Filmy

Dobry czas dla Wieltonu

Polski producent naczep i zabudów do pojazdów ciężarowych po raz kolejny zaprosił dziennikarzy branżowych, aby przedstawić swoje dokonania z ostatnich miesięcy. Po okresie dużej stagnacji spółka powoli odzyskuje rynki wschodnie oraz systematycznie zwiększa sprzedaż w kraju.

Jeszcze przed rokiem Wielton mógł pochwalić się 60-procentowym eksportem naczep. Po gwałtownym obniżeniu popytu na usługi transportowe sprzedaż spadła i spółka, podobnie jak inni producenci pojazdów, znalazła się w trudnej sytuacji. To co można było uznać, w tamtym czasie, za godne podziwu to fakt, że nie zaprzestano inwestowania w firmę, dzięki czemu wprowadzano na rynek coraz to nowe modele naczep i zabudów. Nie zrezygnowano również z podtrzymywania kontaktów handlowych w rejonach, które uznano za priorytetowe. Dziś widać już pierwsze efekty tych działań – Rosja zamawia specjalne naczepy o podwyższonej ładowności do przewozu węgla.

Lider rynku
Jeszcze rok temu statystyki zarejestrowanych naczep w Polsce wykazywały 10,5-procentowy udział polskiego producenta w rynku. Pierwsze miejsca zajmowały pojazdy firm zachodnich, które są bardzo dobrze znane polskim przewoźnikom. Dziś sytuacja wygląda inaczej: pierwszy Wielton następnie Schmitz-Cargobull, Krone, Koegel, Sommer… Według CEPiK w okresie II-XI 2009 udział rynkowy pojazdów z Wielunia wynosił 22,9 procent. Największym zainteresowaniem klientów cieszyły się naczepy wywrotki, zarejestrowano ich 658 szt. Na drugim miejscu znalazły się naczepy skrzyniowo-plandekowe i kurtynowe (228 szt.), w dalszej kolejności plasują się naczepy podkontenerowe i naczepy do transportu maszyn.


Long Wielton - naczepa o długości 13,625 m

Istotną rolę w finansowaniu zakupu naczep odegrała bliska współpraca Wieltonu z VB Leasing. Wspólny program Wielton Finance, który niespełna rok funkcjonuje na rynku spotkał się z dużym zainteresowaniem klientów. W okresie od kwietnia do października 2009 r. Wielton wspólnie z VB Leasing sfinansował zakup aż 47 procent naczep.

Coraz lżejsze
W ofercie Wieltonu znajdziemy również zabudowy na podwoziach samochodów ciężarowych. Hitem sezonu są tylnozsypowe half-pipe oraz 3-stronne zabudowy wywrotki z hydroburtą (10-19 m3). Wyroby z nowej linii uzyskały homologacje producentów ciężarówek i mogą być montowane zarówno w nowych samochodach jak i używanych. Nie sposób pominąć nowości, jakie w ostatnim okresie Wielton wprowadził na rynek. Nowa wywrotka aluminiowa NW 33 to produkt, który łączy w sobie cechy nowoczesności, niskiej masy własnej i dużej wytrzymałości. Śledząc zmiany, jakie zostały poczynione na przestrzeni ostatnich miesięcy trzeba stwierdzić, że jest to chyba najbardziej zaawansowany technologicznie produkt, który zszedł ostatnio z desek kreślarskich wieluńskich inżynierów.


Aluminiowa naczepa wywrotka o pojemności: 24, 28, 33 lub 38 m3

Zmiany widać już z przodu. Podest mocowany zamiast do ściany przedniej jest teraz zamontowany do podwozia - wyeliminowano w ten sposób pęknięcia ściany związane z ruchem wibracyjnym platformy. Przednia ściana została pochylona pod kątem 20 stopni, a do jej górnej krawędzi zamocowano hydrauliczny siłownik firmy Hyva. Mniejsze opory, jakie musi pokonać siłownik, mocowany w górnej części skrzyni, podnosząc muldę pozwolił na zastosowanie układu hydraulicznego o innych parametrach. Mniejszy siłownik to także niższa o 100 kg jego waga. Aby jeszcze bardziej "odchudzić" naczepę przeprojektowano ramę tak, że przednia jej część jest węższa i zamocowana do niej platforma ze sworzniem królewskim również jest teraz mniejsza. Mniej użytej, przy budowie, stali to kolejny zysk masowy dla nowej wywrotki. Naczepa aluminiowa, ze stalowymi felgami, o pojemności skrzyni ładunkowej 33 m3 waży teraz 5600 kg. Obniżenie masy własnej nie osłabiło pojazdu, a wręcz przeciwnie pozwoliło na zastosowanie dodatkowych innowacji. W tylnej części wzmocniono obrzeża skrzyni, a jej tylna uchylna klapa została wykonana z jednego kawałka materiału. Dla poprawy obsługi pojazdu mechanizm zasuwający plandeką na skrzynię załadunkową umieszczono w dolnej części naczepy.


Przyczepa pod kontenery rolkowe - oferta dla branży komunalnej

Oferta Wieltonu stanowi nie tylko produkcję masową. Coraz częściej poszukuje się nisz, które z czasem przekształcają się w bardzo intratne kontrakty. Ostatnim projektem inżynierów wieluńskiej fabryki jest przyczepa pod kontenery rolkowe. Przejęcie rynku po nieistniejącym już dzisiaj Polkonie było impulsem dla rozwinięcia się firmy również w branży pojazdów komunalnych. Pod tym kątem zmodernizowano także naczepę wywrotkę do przewozu złomu. Pojazd w wersji "strong" został wykonany tak, aby sprostać najtrudniejszym zadaniom. Burty naczepy stanowi wysokogatunkowa blacha (Hardox) o grubości 4-5 mm, której arkusze (bez spoin podłużnych) stanowią boki muldy. Półokrągły kształt boków ze skośnymi wzmocnieniami daje skrzyni załadunkowej większą sztywność i zwiększa odporność na uszkodzenia podczas za- lub rozładunku. Wyeliminowanie łączonych blach przy zastosowaniu odpowiedniej ich grubości pozwoliło obniżyć masę naczepy do 8880 kg. Nowością są także dwuskrzydłowe symetryczne drzwi, które mają teraz zabezpieczenia boczne.


Naczepa wywrotka do transportu złomu o pojemności 45 m3



Michał Bąk

Ostatnie artykuły