Filmy
  • Artykuły
  • Targi Motoryzacyjne z LEXUS CT 200h

Targi Motoryzacyjne z LEXUS CT 200h

CT 200h jako pierwszy - i jak dotąd jedyny - w pełni hybrydowy model wkracza do segmentu luksusowych kompaktów i wchodzi do produkcji pod koniec roku 2010 jako model ogólnoświatowy. Jest pierwszym 5-drzwiowym kompaktowym samochodem Lexusa. Spośród rywali wyróżnia go ostra i rezolutna sylwetka, wnętrze cechuje niezrównany poziom jakości, wyrafinowania i luksusu. Stworzony z myślą o tych, którzy chcieliby obniżyć emisję zanieczyszczeń, ale nie swój standard. Łączy on finezyjny urok i blask ze sportową dynamiką, tworząc wyjątkową kombinację łagodności i ekscytacji.


W pełni hybrydowy zespół napędowy
Hybrydowy zespół napędowy daje kierowcy do wyboru dwa różne style jazdy, dynamiczny i relaksujący, powiązane z czterema przełączalnymi trybami pracy zespołu napędowego. Tryby ECO i NORMAL kładą nacisk na relaksujący styl jazdy, natomiast tryb SPORT ukierunkowany jest na dynamikę. Tryb jazdy z napędem wyłącznie elektrycznym (EV), niedostępny w przypadku samochodów nie w pełni hybrydowych, pozwala na niemal bezgłośne przemieszczanie się z zerowym zużyciem paliwa i brakiem emisji CO2, NOx oraz zanieczyszczeń stałych.

Hybrydowy napęd CT 200h sprawia, że samochód ten porusza się bardzo cicho, fascynując płynnością przyspieszania oraz osiągami, jakich oczekuje się od samochodu z wyższej klasy segmentu C. Zużywa przy tym niezwykle mało paliwa i wykazuje się najniższym w segmencie poziomem emisji CO2, NOx oraz cząstek stałych. Napęd hybrydowy Lexus Hybryd Drive drugiej generacji został specjalnie zaprojektowany, by w możliwie najszerszym zakresie zminimalizować emisję zanieczyszczeń, zarówno tych szkodliwych dla zdrowia, jak i odpowiedzialnych za globalne ocieplenie.

Budowa układu napędowego Lexus Hybryd Drive
W skład hybrydowego zespołu napędowego CT 200h wchodzi zasilany benzyną silnik spalinowy VVT-i o pojemności 1,8 litra, mocny silnik elektryczny, prądnica, wysokopojemny akumulator trakcyjny, sterownik mocy oraz rozdzielacz mocy, który wykorzystując przekładnię planetarną steruje przepływem mocy od silnika spalinowego, silnika elektrycznego oraz prądnicy, w zależności od chwilowych potrzeb. Silnik elektryczny, prądnica i rozdzielacz mocy zblokowane są we wspólnej, bardzo zwartej obudowie o rozmiarach zwykłej skrzyni biegów, a napęd przekazywany jest na przednie koła za pośrednictwem elektrycznie sterownej bezstopniowej przekładni E-CVT. Inżynierowie Lexusa skupili się na wzmocnieniu kluczowych atrybutów napędu hybrydowego, szczególnie jego cichobieżności, dynamiki przyspieszeń oraz własności jezdnych. W efekcie CT 200h wykazuje się wyjątkowo cichą pracą układu napędowego oraz niskim poziomem drgań i wibracji.

Trzon w pełni hybrydowego zespołu napędowego CT 200h stanowią lekki, wysoce zwarty 4-cylindrowy, 1,8-litrowy silnik spalinowy zasilany benzyną oraz synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem. Silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową przy przyspieszaniu w normalnych warunkach jazdy, bądź samodzielnie napędza przednie koła, gdy CT 200h porusza się w trybie napędu wyłącznie elektrycznego. Przy zwalnianiu i hamowaniu silnik elektryczny działa jako wysokowydajny generator prądu, odzyskując energię hamowania. W połączeniu z benzynową jednostką VVT-i, silnik elektryczny zapewnia CT 200h osiągi jak przystało na kompaktowe auto wyższej klasy.

Budowa nadwozia
Inżynierowie Lexusa wzięli pod uwagę każdy aspekt konstrukcji skorupy nadwozia CT 200h, by zapewnić maksymalną sztywność oraz skuteczność wygłuszenia i tłumienia drgań kierowca mógł jak najpełniej korzystać z walorów obu przełączalnych stylów jazdy: dynamicznego i relaksującego. Z uwagi na doskonałe parametry dynamiki jazdy CT 200h, wprowadzono wiele rozwiązań, by uzyskać jak najniższe położenie jego środka masy, a co za tym idzie jak najmniejszy moment bezwładności. Samochód charakteryzuje się dużym rozstawem osi jezdnych i krótkimi zwisami nadwozia, dzięki czemu jego pasażerowie siedzą maksymalnie blisko środka masy, co dodatkowo przyczynia się do obniżenia momentu bezwładności. Do niezbędnego minimum obniżono wysokość samochodu oraz położenie siedzeń. By obniżyć masę nadwozia, pokrywa komory silnikowej i drzwi bagażnika wykonane zostały ze stopu aluminium, a umieszczenie akumulatora trakcyjnego pod podłogą bagażnika, ale pomiędzy osiami jezdnymi, pozwoliło uzyskać optymalny rozkład obciążeń i wyważenie samochodu. CT 200h wyposażony został w niespotykany w wyższym segmencie kompaktowym układ tłumienia poprzecznych wahań przodu i tyłu nadwozia. Jest to pierwsza tego typu konstrukcja Lexusa, która wytłumia i minimalizuje niepożądane drgania nadwozia, zapewniając bardziej liniowe wyczucie kierownicy i jeszcze większy komfort jazdy.

Zawieszenie
Unikalna konstrukcja tylnego zawieszenia z podwójnymi wahaczami rozwidlonymi i lekkimi wahaczami wleczonymi charakteryzuje się rozdzieleniem sprężyn śrubowych i amortyzatorów, by zminimalizować głębokość, na jaką wnikają w podłogę bagażnika. Zastosowano tu również szereg specjalnie skonstruowanych elementów, takich jak sprężyny śrubowe, amortyzatory, górny wspornik, odbojniki, piasty z łożyskowaniem, czy drążek stabilizatora.Tak skonstruowane przednie i tylne zawieszenie pozwala uzyskać połączenie zwinności i stateczności, niezbędne przy dynamicznej jeździe, z komfortem będącym nieodzownym elementem relaksującego stylu prowadzenia.

Wzornictwo
Naśladujące - w myśl najnowszych trendów wzorniczych L-finesse - naturalny przepływ powietrza ponad gładkimi, opływowymi powierzchniami, nadwozie CT 200h cechuje doskonała aerodynamika. Charakterystyczna, ostra i rezolutna sylwetka generuje unikalną aurę, która natychmiast wyróżnia go spośród rywali w segmencie. owoczesne wnętrze CT 200h cechu niespotykany w tym segmencie rynku poziom wyrafinowania. Funkcjonalną i elegancką kabinę cechuje doskonała ergonomia, nowoczesne techniki komunikacji człowiek-maszyna, przestronność i kunsztowne wykończenie najwyższej jakości materiałami, tworząc wyjątkowy klimat. Podkreślająca dynamizm kompaktowa bryła, czy mocne linie aerodynamicznej sylwetki CT 200h w niczym nie uszczupliły przestronności jego wnętrza. Dzięki dużemu, wynoszącemu 2600 mm rozstawowi osi, pod względem ilości miejsca dla osób na przednich i tylnych siedzeniach kabina CT 200h należy do najbardziej przestronnych w segmencie, zaś 345-litrowa przestrzeń bagażowa - z możliwością powiększenia do 700 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń - nie ustępuje rywalom w tej klasie.

Osłona chodnicy zwieńczona jest chromowanym obramowaniem z typowym dla linii L-finesse motywem strzałkowym, a z boków otaczają ją, umieszczone wyżej klosze reflektorów. Przejrzyste klosze świateł mijania z nowym rozwiązaniem świateł do jazdy dziennej z pionierskimi w tym segmencie rynkowym lampami diodowymi, które sprawiają, że CT 200h jest natychmiast rozpoznawany. Z boku, mocno pochylona szyba czołowa, długa linia dachu i charakterystyczna dla Lexusa oprawa graficzna szyb bocznych tworzą razem elegancką i niemożliwą do pomylenia sylwetkę. Wolno opadająca linia dachu wraz z odpowiednio ukształtowanymi krawędziami drzwi nadają klinowy profil, który z tyłu zakrzywia się w naturalny sposób, podobnie jak strugi powietrza wchodzące w przestrzeń za samochodem. Ostro zakończona tylna krawędź dachu, wysunięta ponad szeroką, zakrzywioną tylną szybę tworzy płynnie wkomponowany w linie nadwozia spojler, kryjący dodatkowe światło hamowania. Wydatne wyprofilowanie drzwi bagażnika łączy się z muskularnymi tylnymi nadkolami, okalając gładkie klosze tylnych lamp z charakterystycznym dla Lexusa motywem w kształcie litery L, po raz pierwszy wprowadzonym w modelu LS. Potężny tylny zderzak podkreśla szerokość samochodu i jego mocną sylwetkę, zaś precyzyjne ukształtowanie jego dolnej części wraz z osłoną podwozia wygładzają przepływ powietrza pod samochodem.

Wzornictwo wnętrza
Wnętrze cechuje niespotykany w tym segmencie poziom wyrafinowania. Funkcjonalne i eleganckie, fascynujące prostotą formy, łączy doskonałą ergonomię z szerokim zastosowaniem metalowych elementów wykończeniowych oraz ciemnych, miękkich w dotyku materiałów, tworząc niepowtarzalny klimat ręcznie wykończonej luksusowej kabiny. Kształt oraz forma każdego elementu w kabinie zostały wnikliwie dopracowane, by nadać posmak naturalności, wyrażonej równowagą precyzyjnie dopasowanych metalowych akcentów i szeroko stosowanych obić skórzanych. CT 200h przejął z koncepcyjnego modelu LF-Ch asymetryczny układ ukierunkowanej na kierowcę deski rozdzielczej, która ciasno opinając się wokół niego tworzy przytulne środowisko, łączące niedościgłą ergonomię z zaawansowanymi technikami komunikacyjnymi człowiek-maszyna. Zgodnie z najnowszą koncepcją Lexusa, deska rozdzielcza podzielona jest na dwie odrębne strefy: górną, określaną jako strefa wyświetlania, z 8-calowym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, ulokowanym w idealnej dla szybkiego odczytu odległości, oraz dolnej - operacyjnej - ze specjalnie ukształtowaną dźwignią przekładni napędowej oraz urządzeniami sterującymi w rodzaju obsypanego nagrodami zdalnego sterownika dotykowego. Zdalny sterownik dotykowy działa na podobnej zasadzie, co mysz komputerowa, dając kierowcy dostęp oraz możliwość regulacji lub zmiany ustawień różnorodnych parametrów związanych z funkcjami urządzeń multimedialnych i samochodu.

Stosownie do wysokich osiągów hybrydowego zespołu napędowego CT 200h oraz możliwości dynamicznych jego podwozia, nad nisko położonym i solidnym trzymającym fotelem kierownicy dominuje sportowa, gruba kierownica i zespół wskaźników z podwójnymi, dobrze widocznymi zegarowymi tarczami. W trybie jazdy SPORT wskaźnik obciążenia hybrydowego zespołu napędowego działa jako obrotomierz, a niebieskie podświetlenie zamienia się w czerwone. Również na czerwono rozświetla się pierścień wokół dwustanowego przełącznika wraz z punktowym oświetleniem środkowej konsoli, tworząc specjalny nastrój w kabinie, współgrający ze zwiększonymi możliwościami dynamicznymi pojazdu.

źródło: Lexus



Ostatnie artykuły