Filmy
  • Moto-pasje
  • 35 lat produkcji Ford Fiesta (1976-2011)

35 lat produkcji Ford Fiesta (1976-2011)

Kiedy Ford zaprezentował model Ford Fiesta 35 lat temu, niewielu przewidziało fenomenalną historię sukcesu, jaka tworzyła się przez kolejne dekady. Poniższe kalendarium pozwala zapoznać się z najważniejszymi wydarzeniami z tego okresu.

1972
Koncepcja nowego Forda Fiesta ma swój początek w przedsięwzięciu o kryptonimie Project Bobcat - mającym na celu opracowanie małego samochodu Forda, który mógłby być oferowany na wielu rynkach świata. Zamysł taki zawsze był jednym z priorytetów prezesa firmy Ford, Henry Forda II. W Europie i w Stanach Zjednoczonych ruszają prace nad nowym małym samochodem, obejmujące wszystkie aspekty nowej konstrukcji, od układów mechanicznych i podzespołów, poprzez założenia stylistyczne, aż po pozycjonowanie nowego modelu na rynku.

1973
Gospodarka światowa przeżywa wstrząs wywołany kryzysem paliwowym, przez co doprowadzenie do końca prac nad praktycznym, ekonomicznym małym samochodem osobowym stało się jeszcze bardziej palącą koniecznością. Zarząd koncernu Ford daje zielone światło dla produkcji nowego małego samochodu Forda, określanego kryptonimem Bobcat.

1974-1975
Rozpoczęcie prac nad budową nowej wytwórni samochodów Forda w Walencji w Hiszpanii. Nowy kompleks produkcyjny zajmuje powierzchnię 2,7 mln m2. Rozpoczęcie produkcji silników w zakładach w Walencji. Henry Ford II osobiście wybiera dla nowego modelu nazwę Fiesta.

1976 -1977
Rozpoczęcie w maju produkcji nowego Forda Fiesta w zakładach Forda w Walencji, w Hiszpanii. Ford Fiesta jest początkowo oferowany z silnikami o pojemności 1,0 l i w wersji Ghia z jednostką 1,1 l. Prezes Forda Henry Ford II i król Hiszpanii Juan Carlos dokonują uroczystego otwarcia wytwórni samochodów w Walencji. 18 października 1976 r. rusza seryjna produkcja Forda Fiesta. Podczas listopadowego Salonu Samochodowego w Turynie firma Ghia pokazuje dwa studia nadwoziowe oparte na Fordzie Fiesta – prototypy koncepcyjne Corrida i Prima.

Ford wprowadza do produkcji Forda Fiesta z większym silnikiem o pojemności 1,3 l. W ofercie pojawia się usportowiona wersja S oraz wersja Ghia. Rozpoczęcie eksportu Forda Fiesta do USA. Ford Fiesta zdobywa w Hiszpanii tytuł Samochodu Roku.

1978-1979
Ford Fiesta zostaje wyróżniony specjalną nagrodą za ogólną efektywność koncepcji, przyznaną przez Brytyjską Radę Wzornictwa Przemysłowego. Ford przygotowuje wersję rajdową Forda Fiesta mającą startować w Grupie 5 Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata.

Milionowy Ford Fiesta zjeżdża z taśmy montażowej. Specjalna wersja sportowa Forda Fiesta startuje w Rajdzie Monte Carlo - później egzemplarz ten stanie się punktem wyjścia do opracowania usportowionego Forda Fiesta XR2.

1981-1982
Fiesta Ford wprowadza na rynek nowego Forda Fiesta XR2, napędzanego 1,6-litrowym silnikiem, wyposażonego w sztywniejsze zawieszenie i liczne sportowe akcenty stylistyczne, łącznie z oryginalnymi aluminiowymi obręczami kół z charakterystycznymi otworami oraz dodatkowymi światłami drogowymi. To pierwszy Ford Fiesta osiągający prędkością maksymalną powyżej 160 km/h. Z taśmy montażowej zakładów w Walencji zjeżdża milionowy egzemplarz Forda Fiesta wyprodukowany w Hiszpanii. W fabryce w Saarlouis w Niemczech powstaje 2-milionowy egzemplarz Forda Fiesta wyprodukowany w Europie.

Ford Fiesta już szósty rok z rzędu jest najchętniej kupowanym samochodem w swojej klasie w Wielkiej Brytanii i w Niemczech. Firma Ghia prezentuje studium nadwoziowe Shuttler oparte na podzespołach Forda Fiesta.

1983
Pojawia się II generacja Forda Fiesta z nadwoziem o lepszych własnościach aerodynamicznych. Nowy model jest nieco dłuższy i ekonomiczniejszy od swojego poprzednika. Nabywca ma do wyboru silniki benzynowe o pojemności 1,0 oraz 1,1 l.
Ford Fiesta napędzany silnikiem o pojemności 1,3 l otrzymuje 5-stopniową skrznię biegów.
Wprowadzenie do oferty silnika Diesla o pojemności 1,6 l. Ta jednostka z wałkiem rozrządu w głowicy oraz pośrednim wtryskiem paliwa pozostanie jednym z ważniejszych silników w ofercie Forda przez ponad dekadę.

1984
Wprowadzenie na rynek Forda Fiesta w wersji XR2 z 1,6-litrowym silnikiem z jednym wałkiem rozrządu w głowicy, 5-stopniową skrzynią biegów, niskoprofilowymi oponami oraz ulepszonym zawieszeniem i wzmocnionymi hamulcami. Liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekracza 3 miliony. Pierwszy Ford Fiesta z silnikiem przystosowanym do spalania benzyny bezołowiowej.


1985 -1989
Debiut prototypu Urby Concept, kolejnego inspirowanego przez Forda Fiesta studium stylistycznego firmy Ghia. Wprowadzenie do oferty silnika benzynowego o pojemności 1,4 litra przystosowanego do spalania ubogiej mieszanki (lean burn). Ford Fiesta wzbogaca się o bezstopniową przekładnię automatyczną CTX.

Premiera III generacji Forda Fiesta, wyposażonego w mechaniczny układ zapobiegający blokowaniu hamulców oraz bardzo ekonomiczne silniki o pojemności 1,0 i 1,1 l, przystosowane do spalania ubogiej mieszanki (lean burn). Nowy Ford Fiesta ma dłuższe i szersze nadwozie oraz zwiększony rozstaw osi. Po raz pierwszy Ford Fiesta jest dostępny w bardziej uniwersalnej wersji 5-drzwiowej, która stanowi uzupełnienie modelu 3-drzwiowego. Ford Fiesta jako pierwszy samochód w segmencie aut małych otrzymuje układ ABS.

W Kolonii nowy Ford stał się dziełem sztuki - kompozycja Goldener Vogel (złoty ptak) autorstwa artysty-performera H. A. Schulta, została umieszczona na szczycie wieży miejskiego muzeum. Mały Ford wyposażony w duże orle skrzydła stał się ulubieńcem mieszkańców Kolonii i atrakcją turystyczną dla odwiedzających miasto.

W ofercie pojawia się wersja wyposażeniowa LX, umiejscowiona między wersją Fiesta L i bardziej luksusową Fiesta Ghia. Fiesta III generacji otrzymuje silnik o pojemności 1,4 l - to pierwsza jednostka napędowa Forda spełniająca nowe europejskie normy czystości spalin, mające obowiązywać od 1996 r. Dostępny jest także silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra.

Pod koniec 1989 r. do salonów trafia Ford Fiesta XR2i - pełen temperamentu sportowy hatchback napędzany 1,6-litrowym silnikiem z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, z 5-biegową ręczną skrzynią biegów. Wersję XR2i wyróżniają poszerzone, wyprofilowane nadkola, zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia, oryginalna tapicerka, a także sportowe zawieszenie oraz specjalnie dobrane ogumienie.

1990
Premiera Forda Fiesta RS Turbo podczas Salonu Samochodowego w Turynie. Do napędu posłużyła jednostka XR2i z turbosprężarką firmy Garret i chłodnicą powietrza doładowującego (intercooler). Ford Fiesta RS Turbo przyspiesza od zera do 100 km/h o 1,6 sek. szybciej niż wersja XR2i.

1992-1993
Do oferty wchodzi Ford Fiesta RS 1800, napędzana 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,8 l, nowa usportowiona wersja legitymuje się świetnymi własnościami jezdnymi. Rasowy wygląd podkreślają oryginalne 5-ramienne obręcze z lekkiego stopu i spoiler lakierowany w kolorze nadwozia. Wprowadzenie do oferty 16-zaworowego silnika Zetec o pojemności 1,8 litra. Ford Fiesta jest oficjalnym samochodem podczas wystawy Expo 92 w hiszpańskiej Sewilli. Sprzedaż Forda Fiesta w Europie osiąga najwyższy poziom w historii - w całym roku sprzedano 648 781 sztuk tego pojazdu. Poduszka powietrzna kierowcy wchodzi do wyposażenia standardowego Forda Fiesta.

1996
Premiera nowej, IV generacji Forda Fiesta, z nowym nadwoziem o zaokrąglonych kształtach i owalną kratą wlotu powietrza. Nowy model jest dostępny z silnikami benzynowymi o pojemności 1,25, 1,4 i 1,6 l oraz z silnikiem Diesla o pojemności 1,8 l. W wyposażeniu standardowym pojawiają się dwie czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.

1997 - 1998
Premiera nowego modelu - sportowego coupé noszącego nazwę Ford Puma, zaprojektowanego na platformie podwoziowej i wykorzystującego główne rozwiązania konstrukcyjne Forda Fiesta. Prezentacja opartego na Fordzie Fiesta studium nadwoziowego Libre Concept.

1999
Światowa premiera Forda Fiesta z nadwoziem poddanym face-liftingowi podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie. Rodzinę modeli wieńczy całkowicie nowa, usportowiona wersja Sport.

2000-2001
Ford Fiesta otrzymuje 1,8-litrową jednostkę wysokoprężną z turbodoładowaniem. Podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie Ford prezentuje opinii publicznej kształty nowego Forda Fiesta V generacji. W zakładach w Kolonii i Walencji rusza produkcja nowego Forda Fiesta.

2002
Nowa generacja Forda Fiesta oferowana jest początkowo w wersji 5-drzwiowej, z nową gamą jednostek napędowych, wśród których jest silnik benzynowy Duratec o pojemności 1,3 l i 16-zaworowa jednostka Duratec o pojemności 1,6 l. Pojawia się 3-drzwiowa wersja Forda Fiesta. Oferta silników zostaje poszerzona o benzynową 1,4-litrową jednostkę Duratec oraz nowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi o pojemności 1,4 l, wyposażony we wtrysk common rail. Wprowadzenie do oferty zautomatyzowanej mechanicznej sekwencyjnej skrzyni biegów Durashift EST. Prezentacja koncepcyjnego samochodu rajdowego Ford RallyeConcept podczas Salonu Samochodowego w Birmingham. Nowy Ford Fiesta zdobywa cenioną w Niemczech prestiżową nagrodę Złotej Kierownicy, przyznawaną przez Bild am Sonntag, gazetę mającą najwyższy nakład ze wszystkich niemieckich gazet niedzielnych.

2004-2005
Prezentacja koncepcyjnego Forda Fiesta JWRC podczas Salonu Samochodowego w Genewie.
Premiera Forda Fiesta ST z silnikiem o mocy 150 KM. Wprowadzenie do oferty dynamicznego Forda Fiesta S, oferowanego w segmencie tzw. gorących hatchbacków.

2006
Premiera odnowionego Forda Fiesta, dysponującego m.in. funkcją głosowego sterowania elektronicznymi urządzeniami pokładowymi oraz technologią Bluetooth. Inauguracja zawodów z serii Fiesta Sporting Trophy - nowej formuły rajdowych mistrzostw dla kierowców startujących na tym samym modelu Forda, rozgrywanych według podobnych zasad jak Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata FIA.

2007-2008
Prezentacja limitowanej edycji Forda Fiesta Zetec S 30th Anniversary, zbudowanej z okazji trzydziestolecia modelu. Samochód wyróżniał się żółtym kolorem nadwozia Radian Yellow oraz dachem w szachownicę. Premiera koncepcyjnego Forda Verve podczas Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie.

Premiera nowej, VI generacji Forda Fiesta podczas Salonu Samochodowego w Genewie.
Ford Fiesta VI generacji wchodzi do produkcji w fabryce w Kolonii w Niemczech, w Walencji w Hiszpanii oraz w Nanjing w Chinach. Oferta obejmuje benzynowy silnik 1,6 l Duratec Ti-VCT oraz jednostki wysokoprężne 1,6 l Duratorq emitujące poniżej 100 gramów CO2 na kilometr. Ford Fiesta ECOnetic zyskuje miano najbardziej oszczędnego, 5-miejscowego samochodu rodzinnego w Wielkiej Brytanii. Zużycie paliwa wynosi jedynie 3,7 l/100 km, a emisja CO2 98 g/km.

2009-2010
Premiera Forda Fiesta w Ameryce Północnej podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles. Stylistyka Kinetic Design Forda Fiesta zostaje wyróżniona nagrodą Red dot, przyznawaną w dziedzinie wzornictwa.

Ford Fiesta jest najlepiej sprzedającym się pojazdem w Europie w pierwszym kwartale 2010 r. W pierwszych trzech miesiącach sprzedano 140 496 egzemplarzy, a tylko w marcu aż 68 630 sztuk. Moc silnika wysokoprężnego 1,6 l Duratorq TDCi zostaje zwiększona do 95 KM, trzy silniki benzynowe oferowane w Fordzie Fiesta odznaczają się zredukowaną emisją CO2. Prezentacja Forda Fiesta RS World Rally Car podczas Salonu Samochodowego w Paryżu.

2011
W specjalnej edycji Forda Fiesta S1600 debiutuje najmocniejszy silnik w historii modelu - jednostka 1,6-l Duratec Ti-VCT o mocy 134 KM. Ford Fiesta RS World Rally Car debiutuje w znakomitym stylu podczas Rajdu Szwecji, zajmując wszystkie trzy miejsca na podium. Obecna generacja Forda Fiesta zapisuje się na kartach historii za sprawą milionowego egzemplarza, który opuścił fabrykę w Kolonii. Ford Fiesta świętuje 35. rocznicę z wynikiem 15 mln egzemplarzy sprzedanych na całym świecie. Nowy model wyróżnia się także niewielkimi modyfikacjami nadwozia i wnętrza.


Źródło: Ford Polska



Ostatnie artykuły