Filmy

Nowe cysterny eliptyczne

Historia firmy sięga początku lat 90., kiedy to po prywatyzacji warszawskiego ZREMB-u (producenta naczep silosów) utworzono spółkę Enerco. Dzięki zakupionej licencji od francuskiej firmy BSLT możliwe było powiększenie asortymentu produktów o naczepy cysterny do transportu materiałów niebezpiecznych. Wybór francuskiej myśli technicznej okazał się dużym sukcesem dla Enerco, gdyż sprzedała ona wówczas ponad 500 cystern paliwowych z aluminiowymi zbiornikami (50 z nich sprzedano pod marką BSLT).
Obecnie właścicielem firmy jest francuska spółka Simatra France (90% udziałów), która specjalizuje się w produkcji cystern stalowych i aluminiowych o przekrojach cylindrycznym i eliptycznym. W ofercie Simatry znajdują się cysterny paliwowe (w tym LPG) do transportu środków chemicznych oraz materiałów sypkich. Na szczególną uwagę zasługują paliwowe cysterny eliptyczne. Największe jednokomorowe naczepy cysterny typu NC-86-A/6 i NC-88-A/7 mają pojemność odpowiednio: 86 i 88 m3 (opcjonalnie mogą mieć do sześciu komór). Specjalna konstrukcja cystern typu NC pozwala na zmniejszenie wagi oraz poprawę właściwości jezdnych tych pojazdów. Przez zastosowanie eliptycznego zbiornika uzyskano niższy środek ciężkości niż w przypadku cystern cylindrycznych. Ponadto występujące naprężenia płaszcza zbiornika cystern eliptycznych są dużo mniejsze niż w zbiornikach kuferkowych, gdyż są one wykonane ze znacznie cieńszej blachy. W cysternie NC zbiornik jest konstrukcją samonośną, bez ramy – osie są mocowane bezpośrednio do zbiornika.
Napełnianie cysterny może odbywać się odgórnie lub oddolnie, natomiast rozładunek jest grawitacyjny (układy pomiarowe: APGC-1000 EDN firmy Sampi lub S 9000 firmy Isoil) lub za pomocą pompy. Istnieje możliwość opróżnienia wszystkich komór zbiornika jednym kanałem spustowym lub każdej komory oddzielnie.
Naczepy NC-88 na rynku francuskim są sprzedawane również pod marką znanej firmy Maisonneuve.

Ostatnie artykuły