Filmy

Wynajem średnioterminowy

Znane na rynku usług finansowych: wynajem krótko- i długoterminowy są niezwykle popularną formą pozyskania środków transportu. Pomiędzy nimi jest jednak wynajem średnioterminowy, który zdobywa coraz większą rzeszę klientów.

Wynajem średnioterminowy to usługa wynajmu samochodu w okresie ustalonym przez klienta (od 1 do 24 miesięcy). Jest to nowoczesne rozwiązanie gwarantujące firmom pozyskanie floty samochodowej w bardzo krótkim czasie, na warunkach zbliżonych do wynajmu długoterminowego.

Klient może odebrać kontraktowy samochód niemalże z dnia na dzień, zatem usługa jest w tym zakresie podobna do zwykłego najmu dobowego (Rent a Car). Korzyścią jest cena, która jest w tym przypadku zdecydowanie atrakcyjniejsza.

Wypożyczalnie same kształtują swój park samochodów, więc najemca nie ma możliwości dowolnego wyboru marki, modelu oraz wyposażenia auta, tak jak w przypadku wynajmu długoterminowego. Zazwyczaj są to samochody najbardziej popularnych segmentów .

Identyczny jest natomiast poziom kompleksowości usługi. W stawce wynajmu wliczone są takie elementy jak serwis techniczny, ubezpieczenie, wymiana opon, assistance oraz samochód zastępczy. Ciekawym rozwiązaniem jest także wprowadzenie doubezpieczenia, które znosi udział własny przy szkodach likwidowanych z AutoCasco. A powszechnie wiadomo, że szkodowość jest zmorą niejednej osoby, odpowiadającej za flotę samochodową w firmach.

Jeśli chodzi o różnice podatkowe, to wynajem średnioterminowy nie jest tak samo atrakcyjnym rozwiązaniem, jak chociażby Full Service Leasing. W myśl ustawy, minimalnym okresem trwania umowy leasingu są 24 miesiące, zatem wymóg ten nie zostaje spełniony przy wynajmie średnioterminowym. Aby móc zaliczyć wydatki z nim związane do kosztów uzyskania przychodów, użytkownik auta jest zobowiązany do prowadzenia tzw. "kilometrówki", czyli ewidencji przebiegu pojazdu. Jest to dość uciążliwe i powoduje wzrost czynności administracyjnych związanych z flotą samochodową w firmie. Odrębną kwestią jest fakt, iż nie wszystkie wydatki mogą zmieścić się w kwocie uzyskanej przy jej prowadzeniu. A jest to dość częste, szczególnie przy niewielkich przebiegach i autach wyższego segmentu.

Prostota umowy, przy wynajmie średnioterminowym, nie wymaga najczęściej dodatkowych analiz ze strony działu prawnego, co skraca etap negocjacji. Klient jest w stanie osiągnąć atrakcyjną cenę, często zbliżoną do oferty wynajmu długoterminowego. Nie musi przedstawiać dokumentów finansowych, gdyż element ten, jest zazwyczaj zastąpiony wpłatą kaucji, zwracaną po okresie najmu pojazdu. Bez wątpienia konsekwencje wcześniejszego zwrotu pojazdu, przed upływem końca umowy, są o wiele mniej rygorystyczne, niż ma to się w przypadku leasingu samochodu. Z pewnością jest to usługa szczególnie atrakcyjna dla podmiotów, które z różnych powodów, chcą uniknąć długoterminowych zobowiązań. Dodatkowym atutem jest elastyczność usługi. Najemca może swobodnie przedłużać wynajem, a przy tym uzyskiwać obniżenie miesięcznej raty.

Przykładów sytuacji, w których wynajem średnioterminowy okazał się bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem jest wiele. Skorzystał z niej np. Alior Bank, który rozpoczynając działalność, musiał w bardzo krótkim okresie czasu pozyskać dużą flotę samochodów. Dopiero potem, także na bazie już istniejących doświadczeń, ogłosił przetarg, a do czasu jego zakończenia, pracownicy mieli zagwarantowaną mobilność.

Innym, doskonałym przykładem są firmy, które potrzebują pozyskać samochody na czas krótszy niż 24 miesiące, dlatego ich leasing lub zakup za gotówkę, nie jest opłacalny. To przede wszystkim przedsiębiorstwa zajmujące się outsoucingiem sił sprzedażowych, gdzie projekty są początkowo ustalane na okres 6/12 miesięcy, ale także cały sektor budowlany, łącznie z potentatami takimi jak Budimex, Eurovia, czy Dragados.

Autor: Rafał Noga
Kierownik Handlowy w firmie FleetBook Sp. z o.o.
www.fleetbook.pl

Ostatnie artykuły