Filmy

Abarth powraca!

Wspaniała przeszłość, obecna w teraźniejszości, pasja zwyciężająca dzisiaj z tą samą siłą, co kiedyś: oto wiodąca koncepcja projektu ożywienia marki Abarth przez Fiat Group Automobiles. Od zawsze synonim dynamicznych samochodów, wyzwań, pasji i wielkich emocji, Abarth wraca z nową linią, by inspirować marzenia wszystkich wielbicieli sportowych samochodów.



Wierne odtworzenie całego świata emocji, zwycięstw, stylu, symboli, które uczyniły z marki skorpiona autentyczną legendę, która istnieje do dzisiaj wśród pasjonatów motoryzacji. Restyling, który wychodzi od bezwzględnego szacunku dla przeszłości, o której nie można zapomnieć, lecz przeniesionej w przyszłość.
Nowość polega właśnie w nawiązaniu we współczesnej interpretacji do wszystkich działań prowadzonych kiedyś przez Abarth & C. począwszy od wyścigów, następnie prototypów i zestawów do adaptacji samochodów, aż po prawdziwie akcesoria mody, które odzwierciedlają styl Abarth.



Jako wyraz prawdziwej filozofii sportowego życia, nowa spółka będzie działać na kilku frontach: przede wszystkim w dziedzinie rajdów, na najbardziej sportowej arenie wyścigów, trofeów jednej marki oraz samochodów przygotowanych dla prywatnych Klientów. Druga dziedzina to obszar handlowy, który obejmie tuning – a zatem produkcję zestawów do przeróbki – oraz szeroką działalność związana z licencjami oraz merchandisingiem.



Wokół marki Abarth rodzi się prawdziwy świat, oparty na istocie wartości, które w ubiegłych dziesięcioleciach zapewniły jej olbrzymie powodzenie: innowacyjne wzornictwo, wykorzystanie awangardowych materiałów, dbałość o szczegóły. U podstawy tego wszystkiego leży najprawdziwsza pasja samochodowa, nie wspominając o dziedzictwie ludzi i technologii, a także duma zawodowa tysięcy osób, inżynierów, robotników i kadry kierowniczej, którzy przewijali się przez cały ten czas przez fabryki, biura i tory wyścigowe.



Pierwsza interpretacja Abarth została wprowadzona w Grande Punto (inicjatywa zostanie następnie rozszerzona na inne modele), które od tego miesiąca jest dostępne w sprzedaży we Włoszech, do końca roku będzie wprowadzone również na rynek szwajcarski a w 2008 roku będzie dostępne na innych rynkach. Tempo premier będzie wyjątkowo napięte: od dzisiaj do końca 2008 roku przewidziano bowiem aż cztery nowe produkty. A plany rozwoju marki powodują, że wkrótce konieczne będzie rozszerzenie zdolności produkcyjnej: w ciągu kilku miesięcy gotowa będzie nowa siedziba spółki Abarth w Zakładzie w Mirafiori, która połączy funkcje produkcyjne, projektowe
i zarządzeniowe firmy.



Ta intensywność tłumaczy decyzję o tym, by nadać Abarth znaczenie osobnej marki, zarządzanej przez niezależną firmę (Abarth & C. S.p.A., kontrolowana w 100% przez Fiat Group Automobiles), której dystrybucja została powierzona ekskluzywnej sieci sprzedaży składającej się z czterech poziomów: Flagship (Warsztaty Flagowe), Salony, Wyspecjalizowane Punkty Przygotowawcze i Warsztaty Obsługi.
Zwinna i szybka (w pełni zgodna z duchem marki) struktura Abarth & C. S.p.A została powierzona kierownictwu Luca De Meo (na stanowisku Chief Executive Officer) i dzieli się na trzy obszary działalności: Business Operations, Engineering & Manufacturing Operations oraz Racing Operations. Pierwszy obszar powierzono Antonino Labate z zadaniem zdefiniowania produktów oraz usług do personalizacji estetycznej (car kitting) i do poprawy osiągów (car tuning) seryjnych samochodów sportowych, zorganizowania sieci sprzedaży i obsługi, zarządzania działalnością związaną z merchandisingiem i licencjami dotyczącą marki Abarth.



Druga działalność, Engineering & Manufacturing Operations została powierzona Paolo Ollino, którego zadaniem jest zapewnienie rozwoju technologicznego, produkcji oraz technicznego opracowania i obsługi samochodów wyścigowych; zagwarantowanie rozwoju produktów w liniach car kitting i car tuning, pracując w synergii i we współpracy z działem Engineering and Design Fiat Group Automobiles (kierowanym przez Haralda Westera).
I wreszcie, pod kierownictwem Claudio Berro, dział Racing Operations ma za zadanie koordynować udział samochodów Abarth w zawodach samochodowych w kraju i na świecie, organizować trofea zarezerwowane dla prywatnych Klientów, zarządzać relacjami z Klientami sportowymi oraz ze sponsorami.
Nie mniej ważny dla Abarth jest wkład Paolo Martinelli, odpowiedzialnego za Dyrekcję Silników Zarządzania Sportowego Ferrari aż do października 2006, który dziś kieruje Dyrekcją Rozwoju Silników Benzynowych Fiat Powertrain Technologies.

Sieć dystrybucji i warsztatów Abarth
Struktura handlowa, pod wyłączną marką Abarth, opiera się na czterech poziomach, z których każdy ma precyzyjną rolę i rygorystyczny wyraz estetyczny: Flagship (Warsztaty Flagowe), Salony, Wyspecjalizowane Punkty Przygotowawcze i Warsztat Obsługi.
Na świecie będą cztery Flagowe Warsztaty Abarth, będące odniesieniem dla marki na kluczowych rynkach. Oczywiście we Włoszech siedzibą nie mogło być inne miasto niż kultowy Turyn przy Corso Marche, co pokazać ma, że związek z tradycją nie jest wyłącznie ideowy, lecz namacalny i konkretny. Mówiąc krótko, to prawdziwe odrodzenie Marki Abarth, które odmienia przez wszystkie przypadki koncepcję sportowego ducha, również w najbardziej ekskluzywnych wersjach: obowiązywał on w latach '60, obowiązuje dzisiaj, będzie ważny jutro.



Koncepcja Warsztatów Abarth czerpie inspirację ze słynnej „skrzynki do adaptacji” Abarth, wykonanej z drewna Thai, z umieszczonym na przodzie słynnym logo “Abarth”. Na zewnątrz wyróżniają się kolory korporacyjne: czerwony i biały, z detalami w kolorze szarym, wzbogacone o elementy identyfikacji marki z polerowanej stali nierdzewnej. Ponadto, wejście wyróżnia się podświetlonym od tyłu szyldem z logo “Abarth” oraz skorpionem z polerowanej stali nierdzewnej, widocznym również w nocy dzięki podświetleniu. Logo Abarth wzbogaca ścianę frontową budynku oznaczoną nieodzownymi trzema kolorami,które odzwierciedlają włoski styl tego produktu, znanego na całym świecie.
Na podłodze ten sam skorpion ze swoimi kleszczami wprowadza do strefy merchandisingu zajmującej około 250 m2. Po wejściu do Warsztatów Abarth klient poznaje świat Abarth poprzez serię historycznych zdjęć umieszczonych na ścianie, natomiast w strefie merchandisingu, na przemian pojawiają się meble w kolorze stali, zdjęcia będące inspiracją dla odzieży oraz stoliki w biało-czarną szachownicę. Wychodząc z tej strefy znajdziemy się w obszernej części ekspozycyjnej zajmującej ok. 450 m2, gdzie “konfigurator samochodu” pomaga w wyborze spośród licznych możliwych personalizacji. Mówiąc dokładnie, podłoga jest z żywicy w kolorze czerwieni Abarth i podkreśla biel samochodów (ich pozycja jest zaznaczona znakami w czarnym kolorze ze szczegółami dotyczącymi osiągów). Ponadto, przestrzeń jest podzielona przez wiszące przegrody z ciemnego, lustrzanego szkła z opisem wystawianego samochodu, natomiast instytucjonalny pas Abarth dekoruje ścianę od dołu.
Prawdziwą nowością jest warsztat umieszczony w witrynie: sugestywna przestrzeń 170 m2, w której będą rzeczywiście dokonywane przeróbki samochodów, oddzielona od strefy ekspozycyjnej przez wielkie przeszklone elementy, na których umieszczono zarys struktury elementów mechanicznych.
Na koniec, dla pasjonatów stworzono strefę ok. 90 m2 przeznaczoną do sprzedaży „zestawów”, słynne skrzynki do adaptacji będą sprzedawane Klientom podobnie jak naklejki, zestawy pedałów, kierownice i wszystko to, co konieczne, by wasz samochód Abarth był wyjątkowy.

Produkty
Grande Punto Abarth 1.4 turbo o mocy 155 KM
Premiera Grande Punto Abarth to hołd złożony licznym małym Fiatom z przeszłości,które dzięki magicznemu „dotykowi” Abartha stały się zadziorne, dynamiczne, sportowe: prawdziwe „skorpiony”, które mogą ukłuć do żywego pasję tysięcy kierowców właśnie tym zamiłowaniem do wyzwań, prędkości i włoskiego stylu. A dzisiaj, Grande Punto Abarth chce odświeżyć zalety tych samochodów gwarantujących wysokie osiągi i oferując, przede wszystkim młodym ludziom, możliwość wejścia do sportowego świata z pełnym bezpieczeństwem i po przystępnej cenie.



Grande Punto Abarth jest wyposażone w silnik benzynowy 1.4 turbo o mocy 155 KM.
W połączeniu z mechaniczną skrzynią biegów z 6 przełożeniami, silnik ten sprawia, że samochód osiąga prędkość maksymalną 208 km/h oraz przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 8,2 sekundy. Grande Punto Abarth to nie tylko mały mistrz osiągów, lecz także samochód bezpieczny i przyjazny dla środowiska. Bezpieczny, ponieważ interwencja nie ogranicza się jedynie do silnika i aerodynamiki: wymiary hamulców oraz zawieszenie samochodu zostały opracowane na nowo, odpowiednio do zwiększonych osiągów. Także przyjazny dla środowiska, bo pomimo, iż posiada dużo więcej koni mechanicznych niż samochód, z którego się wywodzi, przestrzega te same normy dotyczące hałasu oraz emisji (silnik homologowany w zgodzie z normą Euro 4).
Opracowane przez projektantów Abarth razem z inżynierami, którzy stworzyli Fiata Grande Punto (jeden z najpopularniejszych samochodów w Europie), Grande Punto Abarth jest montowane w fabryce zgodne z wszelkimi regułami i kontrolami przewidzianymi dla przemysłowej produkcji seryjnej.



Już na pierwszy rzut oka, Grande Punto Abarth zwraca uwagę swoim dynamizmem i elegancją. W stosunku do normalnej produkcji, charakteryzuje się poszerzonym rozstawem kół o 6 mm, obręczami kół ze stopu lekkiego 17” oraz bocznymi czerwonymi pasami z napisem Abarth. Ponadto przedni zderzak jest specjalnie zaprojektowany aerodynamicznie i mieszczą się w nim światła umieszczone w czarnych osłonach, zaś wloty powietrza są dostosowane są do potrzeb chłodzenia nowego silnika: powiększone w duchu sportowych wzorów Abarth. Na koniec, zewnętrzne listwy progowe, osłony nadkoli oraz dolnej części nadwozia z czarnego tworzywa sztucznego tworzą kompletne wykończenie dolnej części, wyprofilowane tak, by zwiększyć efekt aerodynamiczny, obejmujący również tylny, rozszerzający się ku dołowi zderzak. Oczywiście na samochodzie wyróżnia się marka Abarth umieszczona w formie loga na środku grilla z przodu, na tylnej pokrywie bagażnika oraz po obu bokach samochodu jako ozdobna tabliczka na wysokości klamki.
Modyfikacje samochodu odnoszą się jednak przede wszystkim do osiągów i dotyczyły silnika, hamulców i zawieszenia. Silnik posiada 4 cylindry, 16 zaworów i pojemność 1.368 cm3 (doładowanie zapewnia turbina japońskiej firmy IHI o stałej geometrii) i oferuje 155 KM przy 5.500 obr/minutę oraz maksymalny moment obrotowy 206 Nm przy 5000 obrotów/minutę. Ponadto, po włączeniu trybu “power boost”, maksymalny moment obrotowy wzrasta do 230 Nm przy 3000 obrotów/minutę (dając wartość wyższą o 10%) zaś układ elektrycznego wspomagania jazdy zmienia stopień swojego wspomagania dając mocniejsze oporowanie przy kręceniu kierownicą i lepsze czucie samochodu.



Tarczowe hamulce są na osi przedniej i tylnej, z przodu są wentylowane ze stałym zaciskiem Brembo z podwójnym tłoczkiem. Zawieszenia są oparte na sprawdzonym schemacie z Fiata Grande Punto (przód wahacz Mc Persona i drążek zmniejszający kołysanie, tył z mostem skrętnym) odpowiednio zmienionym: drążek zmniejszający kołysanie został powiększony (średnica 19 mm), przednie sprężyny są sztywniejsze o 20% a zawieszenie zostało obniżone o 10 mm. Dzięki tym interwencjom samochód gwarantuje nienaganną przyczepność do jezdni zachowując wysoki komfort jazdy. A Potwierdzeniem troski o bezpieczeństwo włożonej w projekt tego samochodu (opracowanego specjalnie dla młodych Klientów), jest seryjnie dostępny system ESP bez możliwości wyłączenia.
Gdy wsiądziemy do samochodu, personalizacja Abarth będzie bardzo czytelna: na przykład, po prawej stronie przedniego pasa pięknie prezentuje się skorpion, natomiast konsola środkowa udekorowana jest efektownym wzorem w kształcie materiału z włókna węglowego z wypukłą fakturą wzoru małych kwadratów szachownicy. Zestaw wskaźników posiada sportowe tarcze pod zegarami, podobny duch przenika na kierownicę oraz gałkę dźwigni zmiany biegów, które są pokryte czarną skórą z czerwonymi szwami. Uwagę zwracają także efektowne sportowe fotele, z wbudowanym zagłówkiem, podparciem lędźwiowym oraz z dużymi boczkami zapewniającymi optymalne trzymanie boczne. Na zamówienie fotele oraz środkowa część deski rozdzielczej mogą zostać pokryte najwyższej jakości skórą.

Dane techniczne Grande Punto Abarth 1.4 turbo o mocy 155 KM
Silnik
· 4 cylindry w rzędzie, 4 zawory na cylinder, 1368 cm3
· Moc: 155 KM przy 5.500 min
· Maksymalny moment obrotowy 206 Nm przy 5.000 obrotów/min (230 Nm przy 3000 obr/min. w trybie “sport”)
· Sterowanie gazem “drive-by-wire” bez mechanicznego połączenia
· Doładowanie za pomocą turbosprężarki IHI RHF3-P10,5 o stałej geometrii.

Przekładnia
· Skrzynia z 6 biegami
· Zewnętrzne sterowanie skrzynią z podwójnym cięgnem.

Zawieszenia i układ kierowniczy
· Przednie ze schematem Mc Pherson i drążkiem zmniejszającym kołysanie
· Tylne ze schematem z mostem skrętnym
· Obniżone sportowe zawieszenie
· Elektryczne wspomaganie kierownicy z trybem “power boost”.

Hamulce
· Przedni zacisk stały Brembo M4x40 z podwójnym tłoczkiem
· Przednia tarcza hamulcowa wentylowana ø 305 mm x 28 mm
· Tylni zacisk z tłoczkiem ø 54 mm
· Tylna tarcza hamulcowa ø 264 mm x 11 mm.

Karoseria
· Poszerzone zderzaki z przodu i z tyłu

Koła
· Obręcze kół ze stopu aluminium 7” x 17”
· Opony 215/45-17




Grande Punto Abarth z zestawem “esseesse”
Na początku 2008 roku gama Grande Punto Abarth zostanie wzbogacona o zestaw “esseesse” (Super Sport).
Zestaw “esseesse” to zestaw podnoszący osiągi, zarezerwowany dla Grande Punto Abarth i może być instalowany tylko w oficjalnych Centrach Przygotowawczych Abarth. Przygotowanie może nastąpić już w trakcie zamówienia samochodu lub po pewnym czasie od zakupu samochodu:
w drugim przypadku, maksymalny okres od zakupu to jeden rok lub przejechanie poniżej 20.000 km. Po zakończeniu interwencji, to Centrum Przygotowawcze zajmuje się załatwieniem homologacji samochodu: to drobna usługa, która stanowi przede wszystkim dodatkowa gwarancję dla Klienta.
Wraz z zestawem “esseesse”, Grande Punto Abarth rozwija moc prawie podwojoną w stosunku do modelu Fiata, z którego się wywodzi (to dana zgodna z tradycją: Fiat 500 z 1958 roku oferował 13 KM, natomiast ten sam samochód w wersji Abarth dochodził do 26). W istocie wyposażone w silnik 1.4 16v wzmocniony do 180 KM (przy 5.750 obr/min) i z maksymalnym momentem obrotowym 272 Nm, Grande Punto Abarth “esseesse” osiąga maksymalną prędkość 215 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w ciągu 7,7 sekundy. Ponadto, zestaw oferuje dodatkowe elementy estetyczne: naklejki z napisem “esseesse” oraz z flagą w szachownicę. Uzupełnieniem zestawu są 18. calowe obręcze kół ze stopu lekkiego oraz kilka specyficznych zmian mechanicznych zapewniających lepsze parametry drogowe, czego przykładem jest specjalne zawieszenie (zawieszenia przednie i tylne zostały obniżone o dodatkowe 20 mm w stosunku do Grande Punto Abarth) oraz bardziej skuteczny układ hamulcowy (przednie tarcze posiadają otwory i są dostarczane z okładzinami o wysokich osiągach). Zestaw “esseesse” to produkt zintegrowany i bezpieczny, silnik nie może być przygotowany bez jednoczesnego wzmocnienia hamulców i modyfikacji zawieszenia. Wszystko to będzie możliwe tylko w Centrach Przygotowawczych Abarth.

Fiat Auto Poland

Ostatnie artykuły