Filmy

Marka Jeep - ewolucja legendy

Charakterystyczna stylizacja, nieograniczona funkcjonalność, jakość wykonania oraz wiodąca w swej klasie dzielność terenowa to cztery główne filary genotypu marki Jeep. To wyjątkowe pojazdy, a także symbol najlepszego napędu 4x4, który zawsze pozwala dotrzeć do celu w najtrudniejszych warunkach podróży.

Marka Jeep bazuje na dwóch podstawowych wartościach; nieograniczonej wolności i prawdziwej autentyczności. Wolności - rozumianej jako stan ducha i determinacji, by móc podążać za swym instynktem i cieszyć się z własnych osiągnięć, korzystając z dzielności terenowej pojazdu. Od ikony marki, Wranglera do kompaktowego Compassa - każdy pojazd marki Jeep zmienia zwykłą jazdę w niecodzienne wydarzenie, wyzwalające u swego właściciela najlepsze cechy indywidualności. Narodziła się ona 70 lat temu, w związku z ówczesnym zapotrzebowaniem na nowoczesny środek wojskowego transportu, następnie ewoluowała w kierunku zaspokojenia dążeń klientów cywilnych, do szeroko pojętej mobilności. Znana była zawsze z innowacyjności oraz wyrazistej gamy produktów o wzorcowej charakterystyce użytkowej.

Pierwszy Jeep 4x4 zjechał z linii montażowej 15 lipca 1941 r. Był to wojskowy Willys-Overland, prekursor pierwszego cywilnego Jeep’a CJ-2A, który dzięki masowej produkcji rozpoczętej już w 1945 r. - uznawany jest powszechnie za pierwszy nowoczesny pojazd terenowy w przemyśle motoryzacyjnym. Początek koncepcji pojazdu rekreacyjno-użytkowego (SUV) dał w 1946 r. Jeep Station Wagon z napędem na cztery koła. Jeep Wagoneer z 1963 r. stał się pierwszym pojazdem segmentu SUV klasy Premium. Dla marki Jeep 2011 r. jest okresem niezwykłym, ponieważ siedemdziesięciolecie jej narodzin zbiega się z premierą aż czterech nowości rynkowych. Oprócz odświeżonego Wranglera i Wranglera Unlimited z nowym ekonomicznym silnikiem o większej mocy i pierwszym w historii marki systemem Stop/Start. Rok bieżący przynosi także debiut nowego Grand Cherokee o napędzie wysokoprężnym. I to właśnie z markowego flagowca odwzorowano akcenty stylistyczne samochodu Jeep Compass - nowego, zmodernizowanego SUVa klasy kompaktowej.

Jeep Wrangler i Jeep Wrangler Unlimited - te ikony marki Jeep pochwalić się mogą nowym wnętrzem o poprawionej ergonomii i materiałami wykończeniowymi wyższej klasy, a ich napęd stanowi nowej konstrukcji 2,8-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 200 KM i momencie obrotowym 410 Nm, wyposażony w obniżającą zużycie paliwa technologię Stop/Start. Alternatywnie dostępny jest także silnik benzynowy o pojemności 3,8 litra, rozwijający moc 199 KM i moment 315 Nm.

Dostępny w wersji Sahara, nowy hard-top w kolorze nadwozia decyduje o bardziej ekskluzywnym wyglądzie pojazdu, zapewniając równocześnie wrażenia jazdy z wiatrem we włosach. Dzięki zastosowaniu legendarnych już systemów napędu 4x4 Command-Trac® i Rock-Trac® a także blokadach Tru-Lock® przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego, dzielność off-roadowa Wranglera nie ma sobie w tej klasie równych. Do zalet obu tych modeli należą także mosty napędowe Dana oraz elektroniczny układ rozłączania przedniego stabilizatora Active Sway Bar System (ASBS). Jeep Wrangler i Wrangler Unlimited MY2011 produkowane są w 3 wersjach wyposażenia: Sport, Sahara i Rubicon, które oferowane są na głównych rynkach europejskich już od stycznia bieżącego roku.

Jeep Compass - charakteryzuje się wyszukaną linią nadwozia, którego akcenty stylistyczne odwzorowano z nowego Grand Cherokee, inicjując w ten sposób rodzinne podobieństwo gamy modelowej tej marki. Jeep Compass kolejnej generacji łączy typowe dla SUVa klasy kompaktowej cechy funkcjonalne z osiągami, właściwościami jezdnymi, ekonomiką eksploatacji i ceną pojazdów dominujących w segmencie C. Wyróżnia się on całkowicie zmienionym wystrojem wnętrza, wykonanym z miękkich w dotyku materiałów wysokiej jakości. Stosownie do oczekiwań klienta europejskiego wprowadzono nowy, 2,2-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 163 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Znakomite własności jezdne poza drogami utwardzonymi zapewnia aktywny system napędu 4x4 Freedom Drive I typu full time. Zasługą modernizacji układu kierowniczego i zawieszenia kół jezdnych Compassa jest poprawa ogólnych osiągów tego pojazdu. Po raz pierwszy na rynkach Europy Jeep Compass dostępny będzie z napędem tylko na koła przednie: jako standard z 2,0-litrowym silnikiem benzynowym. W wersjach Sport i Limited wejdzie na rynki europejskie pod koniec kwietnia bieżącego roku, a jego wyposażenie obejmie liczne systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, m.in. wspomaganie ruszania na wzniesieniu Hill Start Assist.

Jeep Grand Cherokee - czwarta generacja tego pojazdu, który dał początek segmentowi pełnowymiarowych, luksusowych SUV, została całkowicie odnowiona pod względem stylizacji, jak i techniki i technologii. Oznacza to idealne wyważenie wyrafinowanej charakterystyki jezdnej na drodze - ze sprawdzoną sprawnością terenową. Najnowszy flagowiec marki Jeep charakteryzuje się komfortem, funkcjonalnością i bezpieczeństwem ekskluzywnego samochodu klasy wyższej - w połączeniu ze zdolnością dotarcia wszędzie tam, gdzie jego kierowca sobie zażyczy. Jest to więc kwintesencja wiedzy, jaką ta klasycznie amerykańska marka gromadziła i doskonaliła przez 70 lat. Do istotnych elementów wyposażenia najlepszego w historii Grand Cherokee należy m.in. pneumatyczne zwieszenie Quadra-Lift™ oraz system kontroli trakcji Selec-Terrain™, umożliwiający wybór pięciu ustawień dostosowanych do specyficznych warunków jazdy szosowej i terenowej.

Jest on napędzany turbodieslem V-6 o pojemności 3,0 litrów, pracującym w najnowszej technologii wtrysku paliwa MultiJet II o ciśnieniu roboczym 1800 bar, wynalezionej i opatentowanej przez firmę Fiat Powertrain. W wersji podstawowej silnik ten rozwija moc 241 KM i moment obrotowy 550 Nm lub 190 KM oraz 440 Nm w odmianie oszczędnościowej Low Output. Gama jednostek napędowych nowego Grand Cherokee obejmuje także najnowszy silnik benzynowy Pentastar V-6 o pojemności skokowej 3,6 litra oraz 5,7-litrowy V-8 z systemem zmiennej pojemności czynnej MDS. Jazda terenowa jest możliwa dzięki alternatywnym systemom napędu 4x4: Quadra-Trac II® oraz Quadra-Drive II®, w skład którego wchodzi tylny mechanizm różnicowy o elektronicznie zwiększanym tarciu wewnętrznym (ELSD). Nowy, 3,0-litrowy silnik Diesla oferowany jest we wszystkich trzech wersjach modelowych nowego Grand Cherokee - Laredo, Limited i Overland, które na rynkach Europy dostępne będą pod koniec pierwszego półrocza 2011.

Marka Jeep w Europie - jeep jest marką typowo amerykańską, która należy do Chrysler Group LLC. Po 70 latach barwnej historii, cieszy się on uznaniem w skali globalnej, a pojazdy tej marki znajdują dedykowanych nabywców w ponad 120 krajach całego świata. Pierwszy Jeep powstał w 1941r. a od tego czasu produkcja i sprzedaż tych samochodów przekroczyła 15 mln sztuk. Dzisiaj Jeep jest najlepiej sprzedającym się na świecie pojazdem produkcji Chrysler Group. Po drogach wszystkich kontynentów jeździ przynajmniej 6 mln pojazdów tej marki, a udział Jeep’a w obrotach eksportowych całej Grupy poza Ameryką Północną wynosi 50 proc. Na obszarze Europy jest jedną z marek dystrybuowanych przez FIAT Group Automobiles.

W następstwie globalnego aliansu pomiędzy FIAT Group i Chrysler Group w czerwcu 2009 r., działalność operacyjna i handlowa marki Jeep przeszła stopniowo w gestię FGA i prowadzona jest obecnie przez lokalne organizacje sprzedaży. Proces integracji europejskiej obejmuje stworzenie sieci dystrybucyjnej Jeep’a liczącej 430 punktów dealerskich. Jej pełna gotowość operacyjna planowana jest na czerwiec 2011 r., po zakończeniu procesu reorganizacji. Alians z firmą FIAT wywierać będzie strategiczny wpływ na sferę sprzedaży marki Jeep, przyczyniając się do wprowadzania nowych platform i zaawansowanych technologii oraz wzrostu ogólnej jakości. Ogromnego znaczenia w tym kontekście nabiera wspólne wykorzystywanie know-how i najlepszych rozwiązań w zakresie wytwarzania oraz ekologii. Doskonałą ilustracją tych procesów jest nowy Grand Cherokee, pierwszy Jeep z zastosowaniem czystej technologii FIAT Multi Jet II w nowym 3,0-litrowym silniku wysokoprężnym. Produkcja nowego Grand Cherokee odbywa się w warunkach stosowanego przez FIAT SpA systemu World Class Manufacturing (zwiększania efektywności produkcji), który wdrażany jest stopniowo we wszystkich północnoamerykańskich fabrykach Chrysler Group.

Globalna sprzedaż pojazdów marki Jeep osiągnęła w 2010 r. poziom 420.000 sztuk, wykazując wzrost o 24 proc. w porównaniu z wynikami z 2009 r. Sprzedaż w 2010 r. na rynku USA zwiększyła się do 291.000 sztuk i wzrosła o 26 proc. W Europie nabywców znalazło ok. 15.000 pojazdów z logo Jeep. Obecne plany marki Jeep przewidują osiągnięcie sprzedaży w Europie na poziomie 125 000 sztuk do 2014 r. Będzie to możliwe dzięki wprowadzeniu gamy pojazdów typu SUV klasy kompaktowej opartych na platformie C Compact Wide w 2012 r. (produkcja w układzie joint-venture z FIAT Group we włoskim zakładzie Mirafiori) oraz nowego modelu Jeep’a na platformie Chrysler Group w 2013 r.

Źródło: Fiat Auto Poland


Ostatnie artykuły