Filmy

50 lat modelu Renault 16

Rok 2015 to rocznica wprowadzenia na rynek jednego z najbardziej pomysłowo wykonanych hatchbacków swoich czasów: Renault 16.

W 1965 roku Renault 16 było pierwszym prawdziwym hatchbackiem wyposażonym w tylną klapę, co oferowało niespotykaną na tamte czasy wszechstronność użytkowania. Ten hatchback o oryginalnych kształtach podbił serca rodzin dążących do awansu społecznego we Francji, przeżywającej wówczas szczyt wyżu demograficznego. Model Renault 16 wyróżniał się parametrami technicznymi, nowoczesnością i awangardą.

Rok 1965: Renault 16 – pierwszy rodzinny samochód
Historia „rodzinnych samochodów” Renault rozpoczyna się 50 lat temu we Francji, w okresie 30-letniego powojennego boomu gospodarczego. Na początku 1965 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie producent pojazdów wprowadza zupełnie nowy, innowacyjny produkt: model Renault 16. Hatchback ten prezentował sylwetkę nowego typu: dwubryłowa karoseria z tylną klapą ułatwiającą dostęp do bagażnika. Renault 16 to połączenie wymiaru praktycznego z elegancką 6-okienną linią – to prawdziwy samochód rodzinny, który powstał w myśl zasady będącej podstawą sukcesu samochodu miejskiego Renault 4: stanowić francuski „voiture à vivre”.

Renault chce wprowadzać innowacje
Projekt jest ambitny: stworzyć następcę modelu Frégate, ale – według Pierre’a Dreyfusa, prezesa firmy Renault w latach 1955–1975 – odróżniając się od konkurencji: "Musimy zabrać się za to inaczej, samochód musi stanowić odtąd coś więcej niż cztery siedzenia i bagażnik, musi być pojemny". Tak z kresek nakreślonych ołówkiem Gastona Jucheta rodzi się Renault 16. Pomimo zadeklarowanego nonkonformizmu Pierre Dreyfus zatwierdza projekt Renault 16 i zapewnia, że będzie to: "samochód dla rodzin, które pociąga nowoczesność".

Podejście stanowiące skrzyżowanie światów
Będąc w zamyśle skrzyżowaniem kategorii hatchback i pojazdów użytkowych, Renault 16 oferowało bezprecedensową uniwersalność użytkowania. Bagażnik dysponował czterema ustawieniami, jego pojemność mogła wynosić od 346 dm3 do 1 200 dm3 za sprawą tylnej kanapy, którą można było przesunąć, złożyć lub wyjąć. Każdy z foteli można było dostosować w zależności od potrzeby: montaż fotelika dziecięcego, pozycja spoczynkowa, a nawet sypialnia – dzięki dwóm w pełni rozkładanym fotelom przednim. Renault 16 od początku projektowano jako samochód zasadniczo odmienny i odróżniający się od konkurencji.

Awangardowe rozwiązania technologiczne
Model Renault 16 wyróżniał się wówczas parametrami technicznymi, które cechowała nowoczesność i awangarda. Wyjątkową ergonomię jazdy zapewniało podwozie z rzadko spotykanym wówczas w tym segmencie napędem na przednią oś oraz z silnikiem montowanym w pozycji centralnej z przodu pojazdu. Silniki oraz skrzynie biegów i głowice wykonywane były z ciśnieniowych odlewów aluminiowych. Od 1968 roku wersja TS (Tourisme Sportif) wprowadza wiele innowacyjnych rozwiązań w wyposażeniu standardowym, w tym ogrzewaną tylną szybę, dodatkowe reflektory halogenowe oraz dwubiegowe wycieraczki z czterema dyszami spryskiwaczy, a także lusterko wsteczne z możliwością regulacji dzień/noc.

W 1969 roku w ofercie znajdują się nie tylko światła cofania, ale też elektryczne szyby przednie, elektrycznie otwierany dach i skórzana tapicerka. Bogate wyposażenie Renault 16 nadawało mu wartości. Samochód ten sprawiał, że jego właściciele doświadczali nowego stylu życia motoryzacyjnego.

Samochód roku 1966
Podczas prezentacji na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1965 roku model zaskoczył ekscentrycznym stylem i szybko przekonał do siebie zwiedzających, stanowiąc odpowiedź na ich oczekiwania wobec samochodów. To wyzwanie przemysłowe zostało uhonorowane nagrodą Samochód Roku 1966 – było to tym większe osiągnięcie, że pojazd ten pokonał w konkursie model Rolls-Royce Silver Shadow.

Wersja ostateczna: Renault 16 TX
Od roku 1973, aż do przejścia na emeryturę w roku 1980, Renault 16 w wersji TX produkowano z silnikiem o pojemności 1 647 cm3 o mocy 93 KM oraz z 5-biegową skrzynią biegów, dzięki czemu pojazd zdolny był do rozwijania maksymalnej prędkości na torze – do 175 km/h. Wersja ta wyposażona była w centralny zamek i chowane pasy bezpieczeństwa – dwa innowacyjne w tym czasie rozwiązania, mające wpływ na poprawę jakości życia właścicieli Renault 16.

W trakcie swojej kariery model Renault 16 został wyprodukowany w liczbie 1 851 502 egzemplarzy – głównie w fabryce w Sandouville (Normandia), wybudowanej na potrzeby tego właśnie modelu.

Ostatnie artykuły