Filmy

Fascynujący świat Mercedes-Benz



Wśród miłośników motoryzacji nowe samochody, których jeździ po drogach niezliczona ilość, nie budzą już takich emocji jak kultowe maszyny sprzed kilkunastu kilkudziesięciu laty.

Volkswagen w Wolfsburgu ma swoje Autostadt, w Monachium powstało centrum wystawiennicze BMW, w Stuttgarcie znajduje się muzeum Porsche oraz najnowszy obiekt wystawienniczy Mercedes-Benz Welt – jedna z najbardziej spektakularnych budowli XX wieku.



W roku 2003 wmurowano kamień węgielny pod nowy budynek, a otwarcie muzeum nastąpiło w 2006 roku. Według koncepcji projektantów budowla miała stanowić o potędze niemieckiego koncernu, wzbudzając zachwyt futurystyczną architekturą. Połączenie współczesności z historią zawsze rodzi wątpliwości i pytania, czy uda się bezkompromisowo połączyć dwa, odległe od siebie światy. Świat Mercedesa to dziś przede wszystkim nowoczesność ale i tradycja, bez której nie było by wspaniałej historii marki. O tym wszystkim przypomina nam dziś Mercedes-Benz Welt – miejsce gdzie historia nieustannie łączy się z przyszłością.




Podstawowa funkcja tej budowli to obiekt muzealny, dlatego najważniejsza jest tu funkcjonalność oraz możliwe najlepsze wyeksponowanie samochodów. Całość z góry przypomina trójlistną koniczynę, której rdzeń stanowi spiralna śruba. Przechodzi ona przez wszystkie piętra, gdzie znajdują się poszczególne sale wystawowe. Zwiedzanie odbywa się od górnej części budynku, do której docieramy szklaną windą. Podczas tej podróży naszym oczom ukazuje się niesamowity widok. Sunąc w górę mijamy poszczególne piętra, a na nich chronologicznie ustawione samochody. To tak jakbyśmy w czasie kilkudziesięciu sekund odbyli wycieczkę przez wszystkie lata rozwoju fabryki Mercedesów.




Ekspozycja pokazuje ponad 120 lat historii motoryzacji widzianej oczami Karla Benza, Wilhelma Maybacha oraz Gottlieba Daimlera. Zwiedzanie rozpoczyna się od pierwszego spalinowego jednośladu (1885), automobilu (1886), pojazdu szynowego (1886), łodzi spalinowej (1888) oraz dyliżansu pożarniczego (1892). Jak widać pionierskie lata, zarówno w konstrukcji samego silnika jak i pojazdów, dały początek również innym dziedzinom motoryzacji: w roku 1898 skonstruowano pierwszego trucka, a w 1907 r. pojawił się pierwszy autobus (piętrowy). W roku 1904 pierwszy 60-konny Mercedes Simpelx wziął udział w rajdzie samochodowym i tym zapoczątkował rozwój sportów motorowych. W muzeum w Stuttgarcie zobaczymy m.in. pierwsze samochody wyścigowe: Blitzen-Benz (Benz Błyskawica), którym w roku 1911 Bob Burman w Daytona Beach ustanowił rekord świata osiągając prędkość 228 km/h. Znajdziemy tu też limuzyny i wozy sławnych postaci: cesarza Hirohito Konrada Adenauera, księżnej Diany, Papieża Jana Pawła II . Nie sposób nie zauważyć słynnej Srebrnej Strzały (W 25), która w wyścigach samochodowych zdobywała dla fabryki wiele zaszczytnych tytułów. Z pewnością najbardziej charakterystycznym symbolem luksusu lat 50-tych był Mercedes 300 SL coupč. Drzwi otwierane do góry jak skrzydła, lśniące chromowane zegary i czerwona skóra tapicerki – auto marzenie kolekcjonerów na całym świecie. Prestiż jakość, luksus i komfort charakteryzują limuzny lat 30., 40., 50., 60. ….
Schodząc coraz bardziej w dół widzimy pojazdy nieco nowsze te, które jeszcze niedawno można było spotkać na ulicach naszych miast, dziś to już obiekty muzealne. Niegdyś ulubione auta taksówkarzy: Mercedesy 115, 123, 124 w nienagannym stanie zdobią wnętrza Mercedes-Benz Welt.




Osobną historię koncernu stanowią pojazdy użytkowe. Wśród nich również możemy zauważyć samochody kultowe. Ich ponadczasowość wynika przede wszystkim z niesamowitej trwałości i niezawodności. W Stuttgarcie będziemy mogli zobaczyć m.in. dwubarwne autokary O 2600 (1940) i O 3500 (1952), małe ciężarówki serii L oraz serię podwozi LO w nadwoziach ciężarówek i autokarów. Tu również w oczy rzuca się niesamowite wzornictwo i bogactwo wykończenia. Oglądając te perły motoryzacji czasem trudno uwierzyć, że pojazdy te były skonstruowane do ciężkich prac. Interesujące są również eksponaty z lat 70-tych. Wyróżnia je charakterystyczne wzornictwo tamtego okresu. Nie sposób przejść obojętnie obok autokaru drużyny futbolowej z mistrzostw świata z 1974 roku.




Rzeczą godną podziwu jest to, że Daimler AG poświęca dużo uwagi historii motoryzacji. Wybudowanie okazałego muzeum, które po brzegi zapełnione jest eksponatami zawdzięczamy właściwej polityce firmy, która mocno kultywuje swoją historię. W tej sytuacji niczym dziwnym nie będzie fakt, że niedaleko fabryki istnieje Mercedes-Benz Classic Center, czyli dział zajmujący się renowacją i sprzedażą odnowionych samochodów zabytkowych. Nie dziwi też fakt, że w przyfabrycznym zakładzie można również serwisować swoje kolekcje aut. Ale to co mieliśmy okazję zobaczyć później przeszło nasze najśmielsze oczekiwania.





Dzięki uprzejmości kierownictwa koncernu udostępniono nam fabryczne magazyny Classic Center. W tym momencie żarty się skończyły. Naszym oczom ukazało się kilkaset starych samochodów, które cierpliwie oczekują w kolejce na renowację. Tu czas zatrzymał się na dobre. Z każdym pojazdem związana jest jakaś opowieść, każdy ma swoją historię, a historia ta często związana była z ważnym wydarzeniem sportowym kulturalnym bądź politycznym. Tego zbioru nie znajdziecie w żadnym katalogu, nie ma o nim wzmianki również w przewodniku o muzeum. Jedyne co pozostaje to przeświadczenie, że przeszłość ze współczesnością tu w Stuttgarcie przenikają się nawzajem w sposób szczególny...







(MB)


Mercedes-Benz Welt - galeria zdjęć

Ostatnie artykuły