Filmy
  • Artykuły
  • Mitsubishi na wystawie EVER-MONACO 2010

Mitsubishi na wystawie EVER-MONACO 2010

Drugi rok z rzędu firma Mitsubishi Motors Corporation wybrała wystawę EVER-MONACO na miejsce prezentacji swoich ekologicznych technologii w Europie, włączając w to mający niedługo zadebiutować, elektryczny pojazd miejski i-MiEV. Niedawno na genewskim salonie odbyła się europejska premiera koncepcyjnego pojazdu hybrydowego plug-in o nazwie Mitsubishi Concept-PX MiEV. Obecność i-MiEV - pojazdu elektrycznego z segmentu A w Monako, należy postrzegać jako faktyczną prapremierę. W przeddzień oficjalnego debiutu tego auta w Europie, który zaplanowano podczas jesiennego Salonu Paryskiego, który odbędzie się w dniach 30.09.2010 - 17.10.2010 r. W październiku 2010 r. w zakładach Mizushima ruszy produkcja europejskiej odmiany tego modelu (w wersji przystosowanej do ruchu prawo i lewostronnego). W grudniu należy się spodziewać pierwszych dostaw na lokalne rynki Starego Kontynentu, a dokładny termin uzależniony będzie od kraju dostawy.

Mitsubishi i-MiEV - ikona z misją
Mitsubishi i-MiEV, to pierwszy w 100 proc. elektryczny pojazd, który ma trafić do sprzedaży detalicznej. Pojazd dostępny jest dla klientów flotowych od lipca 2009 r., a klienci indywidualni w Japonii będą mogli go nabyć od kwietnia bieżącego roku. Ma kluczowe znaczenie dla dalszych planów rozwoju takich technologii, jak hybrydy plug-in. Przewiduje się, że powinien on przyczynić się wydatnie do realizacji zamierzeń firmy MMC, zgodnie z którymi w 2020 r. 20 proc. całkowitej produkcji koncernu mają stanowić właśnie pojazdy elektryczne i modele z napędem hybrydowym typu plug-in. Zaprezentowany jako samochód koncepcyjny na salonie frankfurckim w 2003 r., a następnie wprowadzony do sprzedaży w Japonii trzy lata później, innowacyjny model i był wielokrotnie nagradzany, został też dobrze przyjęty przez prasę i klientów jako auto z segmentu A. Wybrany jako podstawa dla projektu elektrycznego pojazdu Mitsubishi następnej generacji.

Wykorzystująca wszystkie zalety konstrukcji nowego miejskiego pojazdu, elektryczna wersja modelu i została zaprezentowana w październiku 2006 r. jako pojazd studyjny, zasilany lekkim, kompaktowym motorem elektrycznym i wyposażony w wydajne i pojemne akumulatory litowo-jonowe. W lipcu 2009 r., po zakończeniu gruntownego procesu badawczo-rozwojowego, samochód został wprowadzony do sprzedaży na rynku japońskim pod nazwą i-MiEV.

40 lat doświadczeń firmy w konstruowaniu pojazdów elektrycznych
Prace nad pojazdami elektrycznymi w firmie Mitsubishi zaczęto w październiku 1966 r., gdy firma Mitsubishi Heavy Industries Ltd. dostała zlecenie od TEPCO na budowę prototypów elektrycznych oraz przeprowadzenie programów testowych z wykorzystaniem udoskonalonej technologii akumulatorowej. Był to pierwszy z serii programów badawczych, dotyczących pojazdów elektrycznych. Wszystkie te przedsięwzięcia przyczyniły się do powstania dzisiejszego modelu seryjnego i-MiEV. Gdy w październiku 2006 r. prezentowano elektryczny pojazd studyjny i-MiEV był on owocem 40-letnich badań i rozwoju elektrycznych technologii napędowych firmy Mitsubishi.

Ponad 500 tys. km jazd testowych
Firma Mitsubishi Motors, to również jeden z pierwszych producentów samochodów, który dostrzegł przewagę akumulatorów litowo-jonowych nad kwasowo-ołowiowymi w zakresie gęstości energii i mocy. Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej pojazdu przeszedł on serię testów, przez które przeszedł bez jakichkolwiek problemów. Testowano m.in. intensywną jazdę po złej nawierzchni, trwałość, niezawodność i poziom ochrony pasażerów w razie zderzenia. Równocześnie zbierano dane na temat i-MiEV pozyskane dzięki programowi intensywnych testów flotowych w różnych, realnych warunkach pogodowych i drogowych. W Japonii, prowadzono roczny program współpracy z siedmioma lokalnymi firmami energetycznymi, które użytkowały łącznie 37 pojazdów testowych, wykonując nimi 300 000 km jazd testowych i codziennego użytku. Podobny program wprowadzono również poza Japonią.

Spółka Lithium Energy Japan (LEJ)
12 grudnia 2007 r. firma Mitsubishi Motors połączyła siły z GS Yuasa Corporation oraz Mitsubishi Corporation. Do życia powołano wówczas spółkę Lithium Energy Japan (LEJ), której celem jest rozwój, produkcja oraz sprzedaż dużych ogniw litowo-jonowych. Jest to przedsięwzięcie typu joint-venture, w którym każdy z partnerów jako wkład wnosi wiedzę i doświadczenie ze swojej specjalistycznej dziedziny: Firma GS Yuasa posiada zaawansowane technologie dużych akumulatorów litowo-jonowych i stara się rozszerzyć ich zastosowanie. Firma Mitsubishi Corporation pragnie wejść na rynek producentów akumulatorów i planuje otworzyć inne powiązane z tym firmy. Firma Mitsubishi Motors Corporation, która od 1971 r. wypuszcza na japońskie drogi pojazdy elektryczne - pracuje nad umocnieniem swej wysokiej pozycji w zakresie opatentowanych technologii dla pojazdów elektrycznych. W 2009 r. spółka rozpoczyna produkcję 200 000 pakietów litowo-jonowych do użytku w pojazdach i-MiEV. Produkcja ma się odbywać w nowych zakładach spółki w mieście Kusatsu, w prefekturze Shiga, czyli w pierwszej na świecie fabryce dedykowanej masowej produkcji akumulatorów litowo-jonowych dla pojazdów elektrycznych. Wartość produkcji będzie z czasem zwiększana.

Oszczędność miejsca
Dzięki zastosowaniu zespołu akumulatorów litowo-jonowych oraz elektrycznego układu napędowego bez konieczności rezygnacji z któregokolwiek z czterech foteli, możliwe było zamontowanie dużego pakietu wydajnych akumulatorów litowo-jonowych (88 ogniw). Udało się jednocześnie obniżyć środek ciężkości pojazdu (o 70 mm w porównaniu z wersją benzynową i) i lepiej zabezpieczyć zespół akumulatorów przed skutkami zderzenia. Zastąpienie silnika benzynowego i o pojemności 660 cm3 synchronicznym motorem elektrycznym z magnesami trwałymi o mocy 64 KM oraz jego osprzętem również przyniosło oszczędność miejsca, udało się w ten sposób wygospodarować 227 l powierzchni bagażowej (po złożeniu oparć tylnych foteli pojemność bagażnika wzrasta do 860 l).

Duża pojemność - niskie koszty
Model i-MiEV może współpracować z dwoma typami systemów ładowania akumulatorów: Z domowym systemem ładowania - energia pochodzi ze zwykłego gniazda elektrycznego, z wykorzystaniem prądu o napięciu 220/240 V. Akumulatory modelu i-MiEV można w pełni naładować w siedem godzin. W systememie przyśpieszonego ładowania energia pochodzi ze specjalnych ładowarek. Sposób ten wykorzystują zwłaszcza duże firmy i miasta oraz koncerny. Przy pomocy trójfazowego systemu szybkiego ładowania (200V, 50 kW) pojazd można naładować od zera do 80 proc. maksymalnej pojemności w ok 30 minut.

Zastosowanie systemu operacyjnego MiEV OS - zaawansowanego technologicznie układu monitorującego pracę podzespołów, który jest efektem połączenia ogromnej wiedzy oraz doświadczenia firmy, zdobytego dzięki wieloletnim badaniom i rozwojowi technologii pojazdów elektrycznych - pozwoliło wypracować moc, osiągi i jakość, które w pełni odpowiadają wymaganiom stawianym najnowocześniejszym modelom z napędem elektrycznym.

Koszty użytkowania modelu i-MiEV utrzymują się na minimalnym poziomie. W Europie - rozpatrując to na przykładzie Francji - całkowity koszt naładowania pojazdu zamyka się w kwocie ok. 2 euro, co odpowiada ogólnym, niskim kosztom jego eksploatacji, ponieważ pojazd elektryczny wolny jest od obciążeń finansowych, przypisanych modelom z silnikami benzynowymi, które nie mogą również obyć się bez przekładni.

Mitsubishi i-MiEV oferuje nabywcy daleki zasięg - 160 km podczas testów pojazdów flotowych (japoński cykl jazd testowych: 10-15/homologacja EU w przygotowaniu), rzeczywiste osiągi (prędkość maksymalna 130 km/h, świetne przyśpieszenie dzięki 180 Nm momentu obrotowego dostępnego - jak we wszystkich pojazdach elektrycznych - w pełnym zakresie), niższy poziom emisji (około 48 g/km wobec 145 g/km, w cyklu na kilometr), zerowy poziom hałasu oraz niski poziom drgań i wibracji.

materiały: Mitsubishi Motors

Ostatnie artykuły