostać również samochodem rodzinnym (dla ludzi lubiących aktywny wypoczynek) lub stanie się ozdobą miejskich trotuarów.



IVECO Massif - zobacz galerię zdjęć

(MB)



Ostatnie artykuły