Filmy

Miejski up! - światowa premiera

Miejski up! ma wszystkie cechy przyszłego bestsellera; z silnikiem o mocy 60 KM i BlueMotion Technology zużywa tylko 4,2 l/100 km. To czteroosobowe miejskie auto o wielkiej charyzmie - mały samochód z wielkim potencjałem. W niemieckich salonach pojawi się w grudniu, w Polsce dostępny będzie od stycznia 2012 r.

Na minimalnej powierzchni (3,54 x 1,644 m) up! oferuje maksymalną przestrzeń i maksymalnie efektywne technologie napędu (2 nowe silniki benzynowe, 1 nowy silnik na gaz ziemny, 2 nowe przekładnie). Model up! jest całkowicie nową konstrukcją. Tak nową, jak tylko to możliwe w przypadku samochodu. Rezultatem jest optymalne wykorzystanie przestrzeni, wysoki poziom jakości, nowe technologie i wyraźnie zredukowane koszty. Jako pierwsze na świecie auto w swojej klasie, up! będzie dostępny także z automatyczną funkcją awaryjnego hamowania w mieście.

- Nasz nowy ‘maluch’ w wyjątkowy sposób odzwierciedla to, co najważniejsze w marce Volkswagen: czysty design, maksymalną przestrzeń na minimalnej powierzchni, jakość i zamiłowanie dla każdego detalu i naturalnie niezliczone innowacje - powiedział prezes Zarządu Volkswagen AG.

Osiągalny dla wszystkich
Volkswagen wraz z up! wprowadził nie tylko nowy samochód, lecz także od nowa zestawił możliwości indywidualizacji i finansowania. Oprócz wyraźnie wydzielonych linii wyposażenia dla up! dostępne będą także takie elementy jak up! Bowes - zestawy przygotowane do zakupów, podróży lub dzieci. Ponadto, Volkswagen będzie oferował w up! system infotainment, który będzie można indywidualnie rozszerzać o specjalne aplikacje związane z up!.

Będzie kosztował w Niemczech poniżej 10 000 euro, ponieważ właśnie mały samochód musi być osiągalny finansowo dla wszystkich, Volkswagen będzie oferował również nowy model finansowania.

Certyfikat ekologiczny dla up!
Dzięki konsekwentnemu downsizingowi technologii napędowej, zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz poszukiwaniu możliwości zaoszczędzenia każdego kilograma udało się zmniejszyć masę nowego up! w porównaniu z jego bezpośrednim poprzednikiem (Fox) o 140 kg, tj. o 13 proc. do 929 kg. To bardzo dużo, nie tylko jak na tę klasę samochodów. Bardzo dobry jest także inny wynik: niski współczynnik Cw = 0,32.

Bilans środowiskowy nowego up! wypadł bardzo pozytywnie. Volkswagen analizuje wpływ samochodów na środowisko (norma ISO 14040/44) przez cały ich cykl życia (produkcja, eksploatacja, utylizacja). Wyniki te uwzględniane są w certyfikacie ekologicznym, który nowy up! otrzymał przed wprowadzeniem na rynek. Certyfikat był sprawdzany przez niezależną instytucję - TUV Nord. Najważniejszym wynikiem, jest zmniejszony o 21 proc. (w porównaniu z poprzednikiem) wpływ up! na powstawanie gazów cieplarnianych.

Masa w dół, bezpieczeństwo zderzeniowe w górę. Dzięki nowym technologiom produkcji udało się zrealizować to pozornie niemożliwe założenie. Nadwozie up! składa się w 8,1 procentach z kształtowanych termicznie, a zatem znoszących ekstremalne obciążenia elementów (np. podłoga i słupki B); ponadto zastosowano stal o wysokiej i najwyższej wytrzymałości (56,5 procent). Oznacza to, że ze statyczną sztywnością skrętną 19.800 Nm/o up! wyznacza nowe standardy w swojej klasie. Wysoka sztywność skrętna przenosi się bezpośrednio na wyczuwalny przez każdego kierowcę komfort jazdy i prowadzenie. Jednocześnie dynamiczna sztywność up! jest również bardzo dobra i wynosi 49 Hz, co z kolei ma pozytywny wpływ na drgania i komfort. Volkswagen także w przypadku swojego najmniejszego modelu zastosował się w pełni do zasady, że bezpieczeństwo, jakość i komfort muszą być zawsze najwyższe, niezależnie od segmentu.

Zupełnie nowa generacja silników
W up! debiutuje nowa generacja trzycylindrowych silników benzynowych (EA211). Jednostki z czterema zaworami na cylinder rozwijają moc 44 kW/60 KM i 55 kW/75 KM, spełniają normę emisji spalin Euro5 i napędzają przednie koła. Średnie zużycie paliwa w wersji BlueMotion Technology (m.in. systemy Start-Stop i rekuperacji oraz opony zoptymalizowane pod kątem oporów toczenia): 4,2 l/100 km (60 KM) i 4,3 l/100 km (75 KM). Oba 1-litrowe silniki emitują zatem poniżej 100 g/km CO2. Na tej samej bazie pojawi się także silnik zasilany gazem ziemnym o mocy 50 kW/68 KM, którego średnie zużycie wynosi 3,2 kg/100 km i odpowiada wartości CO2 na poziomie 86 g/km. Natomiast up! napędzany gazem ziemnym z BlueMotion Technology będzie emitował zaledwie 79 g/km CO2. Na rok 2013 zaplanowane jest wprowadzenie up! z napędem elektrycznym. Nowością jest także 5-biegowa przekładnia (wersja manualna i zautomatyzowana). Obie przekładnie należą do najlżejszych tego rodzaju skrzyń biegów na świecie.

Nowe, w pełni aluminiowe silniki są kompaktowe, lekkie i zoptymalizowane pod kątem możliwie minimalnego tarcia. Oba górne wałki rozrządu napędzane są paskiem zębatym. Wałek rozrządu zaworów dolotowych jest regulowany, aby jeszcze bardziej zredukować zużycie paliwa i poprawić rozwój mocy. Każdy cylinder ma własną cewkę zapłonową. Oba silniki benzynowe można połączyć opcjonalnie z nową, zautomatyzowaną skrzynią biegów.

Komfort akustyczny jak w dużym samochodzie. Koncepcja tłumienia i amortyzowania pozwoliła na uzyskanie w up! wyczuwalnie niższego poziomu hałasu niż w wielu innych samochodach tej klasy.

Zbiorniki gazu w podłodze. Tak doskonałe wartości udało się uzyskać dzięki wysokiej energetyczności gazu ziemnego: 1 kilogram CNG jest odpowiednikiem około 1,5 litra benzyny. Gaz jest magazynowany w 2 zbiornikach podpodłogowych w okolicy tylnej osi, łączna pojemność zbiorników to 72 litry/11 kg CNG. Zbiornik 1, razem z 10-litrowym rezerwowym zbiornikiem benzyny, umieszczony jest przed osią. Zbiornik 2 wykorzystuje przestrzeń wnęki koła zapasowego. Zbiornik gazu ziemnego i rezerwowy zbiornik benzyny umożliwiają przejechanie ponad 550 kilometrów. Ponieważ system EcoFuel został włączony w strukturę samochodu, poza brakiem wnęki na koło zapasowe kierowcy nie odczują żadnego ograniczenia wartości użytkowej.

Nowe przekładnie
Nowe, 5-biegowe przekładnie zostały specjalnie przystosowane do trzycylindrowego silnika benzynowego. Tradycyjna wersja manualna o symbolu MQ100 waży zaledwie 25 kg i jest najlżejszą na świecie przekładnią w tej klasie momentu obrotowego (seryjnie z opcją informacji o optymalnym biegu). Nowością jest także wersja zautomatyzowana: z masą poniżej 30 kg, SQ100 jest najlżejszą automatyczną skrzynią biegów, jaką kiedykolwiek skonstruowano. Zautomatyzowana przekładnia manualna, oprócz stopni D, N i R pozwala kierowcy w każdej chwili przejść w tryb manualny. W trybie automatycznym D przekładnia wybiera punkt zmiany przełożenia najbardziej optymalny pod względem zużycia paliwa. SQ100 oferowana jest z dwoma silnikami benzynowymi up!.

Mały samochód z funkcją awaryjnego hamowania w mieście
Nowością techniczną w up! związaną z bezpieczeństwem jest między innymi czujnik Early-Crash umieszczony w przednim zderzaku, który przed zderzeniem czołowym aktywuje systemy pasów bezpieczeństwa oraz opcjonalna funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Funkcja ta załącza się automatycznie przy prędkości poniżej 30 km/h, za pomocą czujnika monitoruje przestrzeń o promieniu 10 m przed samochodem, rozpoznając ewentualne zagrożenie kolizją. Zależnie od prędkości jazdy i sytuacji funkcja awaryjnego hamowania może zmniejszyć siłę zderzenia, a w niektórych przypadkach pozwala nawet uniknąć kolizji. up! jest obecnie jedynym samochodem w swoim segmencie wyposażonym w funkcję awaryjnego hamowania w mieście. Z tyłu zastosowano hamulce bębnowe, optymalnie dostosowane do masy pojazdu i mocy silnika, z przodu wentylowane hamulce tarczowe. Także tutaj liczy się każdy gram: w porównaniu z montowanymi dotychczas w tej klasie mocy hamulcami tarczowymi udało się zaoszczędzić łącznie 1,5 kg.

- Up! to przyszłość mobilności. Warunki ramowe dla indywidualnego transportu nie staną się lżejsze. Korzystanie z zasobów naturalnych i odpowiedzialność za środowisko wymagają zmiany myślenia producentów i użytkowników. Naszym zadaniem jest przedstawienie klientom optycznie atrakcyjnej oferty, która pozwoli im realizować nowe wymagania. Up! jest esencją tej idei. Młody, sympatyczny, ekologiczny i szczery samochód! - powiedział Walter de Silva, główny designer koncernu Volkswagen.

Ergonomia i komfort jak w wyższych klasach
Zespół pod kierownictwem dr. Ulricha Hackenberga (Członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego) położył duży nacisk na dobrą ergonomię.
W up! jest naprawdę bardzo komfortowo, bo nie siedzi się za głęboko, podparcie nóg jest wystarczające, a przestrzeń na nogi duża. O charakterze wnętrza zdecydowało dopracowanie detali. W porównaniu na przykład z Lupo kolumnę kierownicy i samą kierownicę umieściliśmy wyżej, jednocześnie jednak jej kąt pochylenia jest bardziej płaski. Dzięki temu znacznie poprawiła się ergonomia - powiedział Hackenberg.

Bagażnik - pojemność 251 litrów to zdecydowanie więcej, niż w większości samochodów w tym segmencie. Po całkowitym złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność wzrasta do 951 litrów, a podłoga bagażnika jest prawie płaska. Te wartości pokazują, że up! jest wewnątrz olbrzymem wśród małych aut.

Mobilna informacja
Zupełną nowością w Volkswagenie jest system maps+more - mobilny Portable Infotainment Device (PID). Dla niedrogiego up! poszukiwano systemu, który pozwoliłby na równie niedrogie rozwiązanie kwestii nawigacji, telefonu, informacji i rozrywki. Ponadto system ten musiał mieć możliwość aktualizacji oprogramowania. I tak razem z Navigon - wiodącym światowym producentem systemów nawigacji – powstało specjalnie dla up! przystępne cenowo rozwiązanie: maps+more.

Kto chce, może z wyprzedzeniem, poza samochodem zaprogramować, dokąd chce pojechać swoim up!. Przed rozpoczęciem podróży wystarczy zamocować maps+more na górze konsoli środkowej, a system połączy się z siecią wewnętrzną auta. Nawigacją, telefonem, systemami informacyjnymi i audio można teraz sterować przy użyciu ekranu dotykowego maps+more. Ponadto, na ekranie tym wyświetlane są liczne informacje dotyczące pojazdu, jak na przykład wskazania systemu ParkPilot. Ważnymi funkcjami maps+more można sterować także przy użyciu przycisków obsługi radia.

Dzięki aplikacjom system można dostosowywać do indywidualnych życzeń i potrzeb użytkownika. O stopniu, w jakim maps+more tworzy jedną całość z samochodem, świadczy na przykład funkcja Trener ThinkBlue!. Funkcja ta analizuje używanie pedału gazu, hamulca i skrzyni biegów, ocenia je i daje kierowcy wskazówki, co powinien zrobić, aby jeszcze bardziej obniżyć zużycie paliwa. maps+more może pokazać również zestawienie zużycia paliwa w minionych minutach. System opiera się na tych danych i gdy poziom paliwa przekroczy określoną granicę, na życzenie wskazuje drogę do najbliższej stacji benzynowej.

Poza samochodem do aktywacji urządzenia potrzebny jest kod PIN. A zna go tylko up! i jego właściciel. Jeżeli kod nie zostanie wprowadzony, urządzenie nie uruchomi się. maps+more automatycznie odblokuje się, gdy tylko zostanie połączone przez interfejs z przypisanym do niego up!.

Wyposażenie seryjne
Niezależnie od wariantu silnika nowy Volkswagen będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia: take up!, move up! i high up!.
Wyposażenie take up! - na przykładzie Niemiec. Mały Volkswagen w tej wersji posiada 14-calowe koła, zderzaki w kolorze nadwozia oraz przyciemnione, zielone szyby termoizolacyjne. Jak we wszystkich up! nadwozie jest w pełni ocynkowane i zabezpieczone w ten sposób przed korozją. We wnętrzu znajdą się takie elementy jak system ułatwiający wsiadanie Easy Entry, składana tylna kanapa, ramy otworów wentylacji w kontrastowym kolorze (white), wykładzina dywanowa i wyłożona tkaniną osłona bagażnika. Elegancko wygląda błyszcząca czarna osłona na środku deski rozdzielczej, z wbudowanym m.in. sterowaniem ogrzewaniem/ wentylacją i systemem audio.

Take up! wyposażony jest w przednie poduszki powietrzne oraz boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, sygnalizację niezapiętych pasów kierowcy i pasażera, napinacze pasów z przodu, ABS z ASR, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, zaczepy Isofix i TOP-Tether do mocowania fotelików dziecięcych z tyłu, funkcję dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej (w przypadku fotelika mocowanego na przednim siedzeniu).

Wyposażenie move up! - na przykładzie Niemiec; elementy dodatkowe w porównaniu z take up!. Wyposażenie move up! związane z bezpieczeństwem jest identyczne, jak w take up! Wersje różnią się między innymi takimi elementami wyposażenia jak: lakierowane w kolorze nadwozia obudowy lusterek zewnętrznych i klamki, pełne kołpaki kół, chromowane elementy we wnętrzu reflektorów, wykonane z czarnego, błyszczącego materiału otwory wentylacji przy panelu obsługowym klimatyzacji i systemu audio, Dash Pad pokryta dekoracyjnym lakierem „light grey metalic”.

Fotel kierowcy w move up! posiada regulację wysokości. Do seryjnych elementów funkcjonalnych w move up! należy centralny zamek z pilotem, funkcja Memory dla systemu Easy Entry, elektrycznie otwierane przednie okna, tylna kanapa dzielona w stosunku 40:60, regulowana podłoga w bagażniku, pokrywa schowka na rękawiczki, lusterko do makijażu w prawej osłonie przeciwsłonecznej oraz obrotomierz.

Wyposażenie high up! - na przykładzie Niemiec; elementy dodatkowe w porównaniu z move up!. Wygląd high up! uatrakcyjniają 15-calowe koła ze stopu metali lekkich (typ spoke). Bezpieczeństwo poprawiają reflektory przeciwmgielne. Wewnątrz Dash Pad może być pokryty lakierem black perl, pure white, red, light blue lub dark silver. Prędkościomierz i otwory wentylacji mają chromowane pierścienie. Chromowana jest także rama konsoli środkowej, przycisk dźwigni hamulca ręcznego oraz przełączniki świateł i klimatyzacji. Komfort zwiększają elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne, ogrzewanie siedzeń przednich, system radiowy RCD 215 odtwarzający pliki w formacie MP3, klimatyzacja i pakiet skórzany (kierownica, uchwyt dźwigni hamulca ręcznego obszyte skórą).

Łatwa indywidualizacja
Jak dla każdego samochodu, także dla up! dostępne są klasyczne, pojedyncze elementy wyposażenia dodatkowego. Należą do nich na przykład: duży, panoramiczny, rozsuwany i podnoszony dach, system audio RCD 215, system nagłośnieniowy, sportowe zawieszenie.

Zależnie od wersji można rozszerzyć wyposażenie up! przez tak zwane packs. Na przykład comfort pack dla take up! Obejmuje: elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek z pilotem, regulację wysokości fotela kierowcy, dwutonowy klakson, sygnalizację dźwiękową niewłączonych świateł i funkcję zapalania świateł postojowych. Winter pack - seryjny w high up! - dla move up! uzupełnia wyposażenie o ogrzewanie przednich siedzeń, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne i reflektory przeciwmgielne.

Dla move up! i high up! zestawiony został drive pack z tempomatem, czujnikami parkowania z tyłu, komputerem pokładowym MFA i funkcją awaryjnego hamowania w mieście. Dla high up! dostępny jest sport pack składający sie z 16-calowych obręczy kół ze stopu metali lekkich, sportowego zawieszenia i przyciemnionych tylnych szyb.

up! Bowes - małe wielkie rzeczy. Konstruktorzy up! zadali sobie pytanie, czy życie z samochodem nie mogłoby być jeszcze łatwiejsze i przyjemniejsze. Ich odpowiedź była jasna: Tak! Często drobiazgi są w stanie zdziałać wielkie rzeczy, i tak powstał pomysł up! Bowes - małe, lekkie pudełka na różne okazje i potrzeby. Na przykład kid box - przeznaczony dla rodziców z małymi dziećmi: zestaw zawiera torbę na wszystkie te drobiazgi, bez których nie można się obyć, gdy ma się małe dziecko, przytulankę i pudełko na obowiązkowe słodycze. Pozostałe up! Bowes to: city box i travel box, których nazwa jednoznacznie określa przeznaczenie.

Up! pojawi się w salonach w Niemczech w grudniu; w Polsce dostępny będzie od stycznia 2012 r. Przedsprzedaż w Niemczech rozpocznie się 13 września. Dostępne są trzy wersje: take up!, move up! oraz high up!. W momencie wprowadzania na rynek oferowane będą także dwa wyjątkowe modele na bazie high up! - up! black i up! white. Z roku na rok up! będzie się rozwijać. Stopniowo powstanie rodzina up! - małe, efektywne, przemyślane, indywidualne i sympatyczne Volkswageny.

materiały: Volkswagen

Ostatnie artykuły