Filmy

Viano z Vitorii



W pierwszych dniach grudnia 2008 z linii montażowej zakładu wyjechał 500-tysięczny model Viano najnowszej serii. Czarny Viano 3.0 CDI zostanie wkrótce przekazany dumnemu właścicielowi w holenderskim Utrechcie. Produkcja drugiej generacji vanów Vito i Viano rozpoczęła się tu, w północnej części Hiszpanii, wiosną 2003 r.

Z historią sięgającą 54 lat wstecz, zakład w Vitorii, w hiszpańskim Kraju Basków, należy do najbardziej doświadczonych europejskich fabryk produkujących auta dostawcze. Jest przy tym najbardziej zaawansowanym technologicznie obiektem tego typu, który przeszedł gruntowną modernizację w 2003 roku. Wówczas rozpoczęła seryjna produkcja obecnej serii modelowej Mercedes-Benz Vito i Viano. Fabryka stanowi dziś wzorcowy przykład nowoczesnego zakładu wyspecjalizowanego w montażu samochodów dostawczych i vanów. Ponadto, zatrudniając ponad 3000 pracowników, posiada fundamentalne znaczenie gospodarcze dla regionu.



Około 80 proc. potrzebnych części jest dostarczanych tuż przed montażem, albo nawet w dokładnie takiej kolejności, w jakiej następuje montaż pojazdów. Park Logistyczny (I-Park) sześciu dostawców, umiejscowiony na terenie zakładu, odgrywa tu kluczową rolę. To właśnie tutaj poszczególne podzespoły podlegają wstępnemu montażowi, zanim zostaną przetransportowane bezpośrednio do odpowiedniego stanowiska montażowego znajdującego się nieopodal.



Dział konstrukcji nadwozi modeli Vito i Viano jest w 93 proc. zautomatyzowany. Zastosowano tu tak nowoczesne metody, jak technologia laserowa cięcia i spawania materiałów. Karoseria modelu Vito czy Viano składa się z ponad 400 odrębnych części. Montaż wymaga zatem niezwykłej precyzji: roboty produkcyjne działają w zakresie dokładności dopuszczającej maksymalnie 0,2 mm marginesu odchylenia.



Mnożąc ilość wariantów modeli Vito i Viano przez wszystkie elementy wyposażenia, zdamy sobie sprawę, że istnieją miliony możliwych kombinacji. Dział montażu końcowego jest w stanie poradzić sobie z podobną różnorodnością dzięki systemowi dostaw działającym jak w szwajcarskim zegarku. To tu, w wyniku serii następujących po sobie kroków nadwozie staje się samochodem – jako pierwsze montuje się poszczególne elementy wyposażenia, po czym następuje instalacja układu napędowego. Praca manualna jest niezbędna, jednak czasem roboty sprawdzają się lepiej, na przykład instalując w pojeździe uprzednio zmontowaną tablicę rozdzielczą z dokładnością do milimetra, czy wprawiając szybę przednią auta.



Vito i Viano są oferowane nawet w pięciu wersjach silnikowych, trzech wariantach długości, dwóch wysokościach oraz z opcją napędu na obie osie. Klienci mogą też zakupić model kempingowy, Viano Marco Polo, wyposażony w szyberdach, łóżka i kuchenkę.



Standardowe wyposażenie Vito i Viano w zakresie bezpieczeństwa jest wyjątkowe: ESP® z wbudowanymi dodatkowymi funkcjami, takimi jak układ wspomagania hamowania Brake Assist czy funkcja TSA stabilizacji toru jazdy pojazdu wraz z przyczepą, bezpieczne nadwozie ze wzmocnioną konstrukcją przedziału pasażerskiego, a także zestaw poduszek powietrznych. Wszystko po to, by zapewnić bezpieczną jazdę i ochronę pasażerów podróżujących samochodem.


materiały; Daimler AG

Ostatnie artykuły