Filmy

130. urodziny samochodu

Zgłoszenie patentowe Carla Benza - 29 stycznia 1886 roku

Ten dokument wprawił świat w ruch: 29 stycznia 1886 roku Carl Benz zgłosił patent pojazdu z napędem spalinowym. Właśnie wtedy narodził się samochód. W tym samym roku, niezależnie od Benza, Gottlieb Daimler zbudował swój zmotoryzowany powóz. Tak zaczęła się trwająca już 130 lat historia sukcesów Mercedes-Benz.

Akt urodzenia samochodu nosi oznaczenie DRP 37435 - właśnie takie uzyskał patent na pojazd z napędem spalinowym, złożony przez inżyniera Carla Benza 29 stycznia 1886 roku w Niemieckim Urzędzie Patentowym w Berlinie. 130-letni dokument jest świadectwem innowacyjności Benza, jego kreatywności i wizjonerskiej przedsiębiorczości. Od 2011 r. znajduje się na Światowej Liście Programu Pamięć Świata, obok m.in. Biblii Gutenberga, Wielkiej Karty Swobód (Magna Carta) i Wielkiej mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha.

Jak to wszystko się zaczęło
Pierwszy automobil na świecie Carl Benz zbudował w 1885 roku - na specjalnie zaprojektowanym podwoziu zamontował poziomo 1-cylindrowy silnik czterosuwowy (pojemność skokowa 954 ccm, moc maksymalna 0,55 kW/0,75 KM przy 400 obr./min). Tak powstała absolutna nowość: całkowicie samobieżny, trójkołowy pojazd napędzany silnikiem spalinowym. Jego maksymalna prędkość wynosiła 16 km/h.

Publiczna prezentacja pojazdu nastąpiła 3 lipca 1886 roku na ulicy Ringstrasse w Mannheim. Ale dopiero wyprawa z Mannheim do Pforzheim i z powrotem, odbyta w sierpniu 1888 roku „za kierownicą” udoskonalonego Modelu III, w pełni pokazała przydatność samochodu w codziennym użytku. Za sterami nie siedział wtedy jednak Carl Benz, lecz jego żona Bertha. Okazując pełne zaufanie do talentu męża, wraz z synami - Eugenem i Richardem, bez wiedzy wynalazcy udała się w pierwszą w historii daleką podróż automobilem. W ten sposób udowodniła, jak dobrze koncepcja pojazdu samochodowego spisuje się od strony technicznej. Równocześnie dała praktyczny pokaz typowego do dzisiaj wykorzystania auta osobowego. Sam Carl Benz określił to zresztą we wniosku patentowym, pisząc: (…) konstrukcja służy głównie do zastosowań (…) takich jak transport od jednego do czterech pasażerów.

W 1886 r. pionierskie wynalazki Benza i Daimlera zapoczątkowały rewolucję w mobilności. Przez kolejne 130 lat Mercedes-Benz doskonalił tę koncepcję, wdrażając innowacje z zakresu bezpieczeństwa, komfortu i wydajności. Teraz, z najnowszymi rozwiązaniami w obszarach takich jak jazda autonomiczna, inteligentna komunikacja pojazdów i mobilność elektryczna, producent ze Stuttgartu rozpoczyna przyszłość motoryzacji. Historia, która dzieje się na naszych oczach, swój początek miała właśnie 29 stycznia 1886 roku, gdy Carl Benz zgłosił patent na pojazd z napędem spalinowym.

Jako wynalazca samochodu, Mercedes-Benz nieustannie kontynuuje działania w kierunku rozwoju mobilności we wszystkich dziedzinach. Doświadczenie firmy na płaszczyźnie technologicznej i koncepcyjnej potwierdza ponad 90 tys. zarejestrowanych patentów oraz długa lista innowacji, które jako pierwsze trafiły na rynek właśnie w modelach Mercedesa - od napędów przez bezpieczeństwo i komfort aż po rozwiązania z dziedziny designu. Najnowocześniejsze rozwiązania we wszystkich tych obszarach reprezentuje nowa Klasa E.

Dwa najbardziej oczywiste przykłady: innowacyjny hybrydowy napęd plug-in, w połączeniu z lekką konstrukcją i imponującą wydajnością aerodynamiczną, wyznacza zupełnie nowe standardy efektywności paliwowej. I podobnie, nowe wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne to opcja, która zapewnia niezrównany komfort jazdy. Szeroki zakres innowacyjnych rozwiązań - m.in. system Active Lane-change Assistant, umożliwiający zmianę pasa jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki - czynią Klasę E najinteligentniejszą limuzyną w segmencie.

Ta inteligencja sprawia też, że nowa odsłona modelu stanowi milowy krok na drodze do jazdy autonomicznej - tak dla Mercedes-Benz, jak i dla całej branży motoryzacyjnej. Ostatnim tego dowodem jest wydane kilkanaście dni temu zezwolenie władz stanu Nevada w USA na testy autonomicznych egzemplarzy nowej Klasy E - nie prototypów, ale aut produkcyjnych. Mercedes-Benz otrzymał je jako pierwszy producent samochodów na świecie, podczas styczniowych targów elektroniki użytkowej (CES) w Las Vegas.

Moc obliczeniowa zaawansowanych układów elektrycznych i elektronicznych samochodu w połączeniu z odpowiednim oprogramowaniem i czujnikami pozwala na automatyzację jazdy na poziomie niespotykanym dotąd w seryjnej produkcji: kierowca, o ile chce, ma do wykonania jedynie podstawowe czynności. Pas ruchu i prędkość są regulowane automatycznie, a pojazd sam reaguje na ograniczenia prędkości oraz okoliczny ruch.

Klasa E: kolejny etap samochodowej ewolucji
Nowy Mercedes-Benz Klasy E rozpoczyna kolejną fazę rozwoju motoryzacji: Jako wynalazca samochodu, Mercedes nigdy nie miał wątpliwości, że kolejną wielką rewolucją w dziedzinie mobilności będą pojazdy autonomiczne - mówi dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars. Na zeszłorocznych targach CES producent ze Stuttgartu zaprezentował w pełni autonomiczny prototyp Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion. Już wtedy dr Zetsche zaznaczał jego rolę na drodze do samochodów jutra: O pojazdach autonomicznych ludzie marzą od lat 50. ubiegłego stulecia. My, w Mercedesie, zamieniliśmy wizję mobilności bez konia w rzeczywistość. Teraz czas, byśmy zaoferowali możliwość jazdy bez kierowcy.

Technologiczny most ku wolności
Według Anke Kleinschmit, szefowej działu badań w koncernie Daimler, ta technologiczna awangarda stanowi część kulturowej tradycji: W swoim czasie przełomowa innowacja, jaką był samochód, mogła być potraktowana niczym odkształcanie przestrzeni (w nawiązaniu do technologii napędu wymyślonego na potrzeby serialu Star Trek - przyp. tłum.). Nagle odległości stały się mniejsze, ludzie zbliżyli się do siebie. Szybki, indywidualny transport pozwolił wznieść most między dwoma światami, które wcześniej wydawały się bardzo odległe.

Most ten okazał się niezwykle znaczący: w ciągu 130 lat branża motoryzacyjna stała się jedną z najważniejszych na świecie, z ponad 50 mln pracowników zatrudnionych w niezliczonych firmach kontynuujących dzieło Carla Benza i Gottlieba Daimlera. Również dzisiaj, gdy tak wiele osób korzysta z samochodu jako elementu wolności osobistej, transport indywidualny wciąż jest atrakcyjnym produktem przyciągającym rzesze klientów.

Pojazdy autonomiczne XXI wieku
W XX wieku wolność ta polegała jednak przede wszystkim na podróżowaniu i przemieszczaniu się. Współczesne samochody zapewniają inny rodzaj wolności. Dr Zetsche opisuje to następująco: Samochody stały się mobilnymi domami, i to w dosłownym znaczeniu. Niejako chronionymi przestrzeniami, w których ludzie mogą realizować swoje marzenia i własne potrzeby. Prezes Zarządu Daimlera sądzi, że pojazdy autonomiczne odgrywają tu kluczową rolę: Technologia ta każdemu podróżującemu zapewni nowe możliwości wykorzystania swojego cennego czasu.

Wraz z uruchomieniem produkcji nowej Klasy E Mercedes-Benz może podsumować 30-letnią tradycję technologii jazdy autonomicznej. Chociaż pierwsze eksperymentalne pojazdy z takimi funkcjami pojawiły się już w późnych latach 80., w ramach programu Prometeusz, tempo ich rozwoju znacząco przyspieszyło w ostatnich latach. W sierpniu 2013 r. autonomiczna Klasa S pokonała historyczną trasę śladami pierwszej dalekiej wycieczki automobilem odbytej przez Berthę Benz, z Mannheim do Pforzheim.

Dwa lata później Mercedes-Benz zaprezentował w Las Vegas prototyp F 015 Luxury in Motion, studium samochodu przyszłości. Zaledwie parę miesięcy potem gubernator stanu Nevada wydał pierwszą oficjalną tablicę rejestracyjną dla autonomicznej ciężarówki: Inspiration Truck należącej do Daimlera marki Freightliner, która od tamtej pory obsługuje przewozy towarów jako pierwszy pojazd towarowy z technologią autonomiczną na pokładzie.

Nowa Klasa E transferuje technologię tę do produkcyjnych aut osobowych. Jako model szczególnie chętnie wybierany do roli limuzyny biznesowej, przez dziesięciolecia zdążyła stać się ostoją firmy. Dla prof. Thomasa Webera, Członka Zarządu Daimler AG odpowiedzialnego za rozwój osobowych Mercedesów, to właściwy samochód do kontynuacji najnowszych trendów: Podejmujemy kolejny znaczący krok w kierunku jazdy autonomicznej. Innowacje, jakie ma nowa Klasa E, ustanawiają nieznane dotąd wzorce w dziedzinie bezpieczeństwa, odprężenia, komfortu i usług sieciowych. Mercedes-Benz po raz kolejny podkreśla tym samym swoją wiodącą pozycję.

Dziś, gdy samochód świętuje swoje 130. urodziny, dr Dieter Zetsche jest pewien jednego: Dla aut spod znaku trójramiennej gwiazdy najlepsze dopiero nadejdzie. Mercedes przyszłości będzie nie tylko bezemisyjny, ale też autonomiczny. Będzie jeszcze bezpieczniejszy, bardziej luksusowy i w pełni połączony ze światem - jako komfortowy azyl do podróżowania między biurem a domem, jako miejsce pracy, komunikacji, relaksu i rozrywki.

Czy wiesz, że…
Opatentowany pojazd Carla Benza z napędem spalinowym i zmotoryzowany powóz Gottlieba Daimlera, również opracowany w 1886 roku, można obejrzeć w Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. W tym roku muzeum obchodzi swoją 10. rocznicę działalności - jak dotychczas odwiedziło je ponad 7 mln osób.

Ostatnie artykuły