Filmy
  • Artykuły
  • Mercedes-Benz ProfiTraining - ćwiczymy z Mercedesem

Mercedes-Benz ProfiTraining - ćwiczymy z Mercedesem



O tym, że treningi bezpiecznej jazdy są potrzebne nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Kierowcy mają możliwość sprawdzić swoje umiejętności w warunkach ekstremalnej jazdy, poznając przy okazji najnowsze systemy bezpieczeństwa montowane w najnowszych modelach pojazdów. Systemy bezpieczeństwa czynnego, niczym śpiący rycerze ukryci pod maską samochodu, w sytuacji niebezpiecznej wkraczają do akcji ujawniając swój oręż. Potrafią wybawić z niejednej opresji, ale jak się o tym przekonać?

Już w latach 80-tych Daimler wprowadził do swoich pojazdów dostawczych system ABS, a zaraz po nim ASR. W połowie lat 90-tych we wszystkich modelach zastosowano elektroniczny układ hamulcowy EBS oraz hamulce tarczowe na wszystkich osiach. W 2002 roku system stabilizacji jazdy ESP stał się standardowym wyposażeniem Mercedes-Benz Sprinter. W 2006r. wraz z wprowadzeniem na rynek nowego Sprintera - pojawił się w nim Adaptive ESP, który w 2009r. został wzbogacony w funkcję stabilizacji przyczepy (w modelach Vito/Viano - w 2007).
W chwili obecnej pakiet biernych i aktywnych systemów bezpieczeństwa w samochodach dostawczych Mercedes-Benz jest wzorcowy i niepowtarzalny. Ich poziom bezpieczeństwa biernego jest porównywalny z najlepszymi samochodami osobowymi, co zostało potwierdzone w testach zderzeniowych. Kierowcę dostawczego Mercedesa chroni system poduszek powietrznych, dobrą widoczność zapewniają lusterka zewnętrzne z lusterkami szerokątnymi, a ładunek jest bezpieczny dzięki praktycznemu systemowi zabezpieczenia ładunku. Komfort kierowcy jest zagwarantowany m.in. dzięki przejrzystemu kokpitowi, wygodnemu fotelowi z regulowanymi zagłówkami oraz licznym aktywnym układom bezpieczeństwa, które wspierają jego pracę. Wśród nich warto wymienić Adaptive ESP z funkcją stabilizacji przyczepy, który nie tylko dostosowuje swoje działanie do bieżącego obciążenia pojazdu i środka ciężkości, ale również reaguje na niebezpieczne ruchy wahadłowe przyczepy. Ponadto oczywistością jest system przeciwdziałający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), elektroniczny rozdział siły hamowania (EBV), system zapobiegający poślizgowi kół podczas przyspieszania (ASR), układ wspomagania hamowania awaryjnego (Brake Assist – BAS) czy nowe adaptacyjne światła stop.



Systemy wspierające pracę kierowcy
Na pakiet aktywnego bezpieczeństwa składa się m.in. elektroniczny system stabilizacji toru jazdy Adaptive ESP, który we wszystkich modelach oferowany jest w standardzie. Adaptive ESP dzięki funkcji rozpoznawania masy pojazdu i jego środka ciężkości jeszcze precyzyjniej reaguje w sytuacjach krytycznych. ESP wraz z systemem przeciwdziałającym blokowaniu kół podczas hamowania (ABS), elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBV), układem zapobiegającym poślizgowi kół podczas przyspieszania (ASR) oraz wspomagania hamowania awaryjnego (Brake Assist – BAS) stanowi niezwykłą pomoc dla kierowcy.
Kolejnym czynnikiem zwiększającym bezpieczeństwo jest połączenie automatycznej skrzyni biegów z opcjonalnym asystentem ruszania AAS. W trakcie przekładania nogi z pedału hamulca na pedał gazu asystent przez określony czas utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym, co wyklucza stoczenie się samochodu podczas ruszania pod górę.
Bezpieczeństwo samochodów dostawczych jest również zapewnione w przypadku ciągnięcia przez pojazd przyczepy, dzięki dodatkowej funkcji stabilizacji przyczepy ESP - Trailer Stability Assist (TSA). Wyposażone w nią są wszystkie pojazdy dostawcze Mercedes-Benz (Viano i Vito od połowy 2007 r. oraz Sprinter od 2009 r.) z fabrycznie zamontowanym hakiem holowniczym lub opcją przygotowania do montażu haka holowniczego. System ESP rozpoznaje przyczepę natychmiast po podłączeniu jej instalacji elektrycznej do instalacji pojazdu. Moduł sterujący ESP na podstawie sygnałów czujnika żyroskopowego rozpoznaje tendencje do występowania ruchów wahadłowych przyczepy w stosunku do osi pionowej pojazdu. Gdy zostanie on rozpoznany, funkcja stabilizacji przyczepy przyhamowuje pojedynczo przednie koła pojazdu i inicjuje zredukowanie momentu obrotowego silnika, jeśli wymaga tego sytuacja. Jeśli koniecznych jest kilka ingerencji w krótkim czasie, hamowanie jest silniejsze i prędkość zostaje bardziej zmniejszona. Stanowi to dla kierowcy wyraźny sygnał, że zbyt często rozwija krytyczną prędkość, jak na jazdę z przyczepą. Lampka ostrzegawcza ESP na tablicy rozdzielczej informuje kierowcę o aktywnej ingerencji systemu.
Nowością sprzyjającą ograniczeniu ilości wypadków są adaptacyjne światła stop, które miganiem sygnalizują hamowanie awaryjne. We wszystkich modelach samochodów dostawczych Mercedes-Benz są już standardem. Adaptacyjne światła stop są włączane przy hamowaniu awaryjnym, na skutek osiągnięcia w układzie hamulcowym 75 proc. ciśnienia maksymalnego, przy prędkości powyżej 50 km/h. W takiej sytuacji nie świecą się ciągle, lecz migają w celu ostrzeżenia kierowców jadących z tyłu pojazdów o niebezpiecznej sytuacji. Jeżeli hamowanie awaryjne rozpoczyna się z prędkości ponad 70km/h, dodatkowo automatycznie włączane są również światła awaryjne. Zostają one wyłączone samoczynnie po ruszeniu.



Zabezpieczenie ładunku
W przypadku samochodów dostawczych ważnym czynnikiem gwarantującym bezpieczeństwo jest prawidłowy załadunek. Pośpiech i konieczność dotrzymania terminów często odsuwa prawidłowy załadunek na dalszy plan, a to uniemożliwia wykorzystanie w pełni systemów bezpieczeństwa i jest częstą przyczyną wypadków. Wystarczy awaryjne hamowanie lub kolizja polegająca na najechaniu na tył innego pojazdu, aby niezabezpieczony ładunek stał się śmiertelnym zagrożeniem. Zgodnie z prawem bezwładności, jeżeli pojazd poruszający się z prędkością 50 km/h uderzy czołowo w twardą przeszkodę, przykładowo niezamocowany pojemnik z farbą ważący 25 kg przemieści się do przodu z praktycznie nie zmniejszoną prędkością i uderzy kierowcę od tyłu z siłą odpowiadającą przedmiotowi ważącemu 900 kg (przyspieszenie 36g).



Nabywcy modelu Mercedes-Benz Vito mają do wyboru dwa zestawy wyposażenia, zapewniające optymalne zabezpieczenie ładunku. Pakiet "Top Load", dostępny jako opcja w wersji furgon, univan i kombi, składa się z podstawowych relingów dachowych, bagażnika z rolkami ułatwiającego załadunek oraz zestawu pasów mocujących. Pakiet "Cargo" oferowany tylko do nadwozi typu furgon i univan, obejmuje specjalny system mocowania do ścian bocznych, oraz zestaw pasów mocujących, drewnianą podłogę przedziału bagażowego oraz szyny w podłodze umożliwiające zamocowanie ładunku. Akcesoria te nie tylko bezpiecznie utrzymują ładunek na miejscu, ale także chronią wnętrze przestrzeni ładunkowej przed uszkodzeniami, co zwiększa wartość pojazdu przy odsprzedaży.
Analogiczny system mocowania do bocznych ścianek dostępny jest także w Sprinterze. Duże i nieporęczne przedmioty, takie jak drabiny, można bezpiecznie przewozić na dachu, mocując je na poddanych rygorystycznym testom relingach oraz rolkach lub bagażnikach dachowych. Wśród akcesoriów znajdują się także maty antypoślizgowe do całej przestrzeni ładunkowej. Charakteryzują się one wysokim poziomem odporności na ślizganie się ładunku (ok. 60 proc.). Mimo tego cały ładunek powinien być unieruchomiony za pomocą pasów, które stanowią dodatkowe zabezpieczenie.

Bezpieczeństwo bierne
Jeżeli wypadku nie można już uniknąć, jego przebieg powinien być jak najłagodniejszy w skutkach, czego warunkiem jest zachowanie przestrzeni umożliwiającej przeżycie.
Testy zderzeniowe wykazały, że wszystkie modele samochodów dostawczych Mercedes-Benz zostały zaprojektowane pod kątem optymalnej wytrzymałości i sztywności, zarówno wzdłużnej, jak i skrętnej. W Mercedes-Benz Vito, cechy te uzupełniają dwa tzw. boxy deformacyjne. Elementy te, znajdujące się w przedniej części pojazdu, absorbują maksymalną ilość energii kinetycznej podczas zderzenia, zapobiegając jednocześnie odkształceniom podłużnic ramy w przypadku drobnych kolizji.



Samochody dostawcze Mercedes-Benz poddawane są niezwykle zróżnicowanym testom - symulacjom komputerowym czy testom zderzeniowym. Wysoki poziom ochrony osób zapewniają precyzyjnie dopasowane strefy kontrolowanego zgniotu, stosowane szczególnie w przedniej części pojazdu dla zneutralizowania znacznych opóźnień powstających podczas zderzenia czołowego. Montaż silnika wzdłuż karoserii stworzył już w fazie projektowania możliwość dalszego zoptymalizowania bezpieczeństwa biernego w tej części pojazdu. Z kolei zastosowanie napędu na tylne koła zapewnia lepszą trakcję bez względu na rodzaj obciążenia/załadunku.
Dodatkowym zabezpieczeniem podróżujących są poduszki powietrzne i kurtyny boczne kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne typu thorax (standard w modelach Mercedes-Benz Viano Ambiente), chroniące klatkę piersiową oraz standardowe trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Na wyposażeniu seryjnym siedzenia kierowcy i pasażera obok znajdują się ponadto napinacze pasów oraz ograniczniki siły napięcia. Jeżeli kierowca albo pasażer siedzący obok zapomną o zapięciu pasów, elektroniczny system przypomni im o tym sygnałem dźwiękowym oraz wizualnym. System ten jest standardem w Mercedes-Benz Viano oraz opcją w Vito i Sprinterze.
Gdy mimo wszystko dojdzie do wypadku, niezwykle ważna jest kompetencja służb ratowniczych. Muszą one posiadać wiedzę o pojazdach uszkodzonych w kolizji. Dlatego Daimler AG opracował zestaw specjalnych instrukcji dla służb ratowniczych, dotyczących procedur ratowania kierowcy z kabiny po ciężkim wypadku drogowym, ustabilizowania pojazdu po wypadku i umiejscowienia ważnych elementów wyposażenia, takich jak zbiornik paliwa czy akumulator.



Pokaż na co cię stać
Pierwszy Trening Bezpiecznej Jazdy samochodami dostawczymi, firma Mercedes-Benz Polska zorganizowała w lipcu 2000 roku. Od tamtej pory prawie każdego roku instruktorzy Mercedes-Benz ProfiTraining z Niemiec przeprowadzają szkolenie dla naszych kierowców. Przez cały dzień uczestnicy mają możliwość doszkalania własnych umiejętności drogowych w różnych sytuacjach: "test łosia", techniki hamowania na różnych nawierzchniach, panowanie nad pojazdem na śliskiej nawierzchni oraz w sytuacjach krytycznych oraz poznania zasad prawidłowego mocowania ładunku. W tym roku trening pod nazwą "Safety on Tour" odbył się pod koniec maja br. na lotnisku w Kamieniu Śląskim oraz w Toruniu. W pokazie uczestniczyli klienci firmy Mercedes-Benz Polska zaproszeni przez lokalnych dilerów. Na koniec pokazów odbyły się zawody na torze, zwycięzcami okazali się ci, którzy najbardziej zaufali samochodom Mercedes-Benz.





MB, Mercedes-Benz Polska


Ostatnie artykuły